Het is nu 17 nov 2018, 03:35

Pagina 4 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slimme kinderen mag je trots op zijn?!
BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 23:28 
Volwassene

Daar ben ik het mee eens. Er komt een dag dat ze zullen zeggen er niet meer van gediend te zijn en dat is prima. Dat respecteer ik. Nu moeten ze er nog om lachen. Hier op dit forum zie ik ook menigeen pronken met de prestaties van hun kinderen. Weliswaar in anonieme vorm, maar wordt toch veelal gedaan.

Laatst bijgewerkt door Irisje op 24 feb 2017, 23:41, in totaal 2 keer bewerkt

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 feb 2017, 23:31 
Volwassene

Gisteren nog foto's geplaatst van mijn jongste die met zijn kinderstoeltje in zijn ene hand en hengel in de andere ging vissen. En eentje dat hij daadwerkelijk een vis gevangen had. Aandoenlijke foto's van een mannetje van 6 die geduldig zit te wachten tot een vis hapt.
Nogmaals mijn kinderen hebben ook pech dat 'in beeld brengen' een van mijn grootste
passies is. :mrgreen:

L. jan. 2008 > pientere jongen in groep 7 met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 > HB of gewoon slim? Van groep 3 naar groep 5, nu in groep 6 2017/2018

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 08:42 
Volwassene

Drietje schreef:
Iedereen mag zo trots zijn als ie wil, maar ik vind dat je wel altijd het belang van je kind in het oog moet blijven houden bij het uiten hiervan. Dat vind ik in dit verhaal twijfelachtig, maar ik zie wel vaker dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of je het kind daar plezier mee doet. Ook een kind heeft recht op privacy. Van een zwemdiploma of een sportmedaille krijgt het vast geen last. Als mamma of pappa opschept over een rapport, een plusklas of dat gup uitblinkt in zijn voetbalteam kan dat heel anders zijn.

Een meisje bij mijn oudste in de klas heeft daar erg veel last van gehad. Zij en haar ouders waren nogal van het benadrukken van haar slimheid en hoge cijfers, met als resultaat dat de meiden van de klas lol hadden om elk cijfer dat wat minder was. Echt niet leuk. Een jongetje in het voetbalteam van mijn jongste was volgens zijn ouders de allerbeste. Dat schreeuwden ze van de daken (bijna letterlijk). Wat een lol hadden de andere ouders en kinderen toen het kind niet in de selectie kwam. Kind zit inmiddels niet meer op voetbal. Zo kan ik nog wel ff doorgaan...
Mijn kinderen weten dat ik retetrots op ze ben om alles wat ze zijn. De buitenwereld doet er daarbij helemaal niet zo toe.

Dan mogen die ouders die lol hebben gehad wel eens wat opvoeding krijgen, zeg. Dat leedvermaak, verschrikkelijk. Dat geldt ook voor kinderen met leedvermaak. Wat is dat toch, jaloezie? De gedachte 'denk maar niet dat je beter bent' of zo?

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 09:23 
Volwassene

Baloo schreef:
Hier is de plusklas ten onder gegaan aan de druk van ouders die vonden dat hun kind ook in de 'selectie' thuishoorde, ouders die niet konden begrijpen dat het niet gaat om de kids die hard gewerkt hebben en dan beloond worden met leuke proefjes en knutsels en projectjes in de plusklas.

Dat is ook de indruk ( zeker na alle reacties op het bericht) die ik er van krijg. Ze zien het als een beloning met leuke extra dingetjes omdat HUN kind zo slim is.

Maar goed.....zoals Paula ook al zei iedereen gaat anders met het uiten van zijn trots om...
en ik ben qua plusklas ed ook niet objectief natuurlijk omdat ik elke dag ervaar hoe hard we tegen het probleem van gebrek aan passend onderwijs aan lopen. Nu heeft zl wel het geluk dat hij vanaf het begin in de plusklas zit ( al was dat vorige jaar maar 3 kwartier puur schaken)
Op deze school wordt er sowieso niet met cijfers gewerkt en kijkt men dus echt naar MB/HB kenmerken en of een kind echt meer nodig heeft naast het reguliere lesaanbod.
Maar lees en hoor wel vrij vaak dat HB kinderen uitgesloten worden van de plusklas omdat ze geen A's op de Cito's hebben. En juist zij hebben het zo hard nodig...

Dezelfde vriendin toonde een jaar geleden overig weinig begrip voor mijn verhaal toen ik uitlegde waarom we van school wisselde en ook gingen verhuizen.
Want ja, haar zoon was ook best slim en ging nu naar schaakles in het dorp en dat werkt super. Moest onze zoon ook dan werd hij vast een stuk vrolijker.....

Dus dat speelt vast ook mee :wink:

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 10:14 
Volwassene

Ruimtevaarder schreef:
Drietje schreef:
Iedereen mag zo trots zijn als ie wil, maar ik vind dat je wel altijd het belang van je kind in het oog moet blijven houden bij het uiten hiervan. Dat vind ik in dit verhaal twijfelachtig, maar ik zie wel vaker dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of je het kind daar plezier mee doet. Ook een kind heeft recht op privacy. Van een zwemdiploma of een sportmedaille krijgt het vast geen last. Als mamma of pappa opschept over een rapport, een plusklas of dat gup uitblinkt in zijn voetbalteam kan dat heel anders zijn.

Een meisje bij mijn oudste in de klas heeft daar erg veel last van gehad. Zij en haar ouders waren nogal van het benadrukken van haar slimheid en hoge cijfers, met als resultaat dat de meiden van de klas lol hadden om elk cijfer dat wat minder was. Echt niet leuk. Een jongetje in het voetbalteam van mijn jongste was volgens zijn ouders de allerbeste. Dat schreeuwden ze van de daken (bijna letterlijk). Wat een lol hadden de andere ouders en kinderen toen het kind niet in de selectie kwam. Kind zit inmiddels niet meer op voetbal. Zo kan ik nog wel ff doorgaan...
Mijn kinderen weten dat ik retetrots op ze ben om alles wat ze zijn. De buitenwereld doet er daarbij helemaal niet zo toe.

Dan mogen die ouders die lol hebben gehad wel eens wat opvoeding krijgen, zeg. Dat leedvermaak, verschrikkelijk. Dat geldt ook voor kinderen met leedvermaak. Wat is dat toch, jaloezie? De gedachte 'denk maar niet dat je beter bent' of zo?

Het laatste denk ik. Ze waren ook niet echt beter, was meer een perceptie van de ouders geprojecteerd op de kinderen. Het heeft twee kanten: het 'opscheppen' was niet handig en het leedvermaak is zeker ook niet goed te praten. Als ouders moet je je bewust zijn van dit soort processen, vind ik.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 10:28 
­

Ruimtevaarder schreef:
Drietje schreef:
Een jongetje in het voetbalteam van mijn jongste was volgens zijn ouders de allerbeste. Dat schreeuwden ze van de daken (bijna letterlijk). Wat een lol hadden de andere ouders en kinderen toen het kind niet in de selectie kwam. Kind zit inmiddels niet meer op voetbal. Zo kan ik nog wel ff doorgaan...

Je hebt helemaal gelijk hoor Ruimtevaarder, maar ik denk dat het wel iets is waar veel mensen mee worstelen ( en dan is er ook een grote groep die er geen problemen mee heeft om jaloers te zijn of leedvermaak te hebben).
Ik worstel ermee, ik vind dat ik niet jaloers zou moeten zijn en leedvermaak zou ik bij mezelf al helemaal niet willen zien. Toch komen die gevoelens ook in mij boven. Ik probeer er dan wel iets mee te doen en mijn gedachten over die persoon of personen om te zetten in iets positiefs.
Ik ben mij er ook van bewust dat ik door wat ik zeg of schrijf gevoelens van jaloezie kan oproepen bij anderen. Dat maakt me terughoudend. Ik zet dus niets op facebook en schreeuw dingen niet van de daken. Alleen in heel beperkte kring laat ik mijn trots zien.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 10:37 
­

In ons geval was een versnelling genoeg om die gevoelens op te wekken. Schreeuwen was niet nodig...

Ik denk dat het vaak mensen zijn die zelf heel streberig/ambitieus zijn. Jaloers ben je op iets dat je zelf wilt hebben/zijn.

