Het is nu 14 dec 2018, 20:51

Pagina 1 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: straalangt in plaats van faalangst kennen jullie dat?
BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 13:00 
Volwassene

De titel zegt al waar dit over gaat

ik had nog nooit van straalangst gehoord. Het houdt me al een week bezig. Net op google gekeken. Er zijn aardig wat artikelen over geschreven.
heb ik nu onder een steen gelegen? Of kennen jullie dit ook niet?

Het komt erop neer dat je je lat zo hoog legt(perfectionist) en vervolgens niet start omdat je het resultaat nieg kan halen
of dat je bang bent bij succes de volgende keer weer zo succesvol te moeten zijn.

kortom ook straalangst kan je blokkeren

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: straalangt in plaats van faalangst kennen jullie dat?
BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 13:26 
Volwassene

Citaat:
Het komt erop neer dat je je lat zo hoog legt(perfectionist) en vervolgens niet start omdat je het resultaat nieg kan halen
of dat je bang bent bij succes de volgende keer weer zo succesvol te moeten zijn.
In wezen start je dan niet omdat je bang bent om te falen; ik zou dit dan ook faalangst noemen.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 13:49 
Volwassene

Voor mij is het uiteindelijk 'gewoon' faalangst. Faalangst heeft altijd te maken met de angst niet te voldoen aan (hoge) eisen van ofwel jezelf, ofwel anderen (of allebei), Omdat dat 'falen' een bedreiging vormt van het zelfbeeld.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 14:28 
Volwassene

Inderdaad, faalangst. Als je ergens niet aan begint, kan het ook niet mislukken. Onlangs een triest voorbeeld tegengekomen: een kind dat regelmatig wedstrijden gewonnen geeft en allerlei blessures verzint om de wedstrijd maar niet te hoeven verliezen. Of is dit verliesangst? Lijkt me ook gewoon faalangst. Wel sneu. De vraag: hoe keer je het om als ouder/trainer/coach?

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 14:33 
­

Ik vind het wel een mooi onderscheid is, ook al ligt het dicht bij elkaar, ligt wat mij betreft de nuance net ergens anders.

Als je succes hebt vinden anderen je misschien niet meer leuk of wordt er van mij verwacht dat ik de volgende keer weer iets laat zien versus prestatie=zelfbeeld, als ik faal dan verlies ik ....

Ene beeld past meer bij onderpresteren of imposter syndroom, andere bij perfectionisme

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 16:21 
Volwassene

In de literatuur kom ik meestal een driedeling van 3 typen perfectionisme tegen:
1. self-oriented: willen voldoen aan de eigen hoge lat
2. other-oriented: hoge eisen stellen aan anderen
3. socially prescribed: willen voldoen aan de (vermeende) hoge eisen die anderen aan jou stellen.

3 leidt tot faalangst. Of beter gezegd: faal-vermijdend gedrag. Dit komt onder meer voor bij mensen die hun begaafdheid als een vaste eigenschap zien, die in alles moet doorklinken/moet worden bewezen, en ook bijv. bij mensen die door anderen veel zijn afgerekend op hun falen en aan wie hoge eisen zijn gesteld (presteren is de norm, falen is fout).

1 kan ook leiden tot faalangst als je denkt dat je als mens niet voldoet als je niet elke keer hoog presteert/zo hoog presteert als je zelf van jezelf verwacht. Het heeft ermee te maken in hoeverre je gevoel voor eigenwaarde ontleent aan je prestaties. Dit kan bijv. aan de hand zijn bij het beschouwen van hun begaafdheid als een vaste eigenschap.

Straalangst kan zowel bij 1 als 3 aan de hand zijn, en vind ik daarom niet zoveel toevoegen.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 17:20 
Volwassene

bij 'straalangst' denk ik toch aan iets anders. Kennen jullie die uitspraak van Marianne Williamson?

Citaat:
“Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness, that frightens us most. We ask ourselves, 'Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, and famous?' Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small does not serve the world. There is nothing enlightened about shrinking so that people won't feel insecure around you. We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in all of us. And when we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others.”

En dit gevoel herken ik. Ik ben zo gewend aan aanpassen, oppassen met wat ik zeg zodat anderen mij niet arrogant vinden, dingen uitleggen etc, dat ik het enorm eng vind om mijn vleugels écht uit te slaan. Misschien zit daar ook een stukje faalangst in (want stel je voor dat ik dát doe wat mijn hartsverlangen is, en het lukt niet, of het brengt niet wat ik zou willen..... dan zal mijn leven geen zin meer hebben... (bij wijze van spreke dan he) ). Maar de nadruk ligt hierbij toch meer op de angst voor je eigen potentiele kracht en voor het onbekende, dan voor het falen.
Dat is mijn associatie met 'straalangst' hè, ik weet niets van hoe degene die de term bedacht heeft, het opvatte.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 17:37 
Volwassene

Wat houdt je dan tegen om dat na te streven, waar zit de angst dan in?

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 18:23 
Volwassene

Ik denk dat ik er wel overheen aan het groeien ben hoor ;).
In het verleden kreeg ik negatief commentaar over gedrag, wanneer ik puur en alleen mijn enthousiaste zelf was. hoe bazig ik was. Of bijvoorbeeld het commentaar van de moeder van mijn eerste vriendje, dat ze me 'überheblich' vond. Of dat ik zo arrogant was en altijd gelijk wilde hebben (terwijl ik een discussie nooit vanuit dat oogpunt in ga, maar gewoon echt met argumenten overtuigd wilde worden dat het anders was... maar omdat ik dan de vinger op de zwakke plek in argumentatie legde, was ik arrogant). Vandaar dat ik in mjn schulp ben gekropen langzamerhand.
Dus die straalangst heeft te maken met (mogelijke) negatieve reacties van anderen, ook ik wil graag aardig gevonden worden.
En daarnaast is het ook iets anders, ik weet niet, de ongewoonheid mezelf te laten zien in alles wat ik ben, het gevoel van onveiligheid (want dat ken ik nog niet echt).

Ik denk dat ik langzamerhand wel over het tweede heen aan het komen ben, misschien nog niet helemaal straal, maar ik ga wel die richting op :wink:
Maar er zit wel een diep verdriet dat met het eerste te maken heeft (merk ik terwijl ik type): de angst dat ik afgewezen ga worden om wie ik echt ben. - wat me trouwens onlangs ook weer is overkomen tijdens een sollicitatieprocedure bij het bedrijf waar ik tijdelijk werkte.... Een van de redenen waarom ik niet werd aangenomen, was dat ik wel gelijk had met de dingen die ik zag en aankaartte, maar ze vermoedden dat 'het team' er nog niet aan toe was, en dat was één van de redenen waarom ik niet werd aangenomen.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 18:35 
Volwassene

Hallo

Ik denk ook dat faalangst net wat anders is dan straalangst. Alleen staat dat dus niet in de boeken.
Het in het licht durven staan, het laten zien wat je kan, dat is meer straalangst.
Het "angst om fouten te maken" is net iets anders dan de "angst om je te laten zien".

Ook bij mij angst om afgewezen te worden. Angst om "te goed"te zijn. om boven het maaiveld uit te steken. Want dan.... Kop eraf.
Veeeeel veiliger om mee te waaien met de grassprieten.

De aanpak zal wellicht hetzelfde zijn als met alle angsten. Via kleine stapjes succes ervaren en verder gaan. Veel doen ook.
Voor de kinderen is het denk ik ook goed om het verschil op te merken.

Zelf vind ik straalangst veel minder erg klinken dan faalangst.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 18:44 
Volwassene

Maar als je dan straalt, en anderen keuren je dan af, dan is die afkeuring toch waar je bang voor bent? Dat is dan toch ook faalangst. Immers, je voldoet niet aan wat anderen van je denken/jij denkt dat anderen van je verwachten. Teveel, te weinig, te anders doet er daarbij niet zoveel toe, het voldoet niet.

Dan is het toch de angst voor afkeuring van anderen? Dat is faalangst.

Maar ik snap denk ik wel wat Yolala zegt, dat behelst een dllemma waarover ik je even PB, Yolala. Als je jezelf bent, word je afgekeurd.

Volgens mij zit er altijd de angst voor afkeuring onder, en dat is linksom of rechtsom: faalangst.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 18:53 
Volwassene

mama100 schreef:
Ook bij mij angst om afgewezen te worden. Angst om "te goed"te zijn. om boven het maaiveld uit te steken. Want dan.... Kop eraf.
Veeeeel veiliger om mee te waaien met de grassprieten.
Ja dat.
Ik denk dat de behandeling anders zou moeten zijn. Omring je met mensen die wel 'shinen'. Dat geeft het vertrouwen dat jij het ook mag, en je kunt rustig groeien, zonder angst dat je koppie er wordt afgemaaid.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 18:59 
Volwassene

hoewel je daarna natuurlijk weer uit moet kijken voor faalangst, want wat zullen die shiners wel niet van je denken als je niet presteert :mrgreen: #lifeisascomplicatedaswemakeit :lol:

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 19:04 
Volwassene

Ik heb nog even verder nagedacht en dit is inderdaad wel wat anders. het gaat dan niet meer om de angst bij inspanning niet te voldoen aan de hoge eisen van anderen, maar de angst - dilemma!- voor dat je niet voldoet aan de eisen van anderen als je juist wel nastreeft en behaalt wat jij zelf wilt.
Het gaat dan om een conflict tussen wat jij wilt en wat je omgeving wil. Jezelf mogen zijn.

Maar is dat ook wat de mensen die het over straalangst hebben met dat begrip bedoelen? De angst om niet jezelf te mogen/kunnen zijn?

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 19:06 
Volwassene

Yolala, je zou je ook kunnen omringen met tolerante mensen, die jou jouw eigen pad gunnen. Mensen die hun eigen succes of falen niet afmeten aan dat wat aan ander doet.

En je zou ook kunnen proberen je te realiseren dat als het voor en ander een probleem is dat jij succesvol bent/autonoom bent/jezelf bent/straalt, dat die persoon zijn of haar eigenwaarde van jou af laat hangen. Dit hoef je niet jou te laten belemmeren, het zijn de issues van een ander.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 20:17 
Volwassene

Sacha schreef:
Yolala, je zou je ook kunnen omringen met tolerante mensen, die jou jouw eigen pad gunnen. Mensen die hun eigen succes of falen niet afmeten aan dat wat aan ander doet.

En je zou ook kunnen proberen je te realiseren dat als het voor en ander een probleem is dat jij succesvol bent/autonoom bent/jezelf bent/straalt, dat die persoon zijn of haar eigenwaarde van jou af laat hangen. Dit hoef je niet jou te laten belemmeren, het zijn de issues van een ander.

Ja zeker. Het vergt wel een zekere persoonlijke groei om daar te komen.

Sacha schreef:
Het gaat dan om een conflict tussen wat jij wilt en wat je omgeving wil. Jezelf mogen zijn.
Het is niet alleen dat.
Het is ook de stap durven zetten, het onbekende in, je vleugels uit slaan, loslaten wat je kende, ongebaande wegen durven inslaan, jezelf durven ontvouwen. En dat kan soms best spannend zijn :lol:

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 20:33 
Volwassene

Sacha schreef:

Sacha, op zich heb je daar gelijk in. Maar wat je vergeet is dat we op het werk vaak deel uitmaken van een team of afdeling en samen met hen vooruitgang moeten boeken. Je kunt dan wel zelf willen stralen, maar er kan een ander groepsfenomeen zijn dat je er vanaf houdt. Een mooie metafoor hiervoor die van de week ergens las is: de krabbenmand. In een mand vol gevangen krabben probeert er altijd een krab aan de bovenkant uit te kruipen. Maar elke krab die dat probeert wordt door andere krabben weer naar binnen getrokken.
Middelmatige collega's zitten niet altijd te wachten op mensen die stralen.
Dit artikeltje gaat er bijv over https://www.inc.com/geoffrey-james/collaboration-creates-mediocrity-not-excellence-according-to-science.html

Laatst bijgewerkt door Bissi op 30 apr 2017, 20:39, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 20:37 
Volwassene

Ja, de krabbenmand dacht ik ook gelijk aan. Overigens ook een kenmerk van de Nederlandse (feminiene) cultuur.

Maar ik ga nu heel ver hoor, maar wil je werken in een omgeving die je zo tegenhoudt? Is daar niet ook een keuze in te maken?

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 21:18 
Volwassene

Sacha schreef:
J Overigens ook een kenmerk van de Nederlandse (feminiene) cultuur.

Sacha, cultuur heeft geen genitalia. in de mand zitten niet alleen vrouwtjeskrabben. Niet alle / niet alleen vrouwen gedragen zich zo, en mensen zich zo gedragen, kan het ook goed aangeleerd zijn. in ieder geval niet inherent aan xx of xy.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2017, 22:11 
Volwassene

Yolala http://www.groepsdynamiek.nl/masculiniteit.html

Hoop dat link werkt naar pagina boek, anders kun je deze vinden via google op feminiene cultuur krabbenmand https://books.google.nl/books?id=smajgS ... 0Q6AEIGDAB

In onze cultuur wordt presteren minder gewaardeerd, bedoelde ik te zeggen.

Pagina 1 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende