Het is nu 24 mei 2018, 22:31

Pagina 2 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: straalangt in plaats van faalangst kennen jullie dat?
BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 06:52 
­

Ik ga mee met Yolalala.

Ik denk dat straalangst een conflict is tussen je zelfbeeld (en ja dat krijg je grotendeels van anderen 'cadeau' of je dat nou leuk vind of niet...) en je potentieel. Op het moment dat jouw zelfbeeld door allerlei oorzaken laag is, 'past' een topprestatie niet goed in dat beeld dat je van jezelf hebt.
Het gevolg is dat je je dus ook niet fijn voelt bij een topprestatie en die conflicterende gevoelens probeert te vermijden in het vervolg. In het verlengde daarvan ligt het impostersyndroom.

Alleen die krabbenmand is niet het probleem. Iemand die zijn eigen prestaties kan rijmen met 'dit ben ik' zal zich wel aan de krabbenmand ontworstelen, al zal die iemand er waarschijnlijk ook voor kunnen kiezen op welke momenten hij of zij dat doet - wanneer is het het waard om de prijs te betalen?

Ik heb overigens ook wel eens gelezen, dat in een bedrijfscultuur waar mensen werken die goed in hun vak zijn, het makkelijker is om bij nieuwe teamleden te kiezen voor mensen die nog beter zijn.

Een groep 6jes of een teamleider die een 6je is, heeft liever geen 9 rondlopen. Een groep 7-8jes met dito teamleider, trekt zich daar juist aan op en verwelkomt de 9. Ik kijk wel eens of ik dat terug kan vinden, maar voor mij klonk het erg logisch.
(En het betekent ook nog iets anders: heel veel van de kritiek die je in je leven krijgt van mensen zegt vooral iets over die mensen. Mensen geven meestal geen kritiek om de ander beter te maken. Integendeel, mensen vinden het nogal fijn om te downsizen, om het speelveld in hun koppie te levelen zonder dat ze DE MOEITE hoeven te doen.... )

http://www.jasperjobse.nl/persoonlijke- ... or-succes/

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... D4jNo76-wA

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 08:20 
Volwassene

Mooi Sjuut, Zo voel ik het ook.
Ben niet super op de hoogte van alle theorie. Weleens gehoord van de krabbenmand, nooit gehoord/gedacht over de 6-jes/7tjes cultuur.
Leuk!
Ik ga de artikelen lezen. Superfijn jullie reacties!
Het maakt voor mij duidelijker waar de angst zit. Dat het geen faalangst is dat wist ik wel. Maar wat precies dan wel, dat is nog zoeken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 08:36 
Volwassene

Citaat:
Ik denk dat straalangst een conflict is tussen je zelfbeeld (en ja dat krijg je grotendeels van anderen 'cadeau' of je dat nou leuk vind of niet...) en je potentieel. Op het moment dat jouw zelfbeeld door allerlei oorzaken laag is, 'past' een topprestatie niet goed in dat beeld dat je van jezelf hebt.

Tja, als je diep van binnen dus vindt dat je tot weinig in staat bent/weinig waard bent, dan kan je je gedrag daarop afstemmen en daarom niet meer streven naar hoge doelen.

Dat is echter niet wat ik begrijp wat mensen die het begrip straalangst gebruiken ermee bedoelen- al heb ik me daar ook niet zo in verdiept.
In de openingspost dat het zou gaan om hoge doelen niet durven nastreven met angst het a. niet waar te kunnen maken/niet te halen en b. het een volgende keer weer zo goed te moeten doen.

Dat mechanismen zoals hierboven worden beschreven spelen ontken ik niet, maar ik vraag me af of dit nou is wat 'men' met straalangst bedoelt.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 09:22 
­

Citaat:
Tja, als je diep van binnen dus vindt dat je tot weinig in staat bent/weinig waard bent, dan kan je je gedrag daarop afstemmen en daarom niet meer streven naar hoge doelen.

Het gaat niet om afstemmen want het gaat niet om bewuste processen. Dat is meer wat in de volksmond ´als je als dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje´ heet, de gedachte dat voor ´ons soort mensen dit of dat niet is weggelegd.´ Dat is ook duidelijk een remmende gedachte, maar wel een bewuste.
Een waarbij je ook duidelijk je loyaliteit naar bepaalde bevolkingsgroepen of mensen om je heen uitspreekt.

Het gaat eerder om streven maar nooit echt bereiken, omdat je jezelf onbewust afremt of saboteert onderweg. Dat je wel weet dat je potentieel hebt, en dat ook graag wilt benutten, maar onderweg raak je de grip erop kwijt en eigenlijk ben je niet zo iemand die succes 'verdient'.
Je bent dus niet loyaal aan jezelf, maar onbewust nog steeds aan iets of iemand anders - door gedachten die zich in jou bevinden.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 09:25 
Volwassene

Ik bedoelde dat laatste: een onbewust zelfsaboterend mechanisme, voortkomend uit een diepe onbewuste overtuiging dat je weinig waard bent. Afstemmen bedoelde ik niet als een bewuste handeling.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 09:27 
­

Ah, ok.

Wat met een begrip bedoeld wordt blijft altijd lastig. Maar voor mij was juist bovenstaande beschrijving erg verhelderend.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 11:00 
Volwassene

Leuk zo'n actieve discussie.
net als Sjuut weet ik niet wat 'men' er in het algemeen onder verstaat. Misschien heeft iedereen zijn of haar persoonlijke ervaring of redenen of gevoel bij de term. Ik heb in ieder geval het idee dat het bij veel van ons wel wat raakt, of dat veel mensen iets van zichzelf erin herkennen :wink:

Als ik het zo lees, dan kan straalangst dus optreden in relatie tot de omgeving (misschien accepteren ze me niet); maar het kan ook te maken hebben met je relatie tot jezelf.
En dat kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld zoals eerder gezegd dat je misschien vind dat je het niet verdient, dat je een laag zelfbeeld hebt. Of anders: je kunt het zien als angst voor de transformatie. Als een spin of krab die eigenlijk te groot is gegroeid voor zijn huidige vel of schild, maar bang is voor de pijn van het loslaten/scheuren en voor de kwetsbaarheid daarna. (of misschien een vergelijking met ontpoppen rups-vlinder)

Dit verhaal las ik ongeveer 8 jaar geleden (veel mooier omschreven :wink: ) en het heeft me tot tranen geroerd en bracht diep verlangen bij me boven:
Een adelaar was jong gevangen en groeide op in een hokje waar geen ruimte was om zijn vleugels uit te slaan. Uiteindelijk werd hij bevrijd. De deur van zijn kooi ging open. Hij hipte naar buiten, nú kan ik eindelijk doen waartoe ik voorbestemd ben! Maar toen hij buiten was, durfde hij niet. het eind weet ik niet meer zeker, hij ging terug, vrijwillig zijn hokje in, of hij bleef zijn hele leven aan de grond gekluisterd en sloeg nooit zijn vleugels uit.
Met andere woorden, om je ná onderpresteren/onderduiken te kunnen ontwikkelen tot je volle potentieel moet je niet alleen de mogelijkheid (vrijheid) en het vermogen (vleugels) hebben, er is ook een geestelijke stap die je moet maken.
en om die stap maar niet te hoeven maken, kun je jezelf op allerlei manieren saboteren.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 11:22 
Volwassene

Sacha
Sacha schreef:

dat kan misschien wel traditioneel gebruikt worden, maar daar ga ik dus echt niet in mee. En met mij gelukkig steeds meer mensen en wetenschappers die ontdekken dat de hersenen van mannen en vrouwen helemaal niet zo verschillen, en dat 'traditioneel mannelijke eigenschappen' bv helemaal niet zo 'mannelijk' zijn.

https://www.mt.nl/management/mannen-sto ... nzin/62649
https://newscientist.nl/nieuws/er-is-ge ... ijk-brein/

Sacha schreef:
In onze cultuur wordt presteren minder gewaardeerd, bedoelde ik te zeggen.
. Dus het niet waarderen van prestaties is vrouwelijk? en ga je daar in mee? :shock:
maar goed, dit is dan weer een ander topic haha

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 11:38 
Volwassene

Yolala,

Dit is gebaseerd op werk van Hofstede, al decennia terug, en toen waren de klassieke sekserollen wat anders dan nu. Hij gebruikte deze tweedeling om bepaalde waarden in samenlevingen te typeren. Ik heb dit helemaal niet gekoppeld aan mijn eigen visie op al dan niet verschillen tussen mannen en vrouwen en al dan niet 'typische' eigenschappen die bij een bepaalde sekse zouden horen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Hofstede

Mijn punt hierbij was alleen dat in een cultuur (in bedrijf of wat dan ook, of samenleving) waarbij gelijkheid belangrijk wordt gevonden, de 'krabbenmand' als mechanisme zichtbaar kan zijn: je mag de groep niet ontstijgen, dat is in strijd met de waarde van die groep/cultuur.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 12:23 
Volwassene

Leuke informatie,

ik heb de masculine en femine lijst (waarbij wat mij betreft dit slechts een naam voor de eigenschap is, niet of degeen die 1 van de richtingen kiest ook tot een bepaald geslacht zou moeten behoren) van eigenschappen ook doorgelezen.
Ik ben er niet direct uit of ik me meer thuis voel bij de masculine lijst of de feminine lijst....
en sowieso kies ik bij bepaalde stellingen al anders dan in beide lijsten staat.

bv Masculien: Jongens mogen niet huilen en moeten terugvechten als ze aangevallen worden en meisjes mogen wel huilen maar niet vechten.

Feminien: Geen kind mag vechten en allen mogen huilen.

Ik zou gaan voor de combinatie: Allen mogen huilen (bij verdriet, vreugde en boosheid) maar ook allen mogen terugslaan als ze aangevallen worden...zowel meisje als jongen.
Alleen het zelf beginnen met pesten/treiteren en aanvallen is niet toegestaan.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 12:39 
Volwassene

Precies. Het is een te simplistisch beeld van de werkelijkheid. Er zitten mitsen en maren aan en overlappingen. Daarnaast denk ik echt dat je dat 'masculien' en 'feminiem' niet meer moet gebruiken. Ook al was het vroeger normaal om eigenschappen zo te kwalificeren. Woorden en benamingen hebben betekenis en doen wat met je brein. De associatie is gelegd. We doen zowel mannen als vrouwen tekort door dit te blijven gebruiken. En (zie mijn links over mannelijk-vrouwelijk brein bijvoorbeeld), het is wetenschappelijk achterhaald. maar laten we een ander topic gebruiken om het hier over te hebben als we verder willen praten over dit gendertopic (moderator?), want we zijn nu een andere zeer interessant topic over straalangst aan het mixen met een genderdiscussie (guilty, sorry) En daarmee doen we ook beide topics tekort :wink:

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 16:00 
Volwassene

Wat heb ik aangericht :? Het ging hier helemaal niet om. Ik heb het erbij gehaald omdat het ging over de krabbenmand, maar vergeet het, en back on topic!

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 16:54 
Volwassene

Ik wil Sacha toch even steunen. Geert Hofstede heeft heel breed onderzoek gedaan naar de cultuurverschillen tussen landen. Hij heeft allerlei dimensies ontdekt waarop landen verschillend scoren. Zo kun je ze met elkaar vergelijken. Het gaat om cultuurverschillen, dus grotendeels onbewuste opvattingen over wat je 'normaal ' en prettig vindt of niet. Een van die dimensies is masculien-feminien. Op hoofdlijnen is masculien een cultuur waarbij de rollen van mannen en vrouwen heel erg gescheiden zijn, zoals bijv in Japan. In zulke landen is ambitie en stoer zijn belangrijk en vind je weinig mannen in traditionele vrouwenberoepen (dus geen mannelijke verloskundigen bijv).In feminien landen overlappen de rollen van mannen en vrouwen elkaar veel meer. Dan heb je eerder huismannen, verplegers, maar ook een vrouwelijke minister van Defensie. Nederland scoort daar zoals je begrijpt hoog op. De voordelen van een feminien cultuur zijn er voor vrouwen en mannen. Een van de nadelen ervan is dat het in zulke culturen minder geaccepteerd is om met je kop boven het maaiveld uit te steken. Oftewel de krabbenmand uit te kruipen. Ook dat geldt voor mannen en vrouwen in zo'n cultuur.
Die benaming masculien en feminien is nu eenmaal zo en schept vaker verwarring. Maar het werk van Hofstede is een leuke manier om meer begrip te krijgen voor andere culturen.

BerichtGeplaatst: 01 mei 2017, 20:53 
Volwassene

Dat weet ik wel, Bissi.
Sacha, geen probleem hoor, ik neem jou ook niets kwalijk of zo (mocht je dat idee hebben gekregen). Ik kende Hofstede nog niet. heb nu wel wat van hem gelezen (weer wat geleerd :wink: ) en ik vind het leuk om hierover verder te praten (ik heb namelijk het idee dat hij twee verschillende dingen in deze dimensie heeft samengevoegd die eigenlijk iets anders zijn; los nog van het feminiem masculien wat ik gewoon geen correcte termen vind), maar niet in dit topic. :D

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 16:33 
Volwassene

Ik heb nog niet alle reacties gelezen, ga ik zo doen. Eerst mijn eigen twee centen: ik heb straalangst. Al jaren. Dus ja, ik ken het. Wat mij betreft zijn straalangst en faalangst niet hetzelfde.

Vroeger had ik faalangst. Mijn angst om fouten te maken of iets niet direct te kunnen, weerhield me van het ondernemen van nieuwe dingen of het afmaken van dingen waar ik mee bezig was. Ik kreeg blackouts tijdens toetsen en examens. Ik stopte met pianospelen zodra het niet meer vanzelf ging. Oefenen stond voor mij gelijk aan falen. Een vak als wiskunde kon je óf wel, óf niet. Dat je kon oefenen en daarmee beter kon worden, kwam niet bij me op. Mijn studie hing ik aan de wilgen want mijn prestaties vielen tegen en ik had geen idee hoe ik dat kon veranderen (want 'je kunt het of je kunt het niet'...).
Ik heb mezelf in het verleden regelmatig zaken ontzegd, puur uit angst dat het toch niets zou worden. Het mag duidelijk zijn, mijn faalangst ging jarenlang hand in hand met mijn fixed mindset.

Gelukkig is een mens nooit te oud om te leren. Mijn fixed mindset heb ik aangepakt. Mijn faalangst ook. Wat me vroeger lam legde, levert tegenwoordig alleen nog een gezonde spanning op. Ik ben afgelopen jaar omgeschoold en werk nu in een heel ander veld dan de afgelopen 25 jaar. Ik bevind me regelmatig buiten mijn comfortzone en meestal vind ik dat leuk.

Ik maak het echter nog steeds ingewikkeld voor mezelf. Ik leg namelijk vaak de lat voor mezelf zo hoog dat ik eigenlijk bij voorbaat weet dat ik hem niet ga halen. En haal ik die lat per ongeluk toch, dan leg ik hem snel een stukje hoger (b.v. door van mezelf te eisen dat ik nog een cursus moet doen, want ik ben echt nog niet goed genoeg). Want als ik wél succes heb, schept dat verwachtingen. Bij anderen, maar vooral ook bij mezelf. Verwachtingen waar ik wellicht niet aan kan voldoen. Ik saboteer dus mijn eigen succes zodat ik niet aan die verwachtingen hoef te voldoen.

Ik ben dus niet zozeer bang om te falen, maar eerder om succes te hebben :? .

Hier wordt druk aan gewerkt overigens :wink: . Overigens streef ik altijd hoge doelen na. Ik verschuif alleen steeds de lat zodat mijn doel vaak onbereikbaar blijft. Anderen zien dat niet, zij weten niet waar mijn lat ligt en zien alleen wat ik wel bereikt heb.
Gelukkig heb ik een paar mensen in mijn omgeving die me zo goed kennen, dat ze zien wanneer ik wil gaan schuiven. Zij houden me dan liefdevol tegen en zorgen ervoor dat ik gewoon verder ga met wat ik aan het doen was.

Hmm, ik heb getwijfeld of ik dit wel wilde posten, het voelt of ik een stukje van mezelf bloot geef :? .

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 16:43 
Volwassene

Paula schreef:
Want als ik wél succes heb, schept dat verwachtingen. Bij anderen, maar vooral ook bij mezelf. Verwachtingen waar ik wellicht niet aan kan voldoen. Ik saboteer dus mijn eigen succes zodat ik niet aan die verwachtingen hoef te voldoen.

Dit zelf-handicappend gedrag is toch wel degelijk bedoeld om falen te vermijden?
Wat mij betreft speelt er uiteindelijk ook als ik jou goed begrijp faalangst: de angst om tekort te schieten.

En waar de een uitdaging uit de weg gaat, en de ander de lat (onhaalbaar) hoog legt, het is uiteindelijk allemaal bedoeld een faalervaring te vermijden- dit te bescherming van het gevoel van eigenwaarde.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 16:57 
Volwassene

Voor mijn gevoel ligt het genuanceerder Sacha. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het onder woorden moet brengen.

Een keer iets doen en dan falen is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Vallen en opstaan maken een mens sterker.

Iets doen waarmee je succes hebt, schept verwachtingen waaraan ik voor mijn gevoel voortdurend moet voldoen. De kans op falen (als je het zo wil noemen) is dan voortdurend aanwezig. Maar het is niet zozeer de kans op falen die me dwars zit, maar eerder de druk van het voortdurend moeten presteren op hoog niveau (en ja, ik snap dat het voor een buitenstaander hetzelfde lijkt, maar voor mij voelt het echt heel anders).

Overigens weerhoudt dit gevoel me er niet van om nieuwe dingen te ondernemen. Die tijd ligt gelukkig ver achter me.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 16:59 
­

Het is meer kleiner maken dan je bent. Er zit een andere beweging in die het wel duidelijker maakt voor jongeren en ook voor mezelf.
Wat als het wel lukt! je zet jezelf in de schijnwerpers

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 17:01 
Volwassene

a3n schreef:
Wat als het wel lukt! je zet jezelf in de schijnwerpers
Dat ja.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2017, 17:08 
Volwassene

En die schijnwerpers, dat houdt toch een kans op falen in?

Ik doe er ongenuanceerd over, dat doe ik eigenlijk opzettelijk. Ik snap dat de beleving anders is, ik snap dat er andere mechanismen onder zitten, ik reduceer het misschien teveel, maar ik denk dat het allemaal mechanismen zijn om het gevoel van eigenwaarde te beschermen. Ik denk dat onder alles uiteindelijk een angst zit voor afkeuring (door anderen en/of jezelf), en dat dit weer bedreigend is omdat het kan betekenen dat je weinig waard bent.

Ik snap dat de contstante druk om het waar te maken, bij de straalangst, anders voelt dan een specifeke angst voor een specifieke mogelijke faalsituatie. Maar die constante druk om het waar te maken, om niet te falen, is uiteindeiljk in mijn beleving nog steeds een vorm van faalangst, een angst om niet te voldoen.

Pagina 2 van 4 [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende