Het is nu 24 feb 2018, 03:33

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Eindeloze discussies en tegenargumenten
BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 09:53 
Volwassene

Wie herkent de eindeloze discussies en tegenargumenten en heeft tips over hoe hiermee om te gaan?

Onze dochter van 7 gaat zo'n beetje overal tegenin, neemt nooit genoegen met een simpel 'nee, nu niet' maar wilt dan altijd weten waarom dan niet? Mag het later wel? Als ik nu eerst zus of zo?
Ook krijgen we heel vaak de zin te horen; 'nee, want... en dan een hele reeks argumenten'
Ze bemoeit zich overal mee en heeft overal een mening over en/of oplossing voor. En kan echt ontzettend volhardend zijn op momenten dat dit echt niet leuk is..
Ik ervaar dit met enige regelmaat als ontzettend vermoeiend, mede ook omdat ik zelf Hsp ben.

Wie herkent dit en heeft wellicht wat tips voor me?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Eindeloze discussies en tegenargumenten
BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 10:31 
Volwassene

Hier zeg ik nog wel eens "stop". Dit is geen discussie, ik heb nu gezegd hoe we het gaan doen en daar heb je je aan te houden. Het werkt nog niet altijd als een zonnetje, maar er zit wel verbetering in. Ook "ik heb je gehoord en we gaan het nu zo en zo doen" wil ook nog wel eens helpen.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 11:31 
Volwassene

Mijn kinderen doen dit alletwee, maar stipt bovenaan staat mijn dochter van 7, die zelfs om 3 uur in de nacht nog met je in discussie gaat wanneer ze de kans krijgt. Ze wil graag revisie van de huisregels, bij voorkeur in haar voordeel, en ze zal altijd en eeuwig op zoek gaan naar wat voor haar het voordeligst uitpakt. Duidelijk maken dat het niet altijd een discussie is werkt goed, al moet je ze bij tijd en wijle ook de ruimte laten om in gesprek te gaan, ze worden natuurlijk ook ouder.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 12:45 
Volwassene

yep. al wordt het nu langzamerhand wel iets minder (ze is nu acht)
Op momenten dat we het er niet over kunnen hebben (bijvoorbeeld bij het slapen gaan, als we ons klets-kwartiertje al hebben gehad): 'Nu praten we er even niet over, het is nu tijd om te .... (vul in, bv slapen). Dan en dan (vul in) kunnen we het er over hebben'. Of soms 'ho, even stil' als het bv op een druk moment in het verkeer is.

Verder hebben we het meestal wel over, maar wel met grenzen.
Ik kwam er achter dat ze soms gewoon gelijk had, maar dat ik 'nee' zei omdat ik het anders in mijn hoofd had. Dat was best even een dingetje in mijn hoofd, een soort knopje dat ik ineens om kon zetten. Het is ook niet erg als ik eens niet gelijk heb of de dingen anders gaan dan ik in mijn hoofd heb. Mits er tijd voor is :mrgreen: .
Ik herken die momenten inmiddels beter, en op die momenten is het óf 'je hebt ook gelijk, zo kan het ook' óf 'hmm jouw manier kan ook, doen we het de volgende keer'. Afhankelijk hoever we al in het proces zijn of hoeveel haast ik heb :wink: , Sindsdien hebben we wel minder conflicten.

Soms heeft ze geen gelijk maar ziet ze dat nog niet. Dan hebben we het er samen over en verzinnen wat er bijvoorbeeld kan gebeuren.
Soms is ze gewoon koppig en wil ze het per se op haar manier, terwijl dat niet kan. Als we het er al over gehad hebben, verwijs ik daar naar. In het verleden hebben we het ook over rollen en verantwoordelijkheden gehad: dat er bij 'de baas zijn' ook verantwoordelijkheid hoort om er voor te zorgen dat het goed gaat. Dat ze, naarmate ze meer dingen kan en overziet, ze ook steeds meer zeggenschap kan krijgen. Maar dat dat pas kan als ook duidelijk is dat ze de verantwoordelijkheid kan dragen. Ze wil bijvoorbeeld de baas zijn op haar eigen kamer, maar ruimt nog niet zelf op, ook bv de schone was niet. Dus hebben we een soort compromis: zij heeft zwaarwegende inspraak in wat de inrichting van haar kamer en de kasten is, maar ik ben wel de baas over de netheid van de vloer en de kledingkasten (omdat ik daar schoonmaak en inruim).

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 15:33 
Volwassene

Fijn om te horen dat er mensen zijn die dit herkennen! Natuurlijk ga ik niet overal in mee. En zeg ik stop, of kom er later op terug op een gepast moment etc. maar het blijft wel lastig.. ik wil haar niet beperken in haar honger naar alles willen weten of haar drukke energie intomen maar het is niet altijd mogelijk om hierin mee te gaan. Ik probeer dat dan ook zo goed mogelijk uit te leggen.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 16:24 
Volwassene

Zeer herkenbaar. Ik heb er drie zo.
Vroeger trapte ik er nog weleens in. Tegenwoordig zeg ik bij dingen die ik écht zo wil hebben dat het een mededeling is en geen onderwerp voor een discussie.
Is het wel ter discussie dan zet ik daar een bepaalde tijd voor om te voorkomen dat het een eindeloze happening wordt.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 01:55 
Volwassene

De eindeloze discussies en tegenargumenten bij ons zijn vaak gebruikt als manier om een kind toch zijn zin te krijgen of baas te wezen of bedtijd uit te stellen. Onder die omstandigheden, beschouw ik de tegenargumenten als ongehoorzaamheid en zo worden ze ook behandelt.

Wel leg ik graag uit waarom bepaalde regels bestaan, maar dat betekent niet dat het open is voor discussie.

Discussie over hoe de wereld in elkaar zit, waarom bepalen regels of wetten bestaan, hoe mensen tot bepaalde conclusies zijn gekomen zijn allemaal leuke onderwerpen en daar ga ik ook graag in gesprek over. Maar dat betekend niet dat deze discussies na bedtijd welkom zijn, een manier zijn om Pappa of Mamma te overtuigen om toch iets gewild te geven als er al een keertje nee is gezegd, of resulteren in een verandering van de regels.

Inderdaad is er plek voor discussie over hoe we dingen als familie kunnen oplossen. Zoals bij Marthe is dit dan ook een discussie met een conclusie en wat daaruit komt is dan niet meer voor discussie.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 16:58 
Volwassene

Ik denk dat het voor veel mensen met hb kinderen herkenbaar is. Zelf heb ik het er met hem over gehad wat heeft met mij doet als zij op bepaalde momenten met mooi in discussie gaan. Daar dat ook te maken heeft met hoe ik mij voel (Ik word chagrijnig als ik honger heb) met wie er bij zijn, en met Timing. Steeds fijne open gesprekken. En dan niet p het moment dat het echt speelt. En dan ook vragen wat voor hen belangrijk is. En ook het gesprek dat ouders en andere rol hebben dan kinderen. Bijvoorbeeld omdat we andere hebben. En omdat r sociale conventies zijn waar ik mij aan wil houden. Dat heeft veel geholpen. Ook dat je zelf hsp bent zou ik bespreekbaar maken. Want openheid die je geeft krijg je ook terug.

Succes Anne 72

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]