Het is nu 19 aug 2018, 02:49

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Muziekles, wie heeft er verstand van
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 23:00 
Volwassene

Hi!
Ik ben op zoek naar wat ervaringen van ouders met kinderen op muziekles. Mijn zoon is 12 en heeft sinds een half jaar pianoles van een erg leuke muziekdocent. Daarvoor heeft hij af en aan pianoles gehad, met tussenpozen. Hij krijgt nu een uur les met drie andere leerlingen, 1x per week.

Zoon is begonnen met akkoorden, en dat gaat best snel. Hij leert in een uurtje een nieuw liedje, autodidactisch via youtube. Dat zijn popliedjes. Wat hij daarna doet is met het liedje 'pielen', zelf meerdere variaties op het liedje maken.
Hij heeft zelf de (licht) klassieke muziek ontdekt, erg leuk. Samen met de muziekdocent heeft hij in 2 weken Einaudi, il giono, geleerd te spelen. Dat is toch best snel?

Hij wil nu ook noten leren. En heeft inmiddels twee muziekstukken 'gecomponeerd', dus zelf bedacht. Hij speelt ze uit het hoofd en het klinkt wel lekker.

Mijn vragen (omdat ik zelf geen muziek kan maken, lezen oid):
- kan het kwaad dat hij noten en akkoorden door elkaar speelt en leert?
- ik heb het gevoel dat hij vooral veel leert door het zichzelf aan te leren. Hij leert bv 1 liedje op pianoles en thuis nog drie zelf. Leert hij zichzelf niet de verkeerde technieken aan?
- hoe kan hij de zelfgemaakte liedjes opschrijven?

En een algemene vraag: hoe schrijven muzikanten eigenlijk muziek? Hebben ze een melodie in hun hoofd? Of pielen ze wat op een instrument?

Groeten van een muziekliefhebber, die niks van muziek maken snapt!
Ruimtevaarder

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Muziekles, wie heeft er verstand van
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 23:13 
Volwassene

Als hij noten leert lezen kan hij ze ook opschrijven.
Zo moeilijk is dat niet. Kan hij waarschijnlijk snel. Je hebt van die schriftjes waar noten balken op staan!

Het klinkt zalig hoe je zoon les krijgt.
Lekker laten doen. Techniek komt wel. (En vind ik zwaar overschat! Ik zie de techniek nog steeds niet en wilde dat zoon wat vrijer mocht. Plezier en genieten is belangrijker)

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 23:23 
Volwassene

Mooie vragen!
Ik ben geen expert, wel ervaren met muzieklessen en zo.
Allereerst: ik denk absoluut niet dat het kwaad kan om accoorden en noten door elkaar te doen, het zal eerder ondersteunend zijn aan elkaar. Hij lijkt muzikaal genoeg te zijn ook.
Wat betreft die verkeerde technieken: misschien wel zal hij wel wat verkeerde dingen aanleren. Maar hij leert wel de goede tijdens de les, en zal ze steeds meer geen toepassen. Volgens mij is het, zeker bij een instrument als piano, het belangrijkste om gewoon met heel veel plezier te spelen.
Als hij noten leert lezen, zal hij ze zelf ook kunnen gaan gebruiken om zijn zelfgemaakte muziek op te schrijven, maar hij kan natuurlijk ook de accoorden opschrjiven.
En hoe componisten liedjes schrjiven... volgens mij verschilt dat per persoon :D .
Laat m maar lekker zijn gang gaan, volgens mij gaat ie prima.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 06:52 
Volwassene

Zelf maak ik gebruik van het gratis programma musescore om muziek te schrijven/arrangeren. Muzikanten wisselen daar ook onderling hun muziek uit welke je weer gratis kunt downloaden en naar eigen believen kunt aanpassen.
Is geen professioneel programma, maar leuk om mee te beginnen!

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 09:36 
Volwassene

Noten en akkoorden kunnen prima door elkaar heen. Over veel zelf doen zou ik mij echt geen zorgen maken. Dat is juist heel positief en ik verwacht dat de leraar dat alleen maar aan zal moedigen. Voordeel van piano is dat je niet gauw jezelf hele foute dingen aan zult leren.

Noten leren is vrij makkelijk, als je daar een beetje mee oefent heb je dat zo door.

Zelfgemaakte liedjes kan hij nu gewoon met akkoorden opschrijven (dus letterlijk de naam van de akkoorden: C G Dm Am enzovoorts) en hij zou dan in het begin de leraar kunnen vragen er de begeleiding bij te schrijven, maar met alleen akkoorden kan ook).

Leuk dat hij zo enthousiast is. Dat is het allerbelangrijkste!

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 12:28 
Volwassene

Ruimtevaarder schreef:
En een algemene vraag: hoe schrijven muzikanten eigenlijk muziek? Hebben ze een melodie in hun hoofd? Of pielen ze wat op een instrument?

Bij mijn zoon begint het meestal met een melodie in zijn hoofd. Die zet hij in de computer (o.a. Anvil Studio, gratis programma) en kleedt 't verder aan tot er complete orkesten / combo's / popbandjes door de kamer schallen :lol: Dit gaat kennelijk op gevoel, geen idee hoe dat proces er in zijn hoofd uitziet. Dat is iets wat hij niet uit kan leggen. Net als jij ben ik wel liefhebber, maar geen maker van muziek, dus echt begrijpen doe ik het niet. Maar het is wel heel leuk om muziekstukken te horen groeien, van een melodietje tot iets groots, waar ook nog een gedachte achter zit.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 20:44 
Volwassene

Wat een fijne tips allemaal, dank!
Muziekboekje met notenbalk ga ik kopen, en de tips van de websites geef ik aan hem door.

De muziekdocent is erg leuk, en het gaat de docent vooral ook om het plezier in muziek maken. Nou, dat lukt erg goed! Ik hoef het oefenen nooit aan te sporen. Hij gaat ook zelf op zoek naar muziek die hij mooi vindt, ook klassiek en doet allemaal ontdekkingen. Zo fijn, een gelukkig, gemotiveerd en nieuwsgierig kind. (Is wel anders geweest namelijk).

Groeten, Ruimtevaarder

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 21:16 
Volwassene

techniek wordt belangrijk als je erg veel speelt, in verband met verkeerde houdingen die problematisch of pijnlijk kunnen worden (net als een muisarm). Techniek is ook belangrijk als je niveau hoog wordt, omdat je dan zonder de juiste techniek het niet voor elkaar krijgt. Een goede leraar let op techniek zonder het vervelend te maken, en zal werkelijk foute houdingen corrigeren. Aan de andere kant, er zijn zat wereldberoemde musici die zichzelf hebben leren spelen met verkeerde houding en techniek. Wat fijn dat hij zoveel plezier heeft!

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]