Het is nu 10 dec 2018, 05:48

Pagina 3 van 3 [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoe open zijn jullie over de ontwikkeling van je kind?
BerichtGeplaatst: 20 sep 2015, 14:07 
Volwassene

Ik werd ook geconfronteerd met deze vraag, na een ouderavond laatst. Andere ouders vroegen, 'jouw kind kan al lezen, toch?' (hij mag soms voorlezen, dat vertellen klasgenootjes blijkbaar thuis). Dat kan ik uiteraard alleen bevestigen. Maar ik houd me dan wel in om te zeggen dat hij doorgetoetst is, M6 niveau haalt, en een 'handelingsplan' heeft. Dat voelt dan toch teveel als opscheppen, of mijn kind een speciale positie toebedelen. Terwijl ik dan achteraf weer ga twijfelen: misschien hebben zij ook wel een kind dat voorloopt en/of is het oprechte interesse naar de situatie. Lastig.

Ik schrok diezelfde avond trouwens opnieuw van de leerdoelen die ze noemen. Inderdaad vanuit het gevoel dat mijn kind toch niet zó anders dan andere kinderen is - maar qua leerdoelen loopt hij toch echt twee jaar voor, en die volgen neem ik aan een redelijk gemiddelde ontwikkeling. Voelt ook raar. (En dit zou ik ook niet snel tegen een mede-ouder zeggen, om dezelfde reden.)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 sep 2015, 15:27 
Volwassene

Ik wil telkens een berichtje typen met allerlei vergelijkbare situaties die wij hebben meegemaakt. Maar ik kan het eigenlijk maar beter in 1 zin samenvatten: wat ongelofelijk herkenbaar. De afwegingen die je maakt als het gaat over wel/niet vertellen, wat vertel je dan en aan wie?

Sanne82, die schrik herken ik van de informatieavond van groep 4. Alhoewel ik via didactisch onderzoek voor de vakantie al wist dat oudste een groot deel groep 4 eigenlijk al voorbij is, schrok ik er toch van. Ik denk ook telkens weer: zo anders is ze toch niet?

BerichtGeplaatst: 23 sep 2015, 20:49 
Volwassene

Herkenning van schrik over infoavond zeg!!!
Word nu steeds bevestigd doordat al meerdere keren moeders vertelden geschrokken te zijn van hoeveel ze al moeten doen en leren in groep 3 :shock:
Raar hoor. Zelfs rekenen, en ik weet dat d, daarin. Echt niet super uitblinkt.
Er zijn mega verschillen in klas natuurlijk.

Toen vandaag weer een ouder dat tegen mijn zei, heb ik maar niks gezegd( moest wel aan dit topicc denken). Dat klinkt dan wel heel opschepperig als iemand net verteld hoe pittig de stof in groep 3 is en jij zou vertellen dat het veel te makkelijk lijkt. Ook al kan d er niks aan doen.
En zij vind het op andere punten weer net zo pittig! Naar de w.c. durven vragen b.v. :!:

BerichtGeplaatst: 23 sep 2015, 21:35 
Volwassene

Oh, wat denk je van de uitspraak, "ze moeten al zoveel bij de kleuters!"

BerichtGeplaatst: 24 sep 2015, 07:54 
Volwassene

Mijn is net zo hoor, hij vindt dat ze al zoveel moeten. Net zoals bij de babygroep op ons kdv. Kindjes van 9 maanden moesten met vorkje prikken, nou kleine man kon dat wel maar wilde het niet, nog steeds wordt hij liever gevoerd. :mrgreen: Manlief vindt dat hij straks zijn leven lang al genoeg moet kunnen. Maar goed hij ziet ook wel dat kleine man andere dingen zelf weer heel graag wil leren.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2015, 08:17 
Volwassene

Eekhoorntje schreef:
Oh, wat denk je van de uitspraak, "ze moeten al zoveel bij de kleuters!"

Mja... Ik vraag me altijd af hoe dat zit.
Sowieso moest er bij ons altijd bijzonder weinig.
Ja, stil zitten zo af en toe, opletten in de kring en je werkje maken.
Maar dat vind ik toch niet echt bizar ingewikkeld.
Ook niet zonder ontwikkelingsvoorsprong.

Had die juf maar eens gestampvoet dat dochterlief iets MOEST doen.
Was het drama vast minder groot geweest.

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 24 sep 2015, 08:20 
Volwassene

Oh, ik bedoelde van andere ouders, enzo. Die vinden dat de kleuters veels te veel didactische dingen moeten bij de kleuters zoals letters leren en werkjes maken. Laat ze toch lekker spelen. Waardoor ik me zeker bij oudste aangevallen voelde en mezelf een pushouder vond, omdat dochter helemaal niet wou spelen, ze wilde dingen leren, en die letters en dat tellen waren nu niet echt iets nieuws. (En ik pushte thuis helemaal niet, ik hield het eerder een beetje tegen.)

Jongste heeft nog genoeg te leren bij de kleuters, en beide zijn vaak liever lui dan moe, zoals bij broodjes zelf smeren.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2015, 08:21 
Volwassene

Ik vind ook dat ze niets moeten bij de kleuters, alles is op een speelse manier en ja, ze moeten soms even stil zijn en luisteren.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2015, 08:29 
Volwassene

Chloé schreef:
Even een andere invalshoek hier. Misschien doelt je moeder op het "kweken van een fixed mindset"? Door van kleins af aan tegen kinderen te zeggen hoe knap ze zijn, van je stoel afvallen van verbazing als ze weer iets verbazingwekkends onder de knie hebben ... en dat terwijl (slimme) kinderen daar vaak niks bijzonders voor hebben doen. In hun verdere ontwikkeling kan dit inderdaad erg schadelijk zijn en kunnen kinderen een fixed mindset (en faalangst) ontwikkelen die hen zal remmen in het verder ontplooien van hun talenten!

(NB hier een moeder die net zo enthousiast was over haar dreumes die zo overduidelijk ver vooruit was en dit dreumes zelf ook liet merken. Mijn dochter deed er echter niks speciaals voor. Ze kón het gewoon en op een gegeven moment is ze gaan geloven dat je, om iets onder de knie te krijgen, blijkbaar geen inspanning moet leveren. Immers, alle eerdere "knappe" dingen die ze als kleintje zomaar kon, zorgden voor applaus en complimenten. Ze gaan geloven dat je schijnbaar knap of dom geboren wordt en als je ergens moeite voor moet doen, dan val je niet onder de noemer slim, dus vermijden ze alles waarbij ze zouden kunnen falen... Een fixed mindset is vreselijk moeilijk weer af te leren, dus het is beter hem in de eerste plek niet eens te kweken :wink: . Onze dochter is hierdoor een absolute onderpresteerder geworden.)

Hmmm, beetje vaag omschreven hier... vol hoofd. Hoop dat ik mezelf duidelijk heb kunnen maken. :D

Ik snap je.. Was het eerste waar ik aan moest denken :)

Aan de andere kant moet je ook gewoon af en toe lekker trots kunnen zijn.
Al ben ik er wel voorzichtiger mee geworden en benoem ik ook vaker dat het ook heel goed is als iets NIET lukt.. Met name als er wel hard geprobeerd is.
Zoals gister in het zwembad de eerste keer duiken... Gezegd dat het voor de eerste keer hartstikke goed ging.. Maar dat als ze nou goed luistert naar de tips van de juf... Ze minder plat op het water komt en dieper gaat... En dus waarschijnlijk wel door het gat gaat.
Om vervolgens nog even af te sluiten met de opmerking dat het voor de eerste keer echt gewoon heel goed ging en dat het niet erg is dat het niet perfect ging.. Want dat gaan ze komende weken vast nog veel oefenen.

En toen had ik toch een kind dat erg trots was op zichzelf.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2015, 08:38 
Volwassene

Overigens in datzelfde zwembad gister zitten kletsen met een ouder over verschillende scholen hier in de buurt....
En die merkte toen voorzichtig op dat haar dochter voorliep en dat dat op de eerste school waar ze zat niet zo goed ging....
(Haar dochter zit nu op een soortgelijke school als de mijne... Maar dan in een andere wijk)
En ze vertelde over de zonlijn... En dat ze in groep 1 al Dolfje Weerwolfje las.
Dus ik merkte op: nou dan was die zonlijn ook lekker nuttig.

Waarna de andere persoon opmerkte.. Dat ze dat helemaal niet kende...
En de moeder in kwestie eens diep zuchtte om vervolgens me echt zo aan te kijken van "oh! Jij snapt meteen wat ik bedoel!"
Uiteindelijk ontspon zich een erg leuk gesprek... Over meer kunnen dan handig is.. En dat je niet overal tegelijk even goed in hoeft te zijn.
Grappige is dat beide meiden, ondanks 2 jaar verschil, het inderdaad prima met elkaar kunnen vinden en wij als ouders ook :)
Zo. Zie je maar weer.. Toeval bestaat niet :)

BerichtGeplaatst: 25 sep 2015, 08:09 
Volwassene

Erg open naar andere ben ik niet echt, wanneer ze bijvoorbeeld vragen hoe het op school gaat vertel ik meestal maar een klein gedeelte. Ze doet het goed maar vind het vaak wat saai, daar blijft het bij. Tegen mijn vader vertel ik wel uitgebreid hoe het zit, hij zit er ook wel bovenop omdat hij niet wil dat er dezelfde 'fouten' worden gemaakt als bij mij, al is Q nog sneller dan dat ik was vroeger.

Verder tegenover haarzelf, af en toe laat ik goed merken dat ze iets goed doet, vooral als ze onzeker is en het weer eens per se in 1 keer goed moet, fouten maken mag niet van zichzelf. Daartegenover staat dat ze op school en van ouders van kindjes vaak te horen krijgt dat ze al zo veel weet en kan, ze weet zelf ook erg goed dat ze meer weet en kan dan leeftijdsgenoten. Hierom zeg ik ook regelmatig tegen haar dat andere kindjes het ook heel goed doen, zolang je je best maar doet. En dat ze niet de enige is die slim is, er zijn echt nog wel slimmere kindjes. Dit zeg ik omdat ze soms erg arrogant kan doen..

Ik denk dat wanneer er een balans zit naar hoe je naar je kind opsteld dat het goed is. Al is dat natuurlijk erg moeilijk.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2015, 10:28 
Volwassene

als er vragen komen als ' welke groep zit hij' laat ik de kinderen zelf antwoorden, dat is namelijk best grappig. Oudste boef zegt namelijk ' na tweemaal groep 1 ben ik de tel kwijtgeraakt' :lol:
dus die komt heel slim over.

En jongste weet het niet en lacht alleen maar.
:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 25 sep 2015, 11:35 
Volwassene

Haha Annet, geweldig!

BerichtGeplaatst: 25 sep 2015, 14:30 
Volwassene

:mrgreen: Die van mij zei dan met een grijns "dat hangt er van af hoe je het bekijkt ..." (hij werkte b.v. in groep 3 in de boeken van groep 4/5 en in groep 4 in de boeken van groep 5/6).

Leuk gesprek, jaren geleden toen zoon 9 was, met de kapper:
Kapper: "En op welke school zit jij?"
Zoon: "Op het X College."
Kapper (na korte stilte): "Oh, maar dat is toch geen basisschool?"
Zoon: "Nee, dat klopt".
Kapper (langere stilte): "Oh." (nog een stilte) "Hou jij van voetbal?"

BerichtGeplaatst: 25 sep 2015, 14:49 
Volwassene

De cello-juf van onze jongste was ook met anderhalf jaar al volop aan het zingen, kende hele liedjes uit haar hoofd. Ze is niet hb maar heeft een enorm muzikaal talent en daar heeft ze haar werk van gemaakt. Dat enorme talent, en het niet snappen van de omgeving, heeft nu wel het voordeel dat ze onze 4-jarige faalangstige zoon prima kan begeleiden :)

BerichtGeplaatst: 25 sep 2015, 14:56 
Volwassene

Zo'n scene bij de kappers hebben we hier ook al gehad :lol: alleen was de reactie heel hartelijk en leuk.

Vorige week nog in het ziekenhuis toen we een afspraak voor de volgende controle moesten maken. De baliemevrouw kijkt in de computer en komt met enkel tijden dat dochter op school zit, dus dochter zei steeds dat ze liever zo laat mogelijk wilde om niks op school te missen... "ah, zegt de baliemevrouw, "woensdagmiddag om 15 uur heb ik nog een plek"... antwoordt dochter: "nee dan kan ik ook niet want dan zit ik nog op school".... de verwarring op het gezicht van de baliemevrouw was Goud waard. Ze begon naarstig in de PC te staren alsof ze daar het antwoord kon vinden toen dochter antwoordde: "ik zit in de brugklas"... De mevrouw had het beredruk met de PC en mompelde uiteindelijk: "dan ben je zéker een snelle" :roll:

Pagina 3 van 3 [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3