Het is nu 24 feb 2018, 03:07

Pagina 2 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Inenting met prikangst. Hoe?
BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 13:07 
Volwassene

Wat Loekie zegt dus. Ieder kind valt op jonge leeftijd wel eens in straatvuil, dus het lijkt me wel gerechtvaardigd om kinderen standaard een tetanus-vaccinatie te geven.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 13:23 
Volwassene

Ik heb één angstig kind en één relaxed kind als het gaat om prikken. De oudste doet er niet moeilijk over, heeft van kleins af aan om gezondheidsredenen enorm veel prikken gehad. Jongste ook wel, maar werd pas later echt angstig. Inentingen gaan bij de jongste nog wel oké, juist die in grote groepen gingen goed omdat hij dan altijd bij bekende kinderen in de rij stond, dus het was een normaal gebeuren. Hij wilde dan ook niet huilen voor de ogen van zijn vriendjes.

Bloed afnemen heeft wel eens tot een hysterische reactie geleid, maar het was voor zijn gezondheid noodzakelijk, dus ik heb het gedaan zoals Loekie beschrijft. Zelf goed vasthouden, maar helaas moest er ook nog een hele potige dame bij komen om hem vast te houden (bloed afnemen duurt natuurlijk ook wel wat langer dan een prik). Ik heb een klein kadootje voor hem gekocht voor de schrik (doe ik nooit, maar ik was zelf ook wel onder de indruk) en later hebben we er samen best wel lol om gehad. Vooral om de dame die hem moest komen vasthouden, die zag er nogal grappig en stereotype uit. Hij heeft het hele avontuur een paar keer in geuren en kleuren aan verschillende mensen verteld en kon er zelf ook wel om lachen. Laatst moest hij weer prikken. Ik heb gevraagd of hij wilde dat ik hem vasthield maar dat hoefde niet meer. Hij trok een beetje wit weg, maar het ging prima.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 13:39 
Volwassene

Zoon is echt fobisch, twijfelde zelfs of hij wel naar de natuurkunde olympiade in India wilde vanwege de inentingen. Het is niet de pijn of schrik, maar dat er iets in zijn lichaam komt. Contactlenzen gaat ook niet, tandarts gelukkig wel, zonder verdoving natuurlijk.
Hij heeft ook ooit een akkevietje gehad met een MRI-buis en een potige verpleegster en te weinig diep roesje.

Toen hij 17 was en die olympiade speelde hebben we er lang over gepraat en we zijn uiteindelijk uitgekomen bij http://www.prikangst.nl/ om daar er vanaf te komen.
En toen bleken er geen inentingen nodig omdat hij in de grote stad bleef :roll: .

We hebben afgesproken dat hij geen leuke dingen (of vervelende) gaat skippen vanwege deze angst maar dat als er een keer een aanleiding voor is we naar deze kliniek gaan.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 14:04 
­

Ik zat laatst een programma te kijken waarin drie antivaxmama's het opnamen tegen één arts. Tussen neus en lippen door vertelde een van de antimama's even doodleuk dat haar kind wel eens tetanus had gehad!

Een beter argument tégen haar eigen riedel kon ik eigenlijk niet bedenken, jammer genoeg pakte de arts het niet op.

Tetanusvaccinatie is nou echt een van die kleine dingen die niks aan moeite kosten om veel leed te voorkomen.

Wat betreft prikangst: volgens mij is zoon van TS al iets te oud voor vasthouden. Ik zou kijken of je het verdovende zalfje kan krijgen van je HA. En dan goed overleggen met zoon, wat zal hij zelf kunnen doen om de angst de baas te blijven? Uitleg over dat als hij nu niet kiest voor 1 prik er dus mogelijk meerdere nodig zijn in de toekomst.
Een prikzuster of broeder die rustig is en kordaat maar vriendelijk optreedt en goed uitlegt wat hij gaat doen en wanneer kan ook veel uitmaken. En eigenlijk zou je moeten weten wie er prikt.... sommige verplegers hebben zon vaste hand, dat je eigenlijk niet eens door hebt dat ze prikken. Anderzijds ben ik ook wel eens met blauwe armen uit de prikpoli gekomen.... Omdat er zon lekkere lomperd onder mijn huid begon te wroeten met de naald. :roll:

Misschien kan je vragen naar degene die ook de lastig prikbare patienten geprikt krijgt, vaak is dat een ervaren en handig persoon.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 14:35 
Volwassene

Sjuut, mijn jongste was ook 9 toen we hem moesten vasthouden. Ging best, maar het is natuurlijk wel veel fijner als je er met praten kunt komen. Overigens gilde ik vroeger ook het hele ziekenhuis bij elkaar toen ik moest prikken (bloed afnemen). Mijn vader en twee mannelijke verplegers hielden mij toen vast. Ik was best sterk, denk ik :roll: Daarna heb ik zelf besloten om er niet meer zo'n spektakel van te maken, ik vond het niet helemaal passen bij het miniprikje dat ik voelde. :mrgreen: Vergelijkbaar met mijn jongste dus.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 15:22 
Volwassene

sjuut schreef:
Ik zat laatst een programma te kijken waarin drie antivaxmama's het opnamen tegen één arts. Tussen neus en lippen door vertelde een van de antimama's even doodleuk dat haar kind wel eens tetanus had gehad!

Een beter argument tégen haar eigen riedel kon ik eigenlijk niet bedenken, jammer genoeg pakte de arts het niet op.

Gelukkig zijn er landelijk maar enkele gevallen van tetanus per jaar (helaas is zelfs met behandeling de afloop potentieel dodelijk), dus ik vraag me af of deze moeder niet in de war was met een andere ziekte?

BerichtGeplaatst: 20 maart 2017, 22:23 
Volwassene

Als er al zo'n gedoe is om een prikje om niet ziek te worden, hoeveel drama wordt een bloedafname om te kijken welke ziekte je hebt opgelopen dan?

Zoon haat bloedafnames, en heeft er de eerste keer een drama van gemaakt (klaarklaarklaarklaarklaar!!!!!!!!!!!) , maar bij latere bloedafnames wist hij dat het soms moet.
Leuk vindt hij het nog steeds niet.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 00:10 
Volwassene

vraag Emla creme bij de apotheek. Dat verdooft de huid waar de prik moet komen (wel even navragen bij het consultatieburo waar de prik gaat komen). Verder heb ik wel eens gezien dat een kind waarvan de verbanden van brandwonden verwisseld moesten worden en die dat heel naar vond, een VR bril op kreeg waardoor ze een film kon kijken en haar aandacht kon afleiden. Succes!

BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 11:05 
Volwassene

Iets ter ontspanning en minder pijnbeleving: favoriete muziek op doen.

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/-mu ... ~a4444297/

Verder helpt het misschien eerst ten volste in de angst te duiken met elkaar: angst voor iets dan in je lijf komt, wat gebeurt er dan, wat is het ergste dat kan gebeuren? Pas als dat echt op tafel ligt ("ik ben bang dat ik dan dood ga" bijv.) ga je met elkaar bespreken: eerst welk bewijs in die richting inderdaad te vinden is (dit is belangrijk om te laten voelen dat jij de angst erkent, en niet meteen wilt ontkennen), en vervolgens welk bewijs er tegen te vinden is (als dat zo zou zijn, zouden heel veel mensen dan...),.
Daarna kun je het hebben over of het uberhaupt helpend is, om die angstige gedachten te hebben. Je kunt daarbij bijv kijken naar: als het prikje toch gegeven gaat worden, dan helpt het je niet om er zo bang voor te zijn.
(dit zijn uitgangspunten cognitieve gedragstherapie).

Ik zou daarom als ouder wel heel helder maken dat de inenting zelf niet een keuze is, voor je kind, maar dat er op het vlak van andere dingen nog wel wat te kiezen valt. Van anders erover denken, tot lokale verdovingsspray, tot muziek of andere afleiding.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 12:46 
Volwassene

Hier de negen jaar prik niet gehaald. Er is een zeer kleine kans dat er op die leeftijd onvoldoende antistoffen zijn aangemaakt na de eerste ronde entingen. Ik ben absoluut voor vaccineren, maar niet voor vaccineren om het vaccineren. Maar niet vaccineren is natuurlijk niet de juiste oplossing voor prikangst.

Vervelend. Dwingen werkt averechts, maar hoe het dan wel moet weet ik ook nooit zo goed. Ik weet dat voor angstige, gevoelige kinderen te veel praten en bespreken ook heel averechts kan werken, omdat de angst dan helemaal grote vormen aanneemt.

BerichtGeplaatst: 21 maart 2017, 20:25 
Volwassene

Ik heb je een pb gestuurd!

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 17:49 
Volwassene

Hier ook een zoon (de oudste) met een prikangst. Viel een aantal jaren zelfs flauw bij het bloedprikken van angst en stress. Ik hield mijn hart vast met de negenjaarsprik maar dit geen wonderbaarlijk goed. Gaf geen kik en ging heel stoer zitten. Scheelde denk ik dat er heel veel kinderen waren uit zijn klas, je zou bijna kunnen zeggen dat het gezellig was.. ik hoop dat het bij jullie hetzelfde gaat verlopen. Succes alvast!

BerichtGeplaatst: 10 dec 2017, 15:16 
Volwassene

Ter afsluiting.

We hebben verdovende zalfjes en oxazepam gekregen. Dit heeft goed geholpen. Afgelopen week zijn prikken gehad

Pagina 2 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2