Het is nu 22 jul 2018, 11:40




 Pagina 1 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 20:55 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2012, 21:50
Berichten: 3473
:magic:
Hallo. Ik heb een casus en zoek jullie kritische reacties.
We blijken allemaal het met elkaar over eens te zijn dat een HB kind VVV moet krijgen. Ook is er een algemene trend dat je versnelling in de stof zo veel mogelijk tegen houdt.

Ik betwijfel dat. Als je een kind zelf zijn/haar tempo laat kiezen, dan gaat het kind snel door de stof heen. Wat is daar mis mee? Ik denk dat we met VVV onze kinderen sociale veiligheid willen geven (?)... Is dat de reden dat we VVV kiezen? (Ik ben de reden kwijt.) Is sociale omgeving (lees met ongeveer leeftijdgenoten in een klas zijn) de enige reden voor VVV?

Mijn casus is: Een kind alleen maar op zijn/haar natuurlijke tempo laten leren. Zelfs als het tot 5 jaar versnelling leidt. Gewoon doen. En niet omdat het moet, maar omdat het kind nieuwsgierig is en het kan. ;-)
Op een andere manier zorgen dat het kind sociaal het leuk heeft. Niet door VVV.

p.s. Ik heb in mijn titel geschreven alleen maar versnellen, maar ik bedoel ermee alleen maar eigen natuurlijke tempo volgen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 22:10 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1977
Woonplaats: Den Haag
De natuurlijke ontwikkelingslijn volgen, dat is iets waar ik het volledig mee eens ben. Ons jaarklassensysteem is helaas vaak het kader waarbinnen een leerling moet functioneren. Om redenen van klassenmanagement worden leerlingen vaak tegengehouden en beziggehouden, dat is mijn ongezouten mening. :-)

Het tegenhouden van een versnelling is funest. Uit de internationale lteratuur is duidelijk dat versnellen de beste interventie is voor hoogbegaafden.

Een ander punt is dat de gewone lesstof zeker op de basisschool veel te weinig biedt om de mogelijkheden van een begaafd kind te voeden, Daarom is er nog wat meer nodig, Maar de vraag is of dat altijd in de vorm van formele verrijking moet, zoals met methodes voor verrijkingsstof.

Zoals ik aanhaalde: casus Erik van den Boom: die heeft de hele onderbouw van het gym in 1 jaar gedaan, dat was zijn gewone tempo. (na 1 jaar overslaan op de basisschool).



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 22:12 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 mei 2010, 10:42
Berichten: 7523
Ik denk dat een belangrijke reden voor VVV ipv versnellen vaak is dat het binnen een schoolsysteem niet past om een 7-jarige in een brugklas te hebben. Bijvoorbeeld.

Een andere reden kan zijn dat het kind brede interesse heeft en meer wil dan rekenen, spellen en ontleden.



_________________
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 22:15 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 283
Interessant om over na te denken.

Laat ik voorop stellen dat ik een groot voorstander ben van het kind volgen. Aanbieden waar een kind om vraagt lijkt me een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Dat houdt niet in dat je dan maar als een jekko door de stof moet en ik denk dat verrijken, verbreden en verdiepen de aangeboden stof stukken interessanter kan maken. De meeste vakken die je op school krijgt zijn vooral oppervlakkig. Een beetje van dit en een beetje van dat, maar echt de diepte ga je zonder VVV niet in. Wellicht gaat een kind dan vakken of onderwerpen leuk vinden die het in eerste instantie afwees.

Kortom: ik denk dat alleen versnellen niet wenselijk is. VVV is ongeacht versnellen een goed idee, maar het beste lijkt me een combinatie van. Zo blijf je bij de leerbehoefte van een kind denk ik.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 22:22 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 4028
Als je het kind tijdens zijn eigen leertempo in sociale omgevingen kan houden die hierop ingericht zijn: waarom niet?


Er zitten nog steeds veel te veel kinderen thuis. Die kinderen zijn om allerlei redenen uitgevallen in ons schoolsysteem. Soms door oorzaken van buitenaf (instabiele thuissituatie, gezondheid) maar soms ook door mismatch kind en onderwijs. Er zitten vele hoogbegaafde kinderen tussen.

Voor die kinderen is een andere aanpak sowieso al beter. Als versnellen tot je ervan omvalt kan voorkomen dat deze kinderen dropouts worden, dan zeg ik, morgen mee beginnen en nooit meer stoppen.
In het kielzog daarvan hangt ene grotere groep die met hangen en wurgen door school gaat. sommige blijven in VWO of HAVO, sommige zakken door de lagen van het systeem heen en bereiken nooit hun potentie.
Voor deze groep kan je ook niet zeggen dat doen wat we altijd gedaan hebben hen erg dient.

Ik denk dat VVV doekjes voor het bloeden zijn. Vooral in basisonderwijs is het eigenlijk ondoenlijk een kind extraatjes te geven op het eigen niveau, zonder dat je een versnelling van de stof al inzet.

@Spitsmuis: maar eigenlijk zeg je dat je het kind helemaal niet wilt volgen. Je bepaalt nog steeds voor het kind hoe ver het mág, want jij vindt dat 'als een jekko door de stof jagen' geen goed idee is. Wat als dat nou eenmaal het natuurlijk leertempo van dat kind is? Zelfs als je bij bepaalde vakken extra de diepte in gaat



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 22:43 
Volwassene

Geregistreerd: 08 mei 2017, 12:13
Berichten: 14
Verrijken is toch niet alleen bedoeld om versnellen tegen te gaan? Volgens mij sluit verrijken aan op de behoefte van deze kinderen: uitpluizen, weten hoe iets werkt, zelf tot oplossingen komen. Kortom, een andere leervraag dan gemiddeld.

Dat is wat anders dan zo snel mogelijk door de gemiddelde leerstof heengaan. Zeker op een basisschool.

Zie (gelukkig) bij mijn oudste zowel versnellen als verrijken. Met versnellen werkt kind nu op groep 5-niveau (is jonge groep 4 leerling) en het verdiepen vervangt veel herhaling van de basisstof. Verdiepen geeft andere vragen, kijk- en denkrichtingen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 22:56 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 14:38
Berichten: 339
Wordt een meer/hoogbegaafd kind gelukkig van alleen maar in een voor hem of haar zo snel mogelijk tempo de standaard leerstof doorjassen?
Ik denk het niet. Als ik naar mezelf en mijn eigen kinderen kijk dan willen we graag verbanden met andere zaken achterhalen en weten hoe het echt in elkaar zit.
En ook hoogbegaafden hebben lang niet altijd van zichzelf een hele brede kijk op zaken waardoor het heel goed is als ze buiten hun comfortzone gedaagd worden.
Ik zou heel erg voor het tempo van het kind zijn maar daarbij wel ook in de breedte en diepte extra willen uitdagen.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 23:04 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4199
Eens met Elfje.

De basisschoolstof is minimaal. Niet alleen hb kinderen, maar ook een grote groep begaafde kinderen kan die stof in veel minder dan 8 jaar onder de knie hebben. Juist alle ruis op school zorgt ervoor dat we er zo lang over doen. Geef een normaal begaafd kind individueel thuis les, en het gaat vele malen sneller door de stof dan in een klas. Ons schoolse systeem werkt eigenlijk voor iedereen belemmerend, vind ik.

Wanneer je binnen het schoolsysteem wil blijven, dan is verrijking en verdieping juist geschikt voor hb kinderen. Veel minder dan versnellen, omdat je daarmee uitgaat van de basis lesstof. Hoewel dit ook persoonlijk is.

In Finland is dat heel mooi geregeld. Iedereen krijgt de basis stof. Beheers je die, dan kun je zelf gaan verrijken en verdiepen. En allerlei andere vakken en dingen gaan doen. Muziek, koken, andere talen, sporten etc. Toetsen zijn ook op niveau, je kiest zelf of je alles maakt of alleen de basis. Het aanbod is daar zo breed!! Dat soort onderwijs vind ik ideaal. Voor iedereen trouwens, ongeacht niveau. Maar het ligt erg ver weg van het onze, helaas.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 23:48 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2012, 21:50
Berichten: 3473
De biologie van 4 vwo is zo onwijs verdiepend voor een 8 of 9 jarige! Of de aardrijkskunde van 3 vwo voor een 7 jarige, scheikunde van 3 vwo voor een 9 jarige, of wiskunde voor een 7 jarige. Dat is ook uitpluizen, verdiepen, ontdekken, verbanden leggen, enzovoort...je hoeft niet eens extreem HB te zijn om daarvan op te bloeien.

Als een kind brede interesse heeft, dan verbreden, als een kind stof van VO kicken vindt, dan lekker dat laten leren.

Stel je voor dat je verticale klassen hebt, net als Montessori of Dalton, maar in plaats van 3 jaar bij elkaar, 10 jaar bij elkaar. Een school waar 6 jarige en 16 jarige allebei in dezelfde lokaal scheikunde kunnen doen. Net als Montessori, een beetje instructie krijgen, een beetje zelfstandig werken, een beetje in groepjes, een beetje individueel.

Het lijkt mij zo makkelijk om zulke scholen te laten bestaan. Het is niet eens veel extra werk voor de docent. Alleen een shift in de mindset: hier zitten leerlingen op basis van hun niveau voor dat specifieke vak. Niet op basis van leeftijd. Dit is toch niet moeilijk voor de docent?

Zo kan een HB leerling ook didactisch asynchroon leren zonder problemen te ondervinden. Bijvoorbeeld ver vooruit rekenen en wiskunde doen, maar met taal op leeftijd gaan. Niet in een leerjaar vast zitten. En wanneer het kind brede interesse heeft, andere dingen leren dat schoolse vakken. Die 'andere dingen' kunnen zowel op school aangeboden worden als buiten school.

Ik vind het een simpel, efficiënt, en organisatorisch haalbaar onderwijsconcept. Daarin kan een kind op eigen tempo lessen volgen en in de pauze aan de hand van zijn/haar sociale/emotionele leeftijd met vriendjes zijn.

Ik denk dat een gevolg van dit onderwijs is dat veel kinderen zich breed ontwikkelen (aangenomen dat er gevarieerde vakken gegeven worden), en dat veel kinderen versnellen of juist achter hun leeftijd lopen, en dat enkele leerlingen heel veel jaren versnellen. Zonder ooit VVV methodes gezien te hebben.

Het is zo makkelijk! Ik snap het niet! Waarom doen scholen dat niet? :lol:
Stap 1: BO en VO bij elkaar toevoegen,
Stap 2: leerjaren loslaten,
Stap 3: kinderen op hun niveau verdelen ipv leeftijd,
Stap 4: ook gevarieerde vakken aanbieden voor diegene die bredere interesse heeft.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 00:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 1977
Woonplaats: Den Haag
:lol: punt 2, 3 en 4 heb ik ervaring mee: mijn zoon heeft twee jaar op een basisschool waarbij leerlingen in niveaugroepen lessen met elkaar volgden (dus elk uur naar een andere ruimte en met andere kinderen) en ze konden elke dag intekenen op de meest uiteenlopende workshops etc. Het bleek niet te werken, de school is grotendeels afgestapt van het flexibele systeem.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 00:07 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2012, 21:50
Berichten: 3473
Sacha, Ik denk:
Als een school punt 1 mist, dan kan het niet werken want leerlingen worden zo gevarieerd opgeleid dat ze niet in een brugklas kunnen instromen.
Er is geen 'hetzelfde' eindstation voor dit soort onderwijs.


Laatst bijgewerkt door Radijs op 15 dec 2017, 00:11, in totaal 1 keer bewerkt

Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 00:11 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3068
Voor de intelligente leerlingen die sociaal flexibel zijn zou het interessant kunnen zijn. Dit systeem heeft als consequentie dat minder begaafde leerlingen steeds met jongere kinderen les krijgen en dat lijkt me voor die leerlingen niet wenselijk. Ik zie scholen die proberen flexibeler te groeperen worstelen omdat de groepsdynamiek in steeds wisselende groepen complex kan zijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 00:29 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 14:38
Berichten: 339
Radijs schreef:

Het lijkt mij zo makkelijk om zulke scholen te laten bestaan. Het is niet eens veel extra werk voor de docent. Alleen een shift in de mindset: hier zitten leerlingen op basis van hun niveau voor dat specifieke vak. Niet op basis van leeftijd. Dit is toch niet moeilijk voor de docent?


Dit klinkt heel leuk maar ik zie daar toch wel een paar bezwaren.
Veel hb-leerlingen zijn hooggevoelig en daardoor snel overprikkeld. Voor veel niet versnelde brugklassers is het al enorm vermoeiend om al die lokaalwisselingen mee te maken. Laat staan voor een 6-, 7-, 8-jarige met een even zo jong brein. Dat is daar eigenlijk nog niet rijp voor.
Je krijgt daarbij ook de hele leerling in de klas, niet alleen dat stukje van jouw vak.
Dat betekent dus dat je te maken krijgt met jonge kinderen, pubers die de hormonen door het lijf hebben gieren en dubbelzinnige grappen beginnen te maken.
Voor een docent betekent het dus dat hij op het sociaal-emotionele vlak nog veel breder moet functioneren om het voor alle leerlingen veilig te houden.
Juist voor de docent is dat een fikse opgave. Niet voor niets zijn veel leerkrachten gespecialiseerd in onder-, midden- of bovenbouw.
Ik ken er maar heel weinig die algemeen inzetbaar zijn.



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 09:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1799
Citaat:
Ik ken er maar heel weinig die algemeen inzetbaar zijn.

Het is niet alleen dat docenten niet in verschillende klassen les kunnen geven. Ook wanneer je dat wel kunt, is het lastig om een aanspreekvorm te vinden voor al die verschillende leeftijden bij elkaar. Dan zijn kinderen ook heel erg gevoelig daarvoor.
Radijs lijkt uit te gaan van optimaal gemotiveerde kinderen die naar school komen om hun cognitieve honger te stillen. In de praktijk wisselt de motivatie en inzet. Ook willen mensen niet de hele tijd dieper graven. Ik vind het zelf interessant bijv om me te verdiepen in recente ontwikkelingen in mijn werk. Maar de meeste collega's niet. Bij studenten zie ik daar ook grote verschillen tussen in motivatie en inzet. Veel mensen willen alleen iets leren wanneer ze daar direct het nut van inzien. Daar hebben we op het forum ook draadjes over: is Latijn wel nuttig? Waar heb je Frans voor nodig? Is bredere vorming nodig of niet voor een VWO-er? Of is een diploma halen genoeg en dan snel studeren voor een beroep?
Ondanks gemorrel over de emotionele, morele en sociale ontwikkeling van kinderen op het forum, is dat wel een taak van scholen. Dat de kwaliteit van de invulling daarvan op scholen wisselt, doet daar niets aan af. In het hoger onderwijs wordt tegenwoordig weer aan bildung gedaan. De nuttige, beroepsmatige kennis die je opdoet kun je pas goed benutten wanneer je een breder zicht hebt op hoe je zelf in elkaar zit en op hoe de wereld werkt. Wanneer mensen daar mee verder komen, gaan ze ook beseffen hoe weinig ze nog weten, ook al hebben ze een opleiding af.
Veel dingen die je gaat uitzoeken moet je in een breder kader kunnen inpassen. Ik denk dat verrijking en verdieping daar zinvol voor kunnen zijn. Ik denk dat school dat niet allemaal hoeft te bieden. Je kunt zo veel thuis leren en ondernemen.

Soms denk ik ook wel: die kinderen die afhaken, waar is hun drive naartoe om vooruit te komen In het leven? Ik heb het dan niet over een individueel specifiek voorbeeld. Maar in z'n algemeenheid: slimme kinderen in een rijk land. Waarom zet je niet door? Waarom creëer je dan geen eigen leven?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 09:20 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4199
In Finland (ja, kom ik weer.....) zitten niet de verschillende leeftijden bij elkaar, maar wel alle niveaus. (als ik het goed heb, kan ook wel dat er bijvoorbeeld , net als bij Montessori, 3 leeftijden bij elkaar zitten).
Enfin, dit blijkt dus voor zowel zwakbegaafden als ook hoogbegaafden echt goed te werken. Wij zeggen hier snel dat het gebrek aan peers zo naar is, en dat daarom gymnasium een verademing is. Ik hoor dat van hen dus minder. Juist omdat iedereen echt kan doen waar ze in geïnteresseerd zijn. Dat vind ik in Nederland namelijk ook best beperkt. Het zijn toch de reguliere vakken, of meer van hetzelfde (namelijk Spaans en Chinees)waar dan de verrijking in gezocht moet worden.
ik herinner me van mezelf dat het me allemaal echt totaal niet boeide. Het meeste vond ik verschrikkelijk, en de vakken die ik "leuk" vond waren dan de vakken die het minst saai waren, of waar ik een goede docent had.
Ik zie het bij mijn kinderen net zo. Ze vinden eigenlijk niets echt leuk of uitdagend, ook niet als er verdieping gegeven wordt. Best erg als je dus, ookal zit je dan op het gymnasium, je nog steeds je dagen slijt met zaken waar je niets aan vindt.
Wil je dat praktisch veranderen, dan zal de hele kijk op onderwijs op de schop moeten.

edit: eens met Bissi ook. Laatste stuk van jouw post


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 10:20 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 4028
Citaat:
Soms denk ik ook wel: die kinderen die afhaken, waar is hun drive naartoe om vooruit te komen In het leven? Ik heb het dan niet over een individueel specifiek voorbeeld. Maar in z'n algemeenheid: slimme kinderen in een rijk land. Waarom zet je niet door? Waarom creëer je dan geen eigen leven?


Hoe dan?



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 10:42 
Volwassene

Geregistreerd: 10 maart 2014, 21:25
Berichten: 142
Citaat:
Soms denk ik ook wel: die kinderen die afhaken, waar is hun drive naartoe om vooruit te komen In het leven? Ik heb het dan niet over een individueel specifiek voorbeeld. Maar in z'n algemeenheid: slimme kinderen in een rijk land. Waarom zet je niet door? Waarom creëer je dan geen eigen leven?

Uit eigen ervaring: is dat niet iets wat past bij de aangepaste succesvolle leerling? Altijd netjes inzet vertoond, altijd de hoogste punten gehaald, nooit werkelijk uitgedaagd, nooit cognitieve frustraties hebben hoeven overwinnen. Op sociaal gebied netjes aangepast, zichzelf volledig weggecijferd, alle eigen verlangens laten varen om verdere teleurstelling te voorkomen. Het niet ontwikkelen (of als er per ongeluk toch een vonkje opvlamt meteen weer beteugelen) van enige vorm van passie hoort volgens mij heel direct bij deze groep kinderen. Ze vliegen probleemloos door de school heen, maar weten vervolgens niet wie ze zijn, wat ze willen of hoe ze dat kunnen bereiken. En dat kan je leven lang doorwerken.

In die zin ben ik het ermee eens dat, juist ook voor deze groep leerlingen, mogen werken in eigen tempo heel welkom zou zijn. Hoe vroeger je frustratie ervaart en leert om daardoorheen te bijten, hoe vroeger je leert dat je door inzet iets bereiken kunt en dat moeilijkheden er zijn om te overwinnen, hoe beter. Maar dan zou er aan die versnelling dus ook een verplichting moeten zitten, niet enkel het volgen van de ontwikkeling maar ook door grenzen heen duwen als het moeilijk wordt.

Wel blijf ik erbij dat het me in brede zin verrijkend lijkt om dan alle vakken aangeboden te krijgen en niet alleen dat wat bij voorbaat je interesse heeft (n.a.v. het gerelateerde draadje van Radijs over het overslaan van onderbouw VO). In die zin zou ik vast willen houden aan de eisen voor het onderwijs zoals ze er nu liggen, maar dan zonder vaste tijdslijn.

Hoe je het in praktische zin zou moeten regelen, of wat de consequenties op andere vlakken dan het cognitieve zijn, is natuurlijk een hele andere discussie. En dat verbreding, wanneer het goed wordt uitgevoerd en gericht is op het ontwikkelen van (leer)vaardigheden of een bijdrage anderszins aan de ontwikkeling, ook toegevoegde waarde heeft, lijkt me nog steeds valide.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 10:57 
Volwassene

Geregistreerd: 20 mei 2017, 14:38
Berichten: 339
Bissi schreef:
Soms denk ik ook wel: die kinderen die afhaken, waar is hun drive naartoe om vooruit te komen In het leven? Ik heb het dan niet over een individueel specifiek voorbeeld. Maar in z'n algemeenheid: slimme kinderen in een rijk land. Waarom zet je niet door? Waarom creëer je dan geen eigen leven?


Hoe moet je doorzetten als je nooit hebt leren doorzetten en je omgeving niet laat zien dat er voorbij de grenzen van het algemeen aanvaarde 'normaal' nog een hele wereld te ontdekken is? Waarom zou je uit je comfortzone komen als je niet weet of vermoed dat je zoveel meer in je mars hebt?



_________________
O, 2001
M, 2003
J, 2010
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 11:49 
Volwassene

Geregistreerd: 10 maart 2014, 21:25
Berichten: 142
Citaat:
Soms denk ik ook wel: die kinderen die afhaken, waar is hun drive naartoe om vooruit te komen In het leven? Ik heb het dan niet over een individueel specifiek voorbeeld. Maar in z'n algemeenheid: slimme kinderen in een rijk land. Waarom zet je niet door? Waarom creëer je dan geen eigen leven?

Overigens zijn de aangepaste succesvolle leerlingen niet de enigen die hiermee worstelen. Een uitdagende leerling zal misschien moeite hebben zijn energie te sturen naar een gerichte invulling. Een dubbel bijzondere leerling heeft al genoeg problemen op zijn bord. Een onderduikende leerling kijkt wel uit, hij zou eens gezien worden en opvallen in de menigte. Een risicoleerling zoekt zijn uitdaging wel ergens anders dan in leren en is in zekere zin met al zijn afzetten tegen de maatschappij ook zijn identiteit kwijtgeraakt.

Zoveel kinderen, zoveel redenen om af te haken dus. Het percentage zelfsturende autonome leerlingen ligt niet zo hoog. En daar ligt ook meteen een van de problemen met het hele idee van volgen van de ontwikkeling en zo snel door de stof gaan als je maar wilt: niet ieder kind zal deze verantwoordelijkheid kunnen dragen. Niet ieder kind zal intrinsiek gemotiveerd genoeg zijn, en sterk genoeg in zijn schoenen staan om af te durven wijken van de groep, en over de leervaardigheden beschikken om door te zetten bij moeilijkheden, en zelfstandig genoeg kunnen werken, enz. Sterker nog, dat vraagt om executieve vaardigheden die niet bij deze leeftijdsgroep (uitgaande van midden/eind basisschool) passen, dus vrijwel geen kind zou dit zelfstandig aan kunnen gaan. Daarvoor zal hele intensieve en persoonlijke begeleiding nodig zijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 13:33 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2010, 14:37
Berichten: 970
Maankind schreef:
Het percentage zelfsturende autonome leerlingen ligt niet zo hoog

Dat zou je misschien omhoog kunnen krijgen, door vanaf het begin (!) uit te gaan van het volgen van het kind.

Als ik naar mijn kind kijk: die had, zeker voor rekenen en taal, vrijwel alle basisschool stof al uitgepuzzeld, lang voordat het in zijn klas aan de orde kwam.
Voor andere stof gold dat gedeeltelijk, alleen op de vlakken waar zijn interesse lag.
Het kind volgen betekent in dat geval dus geenszins 'als een gek door de stof gaan', het betekent precies wat het zegt: 'het kind volgen' .

En dan nog dit: er zijn tegenwoordig ook scholen waar het concept 'vakken' veel minder dominant is. Want het is denk ik heel onnatuurlijk om alles zo in vakjes te verdelen.
Een kind volgen zou ook kunnen betekenen dat je steeds probeert de vakken in samenhang te bekijken. Dan kan het gebeuren dat je op een bepaald gebied (bijvoorbeeld biologie) veel verder bent, en dan ineens ontdekt dat je daar een bepaald wiskundig concept nodig hebt, wat je nog niet hebt gehad. Het ideale moment om daar dan eens in te duiken: je weet waarvoor je het doet! Dat geheel lijkt me een enorm verrijkende manier van werken.
Maankind schreef:
Daarvoor zal hele intensieve en persoonlijke begeleiding nodig zijn.
Dat is zeker waar. Je gunt dat ieder kind, maar in de praktijk zal het niet voor iedereen op deze manier mogelijk zijn...


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: