Het is nu 19 aug 2018, 14:35




 Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 16:17 
Volwassene

Geregistreerd: 16 jan 2014, 11:23
Berichten: 931
Vaak hoor ik hier dat automatiseren bij rekenen lastig is voor kinderen die hb zijn.
Laatst was ik met een vriendin aan het praten (met zeer hb zoon en ervaring in het onderwijs) en had het over dat dochter ondanks goede resultaten niet zo goed lijkt te automatiseren. En zei zij, ja logisch.

Maar waarom is dat logisch?
Ik wil weer een gesprek aan gaan met school, en wil wat meer daar over weten.



_________________
Dochter gr 7 voltijd hb (4-2008)
Zoon gr 5 voltijd hb (9-2010)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 19:28 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 18:43
Berichten: 19771
Woonplaats: Gelderland
Ik vind het niet automatisch logisch. Ja, er zijn HB kinderen die moeite hebben met automatiseren. Maar er zijn er ook genoeg die op dat gebied geen enkel probleem ondervinden.

Soms vraag ik mij ook wel eens af of veel van die automatiseringsproblemen niet veroorzaakt worden door hiaten. Veel kinderen versnellen bijvoorbeeld in de stof zonder dat goed gekeken is naar de rekenstrategieën die ze hanteren. Om te automatiseren is herhaling nodig, daar hebben veel HB kinderen een broertje dood aan. Er zijn bovendien scholen die menen dat HB kinderen vooral helemaal niet geplaagd moeten worden met herhaling - waardoor strategieën niet kunnen inslijten maar kinderen alles blijven uitrekenen.

Daarnaast vraag ik me wel eens af of er tegenwoordig niet meer reken- en automatiseringsproblemen optreden omdat het rekenonderwijs in de loop der jaren inhoudelijk veranderd is. Vroeger werd er gestampt op de basisschool: optellen, aftrekken, tafeltjes. Dat is veel minder geworden met de komst van het realistisch rekenen. *mijmer*



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 19:31 
Volwassene

Geregistreerd: 25 sep 2014, 08:17
Berichten: 106
Ik wees graag mee!

Ondertussen vast mijn duit in het zakje;

- Ik kan het artikel niet meer vinden en ben de precieze clou ook kwijt, maar ik heb ergens gelezen dat hb-'ers minder automatiseringservaring hebben waardoor het gedeelte van het brein dat verantwoordelijk is voor automatiseren minder ontwikkeld is. Dat zou komen omdat hb-ers meer op inzicht doen, het vervolgens in 1 keer goed hebben en dus minder tijd besteden aan het ploeteren om een vaardigheid onder de knie te krijgen. Zoiets dan ..
- compacten. Compacten is direct verantwoordelijk voor minder oefentijd en heeft dus effect op het automatiseren. Niet dat er niet compact moet worden, maar het heeft een gevaar in zich.
- bij toetsen teveel afgaan op het eindresultaat : is een toets voldoende gemaakt / foutloos/ of 1+ op cito dan zegt dat nog weinig over de automatiseringsvaardigheid die er wel of niet bij gebruikt is.

Dubbelpost lees ik Paula noemt het ook al.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 20:06 
Volwassene

Geregistreerd: 16 jan 2014, 11:23
Berichten: 931
Ok, dus mijn zorgen zijn dus wel enigszins terecht. Dochter haalt inderdaad goede scores, is versneld, dus gecompact door de stof gegaan.

Dus meer herhalingen zijn toch noodzakelijk, maar hoe moet dat gecombineerd worden met genoeg uitdaging op school?

Ik ga haar toch maar thuis extra laten rekenen, tafels oefenen enzo.

Hoe komen we achter hiaten? Is dit makkelijk te onderzoeken?



_________________
Dochter gr 7 voltijd hb (4-2008)
Zoon gr 5 voltijd hb (9-2010)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 20:42 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2012, 10:13
Berichten: 1046
Zoonlief heeft bijna 2 jaar Hb onderwijs gehad waar geen aandacht was voor het automatiseren.
Hij kan wel heel snel tafels uitrekenen, maar het doet een groot beroep op het werkgeheugen en uiteindelijk zal hij door de mand vallen.
Hij beheerst de stof van groep 5 geheel zonder hiaten en bij E6 haalt hij een III (met veel frustratie) en daar begint het niet beheersen van het automatiseren een probleem te worden, naast de stof die hij nog niet gehad heeft.
Voor de tempotoets rekenen beheerst hij amper E3/M4, dus er is werk aan de winkel wat automatiseren betreft.
Wij gaan dat thuis doen doormiddel van bal a vis, maar je kan het ook doen tijdens het touwtje springen of trampoline springen.
De motorische cortex schijnt nauw verbonden te zijn met automatiseren dus dat is een mooie ingang om via beweging het aan te pakken.



_________________
Zoon J 2008 --> 2018/2019 gr 8
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 21:24 
Volwassene

Geregistreerd: 16 jan 2014, 11:23
Berichten: 931
Klinkt interessant, ik heb net wat filmpjes gezien van bal a vis.

Hoe kwamen jullie op deze training uit? En ga je de tijdens de oefeningen sommetjes oefenen, of is het alleen maar de oefening zelf die het gewenste effect geeft?



_________________
Dochter gr 7 voltijd hb (4-2008)
Zoon gr 5 voltijd hb (9-2010)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 16 aug 2015, 21:30 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2012, 10:13
Berichten: 1046
We gaan eerste oefenen met het ritme en tempo en van een naar twee ballen en als dat goed geautomatiseerd is dan beginnen we met de tafels en optellen en aftrekken tot en met 20.
We gaan ook eens kijken of we het met stoepranden ook kunnen doen ;)



_________________
Zoon J 2008 --> 2018/2019 gr 8
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2015, 07:56 
Volwassene

Geregistreerd: 02 maart 2010, 15:16
Berichten: 3075
J is de gehele bs gecompact voor rekenen. Maar één ding kwam hij niet onderuit; iedere morgen werd er begonnen met 5 minuten map-rekenen. De kinderen kregen iedere week een mapje met 5 kopieerbladen met sommen. Iedere dag moest daar dan een blad van gedaan worden, gedurende 5 minuten. Het was de bedoeling dat in die 5 minuten zoveel mogelijk sommen gedaan werden. En dan zie je na verloop van tijd toch dat er steeds meer sommen af zijn. Dus herhalen, herhalen, herhalen.

En van die 5 minuten per dag ging mijn hb-ertje niet dood (al dacht hij daar zelf anders over)



_________________
Moeder van J, 2003
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2015, 09:26 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jun 2014, 11:18
Berichten: 2444
Het lijkt mij ook te maken te hebben met leerstijl.
Leerstijl kan heel persoonlijk zijn en enorm verschillen: Meer behoefte aan structuur of juist minder, meer leren in relatieve rust of terwijl je bezig bent. Iets waar je met die prikkelverwerking rekening mee kan houden.
Een kind wat liever rustig leert, moet je niet op een trampoline lastig vallen met sommen. :)

Waar ik zelf vooral aan denk...
Veel HBers denken top-down en meer holistisch. Eerst het grotere geheel, dan in kleinere stappen. Om te automatiseren moet je gemotiveerd zijn en gefocust op een bepaald gebiedje, dan moet het wel duidelijk zijn waarom je dat doet (ik heb deze keersommen nodig, om sneller te kunnen rekenen).
En wat heel vervelend is als je je concentreert op een bepaald gebiedje, is dat je niet creatief hoeft te denken, je hoeft geen gedachtesprongen te maken die veel interessanter zijn en je tot nieuwe inzichten brengen. Nee, je moet net als iedereen je richten op dat ene gebiedje en als je gedachten zouden afdwalen of als blijkt dat je er moeite voor moet doen dan krijg je wellicht faalangst op de koop toe. (uit ervaring :roll: )



_________________
Jongste Telg, 2010
Oudste Boef, 2008
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2015, 10:18 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 636
Automatiseren kost moeite en is voor de meesten (ook voor de niet Hb-kinderen) niet leuk om te doen. Tegenwoordig moet onderwijs vooral leuk en uitdagend zijn is mijn ervaring en daar passen die saaie automatiseringsoefeningen minder goed in (alhoewel er best creatieve methoden en leerkrachten zijn).
Ik vind het persoonlijk jammer dat er in het huidige rekenonderwijs steeds minder ruimte is voor het aloude cijferen met herhaling. Naar mijn mening zou dit trouwens ook voor de minder sterke leerlingen gunstig zijn. De huidige rekenmethode is nogal gebaseerd op rekenkundig inzicht (begrijpen is belangrijker dan snelheid en nauwkeurigheid), maar dat (zwakkere) leerlingen ook inzicht kunnen verkrijgen door herhaling, door gaat men aan voorbij.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2015, 12:12 
Volwassene

Geregistreerd: 01 maart 2010, 08:51
Berichten: 493
http://www.infodilima.nl/index.php/arti ... -hersenpan



_________________
Zoon (2006) 1Gym
Zoon (2009) Groep 6
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2015, 16:01 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jun 2014, 11:18
Berichten: 2444
Interessant. Hoe zou je dat op school kunnen brengen?
Misschien meer ingestoken op andere leer- en persoonseigenschappen en dan toch meer maatwerk - bijvoorbeeld uitdagen met projecten op het gebied van abstract denken en de groepsstof qua automatiseren dan niet versnellen?



_________________
Jongste Telg, 2010
Oudste Boef, 2008
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Automatiseren lastig, wat is de reden?
BerichtGeplaatst: 17 aug 2015, 20:06 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 636
Hmm, ik vind het artikel uit de link een wat warrig geschreven stuk, waarbij ik bepaalde gevolgtrekkingen niet helemaal kan volgen c.q. begrijpen. Maar dit heeft wellicht met mijn ontbrekende kennis te maken.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: