Het is nu 25 mei 2018, 00:16

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hb, hsp en 'strong wil'
BerichtGeplaatst: 22 dec 2016, 14:23 
Volwassene

Soms vraag ik me af wanneer het ooit makkelijker wordt met dochterlief. Het is een fantastische meid, gisteren nog een prachtige verftekening van haar gekregen ' best mom of the world' omdat ze paar keer veel te heftig reageerde en ze zich daar dan achteraf rot over voelt. Dan ben ik bijvoorbeeld weer de rotste moeder van de wereld die haar toch nooit begrijpt. Niemand die haar begrijpt.

De combinatie HB, HSP en het hebben van een ' strong wil' maakt het leven voor haar en voor mij niet altijd makkelijk. Soms vraag ik me zelfs af of er meer aan de hand is, maar dat is dan vooral in dit soort periodes als ze erg overprikkeld is en oververmoeid (waar ze vervolgens niet aan toe kan geven), dus ik kan het ook wel weer plaatsen.

Ze mocht deze week bijvoorbeeld voor twee bovenbouwklassen samen met een vriendinnetje een cupcake-workshop doen (50 kinderen tussen de 9-12 jaar). Dit hadden ze samen geregeld bij de juf. Ze krijgen dan geen ondersteuning van de juf waardoor het geheel nogal moeizaam en onduidelijk verloopt. Ik bedoel, die meisjes zijn 9 en 10 jaar oud. Zelfs een volwassen iemand zou dit best een organisatie vinden! Ze wil dit dan echt heel graag.
Mijn dochter kwam 's middags thuis en was helemaal gespannen en had hoofdpijn, zoals wel vaker de laatste tijd. Ze had de hele week al slecht geslapen.
Maar ze kan zich dan zo rot voelen. Dan rolt ze zich bv. op als een bolletje en gaat op de grond liggen (als een slak, dus niet foetushoudig) of verstopt zich in een hoekje van haar slaapkamer en dan hoor ik haar huilen. Als ik dan vraag wat er is ' dan weet ze het allemaal niet meer', 'dan ontploft haar hoofd van binnen' dat soort dingen. En dat een flink aantal keren per dag. Tussendoor is ze ook blij en vrolijk, hoor ik haar ook tevreden zingen. Ze weet inmiddels ook wel activiteiten te zoeken waardoor ze zich beter gaat voelen (kleuren, luisterboek luisteren). Dus in die zin maak ik me niet echt heel erg zorgen. Het is meer een zeurend gevoel bij mij van zorgen maken), want er speelt momenteel ook eigenlijk niets behalve vermoeidheid. En heel anders dan 6-10 maanden geleden toen ze zich altijd rot voelde, dat is nu niet het geval (heeeel fijn). Maar, ondertussen heeft ze wel meerdere enorme explosies per dag (ze lijkt dan wel een peuter). Waar zij zich dus ook steeds rot over voelt, en dan zegt ze dat ze er niets aan kan doen (achteraf dus), dat het gewoon gebeurt, dat ze er ook van baalt (en dat ze een rotkind is, etc). Dus ik heb ook het gevoel dat het haar zelfvertrouwen ondermijnt.

Wel apart is dat zij gisteren zelf een incident van een maand of 6 geleden aanhaalde, waarbij haar gedrag echt heel erg was (echt zeer zorgelijk voor een kind 9 jaar). Ze zei nu dat ze echt niet snapte dat ze dat gedaan had, dat ze dat nu nooit meer zou doen. Dat vond ik wel heel positief.

Wat ze in haar hoofd heeft, dat zal en moet gebeuren, punt uit. Helaas valt schoolwerk daar maar zelden onder, tenzij het een zelfbedacht project is zoals het cupcakeproject (wat haar vervolgens mega-veel energie kost, zoveel dat ze het eigenlijk niet kan hanteren, dus niet zozeer het project zelf, dat lukt wel, maar de energie die het kost). Regels kan ze echt volledig maling aan hebben als zij het nut of de redelijkheid er niet van in zit. Straf boeit haar dan niets (of het nu van de juf, schooldirectrice of van ons is). In een periode dat ze slechter in haar vel zit heeft ze dit sterker dan als ze zich beter voelt (dan is ze wat inschikkelijker). Ik weet dat dit past bij HB-kinderen, maar soms gaat het best wel ver. Ik herken het echter ook van mezelf vroeger. Tot nu toe vond ik het grappige verhalen uit mijn jeugd. Tot mijn kinderen nu dezelfde leeftijd hebben. Het feit dat ik vroeger misschien deels net zo was (natuurlijk niet net zo erg ( :wink: :wink: :wink: ), maakt niet dat ik nu beter weet hoe ik haar kan begeleiden. Soms moet je je gewoon aanpassen in het leven, dat lijkt zo moeilijk voor haar.

Ik vond dit boek over stong willed children, die ken ik nog niet.
https://books.google.nl/books?id=0XJMRi ... ty&f=false

Van dit artikel kreeg ik tranen in mijn ogen, wat een mooie manier om naar je kind(eren) te kijken. Dat probeer ik al altijd bij mijn dochter (ieder avond in bed haal ik iets positief voor de geest over beide kinderen van die dag). Maar deze kon ik wel even gebruiken, want soms valt het gewoon niet mee (en er zijn vast meer ouders die dat hebben):
http://www.huffingtonpost.com/lynnette- ... 68182.html

Beetje rommelig verhaal waarschijnlijk. Ik ben gewoon benieuwd of er meer ouders zijn die in hun kind de combi van HB, HSP en een zeer sterke wil herkennen? Hoe uit het zich? En hoe gaan jullie ermee om?

Berichttitel: Re: Hb, hsp en 'strong wil'
BerichtGeplaatst: 22 dec 2016, 15:54 
Volwassene

Dit herken ik wel.

Mijn overgrootvader was 'noodburgemeester' tijdens de ramp. Hij had na de 2e Wo aangegeven dat de dijken onderhouden moesten worden. 'Niet naar geluisterd'. Tijdens de ramp 'bleef' hij en werd benoemd tot nood-burgemeester. Na de ramp kwam iedereen terug. Hij bleef niet aan ondanks verzoeken. 'Dan heb ik weer van die vergaderingen' die nergens over gaan. Zeer autonoom dus.

Verandering komt altijd uit het individu.

Het huidige prestatie onderwijs legt dit soort sterke mensen bloot. Het is wat het is. Ik bewonder het. Voor de rest 'er mee omgaan'.

Toen mijn overgroot opa (ik was 12) 40 jaar getrouwd was kreeg hij een telegram van de koningin. Aan de oud burgemeester van..... Toen wist de hele familie het weer.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 dec 2016, 19:16 
Volwassene

saskia1 schreef:
Ik ben gewoon benieuwd of er meer ouders zijn die in hun kind de combi van HB, HSP en een zeer sterke wil herkennen? Hoe uit het zich? En hoe gaan jullie ermee om?
Mijn jongste (16) is zo'n kind. Hij is razend slim, gevoelig, en vaak erg overtuigd van zijn eigen gelijk. Tel daarbij op zijn gevoel voor rechtvaardigheid ... toen hij jonger was, leverde dat op school en thuis regelmatig aanvaringen op. Hij was snel overprikkeld dat leverde (thuis) nog wel eens explosies op. De puberteit versterkte zijn gedrag, hij was een tijdje totaal niet flexibel.

Wij hebben altijd veel gepraat, uitgelegd (wat voor reacties kun je verwachten als jij je op een bepaalde manier gedraagt), samen gereflecteerd (op eigen gedrag en gedrag van anderen). Hij heeft altijd veel gelezen, hij is o.a. geïnteresseerd in gedragsonderzoek. Daar heeft hij veel van opgestoken.
Nu hij ouder wordt, beseft hij dat gelijk hebben niet hetzelfde is als gelijk krijgen. Dat andere mensen soms óók gelijk kunnen hebben. Dat andere mensen een andere mening kunnen hebben :wink: . Dat niet alles draait om hoe hij het wil. :wink: Dat sommige dingen nu eenmaal onrechtvaardig zijn en dat je daar niet altijd iets aan kunt doen.

En nu? Hij zit goed in zijn vel, kent zijn eigen grenzen (raakt dus niet snel overprikkeld), is overtuigd van zijn eigen kunnen, is gevoelig, en stáát voor zijn mening als hij vindt dat hij gelijk heeft (zal wel altijd proberen bronnen te laten zien die zijn standpunt onderbouwen). Hij kan mensen goed inschatten, kan omgaan met verschillen. Zijn levenservaring neemt bovendien ook toe. Kortom: het levert eigenlijk niet zoveel problemen meer op.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2016, 08:33 
Volwassene

In mijn gezin/familie is er veel associatief denken. (vergelijken). Maar aarbeien en koeien vergelijken wordt wat lastig. Maar... mijn oudste doet zelfs dat. Creeert een paradox die als hij de tijd krijgt om hem uit te leggen meestal cynisme en keiharde humor herbergt.

Wanneer je Toon Hermans privé zag was het een knorrige man. We kennen hem allemaal op de planken. Het knorrige was zijn voedingsbodem. Zijn aardverbinding.

Het kind moet fouten kunnen maken. In het huidige onderwijs verandert veel. Leraren voelen zich gevangen. En tref je een slechte dan kan e.e.a. dus escaleren. Het is belangrijk om niet in detail te treden. Maar wel een kop en een staart aan elk verhaal mee te geven.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2016, 09:59 
Volwassene

Heb je ooit gedacht aan de mogelijkheid dat er ADD/ADHD speelt bij je dochter? Ik vind een deel van je verhaal namelijk goed herkenbaar. Zeker die uitbarstingen aan de ene kant, en aan de andere kant juist terugtrekken en prikkels vermijden.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 23 dec 2016, 10:05 
Volwassene

Ik zie mijn dochter van 8 ook als een combinatiegevalletje hb-hsp-strong willed :wink: . Wanneer er iets gebeurt op school dat in haar ogen onrechtvaardig is, gaat ze er thuis uren over door. Onlangs nog had ze een vervangjuf gehad, die een aantal 'ongelooflijk onrechtvaardige' dingen gedaan had. Voor dochter was dit 'de ergste dag van haar hele leven'!. Gelukkig was het een vervangster en kwam de volgende dag haar gewone juf weer terug.
Toen ze nog jonger was, zagen we hier ook veel uitbarstingen, maar ondertussen lijkt ze er beter mee om te gaan. Ze ventileert haar ongenoegens - en ik luister. Vaak trekt ze zich terug op haar kamer, met de deur dicht. Ze luistert naar muziek of naar een luisterboek, en puzzelt of breit of frutselt... Ondertussen weten de andere gezinsleden dat we haar op zo'n moment gewoon met rust moeten laten. En af en toe zijn er nog wel uitbarstingen. Ik kan haar dan echt niet kalmeren - en als ik vraag wat ze wil dat ik doe, kan ze er niet op antwoorden. Ze roept dan alleen maar :( . Uit ervaring weet ik dat ik best gewoon niets doe. Ik zeg dat ik haar hoor en dat ik begrijp wat ze zegt (of roept). En dan laat ik haar een beetje doorrazen. Na een tijdje gaat ze naar haar kamer en lukt het haar om weer te kalmeren.
Haar meter, een goede vriendin van mij, herkent veel van zichzelf in mijn dochter. Ze heeft haar deze zomer een lange brief geschreven over hoe ze als kind ook altijd 'veel voelde' en dat ze niet wist wat ze daarmee moest. De boodschap was dat het oké is om 'veel te voelen', en dat je mag vertrouwen op je gevoel. En dat het ook oké is om je even terug te trekken als er teveel indrukken op je afkomen. Mijn dochter bewaart de brief in haar nachtkastje...

Ze heeft trouwens ook heel gevoelige zintuigen. Ook daar proberen we rekening mee te houden, zonder er echt een probleem van te maken. Gisteren nog was er een vriend van onze oudste zoon op bezoek en die at een banaan. Dochter vindt dat dat verschrikkelijk hard stinkt en reageert vaak echt hysterisch op die geur. Oudste zoon zei lachend: 'Tja, mijn zus heeft een neus die echt uitzonderlijk goed werkt. Met een banaan blijf je best een beetje uit haar buurt.'

saskia1 schreef:
Ze mocht deze week bijvoorbeeld voor twee bovenbouwklassen samen met een vriendinnetje een cupcake-workshop doen (50 kinderen tussen de 9-12 jaar). Dit hadden ze samen geregeld bij de juf. Ze krijgen dan geen ondersteuning van de juf waardoor het geheel nogal moeizaam en onduidelijk verloopt. Ik bedoel, die meisjes zijn 9 en 10 jaar oud. Zelfs een volwassen iemand zou dit best een organisatie vinden! Ze wil dit dan echt heel graag.

Zo jammer dat dit soort initiatieven niet ondersteund worden! Het kan ook anders: een paar weken geleden had mijn dochter, samen met haar vriendin, een verhaal geschreven. Hun bedoeling was om er een toneelstuk van te maken dat de hele klas zou opvoeren voor de andere klassen van het derde leerjaar (groep 5 in Nederland - ze zit in een grote school met 4 klassen per jaar). De juf is er hier wel helemaal in meegegaan: ze hebben 'vergaderd' tijdens de speeltijd, kregen tijd om de dialogen uit te schrijven en in te oefenen. Het ging niet altijd helemaal zoals dochter het in haar hoofd had (er werd bv. niet genoeg geoefend volgens haar), en het leverde heel wat stress op (ze is bv. heel erg bekommerd om de anderen en wilde dat iedereen blij was met zijn/haar rol etc.). Maar uiteindelijk is het toneelstuk wel opgevoerd en heeft iedereen er plezier aan beleefd - of zo leek het toch op de foto's en filmpjes die ik ervan gezien heb. Het enige kind dat het niet leuk leek te vinden, was onze dochter zelf. Ze was helemaal op van de stress en de vermoeidheid, maar zei achteraf dat ze toch echt wel heel leuk gevonden had. Het was voor onze dochter een heel mooie ervaring, denk ik. Ik ben er heel trots op dat ze zich zo durft te uiten. En ik ben heel blij met de juf die dit enthousiast mee mogelijk maakt!
Ik denk dat het heel belangrijk is dat talenten (en gevoeligheden) van kinderen gezien worden, en dat ze geholpen worden met het omgaan met die gevoeligheden en het laten groeien en bloeien van de talenten!

BerichtGeplaatst: 24 dec 2016, 19:10 
Volwassene

http://www.filmvandaag.nl/film/100713-i ... -Christmas

Afbeelding

In deze film zit een kind sterretje. Heel HB.

Afbeelding
Giselle Eisenberg

Ze komt heel HB over. Dit gaat altijd goed in de film. Maar in de praktijk loop je zo tegen alle volwassenen aan die met het verkeerde been uit bed rolden.

Deze film is te zien via Netflix.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2016, 21:50 
Volwassene

Heel herkenbaar met mijn strong willed 8-jarige. Hij kan enorm in onrecht blijven hangen. Als je een grens niet kunt uitleggen dan kom je er bij hem niet. Als hij het er niet mee eens is en voet bij stuk houdt heb je een krachtmeting tussen twee persoonlijkheden. Hij maakt het zichzelf en de rest van het gezin niet makkelijk. Op goede momenten dan denk ik maar dat deze sterke wil hem nog ver kan brengen in het leven. Op slechte momenten kan ik er over wanhopen. Zeker als elk klein ding bevochten wordt.

Overigens weten wij niet of er alleen begaafdheid speelt of toch ook een milde vorm van ASS. Op dit moment zien ze op school nauwelijks problemen maar thuis des te meer.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016, 13:25 
Volwassene

Ik denk, als ik terugkijk, dat je dan meer moet investeren in groeps overleg aan de diner tafel. Even de dag ook vanuit goed/kwaad doornemen. Sterk maar zacht geleid door twee volwassenen die geen verwarring scheppen.

Ik heb het idee dat dat ook op scholen sterk mist. Ik herrinner me dat juist dat wel aanwezig was op de school waar ik naar ging. Professor Zeeman. Maar met differentiëren van leersnelheden raak je dat dus kwijt.

BerichtGeplaatst: 25 dec 2016, 14:04 
Volwassene

http://www.edu-en-ik.nl/publicaties/ond ... -probleem/

Laatst had ik een jongen van negen jaar in tranen tegenover mij. Hij zei dat hij zo graag zijn werk af zou willen krijgen, maar dat het hem niet lukt. Dat hij zelf ook niet wist wat er mis ging. Dat andere kinderen hem pesten. Dat hij zo graag het goed wil doen en wil dat mensen hem aardig vinden. Deze jongen had allemaal hoge cijfers op zijn rapporten, maar telkens was het probleem dat hij een slechte werkhouding had. Hij heeft steeds zijn werk niet af en moet leren om een goede werkhouding te laten zien. Zijn prestaties bleven hoog, al viel het wel op dat deze het laatste half jaar afvlakten. Het volgende heb ik deze jongen uitgelegd:

De werkhouding is NIET het probleem! Dit is een omgekeerde manier om naar dit probleem te kijken. Een kind voelt zich niet prettig in de klas en krijgt een lesaanbod dat niet goed op zijn onderwijsbehoefte aansluit. Uitermate logisch dat dit kind in de knoop raakt en niet met een ‘normale’ werkhouding werkt.
Bij dit soort kinderen krijg ik vaak de vraag om hen een betere werkhouding aan te leren. Om hen te trainen in executieve functies, concentratie, planning, motivatie etc. Bij dergelijke kinderen zal training op deze vaardigheden weinig uithalen. Sterker nog: ik weiger een dergelijke training te geven aan deze kinderen, omdat ik het schadelijk vind.

Wat je in wezen doet wanneer je in dergelijke situaties gaat sleutelen aan een kind, is het kind leren om zich ‘normaal’ te gaan gedragen in een abnormale omgeving. Het probleem is in deze visie opgelost wanneer een kind met een positieve (werk)houding in de klas zit, terwijl hij gepest wordt en lesstof maakt waar hij niks van leert. Zonder zeuren ook nog. En het kind thuis wél aangeeft dat het op school stom is, dan moet ook het thuisfront de boodschap van de school verkondigen. Het probleem zit intern in het kind. Hij moet zich wenselijk gedragen en voelen. En als hij zich niet op deze manier gedraagt of zich miserabel voelt, dan sleutelen we aan zijn gedrag an gevoelens.
Hier heb ik een groot probleem mee, omdat je dan een kind leert dat zijn gevoelens en hulpvragen fout zijn. Je gaat ze ombuigen naar gedragingen en gevoelens waar anderen geen last van hebben. Zonder te kijken naar de oorzaak van het gedrag en de gevoelens. Zonder te luisteren naar de – vaak redelijke – aard van het ongenoegen bij een kind.
Ik ga ervan uit dat elk kind graag wil leren, zich graag goed wil gedragen en wil presteren. Ook onderpresteerders. En een belangrijk principe: een kat in het nauw maakt rare sprongen. Kinderen (en volwassenen) vertonen geen probleemgedrag voor hun lol. Daar is een oorzaak voor. Ik las laatst in het boek Bright minds, poor grades door Michael Whitley de volgende zin: “Als je iemand écht zou begrijpen, dan zou je precies hetzelfde doen.” Dit houdt in dat je bij 100% begrip van de situatie en beleving van een ander hetzelfde zou doen. Als je het gedrag van de ander onbegrijpelijk vindt en/of afwijst, dan begrijp je hem niet genoeg. Dat principe vind ik heel sterk en ik denk dat dit nog onvoldoende is doorgedrongen bij veel anderen.
Kijk dus eerst naar de oorzaak-gevolg relaties van problematiek en leer een kind niet in beginsel om zich aan te passen. Problemen in werkhouding zijn nóóit een op zichzelf staand probleem. Kijk naar de begrijpelijke aard van problematiek en probeer deze doorn eruit te halen. Dan leert een kind dat zijn hulpvraag wordt gehonoreerd en dat er in de wereld plek voor hem is.

Vanaf het moment dat ik dit uitlegde aan de negenjarige jongen, stopte hij met huilen. Na enige tijd kwam een enorm grote zucht. Hij knikte één keer en zei dat hij het fijn vond om te horen. Ik heb hiermee niet het probleem groter gemaakt, hem een slachtofferpositie gegeven of hem een hand boven het hoofd gehouden. Ik heb zijn probleem begrepen en ben vanuit daar verder gaan werken naar een oplossing. Dat lijkt me constructief en rechtvaardig richting hem. Als dit duidelijk kan worden voor een negenjarige (toegegeven, hij was uitzonderlijk slim), dan moet dit toch ook bij het gros van de volwassenen begrijpelijk gemaakt kunnen worden?

BerichtGeplaatst: 28 dec 2016, 13:14 
Volwassene

https://www.youtube.com/watch?v=ybmgVSdsMu8

BerichtGeplaatst: 14 jan 2017, 11:12 
Volwassene

Alles hier volkomen herkenbaar. Zodra de uitdaging goed op niveau is en hij zich goed voelt is er niet zoveel aan de hand. Ja een strong will is zijn karakter maar dan valt er goed met hem te overleggen, afspraken te maken en accepteert hij prima een nee.
Is het echter knudde in de klas... dan zoekt hij constant ruzie, kan helemaal niks hebben, en alles moet dan gebeuren zoals hij het wil. Bij het minste of geringste waar dat niet bij gebeurt gaat hij compleet over de rooie. Dat is thuis afreageren. Willen we het thuis verbeteren moeten we het toch vooral op school aanpakken hebben we gemerkt.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2017, 19:42 
Volwassene

Ik vind dat ontzettend moeilijk. Om dit soort kinderen op niveau les te geven is het echt wel aanpoten. Veel leraren snappen het concept HB totaal niet. En als een leidster eigenlijk een volgster is. En strongwilled wordt vrij vertaald naar leider.... Staat er een leider die zijn fouten nog moet maken tegenover een volger die de leiding heeft. Dat concept is echt niet aan te sturen als ouder.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2017, 21:56 
Volwassene

Dat is helaas herkenbaar. Heel soms zijn er wel goede (plusklas)leraren die dit concept wel doorhebben. En dan heb je een blij en gelukkig kind (in ons geval). Maar helaas is en blijft het merendeel van de tijd dweilen met kraan open helaas.

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]