Het is nu 24 feb 2018, 03:34




 Pagina 3 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 08:09 
Volwassene

Geregistreerd: 28 nov 2010, 21:08
Berichten: 5434
Citaat:
Ik denk dat de meeste kinderen in een school zoals Radijs voor zich ziet helemaal niet gaan versnellen, verbreden, verdiepen. Ik denk dat ze buiten gaan voetballen. De mijne in ieder geval wel :wink:

De mijne niet hoor! En dat is echt geen uitblinker in werklust, liever lui dan moe, maar als er iets interessants te leren valt, gaat hij er voor. Op de leo werkte dat helaas niet, daar was de verrijking vooral het zélf uit-en opzoeken van informatie om het tot wéér een presentatie te moeten verwerken. Maar zodra er interessanterigheid actief werd áángeboden, gewoon in een lesvorm, bloeide hij helemaal op. Ik denk dat hij in een 'Radijsschool' helemaal was losgegaan en dan vooral de breedte en diepte in. Die reguliere basisschoolstof had hij onderweg wel opgepikt, zeker als het nodig was om het interessantere te kunnen verwerken.

Daarnáást zou hij (nog steeds) lekker willen buitenspelen, maar ik ga er even van uit dat kinderen in die extremere keuzes (cognitief leren-buiten spelen) sowieso wat gereguleerd zouden worden. Al denk ik dat meer buiten spelen en minder in de schoolbank zitten voor veel kinderen geweldig zou werken, maar dat is een andere discussie.



_________________
Be the change you want to see in the world
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 19 dec 2017, 09:08 
Volwassene

Geregistreerd: 10 maart 2014, 21:25
Berichten: 142
Citaat:
Op de leo werkte dat helaas niet, daar was de verrijking vooral het zélf uit-en opzoeken van informatie om het tot wéér een presentatie te moeten verwerken. Maar zodra er interessanterigheid actief werd áángeboden, gewoon in een lesvorm, bloeide hij helemaal op. Ik denk dat hij in een 'Radijsschool' helemaal was losgegaan en dan vooral de breedte en diepte in.

Op een 'Radijsschool' zal ieder kind ergens anders zijn in de stof en dus per definitie ook zelfstandig moeten uitzoeken. De enige manier waarop je echt ieder kind kunt volgen is in een vrijwel 1-op-1 situatie, en in mijn ogen dus in thuisonderwijs. Binnen een klassenverband zul je beperkingen op moeten leggen om iedereen binnen een bepaald spectrum te houden.

@Bissi: Ik deel je zorgen en kan me ook niet voorstellen dat het goed voor een kind zou zijn om altijd maar 'gevolgd' te worden, wat je je daar dan ook precies bij voor zou moeten stellen. Ik ben een groot voorstander van kinderen tegen grenzen aan laten lopen: dingen moeten doen die je niet leuk vindt, je frustratiegrenzen opzoeken, doorzetten als het saai is, dingen doen gewoon omdat het moet of bijvoorbeeld uit sociale betrokkenheid. Dat draagt op positieve wijze bij aan de karaktervorming (oe, dat klinkt oubollig... :wink: ).

@Radijs: Je spreekt over sociale veiligheid alsof het iets negatiefs zou zijn. Ik persoonlijk durf er best voor uit te komen dat sociale veiligheid inderdaad een van de belangrijkste drijfveren is in de keuzes die we maken voor onze kinderen, omdat ik het een basisvoorwaarde vind voor het welzijn.

Als ik naar onze oudste zoon kijk: dat is zo’n kind dat alles nog veel sneller had gekund. Wij hebben altijd gehanteerd ‘versnellen, niet omdat het kan, maar omdat het echt niet anders meer kan’ (ja, ik ben één van die mensen die dat als adagium aanhoudt) en het daarmee enigszins kunnen beperken. Maar als we erop ingezet hadden, had hij had best met twaalf jaar klaar kunnen zijn met het VWO. Maar wat win je ermee? Dat blijf ik me afvragen: wat is dan je doel? School is zoveel meer dan alleen een diploma behalen. En gelukkig kan er tegenwoordig binnen scholen al zoveel meer dan vroeger. Wij proberen die balans te vinden: voldoende uitdaging aan de ene kant, absoluut proberen je kind betrokken en gemotiveerd te houden door het te stimuleren op niveau, maar ook ervaren dat er vakken zijn die je misschien minder leuk vindt of waar je meer voor moet doen; werken aan zelfstandigheid en autonomie in de verbreding en buitenschoolse hobby’s, maar aan de andere kant ook het zoeken naar wat jij sociale veiligheid noemt, door het kind zoveel mogelijk binnen ‘de maatschappij’ (bij gebrek aan een beter woord) te houden. Bij zo snel mogelijk gaan ontstaat er een discrepantie tussen het moment waarop je het diploma behaalt en de levensfase die erbij hoort – een keer ga je daar tegenaan lopen, of het nu is bij de overstap naar de middelbare school, de universiteit of het afronden daarvan. Volwassen worden is meer dan diploma’s behalen, daar hoort ook een stuk levenservaring bij.

Maar misschien ben ik wel gewoon heel ouderwets en behoudend. Voor onze kinderen lijkt dit te werken, maar ieder probeert uiteraard de beste keuzes voor zijn kinderen te maken vanuit zijn eigen overwegingen en voorkeuren, daar zijn we gelukkig allemaal vrij in.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 10:28 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 3751
http://nagc.org/blog/speaking-experienc ... ed-student

Ik vond dit wel een leuk perspectief, namelijk vanuit een versnelde leerlinge zelf.

Vooral het gedeelte waarin ze de opmerkingen adresseert die in deze draad (en breder op het forum) ook te horen zijn.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 11:06 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2017, 16:09
Berichten: 338
Dank voor de link, zeker interessant om het vanuit leerlingperspectief te horen.

Ik werd door dirkme eens over dit artikel getipt. Denk dat dit ook wel in het straatje van Radijs past, over het effect van meerdere versnellingen voor uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen:

https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ746290.pdf



_________________
Mama van een versnelde hb-dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 11:41 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 dec 2012, 21:50
Berichten: 3353
Interessante link, en leuk geschreven.

@Bissi: Je vroeg je af of ik het over mijn eigen kind had en of ik medestanders of argumenten zocht? Ik zou hierop willen reageren: Ik heb helemaal geen vraag over mijn eigen dochter. Met mijn dochter gaat het hartstikke goed. Deze topic heb ik niet voor haar geschreven. Ik zoek hiermee ook geen tips voor mijn eigen persoonlijke situatie. Ik vind het alleen leuk als dit onderwerp ergens op het forum staat. Het geeft het forum meer gevarieerde geluiden. Mochten ouders zijn die hun kind op vernieuwd onderwijs willen zetten, of het kind volledig willen volgen in democratisch onderwijs, of het kind radicaal willen laten versnellen, dan past het rondom deze casus.

Ik vind het fijn als je weet dat ik voor mijn eigen dochter (op dit moment en op deze topic) geen tips zoek.


Laatst bijgewerkt door Radijs op 31 dec 2017, 16:26, in totaal 1 keer bewerkt

Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 13:25 
Volwassene

Geregistreerd: 10 maart 2014, 21:25
Berichten: 142
In het kader van de discussie vind ik het heel interessant dat er in de link van Emma30 wordt gewaarschuwd tegen een al te vroege specialisatie. Niet dat je niet zou mogen versnellen op het gebied van je interesse, juist wel, maar er wordt ook gesteld dat je niet te vroeg zou moeten kiezen en jezelf daarbij beperken - een brede ontwikkeling is nodig om al je talenten in beeld te krijgen en jezelf ten volle te kunnen ontplooien.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 15:35 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 3751
Citaat:
I most certainly am not suggesting that we should not accelerate
students in their areas of special talent; however, we should
not require young people with multiple talents to make decisions
regarding specialization beforethey haveexplored possible pathways
through which several of their talents might be optimized. It was
Chris Otway’s awareness of this that led him to take the last 2 years
of high school over 4 years rather than 2, broadening his range of
subjects from 5 to 10.


Jij refereert nu aan deze quote denk ik Maankind?
Dat moet je niet uit de context halen.

Ik vind het dan wel belangrijk om toch even aan te geven dat de quote een conclusie is in een stukje tekst dat het verschijnsel van de multipotentiality bespreekt, waarbij vooral ook sterk uitgesproken wordt tegen het verschijnsel dat jeugdigen door hun omgeving de richting van het meest gewaardeerde of sterkst in het oog springende talent worden gedwongen.
Het is best belangrijk om dat hele stukje te lezen om die quote in de juiste context te bezien.


Ik vind de uitkomsten op het welbevinden van de verschillende interventies trouwens wel interessant in dit artikel.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 31 dec 2017, 15:57 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 3751
Citaat:
Several of the nonaccelerands cannot recall a time in their lives
when camouflage has not been an automatic survival mechanism,
accepted asa painful but necessary part of living. By contrast, young
people in this study who were accelerated by 2 or more years believe
that they were now more appropriately placed in terms of their academic,
social, and emotional needs.


Voor de discussie is dit dan ook wel een leuke quote uit hetzelfde artikel.



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Casus: alleen maar versnellen, geen verrijking
BerichtGeplaatst: 03 jan 2018, 20:50 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 18:43
Berichten: 19731
Woonplaats: Gelderland
@Sjuut: Het laatste gedeelte van deze quote zou zo van mijn kinderen kunnen zijn. Zo hebben zij het inderdaad ervaren. De versnellingen zorgden ervoor dat ze op cognitief en sociaal gebied meer op hun plek zaten. Daardoor zaten ze beter in hun vel en kwamen ze emotioneel gezien sterker in hun schoenen te staan (thuis vertaalde zich dat naar minder - en op den duur geen - ontploffingsgevaar). Nu ze studeren, geven ze allebei aan dat ze blij zijn dat ze niet langer op de basisschool hebben hoeven doorbrengen.

Overigens hebben zij naast de versnellingen wel de nodige verrijking gekregen (vooral jongste, bij oudste hadden we toch iets minder in de gaten hoe hoog de nood was, zij sloeg zelden alarm en liet meer aanpassingsgedrag zien). Alleen versnellen was niet voldoende, dan zouden ze met 7 jaar klaar geweest zijn met de basisschool en hoewel ik niks heb tegen het volgen van de ontwikkeling van een kind, past een dergelijke ontwikkeling gewoonweg niet binnen het Nederlandse onderwijssysteem. Het leek ons niet wenselijk om helemaal geen verrijking/verbreding in te zetten want als thuisonderwijs geen optie is, waar moet je dan heen met je 7-jarige?

Met veel kunst- en vliegwerk hebben we jongste tot zijn 9e op de basisschool kunnen houden. Ideaal? Nee, bepaald niet. Hij was tot in zijn tenen gefrustreerd over het niveau en het tempo van wat hij 'leerde'. Na elke versnelling was hij binnen de kortste keren zijn klasgenoten alweer voorbij in ontwikkeling. Zijn weerstand tegen school was enorm. En hoewel hij in allerlei opzichten klaar was voor het voortgezet onderwijs, pasten zijn vaardigheden bij een 9-jarige. Nog meer frustraties dus, die eerste jaren op het VO. Toen zijn vaardigheden eindelijk synchroon liepen met de rest van zijn ontwikkeling, was hij dusdanig gedemotiveerd en afgehaakt dat hij het bijltje er bijna bij had neergegooid. De Vavo was zijn redding maar ook die stap was niet ideaal.
Als hij nu praat over hoe hij het onderwijs ervaren heeft, word ik daar echt verdrietig van. Zijn analyses zijn messcherp. Alle oplossingen die wij hebben aangesleept al die jaren, waren tijdelijke oplossingen. Voor de lange termijn hebben die inspanningen er niet voor kunnen zorgen dat hij een positief gevoel heeft overgehouden aan het fenomeen 'school'.

Zou ik het, met de kennis die ik nu heb, weer zo doen? Ja. Om de eenvoudige reden dat het basisonderwijs geen geschikte omgeving was voor mijn kinderen. Het VO was ook niet ideaal maar (mede door de hb onderbouw) het was er beter en ze konden er meer zichzelf zijn. Eigenlijk is elke vorm van onderwijs waarbij alleen een verplicht curriculum aangeboden wordt en waarbij niet geleerd kan worden waarin een kind echt geïnteresseerd is, niet de meeste ideale omgeving voor dat kind. Maar ja, je moet die basis ergens vandaan halen hè.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 3 van 3 [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: