Het is nu 19 aug 2018, 14:37

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: tv uitzending Geef me s ongelijk.
BerichtGeplaatst: 09 jun 2015, 21:19 
Volwassene

Ik kan niet meer editen, dus ik doe het zo:

Citaat:
Als de ouders nu zo weinig grenzen aangeven en zich min of meer naast hun kind zetten als gelijke (en dat zijn ze niet!), dan hebben ze dit in het verleden vast ook gedaan.
. Dat is absoluut veel te voorbarig gesproken van mij, zo'n veronderstelling mag ik niet maken.

Citaat:
En de ouders hebben dit wellicht met de beste intenties gedaan, maar het lijkt mij in zo'n situatie hoog tijd dat de ouders ook aan hun opvoedingsgedrag gaan werken.
Daar zijn ze wellicht al heel erg lang mee bezig.

En tot slot:
Citaat:
Ik vroeg me af of dit juist een kind is die door zijn ouders op handen was gedragen. Hij was vroeger vast ook een erg slim en erg mooi kind om te zien. De trots van de ouders. Zo verbaal begaafd, vast al vroeg riep dit een behandeling als 'gelijkwaardige' op bij de ouders. Met deze uitkomst als gevolg.
Dit was allemaal niet meer dan hypothesevormend, ik zou me kunnen voorstellen dat dit een rol kan hebben gespeeld, maar dat hoeft natuurlijk totaal niet aan de orde te zijn. Dat kan ik onmogelijk beoordelen op basis van de docu.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 jun 2015, 22:40 
Volwassene

Sjuut, ik begrijp je punt. En in mijn stukjes zitten idd wat aannames, die op het randje zijn.
Maar 1 ding spreek ik tegen en dat is jouw veronderstelling dat je als ouders soms te ver in je eigen sores zit (of zo vast zit in de problemen van je kind) om nog wat te kunnen doen. Zelfs dan kan je nog wat doen, namelijk anderen inschakelen. Op basis van deze beelden zie ik een (re)actie van ouders die ik alleen maar kan benoemen als veel te soft. En het voelt aan, als een ingesloten patroon van langere tijd. Maar of het een eerste keer is dat ze zo reageren of al jarenlang, maakt eigenlijk niet uit. Het is gewoon niet goed voor deze jongen.

We reageren hier op wat we zien, dus niemand kent de achtergrond (tenzij iemand die wel kent, maar niet zegt). Dus de veronderstelling dat de ouders misschien wel heel diep in hun eigen sores hebben gezeten en niks konden doen, is ook niks anders dan een veronderstelling die nergens in de docu bevestigd wordt. Dan zou je die net zo goed niet mogen uiten. Dus waar ligt de grens hier?

ikzelf diagnose add, hsp en ws hb

BerichtGeplaatst: 10 jun 2015, 08:17 
­

Maar dat is geen aanname van mij, ik geef aan dat er heel veel factoren een rol kunnen spelen in het ontstaan van dit patroon, ik noem voorbeelden. Dat is wat anders dan redenen, mijn punt is juist dat er talloze redenen zijn voor het ontstaan van dit patroon. En ik geef er dus bij aan dat we het niet weten. :)

Het punt is, dat bij sommige problemen het bijna onmogelijk is om de juiste hulp in te schakelen (dat geef je zelf al aan), en we weten ook niet of ze niet al jaren daarmee bezig zijn. Ik ken mensen die echt hele leuke ouders waren, en ook verstandige ouders, maar die met zulke ingewikkelde kinderen in situaties terechtkwamen die boven hun hoofd groeiden en inderdaad het bijna opgaven. Dat kan je veroordelen, ja het is fout, maar ieder mens kan maar zoveel aan, en als de juiste hulp er dan niet is, of te laat, gaat het mis. De ouders waar ik over spreek, kregen geen, of verkeerde hulp.
Zelf kan ik alleen maar hopen dat ze de dropoutlijn van Novilo bellen of een ander kanaal aanboren waar ervaring is met hoogbegaafde uitvallers.

En eigenlijk denk ik dat alles nutteloos is zolang het joch blowt. Maar zon joch krijg je alleen van de drugs in gesloten opname vrees ik. Weed/hasj is tegenwoordig geen softdrugs meer. En bij een joch dat zeker wel verdoving zoekt om de wereld buiten te houden, is dat lastig.
Typisch is dat papa duidelijk maakt dat blowen en skieen niet zon goede combi is, en we vervolgens zien hoe hij heel wrang gelijk krijgt... Normaal gesproken is zoiets bepaald een leermoment, maar ja, een blower neemt gewoon het volgende blowtje.

Verder denk ik dat de ouders zich erg kwetsbaar opstellen door deze docu over hen te laten maken. Ik vind dat heel bijzonder, en ik ben ook wel benieuwd waarom ze dat gedaan hebben.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2015, 09:11 
Volwassene

Ik volg je. En ik heb me eerder in deze threat al afgevraagd wat de reden van deze docu is. Het begint en eindigt zo plotseling, bijna willekeurig. Natuurlijk is het een afgesloten periodeet die tijdelijke plaatsing op die andere plek,maar er is helemaal niks over het traject wat hieraan vooraf gegaan is. Behalve zijdelings slecht gedrag dat school niet accepteerde. Is het voor de toekomst van deze jongen ook wel handig om dit zo de wereld in te gooien?

Het is in ieder geval een docu die je aan het denken zet :lol:

ikzelf diagnose add, hsp en ws hb

BerichtGeplaatst: 19 jun 2015, 19:48 
Volwassene

Sacha; sorry ben niet heel actief hier.
Als antwoord op je vraag; ik herken niet direct ass in deze documentaire.
Daar heb ik dus geen antwoord op. De informatie is te beknopt.
Maar uit eigen ervaring; mijn dochter is hoogbegaafd en heeft een ernstige vorm van ass, en zij kan heel goed manipuleren.
Zij wil controle, zij is heel star en rigide in hoe alles moet verlopen.
Door haar slimheid ziet zij veel manieren om het te laten verlopen zoals zij wil.
Als het verloopt zoals zij wil voelt zij zich veilig.
Heel moeilijk. Zij heeft enorme wilskracht. Zij gaat links om, rechts om. Beneden en boven langs, net zo lang totdat het gaat zoals zij bedacht heeft.
Wij ouders zien dat en proberen dat om te buigen.
De buitenwereld (school) ziet dat minder, en ze krijgt haar zin.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2015, 06:50 
Volwassene

Dank je wel, Katrien.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2015, 19:22 
Volwassene

ilse501 schreef:
Maar 1 ding spreek ik tegen en dat is jouw veronderstelling dat je als ouders soms te ver in je eigen sores zit (of zo vast zit in de problemen van je kind) om nog wat te kunnen doen. Zelfs dan kan je nog wat doen, namelijk anderen inschakelen.

Dat is niet zo makkelijk als het lijkt. Wij hebben twee en half jaar gesmeekt bij de hulpverlening om hulp. Probleem werd zwaar onderschat. Juist door de hoge intelligentie van dochter.

sjuut schreef:

Het punt is, dat bij sommige problemen het bijna onmogelijk is om de juiste hulp in te schakelen (dat geef je zelf al aan), en we weten ook niet of ze niet al jaren daarmee bezig zijn. Ik ken mensen die echt hele leuke ouders waren, en ook verstandige ouders, maar die met zulke ingewikkelde kinderen in situaties terechtkwamen die boven hun hoofd groeiden en inderdaad het bijna opgaven. Dat kan je veroordelen, ja het is fout, maar ieder mens kan maar zoveel aan, en als de juiste hulp er dan niet is, of te laat, gaat het mis. De ouders waar ik over spreek, kregen geen, of verkeerde hulp.

Dat bedoel ik......

Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2