Het is nu 12 dec 2018, 17:30

Pagina 4 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: straalangt in plaats van faalangst kennen jullie dat?
BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 11:08 
Volwassene

Wat een mooi draadje is dit...

Ik weet nog niet of en wat ik toe kan voegen, anders dan dat er heel veel herkenbare dingen gezegd worden.
Bijvoorbeeld over niet door hebben wat je al wel gedaan hebt/bijgedragen hebt, omdat ikzelf een heel ander beeld voor ogen heb van het ideale proces en het ideale eindprodukt.

Een combi van ontwijkgedrag door gebrek aan overzicht en hoe er te komen, met faal- en straalangst erbij, maakt wel dat ik mijn eigen ikje een lastpakje om te managen is....

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 11:23 
­

@Annet
Er zitten een aantal elementen in jouw verhaal die denk ik samenwerken, waardoor het succes voelen lastiger is.
Ik merk in ieder geval niet alleen bij mijzelf, maar bij veel mensen die met mensen werken dat het feit dat jouw succes erg verbonden is met het succes van anderen, het lastiger is om dat bij jezelf te leggen. Dan zit het in kleine dingen, dat je merkt dat er echt verbinding is...
In jouw verhaal zou ik mijzelf waarderen om de creatieve aanpak met de foto's.
Tel daar inderdaad de tijd bij op tussen jouw actie en het effect, dan is het straalmoment al voorbij ?!
De kunst is denk ik in alle dienstverlenende beroepen om het te voelen in de kleine momenten en de kleine dingen.

Daarnaast lag voor jouw de lat misschien hoger, was je verwachting eigenlijk dat het fout zou lopen...daardoor was er een verrassingseffect dat pas bij de doos chocolade het effect tot je doordrong?

gr a3n

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 19:54 
Volwassene

Als aanvulling op de vraag: waar is iemand bang voor bij straalangst, vond ik eerder ook deze informatie over hoogbegaafde vrouwen specifiek. Eigenlijk dus dat vrouwen de 'bijvangst' van succes niet prettig vinden. Dit effect is in masculiene culturen, bijv de VS, erger dan in Nederland.
However, Reis' research with women in their late 20s, 30s, and older indicates that these women do not fear success, but often regard it with some ambivalence.

This ambivalence occurs not because they fear rejection from either peers or individuals in whom they may have a romantic interest, but rather because they don't desire the trappings which may accompany success.

These trappings include overexposure in a too public life, an inability to balance success with time for family and other loved ones, an overt dislike of the perceived competition that may be necessary to achieve success, and a strong dislike of the types of behavior that may become necessary to maintain success.

Some ambivalence about success may affect women at all levels of accomplishment, from the most eminent to those who are beginning their rise to success. Even female Olympic contenders experience fear of success. In a study of Olympians, Ludwig (1996) found fear of both success and failure, indicating fear of failure is manifested in a similar manner by both men and women, but that fear of success is primarily a female issue. "Fear of success for women seems to initiate from a cognitive belief system that sometimes becomes an insurmountable obstacle to success" (p. 31).

Fear of success at an early age, however, may lead to a change in confidence in one's ability and can have devastating effects if it occurs during college or graduate school. Results in a study of high school valedictorians by Arnold (1995) found that female students who had done well in high school lose confidence in their ability after a few years of college.

http://talentdevelop.com/articles/InternalBar.html

Laatst bijgewerkt door Bissi op 04 mei 2017, 20:20, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 20:08 
Volwassene

@Annet
Een heel mooi verhaal, dank voor het delen daarvan. Ik denk dat je jouw rol in het succes en de omslag in het Franse bedrijf misschien beter kunt plaatsen wanneer je die beziet vanuit het perspectief van dienend leiderschap. Jij hebt je als dienend leider opgesteld: respect afgedwongen, de kool en de geit niet gespaard in je oordeel, een duidelijke richting aangegeven waar het naartoe moest, mensen daar geïnspireerd zonder dat ze gezichtsverlies leden. En daarmee de basis voor vernieuwing en succes in de fabriek gelegd.
Heel mooi.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 20:29 
Volwassene

Citaat:
These trappings include overexposure in a too public life, an inability to balance success with time for family and other loved ones, an overt dislike of the perceived competition that may be necessary to achieve success, and a strong dislike of the types of behavior that may become necessary to maintain success.

Bissi, dan gaat het om een waardenconflict, waarbij de angst hem erin zit dat de gevolgen van succes in strijd zijn met bepaalde waarden/dingen die belangrijk gevonden worden.

Dat heeft idd niks met faalangst te maken. Maar ik zou dit ook geen 'straalangst' noemen.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2017, 21:48 
Volwassene

wow ik vind het echt een fijn draadje. Hele mooie persoonlijke verhalen, mooie reacties op elkaar.
Wat vinden jullie van deze gedachte: dat straalangst op twee vlakken kan spelen, namelijk in relatie tot de omgeving en intern.
de omgeving: bijvoorbeeld 'kop eraf' als je boven het maaiveld uitsteekt, of bang voor de verwachtingen die er na die ene keer stralen misschien zijn.
jezelf: gewend zijn om je kleiner te maken dan je bent, waardoor je je, als je de mogelijkheid krijgt om weer meer ruimte in te nemen, niet durft. vgl het verhaal van de gevangene (en dat van de adelaar eerder). Dit heeft idd te maken met loslaten, vertrouwdheid met de oude (kleine) vorm, niet weten wat je te wachten staat etc.

Voor mij geeft het stuk van Williamson beide zaken weer; ze geeft je 'toestemming' ahw om te stralen (wees niet bang om te stralen want juist met jouw licht help je anderen ook stralen) en aan de andere kant geeft ze je kracht, zodat je misschien de stap durft te zetten.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 09:22 
Volwassene

Voor mij is de aanvulling van A3n een eye opener. Dat de geringe inspanning die je soms hoeft te doen om een goed resultaat neer te zetten maakt dat je dit resultaat minder op waarde kunt schatten. Waardoor iemand de neiging krijgt dat resultaat te gaan bagatelliseren, uiteindelijk leidend tot imposter syndroom en straalangst. Omdat dingen je makkelijk afgaan, lijkt het alsof je weinig hoeft te kunnen , of ze als het ware toevallig tot stand zijn gekomen, toevalstreffers zijn. Je kunt daardoor het succes minder goed toeschrijven aan je eigen inzet, kennis en kunde.

Zo is het risico op het imposter syndroom bijna inherent aan begaafdheid. En is het dus extra belangrijk (voor met name vrouwen) om hun begaafdheid 'In eigendom te nemen ' en te erkennen wat hun kwaliteiten zijn. Peers zijn daarbij belangrijk.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 09:59 
Volwassene

Ik las laatst nog in een onderzoeksartikel nog dat peercontact niet altijd goed uitpakt.
Hoogbegaafden die goed presteren ten opzichte van anderen belangrijk vinden, kunnen het slechter gaan doen als ze de peergroup sterker is. Zij kunnen daardoor belemmerd worden en minder goed presteren.

Maar inderdaad is juist vroeg contact met ontwikkelingsgelijken zo belangrijk, Bissi, zodat iemand een realistischer beeld van zijn of haar kwaliteiten kan opbouwen. Bij gebrek aan peers ontstaat het big fish little pond effect.

Ik ga even wat citeren uit een artikelen over routes naar onderpresteren:

Being exposed to a very easy academic curriculum gives rise to risky motivational beliefs, including developing the belief that giftedness is equivalent to outperforming peers or that effort negates the gifted label.

For students with a maladaptive combination of competence-related beliefs (entity view of giftedness, high attainment value for academics and giftedness, self-worth contingent upon gifted status and academic success, believing that giftedness means outperforming peers), the affective consequences of the threat of failure, or psychological cost value, may be too high to continue engaging in academics. Psychological cost value refers to the consequences of failing at the task, such as a decline in self-worth (Battle & Wigfield, 2003; Eccles et al., 1983; Perez, Cromley, & Kaplan, 2013). An increase in academic challenge likely initiates maladaptive coping mechanisms for students in this pathway, posited to occur through increases in psychological cost (see right side of Figure 1).

Prior research on the Big Fish Little Pond Effect (BFLPE; Marsh, Chessor, Craven, & Roche, 1995; Marsh & Parker, 1984; Preckel, Go ̈tz, & Fren- zel, 2010) supports the idea that students, regardless of actual ability level, have higher academic self-concepts in classes where their peers are of low ability and have lower academic self-concepts in classes where their peers are of high ability. Thus, as gifted students are placed into homogenous classes, they may be at risk for lowered academic self-concept. Given the importance of expectancies for shaping students’ willingness to engage (Wigfield & Eccles, 2000), low self-concept may contribute to underachievement through an unwillingness to engage, particularly when failure is a possibility.

Bron: Snyder, K. E., & Linnenbrink-Garcia, L. (2013). A Developmental, Person-Centered Approach to Exploring Multiple Motivational Pathways in Gifted Underachievement.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 10:41 
Volwassene

Sacha schreef:

In onze cultuur wordt presteren minder gewaardeerd, bedoelde ik te zeggen.

Wat voor mj hierin een grote eye-opener was, was een rant over dat moeten passen in de middelmaatcultuur die zo heerste in haar land van jawel.... een Amerikaanse! Ik heb inmiddels het vermoeden dat het menselijk is, om elkaar klein te willen houden, passend in de cultuur. Ik heb geen bewijs, maar ik denk dat het met groepsdynamiek, meet samenblijven, samen sterk staan te maken heeft.
Ik kreeg laatst tijdens het fietsen ineens een heel andere inzicht op de krabbemand. Krabben die elkaar willen beschermen en veilighouden in plaats van iemand aan zijn lot in z'n eentje over te laten. Verbinding door hetzelfde te blijven.
Vroeger was je ook niet op de eerste plaats een individu, maar eentje van 'die en die familie.'
Mij helpt het - ik zit middenin een proces om meer te stralen en ik vind het doodeng - om op die manier te kijken, dat mensen op zoek zijn naar verbinding.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 11:04 
Volwassene

Ik vind interessant dat verbinding dan in gelijkheid wordt gezocht.
Voor mij zit verbinding hem meer in overeenkomstige waarden dan in overeenkomstige prestaties.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 11:15 
Volwassene

Hm.... Een soort Spin Sebastiaan...

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 12:49 
Volwassene

Heel herkenbaar, straalangst. Naast faalangst. Ik leerde als jong kind dat beter presteren niet betekent dat je beter bent dan anderen - op zich geen slechte boodschap maar ik vertaalde dat helaas in: je mag het niet laten merken. Dus onderduiken, onzichtbaar blijven. Ik haalde altijd zevens, deed vaak alsof ik iets niet wist in plaats van antwoord geven. Ik had geleerd dat hard werken en uitblinken bestraft werd - niet rationeel of bewust, maar achteraf gezien was dat het wel...

Helaas (weer achteraf) dus ook nog op de universiteit dat zeventjes-gedrag voortgezet en nooit me echt ingezet. Dat was geen faalangst, ik was niet bang te zakken. Mogelijk straalangst, mogelijk verkeerde gewoontes. Behalve bij wiskunde, daar moest ik wel voor werken om een voldoende te halen en dat leidde tot een ander soort paniek: faalangst dus, of eigenlijk eerder paniek omdat ik voor mij gevoel al gefaald had doordat het niet vanzelf ging. (Ook na het halen van dat zesje na enkele herkansingen was ik nog steeds teleurgesteld in mezelf.)

En nog steeds eerlijk gezegd, als iemand opmerkt dat ik slim ben, voel ik me betrapt, schuldig. Best raar eigenlijk. Ik vind het moeilijk om ruimte in te nemen, om gezien te worden. Is dat straalangst of faalangst? Ik weet het niet. Het helpt wel enorm dat ik me hier nu van bewust ven en er aan werk.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 15:50 
Volwassene

Het 7-gedrag.
Gewoon een beetje je best doen en een 7 halen, of als het vak je ligt gewoon een 8 of 9.
Dan later realiseren dat als je een beetje meer had gedaan, Dat je dan misschien wel een 11 had kunnen halen.

En dan klasgenoten die veel meer geleerd hadden en een 6 of 7 haalden. Dan kan je niet meer zeggen dat je met weinig leren een 7 of 8 haalde.
En dan de afweging, hoe hard ga je werken om een hoger cijfer te halen. Wat geen extra beloning oplevert (ik heb het nu over middelbare school-leeftijd).
Dan "leer" je dat lichte inspanning voldoende is om een voldoende resultaat te halen.

En toch gebeurden er byzondere dingen "vroeger toen ik klein was". Ik weet nog dat ik een keer een "echte"10 haalde. Voor 2 proefwerken achter elkaar. (dus niet afgerond). Ik kan me niet herinneren dat iemand daar een opmerking over heeft gemaakt. Behalve "Je volgende cijfer zal wel lager zijn..." Best byzonder bedenk ik me nu.

En dan het gebrek aan spiegels. Ook een om nog eens over na te denken. Speelt zeker mee.

De gevangenis en het stuk van Williamson zijn mooi om te lezen.

Kortom: Weer voldoende om te lezen.

En die spin sebastiaan. Is het heel erg dat ik die niet ken??? :oops:

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 15:56 
Volwassene

Wow, wat maakt dit topic veel los, bij mezelf. Wat een herkenning.
Ikzelf durf niet te presteren omdat ik me schuldig voel tov de anderen, die dat niet kunnen.

Helaas zie ik dat ook terug bij mijn dochter, zij durft haar plek niet in te nemen en maakt zich altijd klein en onbelangrijk. Ik zie het heel duidelijk en help haar, om haar ruimte te pakken. Ben bang dat ze t van mij heeft, onbewust. Ik ben wel erg goed om anderen het podium te geven...

En ik schaam me, ik durf niet te zeggen dat ik hb ben, zelfs niet bij Mensa :shock:
Idioot, want iedereen is daar hb.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 16:03 
Volwassene

Even gegoogeld...

Hierbij de spin. Wel zijn leven geleefd en zijn drang gevolgd. Met noodlottig resultaat... Zou daar de straalangst vandaan komen :D

En ruimtevaarder... Zelfs niet bij mensa, Wat zijn we byzonder zo met zijn allen.

Ik was me niet bewust dat er zoveel leeft over straalangst. Heel mooi dat al deze gedachten, verhalen en gevoelens gedeeld worden

Sebastiaan

Annie M.G. Schmidt

Sebastiaan

Dit is de spin Sebastiaan.
Het is niet goed met hem gegaan.

LUISTER!

Hij zei tot alle and're spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo'n drang van binnen
tot het weven van een web.

Zeiden alle and're spinnen:
0, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
kom, Sebastiaan, laat dat nou,
wou je aan een web beginnen
in die vreselijke kou?

Zei Sebastiaan tot de spinnen:
't Web hoeft niet zo groot te zijn,
't hoeft niet buiten, 't kan ook binnen
ergens achter een gordijn.

0, Sebastiaan, nee, Sebastiaan,
toe, Sebastiaan, toom je in!
Het is z— gevaarlijk binnen,
z— gevaarlijk voor een spin.

Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de Drang is mij te groot.
Zeiden alle and'ren innig:
Sebastiaan, dit wordt je dood...

0, o, o, Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.

Door het raam klom hij naar binnen.
Eigenzinnig! En niet bang.
Kijk, daar gaat hij met zijn Drang!

PAUZE

Na een poosje werd toen Žven
dit berichtje doorgegeven:
Binnen werd een moord gepleegd.
Sebastiaan is opgeveegd.

BerichtGeplaatst: 05 mei 2017, 16:07 
Volwassene

Citaat:
Helaas zie ik dat ook terug bij mijn dochter

Is (bijna) alles wat wij "hebben" aan complexen/moeilijkheden/... (om het even banaal te benoemen) terug te zien bij onze kinderen?
Dus als wij faalangst/straalangst hebben hebben onze kinderen dat ook...

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 09:05 
Volwassene

Het fenomeen is blijkbaar zo wijd verspreid dat er truien van zijn :D
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Bissi op 07 mei 2017, 21:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 07 mei 2017, 19:54 
Volwassene

De tekst van Marianne Williamson omschrijft voor mij precies wat straalangst is: de angst dat ik er zelf van zou kunnen schrikken waar ik toe in staat zou kunnen zijn wanneer ik mezelf toe zou staan te stralen. Ik voel me wel veilig in mijn comfortabele coconnetje van middelmatigheid. Maar ook de angst dat anderen dan zouden kunnen zien wie ik werkelijk ben. Toch besef ik dat er in mij (zoals in iedereen) een lichtje zit, een lichtje dat heel fel op zou kunnen vlammen als ik het toe zou laten, maar dat ook teer en kwetsbaar is en dat ik wil proberen te beschermen tegen de buitenwereld. Dus ja, de angst om te stralen gaat in zekere zin gepaard met een angst voor de reactie van anderen. Maar het is geenszins gerelateerd aan falen - ik ben niet bang om zelf te falen. Als anderen het lichtje uit zouden blazen, dan faalt de wereld mij. Helaas is dat een ervaring die me niet vreemd is.

Daarnaast ben ik opgevoed met de boodschap dat het niet zo belangrijk is welke resultaten je behaalt, maar enkel dat je een goed mens bent. En een goed mens is liefdevol, bescheiden, zichzelf wegcijferend ten bate van anderen. Dus schaam ik mij wanneer ik straal, zeker wanneer ik me dan ook nog dreig trots te voelen omdat iets zo goed gegaan is. Wie ben ik om ergens goed in te zijn? Bovendien: met mijn talent heb ik me toch nooit zozeer in hoeven zetten dat ik het recht verdiend heb trots te zijn? Een ander zou het meer moeite gekost hebben, dus die verdient meer waardering. In mijn opvoeding is er alles aan gedaan om te voorkomen dat ik naast mijn schoenen zou gaan lopen, om me zo te beschermen tegen afwijken van de norm. Helaas is het bijkomende gevolg dat ik aan geen enkele prestatie van mezelf meer enige waarde hecht.

Pagina 4 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4