Het is nu 21 mei 2018, 02:34

Pagina 1 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Slimme kinderen mag je trots op zijn?!
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:04 
Volwassene

Opeens verschijnt een berichtje van een vriendin op mijn FB lijn, haar zoontje heeft heel erg hard gewerkt en mag nu naar de plusklas, ze is zo trots.
Een hele hoop likes en ook reacties als: wat goed van hem! Ow super zeg! Knap van hem!Mag je trots op zijn etc.
Of mijn dochter mag dit jaar ook naar de plusklas, en ze doet het zo verschrikkelijk goed!!

Blijkbaar ben je het helemaal als je kind hoog scoort?!

Ik krijg er eerlijk gezegd een naar gevoel van, mijn zoon heeft een IQ van 145+ en dat schreeuwen niet van de daken. Zo geweldig is dat ook niet, het levert juist heel veel problemen op.

Daarnaast heel fijn voor die kinderen dat ze naar de plusklas mogen ( zo ver ik ze ken gewoon goede leerlingen, zeker niet HB)maar na al 3 jaar worstelen met zl zie ik de plusklas niet als een beloning voor kinderen die heel goed hun best doen maar iets wat voor kinderen als mijn zoon pure noodzaak is. En waar ik ook hier vaker verhalen lees, dat HB kinderen geen toegang krijgen omdat ze geen A's op de cito's hebben.
Plusklassen die vooral gericht zijn op de goede leerling en niet op HB leerlingen.

Maar misschien ligt het helemaal aan mij en moet ik ook eens flink opscheppen haha.....

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Slimme kinderen mag je trots op zijn?!
BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:21 
Volwassene

We hebben een speciaal opscheptopic hè :wink: .

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:25 
Volwassene

Ik vind het ook een beetje zuinig als je er niet trots op mag zijn, het is toch ook gewoon leuk als je kind gezien wordt en uitdaging krijgt?
Als we het niet waarderen is het niet goed, en als we het wel waarderen ook niet?

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:27 
Volwassene

Paula schreef:

Ja dat zal wel een reden hebben..... :wink:
Moet ik ook eens gaan " opscheppen" misschien

Laatst bijgewerkt door vlindertje3 op 22 feb 2017, 20:32, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:32 
Volwassene

Sacha schreef:
Ik vind het ook een beetje zuinig als je er niet trots op mag zijn, het is toch ook gewoon leuk als je kind gezien wordt en uitdaging krijgt?
Als we het niet waarderen is het niet goed, en als we het wel waarderen ook niet?

Is denk ik ook mijn ervaring, toen mijn zoon versnelde waren er best wat scheve gezichten van ouders. En als je dan in gesprek aangaf dat hij al rekende en las dan werd het meteen naar beneden gehaald , want hun kind kon dat natuurlijk ook al best. Zo bijzonder knap was dat niet hoor...

Trots ben ik zeker op mijn kinderen

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:34 
Volwassene

Doorzetten en hard kunnen werken is ook een talent. Een talent waar je ver mee kunt komen.
Daar mag die moeder wat mij betreft best trots op zijn.
Zou ik ook zijn.

Negatieve reacties krijgen we helaas veel als kinderen "de nerd" zijn.
Maar dan meer van: Dat is geen kunst voor jouw kind, alles komt hem aangewaaid.

Velen vinden kennelijk dat je pas beloning mag krijgen als je hard werkt en zien de plus klas als beloniong daarvoor.
En dus niet dat die plus klas bittere noodzaak kan zijn en eigenlijk meer bedoeld is om onderwijs op maat te geven. (Dat dat dan nog steeds vaak niet lukt voor onze kinderen staat daar los van.
Zoals Paula al zegt: Onze uitingen van trots kunnen we hier kwijt om een beetje buiten de negatieve reacties te blijven.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:36 
Volwassene

vlindertje3 schreef:
Paula schreef:

Ja dat zal wel een reden hebben..... :wink:
Moet ik ook eens gaan " opscheppen" misschien

Ik ben nieuwsgierig....maar zal nooit jaloers worden. Mijn onderschrift is niet voor niets iets met talenten ontwikkelen.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 20:43 
Volwassene

Iedereen mag trots zijn op zijn kind. En doordat scholen hun eigen criteria bepalen voor toelating tot hun plusklas, zijn er ook scholen waar je met hard werken en (als gevolg daarvan) goede cijfers wordt toegelaten. Dat heeft niets met hb of IQ te maken, zo'n plusklas is gewoon bedoeld voor goed presterende leerlingen. Als ouder mag je dan best trots zijn dat je kind is toegelaten, hij/zij heeft er immers voor gewerkt.
Een plusklas die zich richt op hb kinderen, heeft een ander doel. Maar ook daar wordt niet elk hb kind tot toegelaten, onderpresteerders bijvoorbeeld vallen vaak buiten de boot (want geen goede prestaties).

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:12 
Volwassene

Hier ook zo'n plusklas die gericht is op het beter presterende kind. Hij is nu afgeschaft, omdat er te veel ouders waren die boos waren dat hun kindje er niet in mocht. Het dringt nog altijd niet door tot de school dat het geen extraatje is maar pure noodzaak voor een aantal kinderen die er op zaten. Ik heb wel eens voorgesteld om alle 'leuke dingen' uit de plusklas te halen, dus geen proefjes, bouwsels, robotjes, etc. meer. Dan zullen er vast een hoop minder ouders zitten springen om hun kind erin te krijgen.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:13 
Volwassene

Nou, ik vind dit toch in dezelfde categorie vallen als rapporten op facebook zetten. Niet doen. Je kind wordt daar echt niet gelukkiger van. Persoonlijk vind het ik ook geen prestatie om in de plusklas te komen. Het hoort gewoon bij het schoolaanbod en ik vind het heel normaal. Ik snap het als je blij bent dat je kind er naartoe mag als ie het nodig heeft, maar op school onderpresteert. Ik vond het zelf heel normaal dat mijn kinderen naar de plusklas van school gingen. Ik was wel echt blij toen mijn jongste naar de bovenschoolse plusklas mocht, waarop erg streng werd geselecteerd (inderdaad op cito's). Want hij had dat zo nodig. Maar trots? Nee, echt niet.

Ik ben wel heel erg trots op mijn kinderen hoor. Om wie ze zijn en niet om wat ze presteren.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:23 
Volwassene

Ik plaats ook ongeveer dat soort dingen. Ben trots op ze. Doe het ook omdat ik dat soort dingen leuk vind om terug te lezen na een tijd. Ik plaatste ook dat ze hun zwemdiploma's hadden gehaald. Ook trots op. :)
Ik denk niet dat ik plusklas zou plaatsen trouwens, maar wel dat hij geslaagd is voor zijn Avi's bijvoorbeeld.. maar ik plaats van alles. Ook over koken met ze, bordspellen, de natuur in etc. Komt ook omdat fotografie mijn grote hobby is..

Laatst bijgewerkt door Irisje op 22 feb 2017, 21:57, in totaal 1 keer bewerkt

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:32 
Volwassene

Je inzetten voor iets, dat is voor elk kind gelijk. Wat zijn intelligentie ook mag zijn.
Op de inzet zijn we altijd trots , ongeacht het resultaat. Trots naar ons kind toe uitend in belangstelling, niet in beloningen.

Hb of slim zijn op zich is iets wat je maar toevallig hebt meegekregen. Gewoon " los " vind ik dat niet iets om trots op te zijn.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:34 
Volwassene

Zou je reactie op die moeder hetzelfde zijn geweest als ze trots had gedeeld dat haar kind dankzij zijn harde werken over mocht naar de volgende groep i.p.v. doubleren?

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:36 
Volwassene

Overigens plaats ik geen inhoud van rapporten. Dat gaat me iets te ver. Wel dat ze een mooi rapport hadden.

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:44 
Volwassene

Ik ben trots op mijn kind, niet op haar IQ cijfer (sterker nog, daar gaf ik er liever een aantal van weg :wink: ) en natuurlijk ben ik trots als ze een zwemmedaille haalt (zelfs als haar dat vanzelf afgaat :wink: ), maar ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje vreemd om groots uit te pakken als mijn kind toegelaten zou zijn tot de plusklas. Dit soort plusklassen is eigenlijk een tekort schieten van scholen om de verrijking/differentiatie in de klas aan te bieden. Waarom ik dat zo voel weet ik eigenlijk niet.

De plusklas van mijn dochter op BO was er eentje van heel ander pluimage. Daar geen schaken, Japans of Chinees, maar werken aan vaardigheden die HBers vaak missen. Denk daarbij aan teamwerk, doorzetten als het moeilijk wordt bij complexere opdrachtjes, denken aan je huiswerk maken, een presentatie uitwerken en vooral met peers vertoeven. Ik zal nooit het gezicht vergeten van de plusklasleerkracht toen een leerkracht van school tegen haar verzuchtte (want haar maximum was 8 kinderen anders kon ze niet genoeg individuele aandacht bieden): "Wat jammer dat je maar 8 kinderen van de hele school toelaat tot de plusklas, ik had alleen al in mijn klas wel nog een stuk of 8 kandidaten :roll: .. Die had het duidelijk niet begrepen. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 21:51 
Volwassene

Als een plusklas wordt ingericht voor slimme kinderen die er hard voor moeten werken en dan wat extra uitdaging te kunnen krijgen...dan is het niet een plusklas waar mijn zoon wat aan heeft helaas. Die heeft niet genoeg aan wat extra verdiepende sommetjes of net even moeilijker denkvraagje.

Die heeft begeleiding nodig in het leren leren, faalangst, top down instructie nodig omdat hij anders niks met de stof kan... extreme driftbuien en depressies thuis als er niet voldoende uitdaging is...

Bij ons is de plusklas ook meer iets wat aan de vraag van de eerste groep voldoet en er wordt zeker mee opgeschept als je erin zit. Onze zoon is er weer uit gegaan omdat het veel te weinig aansloot. Het was echt verre van genoeg. Hij doet nu persoonlijke opdrachten die (ietsje) beter aansluiten.
Geen haar op mijn hoofd die daarover denkt om over op te scheppen. Ik communiceer er überhaupt niks over naar andere ouders. Geen idee of ze weten dat hij een eigen leerlijn heeft. Waarom zou je dat willen melden? En op dezelfde manier zou ik inderdaad ook nooit zoiets op Facebook zetten. Maar misschien is dat omdat het bij ons niets met doorzetten en hard werken en dan als pluswerk te maken heeft.

Het is bittere noodzaak anders hebben we depressief en agressief kind in huis...

Trots zijn dat je kind hard werkt en een doorzetter is vind ik wel heel terecht hoor! Alleen gekoppeld aan trots dat je in een plusklas terecht kan vind ik een beetje vreemd. Maar dat is meer omdat wij een andere inrichting daarvan verwachtten (en nodig hebben).

Laatst bijgewerkt door marmotje op 22 feb 2017, 22:19, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 22:02 
Volwassene

@Cloe kijk dat is dan nou net weer wel een plusklas waar zoon iets aan zou hebben! Jammer maar plusklas van onze school lijkt daar echt totaal niet op (zoals de meeste interne plusklassen in regulier onderwijs vrees ik...).
Extern is dat meestal wel beter geregeld maar wat zou dat fijn zijn als dat gewoon op de eigen school kon.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2017, 22:42 
Volwassene

Bij ons is de interne plusklas ook vooral voor de hoogpresteerders, maar ze kijken wel verder dan dat (of een kind uitdaging nodig heeft). Oudste vond het geweldig. Jongste verschrikkelijk. Ik heb nog nooit een ouder (of kind) daarover horen opscheppen, laat staan dat ze het op FB zetten. Ook niet over de plusklas op het VO, waar de lat erg hoog ligt (jongste vindt dat wel echt leuk gelukkig). Nu woon ik ook wel in een heel nuchter deel van Nederland, dat scheelt nogal denk ik. Het opscheppen en trots zijn speelt zich meer af rondom het voetbalveld. De jaarlijkse teamindeling is een slagveld terwijl je over de indeling van de plusklas helemaal niets hoort. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 08:55 
Volwassene

Ik vind zeker ook niks met trots zijn op je kind maar heb een beetje een allergie om de nadruk op prestaties te leggen.

Inderdaad berichten op fb over rapport cijfers ( allemaal 8en of het beste rapport van heel de klas) dat vind ik dus helemaal niet nodig.

Maar een plusklas als beloning " omdat je zo goed hebt gewerkt" en dan vooral tussen de regels door dat je kind pas echt goed is als hij naar de plusklas mag. Dan is je kind geweldig!!
Ik heb helaas in mijn omgeving genoeg ouders gezien die erg bezig zijn hun kind geweldig te vinden/maken, want hun kind is zo slim en moet de hoogste cijfers halen en als je kind naar de plusklas mag heb je het als ouder helemaal gemaakt.
sorry, daar krijg ik een naar gevoel van.

Ik geloof zeker dat slimme, hardwerkende kinderen ook behoefte aan extra hebben. Een kind met een IQ van 115 heeft natuurlijk ook vaak extra uitdaging nodig. En dat daar plusklassen voor zijn helemaal prima. Maar dat zie ik niet als beloning maar als aanvulling van het onderwijsprogramma.
Het vervelende is dat er op veel scholen geen plusklassen zijn gericht op behoeften van HB kinderen, waarvoor een plusklas vaak pure noodzaak is.

Hier gelukkig wel gericht op MB/HB maar voor mijn Hb-er is 1 1/2 uur per week iig veel te weinig

BerichtGeplaatst: 23 feb 2017, 09:26 
Volwassene

Het ligt toch lastig. Als je kind is geselecteerd voor het topteam van de sportclub 'mag' daar uitgebreid over opgeschept worden. En in de ogen van de meeste ouders (de meeste ouders zijn tenslotte geen ouders van hb-kinderen) is de plusklas gewoon het topteam van de school. En hoewel ik wéét dat het anders ligt, en pure oodzaak kan zijn, roep ik aan de andere kant ook vaak dat ik het zo frustrerend vind dat je wel mag opscheppen over sportprestaties en niet over schoolprestaties. En als dan ouders gaan opscheppen over de plusklas, voelt het wéér niet lekker :? :mrgreen:

Of, serieuzer, zou het te maken hebben dat het gewoon niet eerlijk voelt dat er nu eindelijk wel plusklassen komen, maar dat dat zo vaak plusklassen zijn voor de kinderen die toch al goed presteren, terwijl die het waarschijnlijk minder hard nodig hebben dan de diep ongelukkige kinderen die inmiddels niet eens meer tot presteren komen... Tja, ik denk dat dat allern uitvte leggen valt aan mensen die in hetzelfde schuitje zitten...

Pagina 1 van 5 [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende