Het is nu 24 feb 2018, 03:33

Pagina 1 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Inenting met prikangst. Hoe?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 12:48 
Volwassene

Hallo

Onze zoon van 8 heeft een oproep voor de prik gekregen. Hij heeft hier vanaf zijn 8ste verjaardag regelmatig nachtmerries over gehad want hij wist dat de oproep zou komen. Hij was duidelijk: dat ga ik nooit doen!!

Hoe hebben jullie dit gedaan? Is de angst herkenbaar? Wat werkte?

Onze dochter heeft deze angst ook. Dat hebben we geprobeerd voor de bereiden door oude angsten aan te pakken met EMDR. Heeft helaas niets geholpen. We hebben haar uiteindelijk vast gehouden en daar heb ik nog spijt van. Onze dochter heeft inmiddels diagnose rationele angststoornissen. Dit heeft grote vormen aangenomen. Natuurlijk niet alleen door de prik. Maar het heeft mij wel bewust gemaakt van de schade die het forceren met zich mee kan brengen.

Onze zoon moet binnenkort ook onder narcose voor de tandarts. Ik hoopte dat hier het een en ander te combineren valt. Maar op internet lees ik alleen maar dat inentingen en narcose niet samen gaan.

Moet de laatste prik ronde perse? Ik sta achter het vaccineren. Maar tja...

Berichttitel: Re: Inenting met prikangst. Hoe?
BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 14:34 
Volwassene

DTP staat voor difterie, tetanus en polio ,
De DTP vaccinatie wordt aanbevolen voor vrijwel alle landen, behalve West-Europa, Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Australië. De aanbeveling geldt dus ook voor Turkije en Oost-Europa
Dus niet voor deze regio , de reden dat het hier word gegeven is gericht op de kinderen die vaak die kant op gaan.
De tetanus prik kan altijd nog gegeven worden wanneer nodig bij het ziekenhuis na een ongelukje.

De tweede bmr is uit voorzorg voor de kleine kans ( 5 % ) dat de eerste niet is aangeslagen,

Persoonlijk heb ik er al voor gekozen om hier dus niet aan mee te gaan doen.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 15:38 
Volwassene

Tetanus heeft een beperkte effectiviteit.
Betekent dat als je in gevaar komt voor deze ziekte je sowieso een nieuwe serie van inentingen (afweerstoffen dan) tegen tetanus dient te ondergaan.
Bv na een val op straat met snelheid (fiets?) waarbij je flink geschaafd bent. Of bij andere vrij ernstige trauma's waarbij vuil in een wond terecht gekomen is.

Verder vind ik literatuur waaruit blijkt dat deze injectie normaal gesproken overbodig is.
(er is hooguit 1 inenting welke ik werkelijk niet zou willen overslaan.....die tegen polio.)

http://www.vaccinatieraad.nl/2013/11/te ... e-onnodig/

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 15:48 
Volwassene

reinier schreef:
Tetanus heeft een beperkte effectiviteit.
Betekent dat als je in gevaar komt voor deze ziekte je sowieso een nieuwe serie van inentingen (afweerstoffen dan) tegen tetanus dient te ondergaan.
Bv na een val op straat met snelheid (fiets?) waarbij je flink geschaafd bent. Of bij andere vrij ernstige trauma's waarbij vuil in een wond terecht gekomen is.

Verder vind ik literatuur waaruit blijkt dat deze injectie normaal gesproken overbodig is.
(er is hooguit 1 inenting welke ik werkelijk niet zou willen overslaan.....die tegen polio.)

http://www.vaccinatieraad.nl/2013/11/te ... e-onnodig/

Kom op, je gaat toch niet serieus een artikel aanhalen van een organisatie gevormd door mensen die geld verdient met het ontstoren van vaccinaties?

Verder is prikangst heel vervelend, ik heb hier ook een dochter die daar last van heeft. Dwingen hebben we dan ook nooit gedaan, wel overtuigen waarom inentingen (en andere prikken) nodig zijn. In overleg met haar hebben we haar ook wel eens vastgehouden, omdat ze weet dat ze bang is en daarom weg probeert te duiken.

Inmiddels lukt het haar (nu bijna 18) om zelf stil te zitten voor vaccinaties, maar echt leuk zal ze het nooit vinden.

Bof, mazelen en rode hond komen alle drie nog wel eens hier voor. De laatste polio epidemie is al weer even geleden (een jaar of 25 denk ik), maar polio is helaas nog steeds de wereld niet uit. Nu niet volledig inenten betekent dat ze, wanneer ze later nog eens naar een land wil waar polio voorkomt dat ze een serie van drie prikken nodig heeft volgens mij, terwijl ze wanneer ze volledig gevaccineerd is, één herhalingsprik voldoende is.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 15:59 
Volwassene

Ik heb makkelijk praten, met kinderen die geen enkele angst voor prikken hebben. Ik heb ze altijd voorgehouden dat prikken er soms bij hoort (bloedprikken, inentingen) en ze hebben beiden ook al veel prikken gehad. Ik heb ze ook altijd gezegd dat er kinderen zijn die iedere dag moeten prikken, misschien voor anderen een dooddoener, maar hier hielp het bij het relativeren.

Maar wat ik wilde zeggen is het volgende. Ik zou me richten op de aanpak van de angst, in plaats van op het wel of niet inenten. Als je nu niet inent los je namelijk het probleem niet op, sterker nog, je geeft het signaal aan je kind dat het inderdaad eng is en dat je het daarom niet doet. Nu is deze prik misschien niet noodzakelijk, maar volgende week kan hij ziek zijn en bloed moeten prikken. Het lijkt mij wenselijk dat hij om leert gaan met de prikken, hoe spannend ook. Maar ik besef dat ik makkelijk praten heb en wil niet zeggen dat zijn angst ongegrond is. Die is reëel, daarom lijkt het mij goed als hij daar mee om leert gaan.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 18:48 
Volwassene

Is het schrik voor de pijn? Je kan op voorschrift een zalfje halen bij de apotheek dat lokaal verdooft, dat wordt in België in het ziekenhuis ook gebruikt om infusen etc te steken.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 19:20 
Volwassene

Smaragd schreef:
reinier schreef:
Kom op, je gaat toch niet serieus een artikel aanhalen van een organisatie gevormd door mensen die geld verdient met het ontstoren van vaccinaties?

Wetend dat mijn broer, toen student, nadat hij op de fiets bij een afdaling onderuit gegaan was opnieuw de inentingen voor tetanus moest krijgen, want de inentingen waren te lang geleden, kan ik niet zeggen dat dat artikel ongelijk heeft. De jeugd inentingen hadden kennelijk geen zin gehad want gedurende de beschermtijd van die vaccinatie was er niets gebeurd.

En zoals ik al schreef:
De polio enting is voor mij iets anders, gewoon vanwege de gevolgen.

Wat betreft BMR...die enting bestond in mijn jeugd niet....ik heb echter niks overgehouden aan deze ziekten (in ieder geval mazelen en rubella, waarschijnlijk ook bof gehad maar niet heel zwaar) en derhalve ook "imuun" geworden voor deze ziekten.

En verder laat ik de zin en onzin van inenten (afhankelijk waarvoor) over aan mijn echtgenote, per slot heeft die daarvoor gestudeerd.
Zij is alles behalve enthousiast over de grote hoeveelheid entingen...en is in ieder geval tegen nodeloos geven van griep prikken.
Als arts zal ze de patiënten dan ook , bij vragen van hun, zeggen dat het RIVM ze adviseert.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 20:12 
Volwassene

reinier schreef:

Wetend dat mijn broer, toen student, nadat hij op de fiets bij een afdaling onderuit gegaan was opnieuw de inentingen voor tetanus moest krijgen, want de inentingen waren te lang geleden, kan ik niet zeggen dat dat artikel ongelijk heeft. De jeugd inentingen hadden kennelijk geen zin gehad want gedurende de beschermtijd van die vaccinatie was er niets gebeurd.

Ze hadden geen zin gehad want er was niets gebeurd? Daar zijn inentingen toch juist voor, voor preventie?

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 22:19 
Volwassene

Die vaccinaties zijn niet voor niets in het leven geroepen. Gewoon inenten. De laatste officiële prikken, dus reden voor een feestje.

De juf had al aangegeven dat de tweede prik rond negen jaar (twee prikken tijdens één oproep) de cola-en-sinasprik werd genoemd. En inderdaad, niets loos bij de eerste prik, maar de tweede was krijsen. Dit was de eerste keer dat ik een cadeautje (supermarktprul) in mijn zak had zitten voor de schrik. Zoon dacht dat de prik minder pijn had gedaan als hij had geweten dat hij dat prul zou krijgen.
:wink:

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 23:12 
Volwassene

Dank voor jullie reacties.

Keuze over Medische noodzaak zal ik altijd met een huisarts bespreken. Nooit alleen beslissen.

De angst is hier groter dan je verwacht.

Mijn dochter heeft een hartoperatie gehad. Mijn dochter, die nooit voor haarzelf op komt, vocht voor haar leven. Hel blauwe ogen, slaan en bijten. Ondanks vele voorbereidingen van pedagogische medewerkers. Sterker nog, haar reactie maakte op medisch personeel dusdanig veel indruk, dat ons meermalen op het hart gedrukt is dat we hulp voor haar moesten zoeken. Bij de inenting hebben we haar met 3 man beet moeten houden terwijl er 2 prikten. Het was echt vechten, voor haar en ons. Daarna kon ze niets herinneren van t geweld. Alleen van de kleur van t vaccin. Door de vele medische ingrepen is er dusdanig veel angst ontwikkeld, waardoor zelfs onderwijs niet meer lukt. Alle therapieën al gehad. Maar tot nu toe werkt niets.

Onze zoon heeft zelfs de tandarts laten huilen. Vandaar uiteindelijk de verwijzing naar t ziekenhuis.

Ik zou dolgraag willen dat t tijdens de narcose mag.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 23:24 
Volwassene

Ik herken de prikangst bij mezelf. Zo getraumatiseerd van ooit een verdoving in mijn grote teen, dat ik flauwviel als ik bloed moest prikken. Maar het werkt ook andere angsten in de hand, bijvoorbeeld de tandarts... Als ik ging liggen in de stoel begon het grote zweten al.

Wat voor mij heeft geholpen is toch ontspanningsoefeningen, focus op je ademhaling, bewust van alle spanning in je lichaam. Bij prikken helpt het als ik mezelf afleid. Dan zeg ik dat ik prikken eng vind en dat ik moet blijven praten. Door te praten blijf ik ademhalen en stop ik het opbouwen van spanning. In het begin ging mijn toenmalige vriend altijd mee naar binnen om me te helpen. Adem in, adem uit, je knijpt in de stoelleuning, ontspan je handen. Vooral ook overal heel goed aangeven dat hij angstig is, op alle signalen letten.

Ik weet niet of die rondes nog in die grote hallen zijn met blerende kinderen, dat lijkt me niet de goeie omgeving in ieder geval.

zoon 01-2010 groep 5

BerichtGeplaatst: 19 maart 2017, 23:29 
Volwassene

Hier had mijn dochter de prikken wel in de sporthal, maar haar klasgenoot, een leerling van mij die door dat soort dingen enorm overweldigd kan worden (ik weet eigenlijk niet of hji ook prikangst heeft, maar ik kan het me wel voorstellen, hij heeft meer grote angsten en buitenproportionele fascinaties ook), werd, met zijn moeder, mee naar een aparte ruimte genomen. Misschien dat er in ieder geval zoiets te regelen is.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 08:45 
Volwassene

Wij hebben een zoon met prikangst, dus ik herken je zorgen. Bij ons was het ook zo dat er een aparte ruimte was voor deze kinderen (misschien kun je vooraf even bellen om er zeker van te zijn dat dat bij jullie ook zo is, en anders overleggen of het op een ander moment ergens alleen kan?). Wij hoefden er niet eens om te vragen, hij werd op grond van zijn panische bijna-flauwvallen gezichtje zo al uit de rij gepikt. In die ruimte zaten de twee liefste en geduldigste prikkers die er die dag beschikbaar waren. Hij mocht echt even de tijd nemen tot hij er zelf aan toe was op de stoel plaats te nemen. Daarbij gaven ze hele duidelijke uitleg: 'ik tel tot drie en dan prik ik, en dan tel ik tot tien en dan is het allemaal voorbij.' Als ouder kun je voor je kind op de grond hurken, zijn beide handen vasthouden en hem in de ogen kijken. En dan afspreken dat hij je zachtjes omver mag proberen te blazen. Op die manier heb je heel direct contact met hem en door het blazen ontspant hij vanzelf een beetje, wat het prikken makkelijker maakt. En verder: ferm blijven. Begrip ervoor tonen dat hij het heel spannend vindt, maar er heel duidelijk in zijn dat het toch gaat gebeuren en dat verzet dus zinloos is. Dat geeft hem meer veiligheid dan een onzekere ouder. Uiteindelijk is het zo voorbij en valt het prikken zelf allemaal wel mee, maar met zo'n angst is de spanning vooraf een groot drama... Veel sterkte ermee!

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 09:05 
Volwassene

Ik wilde met de laatste opmerking uit mijn bericht de prikangst trouwens niet bagatelliseren, ik herken ook het scenario van een kind dat compleet in paniek is en met meerdere mensen vastgehouden moet worden om dat stomme spuitje maar in zijn arm te krijgen, zo is het ons ook een keer vergaan. Ik probeerde alleen te zeggen: feitelijk stelt het prikje zelf niet zoveel voor. Het is de paniekaanval die het eigenlijke probleem is. En wij hebben, juist bij deze inenting, ervaren dat dat ook anders kan. Maar ik zou in jullie geval zeker even vooraf contact opnemen, ik verwacht dat er juist bij een organisatie die zoveel inentingen uitdeelt begrip zal zijn voor je situatie. Hopelijk kun je dan samen tot een goede oplossing komen, om je zoon in alle rust de vaccinatie toe te kunnen laten dienen.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 09:27 
Volwassene

Maankind schreef:
Wij hebben een zoon met prikangst, dus ik herken je zorgen. Bij ons was het ook zo dat er een aparte ruimte was voor deze kinderen (misschien kun je vooraf even bellen om er zeker van te zijn dat dat bij jullie ook zo is, en anders overleggen of het op een ander moment ergens alleen kan?). Wij hoefden er niet eens om te vragen, hij werd op grond van zijn panische bijna-flauwvallen gezichtje zo al uit de rij gepikt. In die ruimte zaten de twee liefste en geduldigste prikkers die er die dag beschikbaar waren. Hij mocht echt even de tijd nemen tot hij er zelf aan toe was op de stoel plaats te nemen. Daarbij gaven ze hele duidelijke uitleg: 'ik tel tot drie en dan prik ik, en dan tel ik tot tien en dan is het allemaal voorbij.' Als ouder kun je voor je kind op de grond hurken, zijn beide handen vasthouden en hem in de ogen kijken. En dan afspreken dat hij je zachtjes omver mag proberen te blazen. Op die manier heb je heel direct contact met hem en door het blazen ontspant hij vanzelf een beetje, wat het prikken makkelijker maakt. En verder: ferm blijven. Begrip ervoor tonen dat hij het heel spannend vindt, maar er heel duidelijk in zijn dat het toch gaat gebeuren en dat verzet dus zinloos is. Dat geeft hem meer veiligheid dan een onzekere ouder. Uiteindelijk is het zo voorbij en valt het prikken zelf allemaal wel mee, maar met zo'n angst is de spanning vooraf een groot drama... Veel sterkte ermee!

Wat een mooie manier! Ik ben het helemaal met je eens en vind de manier om hem af te leiden echt heel mooi en rustgevend. Ik hoop dat veel ouders hier iets aan hebben!

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 09:41 
Volwassene

Het is inderdaad de paniekaanval die het lastig maakt. Niet de prik zelf, die niet veel voorstelt. Misschien kun je er met je zoon over praten en uitleggen dat hij, als hij op het moment van prikken hard blaast of hoest, hij de prik zelf bijna niet of zelfs helemaal niet zal voelen.
Misschien helpt muziek met een koptelefoon of een spelletje spelen op de telefoon? Het verschilt een beetje per kind.
Wel ontzettend sneu voor je zoon en je dochter :cry: .

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 09:48 
Volwassene

Oudste was ook erg bang bij de prik rond 4 jaar. We hebben hem wel vastgehouden. We hebben vooraf ook gezegd dat we dat zouden doen en dat dat niet was om te pesten, maar omdat het dan snel gebeurd zou zijn en we daarna snel iets leuks konden gaan doen. We wilden voorkomen dat hij de indruk zou krijgen dat hij er onderuit kon komen en dat hij zou begrijpen dat wij hier de regie zouden hebben. Hij ging er rustig heen, maar raakte wel in paniek op het moment zelf. Toen hebben we hem vastgehouden, zodat het zo snel mogelijk ging. Hij heeft er niets aan overgehouden en de angst voor prikken is geleidelijk verdwenen.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 11:28 
Volwassene

Ik heb gelukkig een dochter die het vanaf kleins af aan interessant vond om mee te kijken. Dan probeerden ze haar gezicht weg te duwen omdat ze dachten dat dat te spannend zou zijn, maar dan zei dochter altijd dat ze graag wilde kijken. Vorige week waren we bij de kinderarts en die gaat uitgebreide onderzoeken doen waaronder nogal wat bloed afgenomen moest worden. Hij stelde voor daar een andere keer voor terug te komen, zodat ze zich daarop kon voorbereiden en dat er een zalfje bestond (moest wel een uur inwerken, zei hij) waarmee ze het bloed prikken niet zou voelen. Dochter antwoordde echter dat ze dat liever gelijk deed en ook nu was ze gelukkig de rust zelve.

Ik denk dat dochter er zo relaxed instaat omdat we van kleins af aan heel uitgebreid vertelden wat er ging gebeuren of hoe de situatie zou zijn. Dat er een klein prikje te voelen zou zijn, maar dat dat ook weer gauw over is. Dat stadium is jullie zoon echter schijnbaar allang voorbij. Ergens in zijn ontwikkeling is er wellicht in zijn kinderhoofdje een verband met angst en/of pijn ontstaan, waardoor het nu buiten proportie is gegroeid en je eigenlijk met een fobie te maken hebt. Wellicht is er in jullie ziekenhuis een prikangstpoli? Daar zou je om kunnen verzoeken. Dat je zelf de vaccinatie meeneemt daarnaartoe.
Er bestaan overigens ook therapieën voor: http://www.prikangst.nl/ of https://www.gezondheidsnet.nl/angst-en- ... -prikfobie

Om op de vaccinatiediscussie terug te komen: ik ben persoonlijk van mening dat er ook teveel gevaccineerd wordt. De griepvaccinatie die dochter vroeger jaarlijks kreeg heb ik al jaren geleden afgeschaft omdat ik liever heb dat ze natuurlijke afweer opbouwt. Tot nu toe heeft dochter alle vaccinaties gehad, maar ik kreeg vorige week een oproep voor de HPV vaccinatie en door het ontbreken van lange termijn effecten willen we deze vaccinatie voorlopig uitstellen of afstellen. Ik vind het ook niet logisch dat er juist in landen waar je een bevolkingsonderzoek hebt om de 5 jaar, de HPV vaccinatie wordt gegeven. De farmaceuten zijn allen veel te commercieel ingesteld en ik vind het ieders goed recht om na te denken over het feit of hij zijn kind zomaar laat vaccineren omdat "dat nou eenmaal wordt aangeraden door het RIVM".

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 12:42 
Volwassene

Smaragd schreef:

Ze hadden geen zin gehad want er was niets gebeurd? Daar zijn inentingen toch juist voor, voor preventie?

de inentingen die mijn broer had na die schuiver:
1 keer antistoffen, plus 2 keer een prik voor zelf maken antistoffen.

Oftewel hetzelfde aantal prikken dat kinderen nu krijgen met tetanus.
Dit verschilt in niets tussen een wel jong ingeënt kind of een niet jong ingeënt kind als dat ongeval zoveel (15 jaar) later plaats vindt.

Daarmee heeft het wel ingeënte kind dus 3 prikken gehad die eigenlijk nergens goed voor geweest zijn (behalve de winst van de pharmaceutische industrie), want ook als er iets gebeurd waardoor je reden hebt tegen tetanus te enten ben je nog op tijd met de prikken.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 12:47 
Volwassene

Niet alleen bij ernstige ongelukken heb je een tetanusinjectie nodig. Ook als kinderen vallen en er straatvuil in wonden komt zou dat nodig zijn. Als kinderen ingeënt zijn hoef je je niet af te vragen of je naar de huisarts moet als er kapotte knieën en ellebogen zijn of als ze gebeten zijn door een hond of gekrabt door een kat.

Pagina 1 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende