Het is nu 22 jun 2018, 21:21

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volwassen man loopt vast op z'n werk
BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 11:17 
Volwassene

Hallo,
Ik ben de man van Marta, zelf HB en leen haar acvcount met haar toestemming, om mijn situatie op het werk voor te leggen en met gelijkgestemden te sparren.
Ik ben programmeur en loop er tegen aan dat de projecten waar ik aan werk nooit af komen en dat mijn collega's de programma's die ik bedenk en schrijf niet kunnen snappen.

Ik ben iemand die zich graag verdiept in de (software) techniek. Nieuwe kennis maak ik mij snel eigen. Daardoor heb ik diepgaande kennis over de tools die het bedrijf gebruikt. Ik stel hoge eisen aan de software die ik schrijf. Ik hou van elegante en abstracte code. Samen zorgen deze eigenschappen ervoor dat ik meer consequenties van keuzes overzie dan mijn collega's; dat ik constructies ken en gebruik die mijn collega's niet kennen; dat mijn code een voor anderen onbegrijpbaar abstractie niveau heeft; en kortom dat het voor anderen onbegrijpbaar wordt.
Ik programmeer sneller dan de meeste collega's zowel gekeken naar aantal wijzigingen, puur naar aantal toegevoegde tekens, en naar geïntroduceerde functionaliteit. Dus daar ligt het niet aan dat de projecten niet afkomen; het niet afkomen komt waarschijnlijk vooral door mijn eisen, het ver doordenken, en de complexiteit.

Mijn werkgever heeft mij lange tijd alleen aan het project laten werken (we wisten van te voren dat dit niet zo verstandig is, maar door andere werkzaamheden en te weinig personeel was er voor mijn collega's nooit tijd om mee te kijken laat staan om mee te werken). Het begon mijn werkgever (terecht) te storen dat het project maar niet af kwam. Dus is er twee of drie weken geleden tijd gemaakt dat mijn collega's (een uurtje) naar mijn werk konden kijken. Ze begrepen er weinig van. We hebben afgesproken dat ik het meeste van wat ik had gemaakt weg zou gooien en opnieuw in simpelere vorm zou maken.

Het weggooien van werkende code (dat het werkte dat zagen mijn collega's ook) en goed doordachte ideeën, waar ik maanden aan gewerkt had, deed pijn. Maar ik heb het wel gedaan; ik vind het zelf ook belangrijk dat het project snel af komt en te begrijpen is voor anderen. Daarna ben ik opnieuw begonnen en heb ik geprobeerd het simpel en begrijpbaar te maken.

Dinsdag bleek echter dat het nog steeds te complex was voor mijn collega's, terwijl ik geen complexiteit zag.

Nu moet ik gaan proberen mij nog verder naar hun niveau te gaan aanpassen of op zoek naar een werkomgeving die wel bij mij past. Het aanpassen naar het niveau van mijn collega's lijkt mij moeilijk: ik moet gaan raden wat zij wel en niet snappen; en willekeurige onverstandige dingen doen.

Ik hoop dat jullie ideeën hebben om me te helpen in deze zoektocht. Zijn er plekken ergens in NL waar ik wel begrepen zou kunnen worden door collega's? In er een coach die mij kan leren op het niveau van mijn collega's te werken en mij er toch nog een beetje comfortabvel bij te voelen?

Groeten
Marco, man van Marta

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Volwassen man loopt vast op z'n werk
BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 11:24 
Volwassene

Ik mis de meest voor de hand liggende optie: zelf zorgen dat het project afkomt. Als je daarvoor nu bepaalde vaardigheden of eigenschappen mist, zou je daaraan kunnen werken, eventueel met hulp. Jouw sterke kanten afzwakken zodat de middenmoot makkelijker kan aanhaken lijt me niet alleen eindeloos frustrerend maar ook nogal contraproductief. Voorwaarts is zoveel waardevoller dan achteruit!

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 11:44 
Volwassene

eens met moederjan

je bent wie je bent.. en je kunt niet terug.
maar als je werk wel afkomt.. en je maakt er een begrijpelijke instructie bij.

dan zijn denk ik alle partijen tevreden.

waarschijnlijk zou het het handigst zijn als je een counterpart had die begrijpt wat je code..
maar die ook kan zeggen: en nu is het gewoon goed.
(en dat jij dan ook luistert natuurlijk)

want weggooien van goede code.. doet ook mijn hartje pijn.
zonde van de tijd en al het werk die je er in hebt gestoken.
zeker als het gewoon echt goed is.

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 13:07 
Volwassene

Ik zou goed werkende code nooit weg gooien.
Als het te abstract voor anderen is de code aanvullen met commentaar regels die uitleggen wat dat stuk code doet en aan elk stukje een label hangt.

Ook een beschrijvend document maken waarbij je dat document weer verwijzingen naar de code laat bevatten.

ps En ik ken iemand die vzv mij bekend juist graag met mensen zoals jij zou werken. Hij heeft een klein bedrijfje in het oosten van het land. Met meer dan genoeg opdrachten.

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 13:19 
­

Even puur in reactie op jouw vraag over een coach.
Je kunt bij het IHBV kijken of er iemand bij jou in de buurt zit.

https://ihbv.nl/hulpverleners-nl/

Verder is er een forum voor volwassenen, waar je zeker herkenning vindt met je verhaal.

https://www.hb-forum.nl/

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 16:23 
Volwassene

a3n schreef:
Even puur in reactie op jouw vraag over een coach.
Je kunt bij het IHBV kijken of er iemand bij jou in de buurt zit.

https://ihbv.nl/hulpverleners-nl/

Verder is er een forum voor volwassenen, waar je zeker herkenning vindt met je verhaal.

https://www.hb-forum.nl/

Gr. A3n

Verwijzen naar het volwassenenforum heeft niet zoveel zin meer. Daar zitten nog maar weinig mensen die serieus antwoord kunnen geven is helaas mijn ervaring. Gelukkig zitten die nog wel op dit forum. :D

Ik begrijp niet zo goed waarom het project niet afkomt. Is dat omdat anderen het laatste stuk moeten doen (waarom eigenlijk?) of omdat wat jij gemaakt hebt niet bruikbaar is voor anderen omdat het niet gebruiksvriendelijk is?

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 16:32 
­

Wat jammer dat het volwassen forum zo plat ligt.
Bedankt voor de info!

Gr a3n

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 16:51 
Volwassene

Beste Marco,

Wat vervelend allemaal voor je zeg. Ik herken wel het een en ander. Mijn collega loopt ook vaak vast en maakt de meest onbegrijpelijke dingen voor klanten, die in zijn ogen heel "simpel" zijn. Ik zit er naast en herken beide kanten van het probleem.
Mijn collega loopt volgens mij vast omdat hij ALLE denkbare scenario's in zijn programma's wil verwerken. Zelfs de meest vergezochte situaties wil hij programmeren. Dit kost onnodig veel tijd en komt de duidelijkheid en simpelheid van het eindresultaat niet ten goede. Het is ook niet waar de klant om vraagt. Zij willen iets dat simpel is en werkt en in 95% van de gevallen voldoet. Die laatste 5% lossen ze anders op of nemen ze voor lief.
Een duidelijke functionele beschrijving van de klant kan hierbij helpen. Hebben ze je die gegeven?? Herken je bovenstaande wellicht??
Zo ja, hou je dan aan de functionele beschrijving, mocht je echt wat "missen" stem het af met de klant en vraag of ze dit nodig hebben of niet. En wat al eerder gezegd is, schrijf in je programma regelmatig op wat het gedeelte van de code doet. Dat leest voor iedereen makkelijker terug.

Ik zie aan mijn collega dat het heel lastig is om die laatste 5% los te laten, maar het scheelt echt! Succes!!

Groetjes,

Eefje

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 16:54 
Volwassene

Ik weet niet of t wat is. Mijn man stuit veel al tegen die problemen maar hij is dan degene die het moet oplossen. Hij wordt ingehuurd om de vaak niet werkende functionaliteit werkend te maken maar ook elegant en werkzaam en zodat anderen het snappen. Omdat hij freelancer is en niet bij de bedrijven blijft.
Misschien heb je er baat bij om met hem te babbelen?
Misschien heeft hij evt nog ideeën mbt andere werkgevers?

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 17:48 
Volwassene

Lastig.
Waar woon je? Ik stel voor dat je bij ons komt werken. :mrgreen: Hier lopen wel meer hb'ers rond heb ik het idee.
Algemene tip: meer samenwerken. Klein stukje functionaliteit bouwen en dan meteen laten reviewen door collega's, niet eerst een half systeem optuigen en dan pas laten zien. Het is sowieso lastig om een systeem dat iemand anders heeft neergezet snel te begrijpen. Het is idd zonde om werkende code weg te gooien, maar de kans is groot dat op een gegeven moment iemand anders het moet gaan onderhouden, dus het is wel heel belangrijk dat anderen je code begrijpen.

BerichtGeplaatst: 17 maart 2017, 21:52 
Volwassene

Bedankt allemaal,

Ik vind het fijn om zoveel herkenning en medeleven te krijgen.

Gedurende de dag heb ik met mijn werkgever gesproken en ik krijg een ander project. Het is een analytisch project, het is behoorlijk complex, heel diep gaan is nodig, volgens mijn werkgever en mijn collega's past het goed bij mijn kwaliteiten, en waarschijnlijk ben ik de enige die de code weet te kraken. In dit project ga ik regelmatig rapporteren aan een collega, dus is het risico dat ik verdwaal in complexiteit ietsje ingeperkt. In jullie reacties las ik dat er wel degelijk bedrijven zijn die mensen zoals ik kunnen gebruiken. Het is fijn om te weten dat er alternatieven zijn. Mocht het nodig zijn (als het bij mijn huidige werk niet gaat lukken), dan neem graag contact met de gesuggereerde bedrijven op.

Een aantal personen schreef dat ik niet moest proberen mijzelf of mijn werk dommer te maken; dat dit contraproductief is en dat ik ongelukkig wordt wanneer ik probeer iemand te zijn die ik niet ben. Waar ik dit eerst wel als optie overwoog. Nu denk ik dat jullie gelijk hebben en verstandige dingen zeggen. Dus neem ik dit advies graag over en blijf ik wie ik ben en blijf ik doen wat bij mijn kwaliteiten en capaciteiten past.

Ook het advies om wel te zorgen dat ik dingen afkrijg vind ik waardevol en ga ik iets mee doen. Ook voor de reacties hier op hb-kind-forum, had ik de wens en de noodzaak om het niet af krijgen te gaan veranderen. Ik vind het belangrijk om dit aan te pakken. Ik weet zelf nog niet hoe ik dit kan veranderen. Maar ik hoef het ook niet alleen te doen. Ik heb vandaag contact opgenomen met 2 coaches die mij begeleiden, eentje heeft contacten die misschien iets voor mij kunnen betekenen en de ander denkt dat ze zelf kan helpen.

Het idee van meer samen werken en functionaliteit meteen laten reviewen door collega's klinkt goed en ik ben er een voorstander van. Ik heb het gedurende dit project en andere projecten geprobeerd, maar tot nu toe lukt dit nog niet echt. Misschien zit hier een probleem in hoe ons bedrijf werkt (ook voor mij valt hier nog wel wat te verbeteren, maar hoofdzakelijk is het een kenmerk van ons bedrijf). Qua documentatie is het een vergelijkbaar verhaal. Ik vind documentatie belangrijk en binnen ons bedrijf ben ik degene die het meest documenteert, maar ook de documentatie kon niet de kloof tussen mij en mijn collega's oplossen.

Allemaal bedankt. Het schrijven van de post en jullie reacties hebben mij echt geholpen.

Groeten,
Marco

BerichtGeplaatst: 18 maart 2017, 01:26 
Volwassene

Goed om te horen dat je werkgever en collega's je waarderen om je kwaliteiten. Dat hoor je niet overal. Succes met je nieuwe project!

BerichtGeplaatst: 18 maart 2017, 11:30 
Volwassene

Ik vind het interessant om te lezen dit!

Zelf loop ik tegen dezelfde dingen aan, maar dan in het klein. Ik ben namelijk mede-eigenaar van een dierenartspraktijk, en naast mijn eigen werk binnen de praktijk stuur ik ook mensen en processen aan. Ik merk dat de dingen die ik aangeef, en die voor mij volkomen vanzelfsprekend zijn, door anderen niet worden begrepen.
De tip om niet af te zakken naar een lager niveau gaat voor mij uiteraard niet op. Ik heb te maken met lager opgeleid personeel (paraveterinairen) en wanneer ik de dingen te complex uitleg kunnen zij niet functioneren. En al zeker niet op de manier zoals dat hier gewenst is.
Eén en ander hangt dus wel erg van de werksituatie en van jezelf af. In sommige beroepen zul je je wel moeten aanpassen, anders is het voor niemand werkbaar. In mijn geval lukt dat wel, en ik word er niet ongelukkig van. Zou ik dat wel worden, dan zou ik toch een ander beroep zoeken denk ik.

BerichtGeplaatst: 18 maart 2017, 17:15 
Volwassene

Ik denk dat je blij mag zijn met de mogelijkheid die je werkgever je biedt....en bovendien beter bij je passend werk voor je weet te vinden.
Veel werkgevers zouden dit niet doen.
Ik wens je veel succes bij je nieuwe project.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]