Ik schrok indertijd echt hoeveel mensen mijn kind best pootje wilden halen. Zelfs het gemene pesten na de versnelling werd door sommige ouders als heel normaal ervaren. Ze deden er zelfs aan mee. :roll: Ik koester geen bovenmatig warme gevoelens meer voor die mensen.
Ik vind jaloers zijn niet per se een slechte eigenschap: het geeft aan dat je zelf iets wilt. Maar wat je vervolgens ermee doet definieert je. Als iemand heel goed kan voetballen, kan je die iemand sociaal buitensluiten, pesten, vernederen, over hem roddelen.

Of je kan tijd en energie in training steken en proberen hem te evenaren of nog beter te worden.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 10:47 
­

Citaat:
Ik vind jaloers zijn niet per se een slechte eigenschap: het geeft aan dat je zelf iets wilt.

Mooi zoals je dat omschrijft.

Ik weet dat wij ook jaloezie hebben opgeroepen bij anderen, zonder dat we zelf met dingen te koop hebben gelopen. Er zijn ook mensen geweest die ons daarna gemeden hebben. Ik voel me daar dan wel ongemakkelijk bij. Gelukkig zijn er ook altijd mensen die meelevend zijn en je iets gunnen.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 11:55 
Volwassene

Misschien off-topic, maar hebben jullie de voice kids gezien met die prachtige meid van 13, die twee keer versneld was. Dat werd dus ook even geroepen op tv 'IQ tot aan het plafond'. Aan de ene kant had ik er moeite mee, want er werd een verwachting geschept op deze manier. Had ik het gevoel. Niet bij mij, maar bij mensen die het fenomeen minder kennen. Ze zong prachtig, maar was helaas niet door. Je merkte trouwens aan alles dat ze iig een hele intelligente dame was.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 12:07 
Volwassene

Irisje schreef:
Misschien off-topic, maar hebben jullie de voice kids gezien met die prachtige meid van 13, die twee keer versneld was. Dat werd dus ook even geroepen op tv 'IQ tot aan het plafond'. Aan de ene kant had ik er moeite mee, want er werd een verwachting geschept op deze manier. Had ik het gevoel. Niet bij mij, maar bij mensen die het fenomeen minder kennen. Ze zong prachtig, maar was helaas niet door. Je merkte trouwens aan alles dat ze iig een hele intelligente dame was.

Ik heb het gezien en had er juist een afkeer van. Sorry :oops:
Ze vertelde dat ze twee keer versneld was (oké) en dat ze een IQ had van 138. Lekker belangrijk bij de Voice. Ik krijg altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel als mensen zeggen wat voor IQ- cijfertje ze hebben... Kan helemaal aan mij liggen hoor.
Maar het voegde helemaal niets toe. Dat ze vertelde over de versnelling begreep ik omdat dat een antwoord was op een vraag, maar dat cijfer...

Mocht het iemand van het forum zijn, sorry dan voor mijn oordeel. Ik weet natuurlijk niet wat er uit het gesprek geknipt is waardoor het nu zo op mij over kwam. Ik maak bij voorbaat mijn excuses als ik hier iemand mee kwets, want dat is zeker niet mijn bedoeling...

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 12:31 
Volwassene

meisjesmam schreef:
Ik heb het gezien en had er juist een afkeer van. Sorry
Ik ook. Mijn man en ik keken elkaar aan toen dat benoemd werd en vonden het beiden niks toevoegen aan het programma, en sterker nog: ik denk dat het steeds benoemen in het openbaar daarvan er juist voor zorgt dat die lat altijd hoog ligt voor die kinderen. En zoals hier al eerder besproken werd heb je dan mensen met leedvermaak die gniffelend op de bank zitten dat haar IQ haar in ieder geval niet heeft geholpen om verder te komen in dat programma. Niet dat dat laatste de reden is om dat dan maar niet te benoemen, maar je legt bij zo'n kind automatisch de lat hoog en dan mag je blij zijn als het kind ergens onderweg in zijn leven geen ernstige faalangst gaat ontwikkelen.

Andere mensen die er nl. niet zoveel verstand van hebben, die maken er wél een punt van. De versnelling van onze dochter hebben we nooit vermeld uit onszelf, IQ hoogte al helemaal niet, behalve op dit forum of in naaste kring. Mensen leggen zelf de link als dochters leeftijd ter sprake komt en het zou niet in me opkomen om dat zomaar te benoemen, laat staan te bejubelen.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 14:18 
Volwassene

Irisje schreef:
Daar ben ik het mee eens. Er komt een dag dat ze zullen zeggen er niet meer van gediend te zijn en dat is prima. Dat respecteer ik. Nu moeten ze er nog om lachen. Hier op dit forum zie ik ook menigeen pronken met de prestaties van hun kinderen. Weliswaar in anonieme vorm, maar wordt toch veelal gedaan.

Hier heb ik nog eens over nagedacht. Klopt dat hier wel veel wordt geschreven over prestaties. Ik heb daar toch minder problemen mee, vooral omdat het anoniem is en de kinderen er dus geen nadeel van ondervinden of ermee onder druk worden gezet.

Zelf denk ik dat er een verschil moet worden gemaakt tussen blijdschap en trots. Veel berichten over prestaties gaan namelijk eigenlijk over blijdschap of opluchting. Ik was enorm blij en opgelucht toen mijn oudste een hoge eindcitoscore had, zodat hij naar het gymnasium kon. Omdat hij dat zooo ontzettend graag wilde en aanvoelde dat hij daar op zijn plek was. Ik was ook heel erg blij toen mijn jongste eind groep 7 alles op I+ scoorde omdat hij daarmee naar de bovenschoolse plusklas mocht. Wat hij zo ontzettend nodig had.
Ook was ik blij met het laatste rapport van mijn jongste omdat zijn wens om naar het tweetalig vwo te gaan niet in gevaar kwam. Op het groep 8 forum is schooladvies (en dus citoscores) een hot item. Omdat de ouders daarop kicken? Nee, hoor, maar wel omdat de scholen het belangrijk vinden. De citoprestaties zijn een voorwaarde om op de plek te komen waar je hoort. Ik ben blij en dankbaar dat mijn kinderen goed genoeg scoorden om zonder hobbels op het juiste niveau uit te komen. Ik zie dat dat vaak heel anders is.

Ik lees ook wel eens berichten van mensen hier die heel blij zijn met toelating in de plusklas op school. Maar ook dan is het vaak opluchting omdat school hun onderpresterende kind eindelijk eens te hulp schiet.

Trots ben ik niet op cijfers, citoscores of schooladviezen. Trots ben ik op een veel dieper niveau, op het 'zijn' eigenlijk. Klinkt misschien een beetje vaag, maar ik ben trots op elke vezel van wie mijn kinderen zijn, op alles wat bij ze hoort. IQ en school is daar maar een heel klein onderdeeltje van.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 14:25 
Volwassene

Chloé schreef:
meisjesmam schreef:
Ik heb het gezien en had er juist een afkeer van. Sorry
Ik ook. Mijn man en ik keken elkaar aan toen dat benoemd werd en vonden het beiden niks toevoegen aan het programma, en sterker nog: ik denk dat het steeds benoemen in het openbaar daarvan er juist voor zorgt dat die lat altijd hoog ligt voor die kinderen. En zoals hier al eerder besproken werd heb je dan mensen met leedvermaak die gniffelend op de bank zitten dat haar IQ haar in ieder geval niet heeft geholpen om verder te komen in dat programma. Niet dat dat laatste de reden is om dat dan maar niet te benoemen, maar je legt bij zo'n kind automatisch de lat hoog en dan mag je blij zijn als het kind ergens onderweg in zijn leven geen ernstige faalangst gaat ontwikkelen.

Andere mensen die er nl. niet zoveel verstand van hebben, die maken er wél een punt van. De versnelling van onze dochter hebben we nooit vermeld uit onszelf, IQ hoogte al helemaal niet, behalve op dit forum of in naaste kring. Mensen leggen zelf de link als dochters leeftijd ter sprake komt en het zou niet in me opkomen om dat zomaar te benoemen, laat staan te bejubelen.

Ook hier herkende ik weer de hb-hype. Kinderen worden geregisseerd om bepaalde dingen te zeggen in dit soort programma's. Net als pesten, dat komt ook elke keer wel voorbij. Kinderen zijn heel erg gepest, maar laten nu zien dat ze iets kunnen en iets durven. Enz.
HB is nu best een ding. Men heeft een klok horen luiden en is nu driftig op zoek naar de klepel. En daar hoort dit soort media-aandacht ook bij.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 14:36 
Volwassene

Citaat:

Ook hier herkende ik weer de hb-hype. Kinderen worden geregisseerd om bepaalde dingen te zeggen in dit soort programma's. Net als pesten, dat komt ook elke keer wel voorbij. Kinderen zijn heel erg gepest, maar laten nu zien dat ze iets kunnen en iets durven. Enz.
HB is nu best een ding. Men heeft een klok horen luiden en is nu driftig op zoek naar de klepel. En daar hoort dit soort media-aandacht ook bij.

Ja, dat plaatst het denk ik in zijn perspectief. Soms neemt bij mij de ergernis de overhand en heb ik iemand nodig die het grotere geheel ziet, omdat ik dat op dat moment niet meer doe. Dank, Hanneke.

(Zou mijn dochter deze eigenschap dan toch van mij hebben? :shock: )

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 15:45 
Volwassene

Absoluut, zo hebben we ook dit jaar de Syrische vluchteling. Hoe toepasselijk.
Maar wat een schat van een gozer en wat een lach!

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 20:25 
Volwassene

Ik vind hoogbegaafdheid zelf geen stoornis. Maar het is wel een afwijking van het gemiddelde waar mensen een negatief oordeel over kunnen hebben, net als Down of autisme.
Wat ik wilde aankaarten met mijn post, is dat zo lang we allemaal gevoelig blijven voor afgunstige mensen in de omgeving, we hoogbegaafde kinderen ergens het recht ontzeggen dat ze blij mogen zijn met wie ze zijn. Of dat je dat in het gezin wel mag, maar in de buitenwereld niet. Impliciet zeg je dan dat iemand niet helemaal erbij hoort, in de samenleving. Dat het beter is wanneer we allemaal tot de middenmoot behoren. (Tenzij je er hard bij werkt volgens sommigen... want dan val je onder de categorie harde werkers en dat is wel iets om trots op te zijn)

Ik heb geen Voice kids gezien, maar wanneer je vindt dat iemand daar niet zijn IQ mag noemen, keur je dat deel van dat meisje, haar intelligentie, dus af. En dan onder de noemer: 'dat heeft niks met zingen te maken, dat zeg je toch niet, je bent ermee geboren, je doet er niks voor' enz. Wanneer je dat doet, ben je eigenlijk gaan buigen voor de mensen die jaloers zijn en heb je de oordelen van de niet-hoogbegaafden, in jezelf geïntegreerd, helaas.

Inderdaad, je hoeft het niet van de daken te schreeuwen. Maar het moeten verbergen dat je hoogbegaafd bent, maakt dat je niet kunt zijn wie je bent, dat je een deel van je identiteit niet mag erkennen uit angst voor de buitenwereld. Zo houd je al die vooroordelen in stand.

Dus daarom dat ik denk: neem een voorbeeld aan die twee recente voorbeelden in het nieuws, van mensen die ook tot een groep behoren, een 'minderheid', waar velen negatief over oordelen. Maar die zich desondanks profileren in het openbaar en hun talenten laten zien. En daar blijft commentaar op komen. Maar het mooie is, dat het stereotype beeld van Down of autisme door deze mensen ontkracht wordt, zodat uiteindelijk het algemene beeld daarover ook zal veranderen. Die verandering kan alleen vanuit de 'minderheid' zelf in gang gezet worden. En daar is voor nodig dat je je licht niet meer onder de korenmaat steekt en zichtbaar durft te zijn, ondanks alle commentaar.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 21:22 
Volwassene

Bissi schreef:
En ook niet -excusez le mot- dat gemekker over 'als mijn kind er niks voor hoeft te doen, ben ik niet trots hoor. Het is maar iets wat je toevallig meegekregen hebt met je geboorte', blabla. Alsof je alleen trots mag zijn als je kei-en-keihard gewerkt hebt??!! Voor mij zijn dat ouderwetse calvinistische oordelen. Als je een heel mooi kind hebt, mag je daar dus ook niet blij mee zijn, want puur genetisch?

Dat zou dus wel betekenen dat als je meerdere kinderen hebt, en een daarvan is toevallig heel mooi en slim, je puur door zijn genetische eigenschappen al meer trots op hem bent dan een van je andere kinderen die niet zo mooi , of slim getalenteerd zijn uitgevallen. Dan zou het kind of kinderen die door moeder natuur minder bedeeld zijn altijd moeten wedijveren met de " beste" om evenveel trots van ouders te ontvangen.

Trots op mijn kind zijn is voor mij; zien dat ze overwinningen op zichzelf behaalt.
Eigenlijk omvat dat het hele opgroeiproces. Het hoeft ook niet altijd iets te zijn waar ze hard voor heeft gewerkt ofzo.aar b.v voor eerst zelf een vriendin durven bellen, over die drempel van onzekerheden en angst heen stappen. Dan dat blije kopje. Haar eigen trots, daarin delen dat is mooi.
We uiten onze trots naar haar toe. Zij mag delen delen met wie ze wil. Als ze dan aan oma wil vertellen dát ze zelf heeft gebeld, oma deelgenoot wil maken van haar trotse gevoel daarop. Dat vind ik ook prachtig om te zien, dat zelfvertrouwen.
Trots zijn en je kind laten weten Dat je dat bent en leren dat ze trots op zichzelf mag zijn, dat vind ik een interactie, stukje opvoeding die tussen ouder en kind blijft. De buitenwereld heeft daar voor mij ook niets aan toe te voegen.
Zij mag haar eigen dingen delen, wat en en wanneer ze wil. En dan komen de complimenten ook waar ze horen; bij haar.

Iedereen neemt natuurlijk hierin zij eigen ballast van opvoeding hierin mee. Zoals iemand hier zei van behalen van een bull; gooi maar op de kast, je zou maar trots worden.
Bij onz werd er juist zoveel nadruk op prestatie en talent gericht. Altijd maar( tegen je wil) moeten laten zien aan visite. Die zich ook dikwijls ergerden. Dus bij overheerst gevoel juist heel sterk km haar de regie ervover te laten. ( ook bij andere dingen; zoals vertel dit eens, kregen we ook altijd te horen, Zelfs nu ik volwassen ben antwoord mijn moeder nog voor mij als iemand me een vraag stelt en ze is erbij)

Laatst bijgewerkt door twijfeltje op 25 feb 2017, 21:24, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 21:23 
Volwassene

Bissi schreef:
Ik vind hoogbegaafdheid zelf geen stoornis. Maar het is wel een afwijking van het gemiddelde waar mensen een negatief oordeel over kunnen hebben, net als Down of autisme.
Wat ik wilde aankaarten met mijn post, is dat zo lang we allemaal gevoelig blijven voor afgunstige mensen in de omgeving, we hoogbegaafde kinderen ergens het recht ontzeggen dat ze blij mogen zijn met wie ze zijn. Of dat je dat in het gezin wel mag, maar in de buitenwereld niet. Impliciet zeg je dan dat iemand niet helemaal erbij hoort, in de samenleving. Dat het beter is wanneer we allemaal tot de middenmoot behoren. (Tenzij je er hard bij werkt volgens sommigen... want dan val je onder de categorie harde werkers en dat is wel iets om trots op te zijn)

Ik heb geen Voice kids gezien, maar wanneer je vindt dat iemand daar niet zijn IQ mag noemen, keur je dat deel van dat meisje, haar intelligentie, dus af. En dan onder de noemer: 'dat heeft niks met zingen te maken, dat zeg je toch niet, je bent ermee geboren, je doet er niks voor' enz. Wanneer je dat doet, ben je eigenlijk gaan buigen voor de mensen die jaloers zijn en heb je de oordelen van de niet-hoogbegaafden, in jezelf geïntegreerd, helaas.

Inderdaad, je hoeft het niet van de daken te schreeuwen. Maar het moeten verbergen dat je hoogbegaafd bent, maakt dat je niet kunt zijn wie je bent, dat je een deel van je identiteit niet mag erkennen uit angst voor de buitenwereld. Zo houd je al die vooroordelen in stand.

Dus daarom dat ik denk: neem een voorbeeld aan die twee recente voorbeelden in het nieuws, van mensen die ook tot een groep behoren, een 'minderheid', waar velen negatief over oordelen. Maar die zich desondanks profileren in het openbaar en hun talenten laten zien. En daar blijft commentaar op komen. Maar het mooie is, dat het stereotype beeld van Down of autisme door deze mensen ontkracht wordt, zodat uiteindelijk het algemene beeld daarover ook zal veranderen. Die verandering kan alleen vanuit de 'minderheid' zelf in gang gezet worden. En daar is voor nodig dat je je licht niet meer onder de korenmaat steekt en zichtbaar durft te zijn, ondanks alle commentaar.

Ik ben het deels met je eens, maar deels ook niet. Van mij mag dat meisje zeker zeggen dat ze hoogbegaafd is, al voegt dat voor mij persoonlijk inderdaad niets aan het programma toe, maar ik vind het gooien met cijfers niet nodig. Daarmee buig ik niet voor mensen die vinden dat je niet over je hoogbegaafdheid mag praten, dat mag van mij zeker, maar liefst wel in een zinvolle context. Juist omdat het beeld in Nederland rondom hoogbegaafd zo vertroebeld is.

Mijn kinderen mogen trots zijn op zichzelf, ik ben dat ook op hen. Om de mensen die ze zijn. Om de warmte die ze mij en anderen geven. Om het talent anderen te vermaken met hun talent. En ja, ook op hun schoolprestaties. Ik maak er geen geheim van dat ze zeer intelligent zijn. Ze willen zelf niets weten van hoogbegaafd zijn. Ik vergelijk dat met mijn neefje die niets wil weten van zijn pdd-nos. Ze willen niet anders zijn dan anderen. Blijkbaar vinden ze dat zelf een stukje van hun identiteit dat ze niet graag benoemen. Of ze hebben door dat de buitenwereld dat niet zo waardeert, dat zou ook kunnen.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 21:47 
Volwassene

Het blijft wel een onderwerp dat blijft trekken ofzo.
Ook niet verkeerd om verschillende visies te lezen.

Zelf kruip ik nog altijd liever weg in een hoekje als iemand mij een compliment maakt. Dat wil ik niet voor mijn kind(eren)
Ik wil ook geen kinderen die naast hun schoenen lopen van trots en met hun neus omhoog van ijdelheid.
Ergens daartussen ligt de gulden middenweg.Zelfvertouwen, bescheiden, maar weten wanneer je op kan staan en zeggen ja, dit weet ik, dit kan ik. Dit is mijn ding, zonder schroom.
Wat wil je voor je kinderen en hoe bereik je dit. Dat is ook voor iedereen anders.

BerichtGeplaatst: 25 feb 2017, 22:32 
Volwassene

Ik vind het voorbeeld van het meisje in The Voice anders dan van de moeder in de TO. Want dit kind benoemt dit zelf. Ze is trots op zichzelf. Dat vind ik goed, los van of het nu handig is om dit op tv te roepen of niet (maar het kan best zijn dat dit antwoord werd uitgelokt door de productie). Bij de TO roept mamma het. Wezenlijk verschil.

Stel nu dat bij The Voice niet het meisje zelf, maar haar moeder supertrots had geroepen dat haar dochter hb is en een IQ heeft van 138? Dat vind ik een heel ander verhaal dan dat het meisje het zelf zegt. En dat is ook waar de TO voor mij wrikt.

Mijn doel is om mijn kinderen zelfbewust te maken en te zorgen dat ze trots op zichzelf zijn. Mijn doel is niet om aan de buitenwereld te vertellen wat een geweldige kinderen ik heb.

Net als bij Twijfeltje is dit bij mij ook in mijn opvoeding ontstaan. Mijn jongere broertje werd op handen gedragen en iedereen moest horen hoe geweldig slim en sportief hij was. Het heeft hem veel problemen opgeleverd, want hij kon de torenhoge verwachtingen niet waarmaken. Ondanks een hoog IQ en heel veel talent. Hij werkte zichzelf tegen maar werd ook veel gepest en tegengewerkt door anderen. Erg triest.

Pagina 4 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende