Het is nu 15 nov 2018, 01:35

Pagina 1 van 2 [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Blog over hoogbegaafden op het werk
BerichtGeplaatst: 03 maart 2017, 22:42 
Volwassene

http://www.hb-werkt.nl/ Een leuke nieuwe blog van een kennis van mij, over de ervaringen van hoogbegaafden op hun werk. Wat werkt wel, en wat niet? Nog duidelijk in ontwikkeling, maar ik vond het een leuk initiatief!

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Blog over hoogbegaafden op het werk
BerichtGeplaatst: 24 maart 2018, 13:00 
Volwassene

Zoekend binnen het forum kwam ik deze tegen.
Interessant om te lezen. herkenbaar ook.

Toch blijf ik het lastig vinden.
Verstandelijk kun je alles om je heen natuurlijk prima beredeneren en relativeren, maar dat vind ik toch veel energie kosten.

Herkennen jullie dat ook?

BerichtGeplaatst: 24 maart 2018, 17:41 
Volwassene

Tja. Het went. Ik zorg dat ik mezelf bij tijd en wijle in het werk kan terugtrekken opdat ik wat rust krijg, en ik ben dol op werkgevers met thuiswerkdagen.

Verder heb ik een grote dosis geduld... ontwikkeld. Het was dat of werkeloos zijn. Ik heb geld nodig voor Team HB ;-).

BerichtGeplaatst: 24 maart 2018, 20:33 
Volwassene

Tsja, ik denk dat ik geluk heb gehad in dat opzicht. Voor mij ziet iedere dag er anders uit, en zelden is mijn werk routine. Ik mag vaak mijn hersens laten kraken.... mijn baas waardeert me voor wat ik doe en hoe ik het doe, en laat me grotendeels vrij om te handelen naar mijn inzichten.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2018, 21:08 
Volwassene

Mijn vorige werk kostte me onnoemelijk veel energie. Een micromanagende leidinggevende en werk dat nul uitdaging bood, ik heb het jarenlang volgehouden. De hypotheek moest immers betaald worden en te eten hebben is ook fijn.

Na een reorganisatie en gedwongen ontslag ben ik omgeschoold. Totaal andere richting. Ik heb nu werk dat afwisselend is, voldoende uitdaging en veel ruimte om mezelf verder te ontwikkelen. Op deze manier is werken leuk en kost het aanzienlijk minder (negatieve) energie.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2018, 21:20 
Volwassene

Ik ben de eerste jaren van mijn werkende leven regelmatig van werkgever of functie veranderd. Zo hield ik de uitdaging er in. Toen de rek er uit was ben ik voor mezelf begonnen en ik heb erg uitdagend en leuk werk. Nooit saai. Telkens ook weer anders, natuurlijk. Op dit moment heb ik vier opdrachten, dus dat vraagt ook lekker veel schakelen en improviseren. Ik heb altijd meerdere opdrachten tegelijk en ik weiger opdrachten die zo groot zijn dat ik er niets naast kan doen. Ik voel me dan teveel 'ingelijfd'.

Mensen kosten mij geen energie op deze manier. Ik vind het juist erg leuk om met anderen te brainstormen of de diepte in te gaan. Niveau van de ander maakt me niets uit, verschillen vind ik juist heel interessant en leerzaam. Alleen kan ik niet zo goed tegen langzame en voorzichtige mensen en tegen mensen die schermen met regels en procedures. Die zitten in mijn allergie :roll:

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 07:09 
Volwassene

Hier juist moeite met de mensen. Het werk geeft ook nul uitdaging, maar daar kan ik voor mezelf wel aan sleutelen. Ik kies mijn eigen uitdagingen daarin, dat is het voordeel van eigen baas zijn. Maar werkgever zijn is weer iets heel anders merk ik. Ik vind het vreselijk.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 08:25 
­

Ik vind het best een informatieve blog, maar voor mij haalt een dergelijke zinsnede alles wel onderuit:

Citaat:
•Verwonder je over wat niet-HB-ers allemaal voor elkaar krijgen (ondanks hun ‘beperking’).

Zelfs met die aanhalingstekens er rond vind ik dit gewoon niet zo prettig.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 08:29 
Volwassene

Ik heb de link geopend omdat ik hoopte een interessante website voor mijn partner te vinden. Dat is zeker zo, veel herkenning voor hem, het geeft hem inzicht. Hij is nog niet
helemaal zo ver dat hij ook met de tips aan de slag kan. Eerst zichzelf erkennen, inzien wat er gebeurt in de interactie met collega's en dit accepteren. Maar deze site helpt daar zeker bij.

Eén uitspraak sprong er voor mij persoonlijk uit:
"Inspireer zonder te intimideren". Dat vind ik zo lastig. Soms zie ik ineens verbanden en gaan alle radertjes als een razende draaien en ben ik zo enthousiast over wat ik heb ontdekt dat ik dit met collega's wil delen. Het terugschakelen en rustig stapje voor stapje uitleggen moet ik dan ontzettend bewust doen en dat lukt niet altijd. Ik heb een nieuwe collega hiermee afgeschrokken, ze is heel onzeker geworden en dat weer herstellen is een lange weg. Een groot leerpunt voor mij.

Gelukkig heb ik wel werk waar ik de diepte mee in kan gaan, naast de routinetaken, en gelukkig heb ik ook een werkgever waarvan het me zou verbazen als hij niet HB is. Ik kan met al mijn theorieën altijd bij hem terecht en hij waardeert mijn inbreng ook enorm. Dat is voor mij heel belangrijk. Ik zie bij mijn partner het tegenovergestelde, hij wordt doorlopend afgeremd, krijgt te horen dat een 7 ook goed genoeg is en hij niet altijd maar voor de 9 moet gaan. Zijn inzet wordt niet gewaardeerd en hij frustreert zich over het niveau dat door collega's en werkgever nagestreefd wordt. Hij heeft al een enorme slag geslagen in het bijstellen van zijn verwachtingen van collega's. Maar na het lezen van bovenstaande website zei hij: "Het komt er dus op neer dat ik mij moet aanpassen aan middelmatigheid, misschien kan ik dat tot op zekere hoogte doen, maar daar zal ik zelf ongelukkig van worden." Ik denk dat hij daar gelijk in heeft.

@Sjuut, daar viel ik ook over inderdaad. Hoezo beperking? Het hele blog gaat er over dat je zou moeten inzien wat een heel normaal gemiddeld niveau is en dat dat prima is, en vervolgens wordt "niet hb zijn" een beperking genoemd. Dat strookt niet met elkaar.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 08:32 
Volwassene

Ik denk dat het tussen aanhalingstekens staat omdat het ook geen beperking is. Maar het kan voor iemand wel als een beperking voelen als collega's niet meer kunnen volgen.
Het feit dat sommige collega's geen overzicht hebben over het geheel werkt hier bijvoorbeeld echt beperkend. Zelf las ik het meer op die manier, niet alsof men bedoeld dat mensen met een gemiddeld IQ meteen beperkt zijn.

edit: maar inderdaad, nu jullie dit aangeven begrijp ik het wel, het is niet prettig geformuleerd.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 09:22 
Volwassene

hanneke schreef:
Hier juist moeite met de mensen. Het werk geeft ook nul uitdaging, maar daar kan ik voor mezelf wel aan sleutelen. Ik kies mijn eigen uitdagingen daarin, dat is het voordeel van eigen baas zijn. Maar werkgever zijn is weer iets heel anders merk ik. Ik vind het vreselijk.

Werkgever zijn en leiding geven lijkt mij ook echt een verschrikking. Personeel zal er dan ook nooit komen hier :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 09:25 
Volwassene

Ik ben er ook zwaar allergisch voor als hb-ers anderen zien als mensen met een 'beperking'. En ik val ook over de term 'middelmatigheid' in deze blog. Hoezo zijn andere mensen middelmatig? Dat zijn ze helemaal niet als je echt kijkt wie ze zijn, hoe ze werken en waar ze goed in zijn.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 11:07 
Volwassene

Drietje, ik heb dezelfde kanttekeningen als jij bij deze blog.

Ook al staat 'beperking' tussen aanhalingstekens, het staat er wel en ik vind het naar lezen. De schrijver zal het vast niet zo bedoelen, maar om het gros van de bevolking over een kam te scheren en 'beperkt' te noemen gaat mij te ver.

Net als 'middelmatigheid'. Mensen zijn wie ze zijn, ongeacht de hoogte van het iq. Door te spreken over 'middelmatigheid' verhef je jezelf boven het gepeupel en bevestig je mijns inziens een hoop vooroordelen die er zijn omtrent hb. Jammer hoor.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 11:29 
Volwassene

Citaat van die site:

Een helpende overtuiging om je te verhouden tot middelmatigheid is het zoeken van goudklompjes om je heen. We bedoelen daarmee, beseffen dat andere mensen waardevol en nodig zijn, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van meer routinematige klussen.

Nog een stapje en we hebben het over hoogbegaafden als superieure soort en de rest kan te werk worden gesteld als slaven.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 11:36 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat van die site:

Een helpende overtuiging om je te verhouden tot middelmatigheid is het zoeken van goudklompjes om je heen. We bedoelen daarmee, beseffen dat andere mensen waardevol en nodig zijn, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van meer routinematige klussen.

Nog een stapje en we hebben het over hoogbegaafden als superieure soort en de rest kan te werk worden gesteld als slaven.

:lol: Het is bijna grappig.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 12:25 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat van die site:

Sacha, ik ken serieus hb'ers die zo over hun medemens praten en zichzelf op de borst kloppen als het over hun intelligentie gaat.

Dan mag je nog zo hb zijn, het maakt je er niet leuker door en ik loop met een grote boog om dit soort mensen heen. Daarnaast ken ik weer andere hb'ers die zichzelf helemaal niet zo slim vinden en regelmatig het nodige over het hoofd zien. Deze groep is doorgaans stukken fijner in de omgang!

Sowieso vind ik praten over 'middelmatigheid' al een no-go.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 12:46 
Volwassene

Ik weet het,er zijn ook HB-professionals die beweren dat 2% van de bevolking door door 98% niet begrepen wordt.

Voor een site beweerrt oplossingsgericht en positief te kijken naar wat werkt voor HB'ers op het werk vind een aantal uitgangspunten nogal in strijd daarmee.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 14:51 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

Sacha, ik ken serieus hb'ers die zo over hun medemens praten en zichzelf op de borst kloppen als het over hun intelligentie gaat.

Dan mag je nog zo hb zijn, het maakt je er niet leuker door en ik loop met een grote boog om dit soort mensen heen. Daarnaast ken ik weer andere hb'ers die zichzelf helemaal niet zo slim vinden en regelmatig het nodige over het hoofd zien. Deze groep is doorgaans stukken fijner in de omgang!

Sowieso vind ik praten over 'middelmatigheid' al een no-go.

Jezelf op een voetstuk plaatsen vanwege je intelligentie getuigt van hubris.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 15:11 
Volwassene

Hubris moest ik even opzoeken, maar inderdaad!Het is nogal hubris om zo over je collega's (of wie dan ook) te praten.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2018, 16:04 
­

Hm ja je hoeft er niet per se hoogbegaafd voor te zijn natuurlijk, mensen met een academische opleiding of (een papa met) geld hebben ook nog wel eens van die neigingen.

Je medemens zo hardnekkig mogelijk onderschatten om je eigen voetstuk wat hoger te laten lijken. Ik houd er niet zo van, het is gevaarlijk. Het is idd het opstapje dat maakt dat je je medemens niet meer met fatsoen hoeft te behandelen.

(pakt Godwin bij horens en timmert er een flink hekwerk rond: niet voeren.) :mrgreen:

Het onderscheid niet en wel HB, alsof dat 2 heel verschillende soorten mensen zijn is natuurlijk al absurd.

Pagina 1 van 2 [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende