Het is nu 21 okt 2018, 01:11

Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vuurwerk; hoe gaan jullie ermee om?
BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 11:37 
Volwassene

Het is weer de tijd van het jaar; pijlen schieten de lucht in, rotjes worden in putten gegooid en sommige van ons mogen weer gaan genieten van het afschieten van carbid. Voor mij is dit allemaal geen probleem, maar voor N. is dit altijd een periode met een dubbel gevoel; enerzijds kan hij echt wel genieten van de kleuren en de pracht, anderzijds staan papa en mama met hun handen over zijn oren omdat het geluid enorm bij hem binnen komt. Achter de ramen kijken dus, en na een paar minuten van dat kabaal (want ook binnen is het nog best goed te horen) maar weer stoppen met kijken.

Er gaan steeds meer stemmen op voor een algehele afschaffing van particulier afsteken van vuurwerk. Wat mij betreft is het om het even, wat vinden jullie?

En hoe verloopt deze periode bij jullie? en jullie HB kids?

Berichttitel: Re: Vuurwerk; hoe gaan jullie ermee om?
BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 11:53 
Volwassene

Wat mij betreft mag dat hele gebeuren afgeschaft worden, elke stad (of gemeente afhankelijk van de omvang van een plaats) een eigen vuurwerkshow. Vorig nieuwjaar is er bij ons in de familie iemand overleden en dat maakte het vuurwerk nog lastiger.

Kleine man heeft heel veel moeite met lawaai, hoewel hij vorige jaren gewoon door het vuurwerk heen sliep verwacht ik dat het dit jaar wellicht anders kan zijn aangezien hij steeds minder diep slaapt. Ik heb zelf moeite met het vuurwerk, kom ook liever niet op straat in de dagen rond nieuwjaar, want hier in de omgeving wordt overdag al met zwaar geschut in het rond gegooid.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 12:55 
inactief

Tegen het geluid draagt zoon oordoppen. Wij steken zelf af. Een paar mooie sierdingen. De kinderen willen dat graag. Dus gewapend met aansteeklont, verzwaarde flessen voor een vuurpijl of 2, vuurwerkbrillen en wat vuurwerk staan wij de 1ste om 00:05 buiten.

Rondlopen met vuurwerk is verboden. Gooien ook. Alleen afsteken na middernacht. Waait het te hard is het jammer. Dan gaan er geen vuurpijlen de lucht in. Alle veiligheidseisen worden strikt opgevolgd, inclusief opmeten van het aantal meters afstand. Het is altijd gezellig. Er wordt na het zelf afsteken echt nog wel een uur lang uit het zolderraam gehangen om te kijken naar al het moois.

Mocht het worden afgeschaft, dan zal ik daar niet zo mee zitten. Alhoewel ik wel vind dat we in het algemeen erg aan het overdrijven zijn met alle ' verboden', ' mag niet', ' gevaarlijk'. Geen echte messen, geen vuurtje stoken, te jong voor dit, te klein voor dat. Gatver. Maar dat heeft niet met het vuurwerk te maken.. Zolang als consumentenvuurwerk mag, steken we het af. We nemen dan ook echt afscheid van het jaar. Vervelende zaken " paf " de lucht in.

Ik heb ooit in het oogziekenhuis in Rotterdam gewerkt. En wanneer je ziet wat daar binnenkomt, dan is dat wel verdrietig hoor. Kapotte ogen van omstanders. Heel naar. Van de vuurwerkgooiende jeugd moet ik dan ook niks hebben en het is streng verboden voor mijn kinderen om dat te doen. Net als zelf knutselen met vuurwerk. Super dom.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 12:59 
Volwassene

Helaas kan ik er zelf niet tegen, zeker als het windstil is met oud&nieuw krijg ik het erg benauwd op mijn luchtwegen. We doen alle roosters dicht, gordijnen dicht en soms probeer ik wat waterdamp te creëren in de douche.
Het spreekt voor zich dat ik wel zou willen dat het wordt afgeschaft.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 13:07 
Volwassene

Vuurwerk afsteken gebeurt hier nauwelijks, totaal niet eigenlijk in vergelijk met de Randstad waar wij eerst woonden. Zelf ook nooit afgestoken, dat vind ik echt geldverspilling. Ik heb ook nog altijd huisdieren gehad en die houden totaal niet van knallen.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 13:12 
Volwassene

Ik heb zelf nooit van vuurwerk gehouden. Ik vind het veel te luid, en zat altijd met de hond binnen. Ik wil eventueel nog wel even voor het raam gaan staan, maar dan houdt het op. Manlief komt niet uit NL en vindt het hier net oorlog, en dus ook niet plezierig. Dat is dus wat onze kinderen zien. L houdt niet van lawaai, en ook niet van vuur. Hij staat voor het raam en kijkt. O vindt het allemaal reuze interessant, maar hoeft ook niet te dichtbij. Ook hij houdt niet van herrie. A vindt het eng, die kruipt tegen mij aan en houdt haar handen voor haar oren. Overigens vinden de oudste twee het wel leuk om een sterretje af te steken, maar dat hoeft niet per se nieuwjaarsnacht. Liever niet eigenlijk.

Wij kopen dus ook nooit vuurwerk...

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 13:21 
Volwassene

Ik vind het prachtig om naar te kijken, maar hoef het zelf niet zo nodig af te steken. Mijn wilde dochter vindt ons daarom SAAI!

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 13:52 
Volwassene

Onze kinderen (9-12) steken wat af samen met hun vader. Alleen op pad met een tas vuurwerk mag van mij niet ook als vrienden dat wel doen.
Veiligheidsbril op en aansteeklonten gebruiken. Ik houd er helemaal niet van maar kan me de aantrekkingskracht van de kinderen tot vuurwerk wel goed voorstellen.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 14:13 
Volwassene

Zelf houd ik niet echt van vuurwerk; vind het best wel leuk om even vanachter glas te kijken, maar ga liever niet naar buiten.

Manlief daarentegen vindt het fantastisch en koopt zelf altijd een pakket. Hij neemt de jongens dan ook mee naar buiten (alledrie doen ze een vuurwerkbril op) en laat ze ook wat afsteken. Gelukkig is hij erg voorzichtig en is er nog nooit iets gebeurd, maar ik ben altijd blij als ze weer veilig binnenkomen.

Wat mij betreft mag het best afgeschaft worden (ik vind het ook zo zonde van het geld...) maar vrees dat de mannen hier in huis daar anders over denken :wink: .

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 17:10 
Volwassene

Als kind heb ik altijd oud en nieuw met vreugdevuren en veel vuurwerk gevierd. Inmiddels zie ik er ook de negatieve kanten van en zou het me niet zoveel uitmaken als het wordt afgeschaft.
De kinderen vinden het mooi om te zien, maar van harde knallen houden ze niet. Op oudjaarsdag komen we na het middaguur dan ook niet meer buiten met ze. Er wonen hier nogal wat vuurwerkliefhebbers in de buurt. Bommen en lawinepijlen vliegen je om de oren. Mij stoort het niet, maar de kids en kat vinden het minder leuk.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 19:31 
Volwassene

Graag een verbod.

Moppekind taalt er gelukkig niet naar, ik heb hem er net naar gevraagd.
In het verleden vond hij alleen knalerwten leuk.
Hij zet de veiligheidsbril op en gaat met mij verderop in de straat kijken, waar veel pubers zijn. In ons stukje straat is er maar één vuurwerkenthousiast gezin en zij waren de afgelopen twee jaar niet thuis.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 20:08 
­

Ik vertrouw mensen niet met vuurwerk - en terecht, blijkt keer op keer.

Volgens mij ben ik de laatste 10 jaar maar 2 jaar in NL geweest met oud & nieuw. Ik ga altijd met familie en vrienden naar België voor een of twee nachten, waar veel minder particulier vuurwerk is (paradoxaal genoeg) en mensen een beschaafdere manier van feestvieren hebben. 's Avonds uiteten en met zijn allen de straat op voor georganiseerd vuurwerk. Dat ligt mij veel beter.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 20:21 
Volwassene

:ja: Wij gaan ook vaak naar België voor oud en nieuw om dezelfde reden!

BerichtGeplaatst: 08 dec 2015, 23:48 
Volwassene

Ik woon in België maar niet om die reden :wink:

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015, 01:01 
Volwassene

Dus in België is minder particulier vuurwerk, en Nederlanders slaan daar massaal illegaal in ?
Vreemd.
:lol:

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015, 07:12 
Volwassene

België is georganiseerd vuurwerk.
We gaan ook soms naar piepkleine dorpjes in Duitsland. :-) dichter bij jou, moppetot.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015, 09:00 
Volwassene

Als astmapatiënt zou ik blij zijn wanneer er veel minder vuurwerk wordt afgestoken. Georganiseerd vuurwerk (betaald via een huis-aan-huis collecte?) lijkt mij ideaal.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015, 09:06 
Volwassene

Voor mij is het om het even. Onze buurman koopt vuurwerk in belgie en dat lijkt wel semi-professioneel. Het is mooi, maar ik vertrouw het tegelijkertijd ook niet. Ik koop dus ook geen vuurwerk, dat valt toch in het niets bij dat van hem. En tja..georganiseerd of niet, voor beiden valt wat te zeggen denk ik. De bevolking mag best verantwoordelijkheid dragen, maar laten ook elk jaar weer zien het niet aan te kunnen.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015, 09:16 
Volwassene

Zoon heeft zo'n goedgekeurde gehoorbeschermer op. 2 jaar terug waren we onverhoopt met z'n tweeën thuis.In onze (nu gelukkig verhuisd) tokkiestraat werd al in november zwaar geschut afgestoken en wel door de buurpubers.Hij zat toen in huis met de doppen op,tv hard aan,hond zat in de trapkast verstopt en zo verliep ons oud en nieuw toen.Niet leuk dus!
Maar, het kleinere werk vindt hij wel prachtig.Beetje klooien met 'vliegjes' (die vliegen omhoog en doen verder niks),wondertolletjes,Romeinse kaarsen en een bootje/tankwagen die rijdt als je hem aansteekt.En samen op afstand een vuurwerkshow bekijken is ook geen probleem.Zelfs carbid niet.Het is ook vooral de sfeer die erbij is op dat moment en hij moet weten wat er komt.Een onverwachtse keiharde knal betekent einde vuurwerkavond.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2015, 14:21 
Volwassene

Ik ga oudejaarsmiddag midden in een "wijk met uitdagingen" een vuurwerkworkshop geven voor kinderen die niet van knallen houden.
Beetje klooien met gekleurde vlammen en een diffractie bril maken, daarmee zie je al vuurwerk als je naar een kaars kijkt.

Proefjes voor kinderen (onder begeleiding) hier die ook niet van knallen houden:

Als je toch gaat gourmetten: beetje spiritus op een schoteltje of beter het alu-kuipje dat over blijft van een waxine lichtje, brandt bijna ontzichtbaar.
Spiritus eerst mengen met keuken zout: knal oranje vlam.

Bijna echt vuurwerk, dotje vormen van ~5 cm staalwol op een schoteltje en er even een 9 volt batterij tegen aan houden.
Kan je ook heel veel theorie bij kwijt, kortsluiting, werking gloeilampen :idea: etc.

Pagina 1 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende