Het is nu 19 sep 2018, 12:03

Pagina 2 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slimme kinderen mag je trots op zijn?!
BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 09:30 
Volwassene

eens! ik zie ook op fb een oudcollega haar dochter zit dus in het topteam van turnen.
Allerlei belangrijke tournooien wint zij. Dit staat natuurlijk op fb. Ik volg het ook. Ik zie die groei
en hoe leuk ze het vindt. Ik ben dan plaatsvervangend trots! Zo ook heb ik een aantal modellenmoeders
op fb. Zij pronken met hun kinderen die stralend voor allerlei modemerken model hebben gestaan. Ik vind dat prachtig om te zien (er zijn er ook bij, waarbij ik denk vindt hij/zij het wel zo leuk?) Mijn oudste was ook ooit model. Hij vond alleen de verdiensten nog leuk, dus we zijn al een jaar of 3 gestopt. Ik ben nooit jaloers. Ik vind alles prachtig.

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 09:39 
Volwassene

MoederJan schreef:
Het ligt toch lastig. Als je kind is geselecteerd voor het topteam van de sportclub 'mag' daar uitgebreid over opgeschept worden. En in de ogen van de meeste ouders (de meeste ouders zijn tenslotte geen ouders van hb-kinderen) is de plusklas gewoon het topteam van de school. En hoewel ik wéét dat het anders ligt, en pure oodzaak kan zijn, roep ik aan de andere kant ook vaak dat ik het zo frustrerend vind dat je wel mag opscheppen over sportprestaties en niet over schoolprestaties. En als dan ouders gaan opscheppen over de plusklas, voelt het wéér niet lekker :? :mrgreen:

Of, serieuzer, zou het te maken hebben dat het gewoon niet eerlijk voelt dat er nu eindelijk wel plusklassen komen, maar dat dat zo vaak plusklassen zijn voor de kinderen die toch al goed presteren, terwijl die het waarschijnlijk minder hard nodig hebben dan de diep ongelukkige kinderen die inmiddels niet eens meer tot presteren komen... Tja, ik denk dat dat allern uitvte leggen valt aan mensen die in hetzelfde schuitje zitten...

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt!

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 09:56 
Volwassene

Ik vind sportprestaties toch wel iets heel anders dan schoolprestaties, zeker op de basisschool. Mijn kinderen hoefden echt hun best niet te doen op de basisschool om hoge scores te halen en in de plusklas te komen. Met hele dagen Donald Duckjes lezen kwamen ze er ook. Dat vind ik heel wat anders dan vijf keer turntraining in de week en daarvoor keihard werken.

En dan nog hoeft niet elke medaille op facebook. Ik denk dat ik gewoon ook niet zo kick op prestaties. Ben veel trotser op andere dingen.

Ik vind het eerder een beetje zielig voor dat kind. Hoezo hard werken om in de plusklas te komen? Is dat een hoger doel dan? Ik krijg daar de kriebels van.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 10:22 
Volwassene

Maar dan zou je dus vooral trots zijn op de getoonde inzet Drietje. Prima natuurlijk, alleen denk ik echt niet dat alle sportselectie-kinderen daar even hard voor gewerkt hebben. Die worden er ook vaak puur op talent uitgepikt. (En komen dan verder omdat er goed ingespeeld wordt op hun enthousiasme, precies waar het in het onderwijs al vaak vroeg mis gaat natuurlijk. Is een andere discussie)

De momenten waar ik het meest 'trots' op ben zijn die waarop jongste heel empatisch een probleem van een ander, verdrietig kind oploste (de eerste keer toen hij net 2 was, bijzonder momentje was dat). Maar eigenlijk is dat ook geen verdienste van hem (of van mij), dat zit gewoon in zijn karakter. Als je dat doortrekt, is trots zijn op je kind toch eigenlijk helemaal een gek iets? En toch doen we het allemaal, en het voelt heel prettig. Als het sociaal geaccepteerd wordt tenminste. Wonderlijk, als je erover nadenkt?

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 10:23 
Volwassene

Ik vind heel FB een crime (heb t wel en lees t ook hahaha) ofwel er op plakken hoe geweldig volmaakt je leven is! Of hoe dramatisch en zwart! Ach ja!

Plusklas was hier ook bagger juf was alleen negatief over zoon en had duidelijk geen kaas gegeten van HB'ers. Wilde vooral gewoon de hoogpresteerders. Kende zoon eigenlijk niet en had de grootste mening! Kreeg zoon ook niet aan de gang. En hij vond het nog steeds saai!
Dus er af gehaald. Helaas ook geen externe hier.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 10:59 
Volwassene

Het is ook wonderlijk MoederJan, ik ben ook erg trots op van alles en nog wat. Eigenlijk altijd als ik mijn kinderen zie ben ik apetrots :roll: Maar ik denk dat ik er gewoon niet zo van houd om de nadruk te leggen op prestaties. Ik vind dat dat druk legt op kinderen die daar niet hoort. Want dan heb je op FB gestaan met die fantastische medailles en ineens is iemand anders beter en dan?

Bij zo'n jochie uit het voorbeeld van TS voel ik medelijden. Blijkbaar vonden de ouders het heel belangrijk dat hij in de plusklas kwam. Blijkbaar moest hij daar hard voor werken en vond hij die plusklas zo belangrijk dat hij dat heeft gedaan. En dan? Straks gaan zijn cijfers misschien weer iets omlaag en moet hij eruit? Of hij krijgt havo-advies en dan zegt iedereen: maar jij was toch zo slim? Ik vind het gewoon een beetje zielig.

Ik ben zo'n moeder die na de voetbalwedstrijd vraagt of het leuk was. En, ook al sta ik altijd te kijken en te genieten, echt niet meer weet wat de stand was, of wie heeft gescoord. Ik vind het gewoon super leuk om naar mijn kind te kijken die lekker aan het voetballen is. En ja, hij zit in de selectie. En nee, dat boeit me totaal niet (en hem ook niet), dus dat heb ik niet op FB gezet :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 11:04 
Volwassene

iIk vind alle prestaties knap, dus ook schoolwerk. Ik vind het juist vreemd dat je er niet trots op mag zijn maar wel als je kind een middenmootje of achterloper is.

Laatst bijgewerkt door Nannet op 23 feb 2017, 11:14, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 11:12 
Volwassene

Drietje is in een vorig leven mijn zus geweest, ik weet het zeker :lol:

Enfin, eens met de meeste posts.
Je mag uiteraard trots zijn op je kinderen. Maar al dat ventileren op social media of het schoolplein vind ik vooral sneu.

Ik bedacht ook nog dit: mijn schoonvader, afkomstig uit een zeer wonderlijk gezin, studeerde af als dierenarts. Naar de uitreiking van zijn bul kwam niemand. Toen hij thuiskwam zei zijn moeder: "leg maar op de kast, je zou anders maar trots worden". Dat was alles.

Toen mijn man (zijn zoon dus) afstudeerde, ging mijn schoonvader niet naar de uitreiking, want hij moest tenslotte werken ( :? ). Mijn schoonmoeder en een oom gingen wel.

Ik kan je vertellen, dit doet iets met je zelfvertrouwen. Die rare, Calvinistische (?) instelling van hard werken en vooral niet trots zijn, vind ik heel slecht. Mijn hele schoonfamilie bestaat uit onzekere mannen, die inmiddels allemaal 45+ zijn, maar nog altijd nul zelfvertrouwen hebben. Toen mijn man hulp zocht tijdens zijn periode van overspannen zijn, voelde dat eigenlijk als falen. Volgens zijn moeder had een oom hetzelfde gehad, maar die was er zonder hulp uitgekomen. Dat is de andere kant. Ze had ook misschien, 1 keer, kunnen zeggen: "jongen, ik ben trots op je, omdat je hulp zoekt nu je dat nodgi hebt". Dat is een andere trots dan rapporten spammen.
Ik zet ook tekeningen van middelste op de familie app. Ben ik razend trots op. Dat zeg ik ook tegen mijn dochter. En hoewel mijn kinderen duidelijk de genen van hun vader hebben, hebben ze nu al meer zelfvertrouwen in hun pink dan hij nu heeft in zijn hele lijf. Ik vind dat echt zo jammer. Je merkt ook dat complimenten gewoon niet aankomen. Echt een verknipt zelfbeeld. Ik denk zeker dat dit te maken heeft met de vreemde opvoedprincipes van mijn schoonouders.

Moraal van dit verhaal???
Je mag je kinderen echt wel laten weten dat je trots op ze bent, sterker nog, dat heeft ieder mens nodig om te groeien. Maar het moet wel in proportie zijn.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 11:20 
Volwassene

twijfeltje schreef:
Zou je reactie op die moeder hetzelfde zijn geweest als ze trots had gedeeld dat haar kind dankzij zijn harde werken over mocht naar de volgende groep i.p.v. doubleren?

Wat mij betreft wel....(ik heb hier zoiets zelf een aantal jaar terug gezet bij de overgang naar 4VO van jongste in trots....waarbij vooral de manier waarop hij er zelf achteraan gegaan was de reden van de trots was)

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 11:36 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik vind sportprestaties toch wel iets heel anders dan schoolprestaties, zeker op de basisschool. .....

Ik eigenlijk niet. Of je nou het hardst kan lopen van de klas of het hoogste rekencijfer haalt is voor mij niet verschillend.
Of schaakkampioen in de klas / school wordt bv.
Helaas kennelijk voor veel anderen wel.

Terwijl een zekere ambitie wel noodzakelijk is in de rest van je leven. Ambitie om iets zo goed mogelijk te doen , dus jezelf verbeteren.

Wat betreft trots zijn....dat gaat bij mij vaak over hoe het kind in kwestie zichzelf overtreft...ongeacht waarin (mits geen negatieve dingen uiteraard).
Of dat nou het voor het eerst bouwen van een lego huis zonder hulp is....of zonder zijwieltjes fietsen.
Of door er als jonge puber zelf achteraan te gaan op het VO dat je uitsluitend door die acties door mag naar volgend jaar ipv afstromen of doubleren.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 11:45 
Volwassene

hanneke schreef:
Drietje is in een vorig leven mijn zus geweest, ik weet het zeker :lol:

:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 11:50 
Volwassene

reinier schreef:
Drietje schreef:
Ik vind sportprestaties toch wel iets heel anders dan schoolprestaties, zeker op de basisschool. .....

Ik eigenlijk niet. Of je nou het hardst kan lopen van de klas of het hoogste rekencijfer haalt is voor mij niet verschillend.
Of schaakkampioen in de klas / school wordt bv.
Helaas kennelijk voor veel anderen wel.

Terwijl een zekere ambitie wel noodzakelijk is in de rest van je leven. Ambitie om iets zo goed mogelijk te doen , dus jezelf verbeteren.

Wat betreft trots zijn....dat gaat bij mij vaak over hoe het kind in kwestie zichzelf overtreft...ongeacht waarin (mits geen negatieve dingen uiteraard).
Of dat nou het voor het eerst bouwen van een lego huis zonder hulp is....of zonder zijwieltjes fietsen.
Of door er als jonge puber zelf achteraan te gaan op het VO dat je uitsluitend door die acties door mag naar volgend jaar ipv afstromen of doubleren.

Uuh, ja, maar dan moet je kind zichzelf wel overtreffen. Op de basisschool doen ze dat niet (integendeel, ze hoeven niks te doen) en mijn jongste loopt al jaren op de sportdag het hardst van de hele school, maar traint nooit. Ben ik daar dan trots op? Neuh... Wel fijn voor hem hoor, maar trots ben ik op (heel veel) andere dingen.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 12:27 
Volwassene

hanneke schreef:
Je mag je kinderen echt wel laten weten dat je trots op ze bent, sterker nog, dat heeft ieder mens nodig om te groeien. Maar het moet wel in proportie zijn.
Precies dat, plus dat ik zelf niks heb met sociale media :wink: (wellicht ben ik van de uitstervende soort die geen FB heeft :mrgreen: ). Ik voel ook niet de behoefte om dochters sportprestaties trots naar buiten te brengen. Ik ben er wel trots op, maar ik voel niet zo de behoefte om anderen in die trots te laten delen. :wink: Ik "schep op" ik besloten kring, zeg maar :wink: ... en snap ook niet zo goed dat anderen dit wel groot op Facebook gooien. Aard van het beestje.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 12:48 
inactief

Ik vind heel veel dingen mooi of leuk of grappig die ze doen maar ben er niet zo snel trots op. Misschien wel te weinig hoor, maar ik deel het gevoel van o.a. Reinier en Drietje dat als er geen doorzettingsvermogen voor nodig is en het min of meer vanzelf gaat het niet zo snel iets is waar je trots op bent.
Wel zwol ik echt van trots toen zoon zo maar een keer ineens uit zichzelf en zonder aanleiding kwam opbiechten dat hij een keer gelogen had. Dat vond ik zo knap.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 12:54 
Volwassene

Ik ben regelmatig trots op ze maar dat zet ik niet op facebook. Ik ben trots als ze zich van hun beste kant laten zien (gelukkig zie ik die kant regelmatig) en ze de wereld een klein stukje mooier maken. :wink:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 15:07 
Volwassene

Ik ben gewoon trots. Ook als mijn kinderen iets doen wat alleen met aanleg en weinig met aanzet te maken heeft.

Ik vind dat je als ouder altijd ongegeneerd trots mag zijn op je kinderen. Ik deel zelden wat op Facebook, omdat ik sowieso voornamelijk een meelezer ben, maar ik vind het altijd wel heel erg leuk om berichten van andere trotse ouders te lezen. Leuk om te zien waar al deze kinderen mee bezig zijn, zowel op sportief, kunstzinnig en ander gebied.
Mijn dochters kunnen erg goed tekenen. Is puur talent en aanleg, want als heel jong kind waren ze al opvallend goed. En dat vind ik ontzettend leuk. Net zoals mijn zoon die goed in sport is.

Ik kom ook uit een wat calvinistisch gezin, waar alles vooral heel normaal was. Ik weet nog dat ik echt met tegenzin naar mijn diploma-uitreikingen ging en naar de uitreiking van mijn Master ben ik zelfs helemaal niet geweest. Dat ga ik met mijn kinderen echt wel anders doen. Een diploma is reden voor een feestje, ook als je het gevoel hebt dat het je allemaal aan is komen waaien en je er niet hard voor hebt moeten werken.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 15:33 
Volwassene

Karan schreef:

Een diploma is reden voor een feestje, ook als je het gevoel hebt dat het je allemaal aan is komen waaien en je er niet hard voor hebt moeten werken.

Daar ben ik het mee eens!

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 16:19 
Volwassene

Karan schreef:
Een diploma is reden voor een feestje, ook als je het gevoel hebt dat het je allemaal aan is komen waaien en je er niet hard voor hebt moeten werken.
Ook helemaal mee eens, maar ik vind een diploma een ander voorbeeld dan wat TS schreef: nl. toelating tot de plusklas als reden om trots te zijn en dat met iedereen te moeten delen.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 17:14 
Volwassene

Chloé schreef:
Karan schreef:
Ook helemaal mee eens, maar ik vind een diploma een ander voorbeeld dan wat TS schreef: nl. toelating tot de plusklas als reden om trots te zijn en dat met iedereen te moeten delen.

Vroeger moest mijn broer toelatings examen doen om op de middelbare school te komen (gymnasium afdeling pre mammoet, pre cito )

Mocht hij trots zijn dat hij dat haalde? Als kind uit oorspronkelijk arbeiders/kleine middenstand familie?

Voor dit kind is plusklas halen mogelijk hetzelfde als dat toelatings examen halen. Het ging toch om toelating ....

We gaan trouwens tegenwoordig ook meer de kant op dat toelating tot (hbo /uni ) opleidingen meer op basis van motivatie en examen cijfers gaat dan loting...en is het geoon halen van je papiertje ook niet meer genoeg. Dan is wat dit kind gedaan heeft, extra hard werken voor dat extraatje, een goede indicatie dat het ook op VO, en daarna een hogere opleiding kan afmaken dan een even slim kind dat niet voor die plus gaat met hard werken.

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 18:00 
Volwassene

De wip tussen vaardigheden en kennis is tegenwoordig alleen kennis (goedkoop) en dan dubbele tests (want we kunnen niet kiezen tussen NIO en CITO dus allebij maar, dan kunnen wij leraren bepalen) en de herhaling van het internet en multimedia negeren we volkomen. Waardoor we totaal ongeinteresseerde kids hebben die ook nog eens geen schroef in een stuk hout kunnen draaien. Slim of niet.

Gave kids hebben volgens mij vaardigheden nodig om hun meerwaarde aan te tonen richting de groep. Die ontbreken volledig.. En nu verbergen onze gave kids zich. Zijn we trots, ja in de couliezen.

Pagina 2 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende