Het is nu 19 nov 2018, 14:42

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoon 8 jaar hsp strong willed wil niet meer naar school.
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 13:54 
Volwassene

Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Ik zoek antwoorden & ervaringen.... maar wil ook ff mijn hart luchten mijn zorgen uiten.

Mijn zoon is de laatste weken erg boos of juist heel stil. Thuis merk ik dit op , maar er onstaat een probleem. De schoolgang wordt belemmerd. Hij komt gemiddeld 5 x per week boos/woedend(lees eigenlijk heel verdrietig) uit school. Vorige week weigerde hij 3x school en zoekt al weken van allerlei oorzaken om maar niet naar school te hoeven.(hoeveel verband dit heeft mijn zijn hb hsp 12 jarige broer die 90% thuis zit weet ik niet, maar heeft zeker te weten invloed) op school laat hij zo vaak boos gedrag zien dat er zorg onstaat. Hij kan niet omgaan met teleurstelling of onrecht. Hij is in zo'n bui niet te bereiken of voor rede vatbaar. Voor mij heel gebruikelijk gedrag waar ik thuis ook dagelijks tegenaan loop.

Hij voelt zich niet gehoord alleen de reden dat meneer boos is komt vaak voort uit in zijn ogen onrecht en onduidelijkheid ivm met zijn dyslectie. Hij is een schooljaar terug gezet ivm de dyslectie en dit heeft voor een poosje voor rust gezorgd. De succeservaring heeft hem goed gedaan.. Rekenen loopt meneer zwaar voor A+ scores (was al vanaf gr 1 het geval)en taal D E scores. Het wekt in iig erg veel frustratie op.
Hij is erg gedreven en leergierig een doorzetter. Hij heeft faalangst en is heel onzeker.
Hij was motorisch heel snel met alles en heel zelfstandig. Lopen 10 mnd fietsen zonder wieltjes voor 2.5 1e koppenpoter met 2 knippen broodje smeren, meneer deed het allemaal heel vroeg.

School wil een IQ test , ik zie en school ook niet dat zoon Hb is maar wel heel slim. Oudste en jongste lijken erg op elkaar zie veel vergelijkenissen behalve dan de schoolresultaten. Bij de oudste waren ze opvallend hoog bij jongste is er groot verschil tussen taal en rekenen.

Ik maak me zorgen en voorzie een 2e traject maar dan met met jongste zoon , schooltijd zal ook voor mijn jongste geen pretje zijn.

Ik ben daar erg verdietig om en heb vaak gevoel tegen een dikke muur aan te lopen.... ik wil ze zo graag helpen maar het word je niet gemakkelijk gemaakt als je niet gemiddeld bent reageert om te functioneren in het bestaande systeem.
Ik ben blij dat ik het even van me af kon schrijven.

Berichttitel: Re: Zoon 8 jaar hsp strong willed wil niet meer naar school.
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 14:15 
Volwassene

Er is iemand op school die hem negeert. En het kind zoekt actief naar een positieve leer ervaring. Het sociale contact lijkt hem steeds teleur te stellen. Het is het vertrouwen van de leraar wat nodig is voor je kind om het zelfvertrouwen te vinden. School zal ongetwijfeld vinden dat de leraar het 'goed' doet. Maar naar jouw zoon waarschijnlijk niet.

http://www.nu.nl/werk-en-prive/4454091/ ... lexie.html

In dit artikel "stampen zorgt voor verdwijnen dyslexie" . Het neemt de leraar uit de vergelijking!

http://www.nu.nl/wetenschap/3647356/dys ... kkade.html
De leerling heeft empathie nodig naar de leraar (leren is een intiem iets). Als deze relatie niet goed is, is leren onmogelijk vanuit angst.

Het kan natuurlijk... net als bij hakkelen. Dat e.e.a. naar binnen is geslagen en dat het niet af te leren is. Dat gedrag is er ook. Dan zou je vanuit de thuissituatie waarschijnlijk zijn onmacht bekrachtigen. Dan spiegel je hem in 'ja, het zal toch wel niet lukken'. Dan ben je zelf toe aan een assertiviteitstraining.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 15:58 
Volwassene

Qua IQ kan zoon je best nog verbazen. Hier had jongste toch ook een IQ van 145 terwijl je dat bij haar, zeker in groep 3 t/m 5 niet aan de schoolresultaten of kon zien.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 06 apr 2017, 18:18 
Volwassene

Het lijkt mij dat je ook deze zoon laat onderzoeken door een hb-deskundige. Liefst een orthopedagoog of psycholoog die ook verstand heeft van dyslexie. Daarnaast zal het een klas terug zetten voor zijn "taal" misschien werken maar voor de ontwikkeling van zijn rekenvaardigheden is het funest. Ik zou ook boos worden! Eigenlijk zou het kind per vak doorgetoetst moeten worden. Pas daarna zou er een beslissing genomen moeten worden in welke klas hij zou moeten zitten. En waarschijnlijk heeft hij voor sommige vakken nog steeds eigen leerlijnen nodig. En voor zijn dyslexie is mogelijk behandeling nodig. Ook mij zou het niet verbazen dat hij ook hb/mb is en hooggevoelig. Je zoon zend serieuze signalen uit, luister naar hem.

Zoonmoeder.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2017, 11:35 
Volwassene

Divar, wat naar. Ik zou je zoon een paar dagen thuis laten bijkomen, vooral als signaal naar hem toe dat je hem steunt. En voor de leerkrachten dat het serieus is. Dan kunnen jullie plan de campagne maken als gezin.

Kan je zoon goed uitleggen wat er vooral mis gaat, zo specifiek mogelijk? Ik kan me voorstellen dat hij zich verveelt met rekenen, en dat hij baalt van zijn dyslectie. Echter met mijn jongens is mijn ervaring dat het niet zo simpel is als de eerst voor de hand liggende oorzaak. Zeker 'faalangst' in combinatie zoals jij noemt met een gedrevenheid en leergierigheid is al complex, want welke blokkade is er dan en waarom? Emoties kun je het beste beantwoorden met emoties: Angst kun je mi. niet beantwoorden met een 'dat komt omdat je te makkelijk werk doet en dan zie je elke fout, nu krijg je een moeilijk blad. opgelost'. Ik denk dat je dat moet beantwoorden met een knuffel, positieve aandacht, een stukje begrip in een relatie, samen kijken naar het werk en dan oplossingen zoeken, met als doel steeds een uitdagender werkje. Ondersteuning kun je als ouder prima geven, kun je ook aan een IBer of juf overlaten als er een goede klik is met je zoon. Of extern inhuren, een coach of een plus-klasje.

Waarom wil school een IQ test? Waarom zeggen ze dat ze zien dat hij heel slim is? Waar zien ze dat dan aan en wat voegt een IQ cijfer toe?

BerichtGeplaatst: 07 apr 2017, 11:44 
Volwassene

Annet schreef:
Waarom wil school een IQ test? Waarom zeggen ze dat ze zien dat hij heel slim is? Waar zien ze dat dan aan en wat voegt een IQ cijfer toe?

Ik vroeg me dat destijds bij mijn dochter ook wel af. Deels was het ook voor haarzelf belangrijk. Ik realiseerde me dat pas toen ze na de uitslag verzuchte: 'dan ben ik tenminste niet de enige die niet HB is'. (tot onze verbazing trouwens was ze wel de enige van onze drie waarbij zowel V als P boven de 130 waren, terwijl zij dus juist degene was met de meeste moeite met de schoolse vakken).

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 08 apr 2017, 18:47 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties.

Ja ik wil hem ook laten testen bij een psychotherapeut met hb expertise. Heel toevallig was hij bij de intake die zijn broer had, er werd toen al geopperd door de therapeut ooh mamma je hebt er 2.
Het zou me wel verbazen aangezien hij op mij niet hoogbegaafd overkomt als ik hem met zijn broer vergelijk.
Maar ik begreep ook van de hb therapeut dat hb uit meer kan bestaan dan alleen op cognitief vlak. Motorisch is hij heel sterk. Creatief is hij ook.
Het belangrijkste is om er achter te komen waarom het nu weer wat minder gaat en hij zulke grote signalen van onvrede aangeeft.

Ik weet nu dat oudste ook zeer hsp is en wist het al van de jongste maar ze zijn het allebei op net andere manier. Srongwilled past ook perfect qua kenmerken. Verdenk de jongste in sterkere mate hiervan.

Waarom school wil testen? om duidelijk te hebben wat zijn belastbaarheid is, omdat hij vaak weigert werk te doen en is dat omdat hij er geen zin in heeft of dat hij het niet snapt.
Hij is goed in manipuleren om het toch zo te krijgen als hij wil, onderhandelt veel en is vaak teleurgesteld of boos omdat hij het niet eerlijk vind als hij het niet voor elkaar krijgt.

Ik zie dat hij worstelt met zichzelf dat hij vaak blijft hangen in het negatieve en dat we van een hele zware periode naar een hele goede nu weer verdwijnen richting de slechte kant.

Blij dat school het signaleert, nu verder zoeken naar antwoorden. Dyslectie onderzoek moet nog gedaan worden maar dat is meer ter bevestiging. Toch ben ik zo trots op hem! Hij heeft grote stappen gezet in zijn taal ontwikkeling. Al is het nog steeds dik onder de maat. Hij maakte 1e cito 2 opdrachten de laatste deed hij er 16. Mondelinge toesten gaan altijd heel goed overgens. Het lezen en het verwerken blijft gewoon heel lastig voor hem en komt dit nu met rekenen ook steeds meer tegen.

Doortesten zal school pas gaan doen als ze verdenkingen moeten hebben van...dus resultaten. Ze zien meer hiaten ook in het rekenen en hij krijgt dus nu ook geen rekenen meer dat bij gr 5 zou passen. Heb dit ook al gevraagd maar ze denken dat dat hem alleen masr meer gaat frustreren.

Waarom ze hem als slim benoemen....wellicht in alles hoe hij overkomt in de klas. Geen idee eigenlijk. Maar in elk gesprekje wordt het wel gezegd.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2017, 21:19 
Volwassene

Citaat:
Het lezen en het verwerken blijft gewoon heel lastig voor hem en komt dit nu met rekenen ook steeds meer tegen.
Neemt school daar wel goede maatregelen, zoals bij rekenen samenwerken met een 'voorleesmaatje', CITO rekenen voorlezen etc.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]