Het is nu 14 dec 2018, 06:42

Pagina 4 van 5 [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Hoeveel hobby's en/of sporten doen jullie kind(eren)
BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 07:39 
Volwassene

Citaat:
Al mopperde jongste soms wel dat hij bepaalde oefeningen zinloos vond (het doel werd niet altijd uitgelegd, dat is voor hem wel belangrijk).

Dat herken ik wel bij muziekles. Zoon lijkt een techniek écht sneller op te pikken als hij weet waarvoor hij die nodig heeft, waar 't in het grotere geheel past.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2015, 09:02 
Volwassene

Mijn dochter is introvert in kringen die haar onbekend zijn. Toch doet ze ook aan teamsport. 2x per week traint ze anderhalf uur synchroonzwemmen en 1x in de twee weken ongeveer rijdt ze paard.

Verder zit ze op piano/componeerles, maar die hebben we tot na de Citoweek even in de kast gezet omdat ze zo vreselijk gedemotiveerd is dat het even zoeken is of ze hier echt mee door wil gaan. Aangezien je de muziekschool het hele jaar vooruit betaald, zijn er dit jaar nog 10 lessen te volgen en heeft haar pianoleraar aangekondigd haar die lessen de volledige vrijheid te geven. Boeken laat hij los, ze mag zelf 100% bepalen hoe ze de les wil inrichten. Zijn motief: is ze daarna nog steeds gedemotiveerd dan hebben we in ieder geval alles geprobeerd en het niet zomaar opgegeven. Hij zei dat hij "gevalletje dochter" wel al eerder had meegemaakt (zo totaal gedemotiveerd) maar dat dit normaliter pas voorkomt als het kind goed en wel op het VO zit. :roll:

Verder is dochter er eentje die het liefst de hele dag op pad is. Heel ondernemend, graag onder de haar bekende mensen, heel sportief. Eigenlijk alles wat maar niet met school te maken heeft :roll:

BerichtGeplaatst: 18 apr 2015, 07:06 
Volwassene

@chloe: puberale desinteresse dus? :)

Wel leuk/goed/fijn dat hij het zo oppakt!

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 jul 2015, 09:43 
Volwassene

Muisjemeisje schreef:

@chloe: puberale desinteresse dus?

Wel leuk/goed/fijn dat hij het zo oppakt!

Nou, inmiddels ben ik toch weer wat minder te spreken over de gang van zaken. Dochter had besloten pianoles einde van dit schooljaar op te geven. We hebben dus ook al e.e.a. opgezegd, maar mijn voorwaarde was wel dat ze alle lessen zou blijven volgen tot het einde van het jaar (we betalen tenslotte ook tot het einde van het schooljaar!). Oefenen hoefde niet.
Die laatste lessen waren eigenlijk een verergering van eerdere jaren. Dochter mocht nooit meer dan 3 noten spelen en werd bij elke fout afgekapt of afgekat. (ouders zitten er verplicht bij, dus ik krijg alles mee) Soms was dit op het randje qua uitspraken. B.v. "kun je niet lezen!!" of als hij zei "begin bij maat 3" en dochter dan onzeker en vragend aanwees in het boek of ze daar moest beginnen, zei hij: "spreek ik soms Japans?" .. of "jeetje, dat je dat nog niet weet. Dat weet iemand die een paar weken les heeft al!" ... dat soort uitspraken. Omdat hij zich op ander gebied zo inspande bleef ik hem waarderen, maar gisteren, de laatste les, was er een vervangster ipv de pianoleraar.

Omdat mijn dochter toch nooit oefende koos de pianolerares zomaar een (nieuw) liedje uit het boek uit. En voor het eerst hoorde ik mijn dochter een heel lied spelen tijdens de les... zonder onderbrekingen... en toen ze klaar was zei de lerares glimlachend: "zo, heb je speciaal voor de laatste les toch nog op dit lied geoefend!!" :shock: .. Nee dus, het was geheel nieuw voor mijn dochter. Toen dochter dit vertelde verslikte de lerares zich zowat :wink: en zei: "zo, dan leer je wel héél erg snel" en tegen mij: "zonde dat ze met zo'n talent stopt, maar het moet natuurlijk wel uit haarzelf komen".... Ook volgende liedjes waren heel aangenaam om te spelen, zonder directe onderbrekingen en pas aan het einde van het liedje wees de lerares op de gemaakte foutjes en speelde dan voor hoe het hoorde... en dochter speelde het daarna gewoon na!! Met heel weinig fouten en de lerares was erg onder de indruk.

Toen we naar buiten liepen, zei mijn dochter enthousiast: "mama, als ik haar als lerares had gehad, dan zou ik nu waarschijnlijk niet stoppen. Dit is zo'n andere manier van lesgeven, zo fijn!" :?

Dus gisteren geleerd dat leraren en de manier van lesgeven er echt toe doen... als ik naar het afgelopen jaar terugkijk en zie hoe mijn dochter steeds onzekerder werd... kan ik mezelf wel wat doen! :roll:

BerichtGeplaatst: 09 jul 2015, 09:55 
Volwassene

Soms zie je het pas als je het verschil ziet...
Kan me voorstellen dat je er erg van baalt nu.

Pianoles bij de leuke vervanger wel een optie?
Of zijn jullie er echt klaar mee?

BerichtGeplaatst: 09 jul 2015, 09:59 
Volwassene

Hier een meisje dat vandeweek ineens besefte... 6 weken schoolvakantie betekent 18x!! Geen gym!

Dus ik heb plechtig moeten beloven dat we in de vakantie niet alleen gaan zwemmen (6 weken geen zwemmen vond ze OOK al geen optie.)
Maar ook gaan fietsen en wandelen want de hele vakantie niets doen was echt geen optie.

Ben benieuwd wat het nieuwe schooljaar brengt...
3x per week gym (helft van het jaar heeft ze 1x in de week zwemmen ipv gym)
Ballet
Zwemles bij de zwemvereniging
Theaterles is dit jaar 2 uur ipv 1 uur.
En dan gaat ze op school ook nog daadwerkelijk een instrument leren spelen.

Druk extrcurriculair programma als je het mij vraagt :)

BerichtGeplaatst: 09 jul 2015, 12:40 
Volwassene

Chloé schreef:
Dus gisteren geleerd dat leraren en de manier van lesgeven er echt toe doen... als ik naar het afgelopen jaar terugkijk en zie hoe mijn dochter steeds onzekerder werd... kan ik mezelf wel wat doen! :roll:

Even ter relativering :wink: : je kunt nog zoveel talent hebben, op een zeker moment ontkom je echt niet meer aan oefenen. Ook niet bij een leuke juf. :schlaumeier:
En kreeg jouw dochter niet les van een docent die haar de ruimte gaf om zelfgemaakte stukken uit te voeren? Ik vond dat altijd behoorlijk geschikt klinken. Of verwar ik je nu met een ander forumlid?

BerichtGeplaatst: 09 jul 2015, 15:33 
Volwassene

cacao schreef:
Even ter relativering : je kunt nog zoveel talent hebben, op een zeker moment ontkom je echt niet meer aan oefenen. Ook niet bij een leuke juf.
En kreeg jouw dochter niet les van een docent die haar de ruimte gaf om zelfgemaakte stukken uit te voeren? Ik vond dat altijd behoorlijk geschikt klinken. Of verwar ik je nu met een ander forumlid?
Nee dat waren wij. Niet alleen leerde hij haar componeren maar ook schreef hij een serie moeilijkere stukken voor haar... En dat is ook de reden geweest dat we zo lang bij hem gebleven zijn. Ik waardeerde dat enorm ... maar ergens had ik steeds een onderbuikgevoel dat zijn manier van aanpak niet werkte voor dochter.
Chloé schreef:
Dochter mocht nooit meer dan 3 noten spelen en werd bij elke fout afgekapt of afgekat. (ouders zitten er verplicht bij, dus ik krijg alles mee) Soms was dit op het randje qua uitspraken. B.v. "kun je niet lezen!!" of als hij zei "begin bij maat 3" en dochter dan onzeker en vragend aanwees in het boek of ze daar moest beginnen, zei hij: "spreek ik soms Japans?" .. of "jeetje, dat je dat nog niet weet. Dat weet iemand die een paar weken les heeft al!" ... dat soort uitspraken.
<-- met name deze uitspraken en het feit dat hij haar nooit meer dan een paar noten liet spelen, hebben er m.i. voor gezorgd dat haar hele passie verdwenen is... Als ik terug kijk zag ik haar voor mijn ogen steeds onzekerder worden door hoe hij haar aansprak. Ze durfde tijdens de lessen helemaal niks meer te vragen. En gisteren kwam die wetenschap keihard binnen en zag ik het heel helder.

:wink: en natuurlijk heb je gelijk dat ook bij een aardige juf geoefend moet worden. Dat zei ik gisteren nog tegen dochter.
Muisjemeisje schreef:
Pianoles bij de leuke vervanger wel een optie?
Of zijn jullie er echt klaar mee?
Ik ben er even helemaal klaar mee :wink: Wellicht als er bij dochter weer een natuurlijke passie ontstaat dat ik dat overweeg.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2015, 14:00 
Volwassene

Poehee, Chloe. Dat vind ik echt behoorlijk heftig van die leraar. Ik vind die opmerkingen eerlijk gezegd niet op het randje, maar ruim erover!
Misschien kun je nog wel aan je kind uitleggen dat je het verschil tussen de vaste leraar en de fijne vervangster ook goed hebt gezien, en dat je snapt waarom ze niet wilde. En haar de vraag stellen of ze een afkeer heeft van de manier van les geven, of een afkeer van de leraar?
Niet dat je nu op stel en sprong weer met de piano moet gaan beginnen, maar meer voor je dochter, zodat zij ook bewust gaat zien dat er een verschil is tussen die twee, en zich bij een eventuele volgende passie niet eraf laat brengen door een vervelende ervaring, maar op zoek gaat naar oplossingen zodat ze kan blijven genieten van die passie.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2015, 07:19 
Volwassene

Hier wil ik onze lessen aan toevoegen:
Bij 1, 7: 2 blokken van 10 lessen muziek op schoot. Duurde 45 min maar Y moest altijd min 20 min ontdooien (observeren)
Bij 2.0jaar: 3 blokken van 8 lessen theaterles met ouder. Deed 80% mee, observeerde wel gedurende les continue. Wou eerst zien wat de ander deed. Zodra we een keer te laat kwamen en ze het moment dat ze haar vinger mocht opsteken miste als haar naam werd genoemd, werkte ze hele les minder mee :roll:
2, 8 jaar: theaterles afgelopen en dansles (voor 2, 6 -4 jaar). Zonder ouder. Ging meteen goed maar 3 laatste lessen in juni (toen issues bij kdv begonnen) stonden we aan kant. Nieuwe schooljaar doet ze wel gelukkig mee.

Vorige wk besloten (na alle issues op kdv) juist meer met haar te doen. Terwijl ik eerst nooit meer dan 1 iets ernaast wou (gezien haar jonge leeftijd). Voorafgaand dansles had ze vorige wk haar 1e theaterles en zondag 1e les wereldgym (alle soorten sporten kennismaking). En beviel zeeeer goed! :D

Op dansles was ze een heel stuk 'extraverter'. Pakte meteen hand vast ve ander meisje. Niet achteraan in rij aanschuiven alsof ze onzichtbaar wou zijn maar vlak achter juf. Theaterles had haar eerst goed ontdooid (veilig met mij samen). Zit een kwartier pauze tussen de 2 lessen. Zoooo fijn om te zien wat een lol ze had bij dansles en zoveel meer op voorgrond trad.Zondag bij gym ook leerde ze klimmen omhoog op mat via een touw. En trots dat ze was na opvolgen tips vd gymleraar (omhoog kijken tijdens klimmen) die haar boven een high five gaf :D .

En zwaluw maakt geen zomer maar ze zat rest vd dag zo lekker in haar mum.

Nog meer andere ouders die al zo vroeg hun kind op lesjes zetten en zijn ervaringen? Wij moeten helaas alles in weekend plannen omdat we beiden werken. Y vroeg 2 wk terug heel serieus of ze op zwemles moch. Heb haar meteen ingeschreven ivm wachlijst maar ze mogen niet eerder dan 4j starten. Ze moet echt jaartje wachten. Maar voorlopig heeft ze druk genoeg met theater, dans en gym

BerichtGeplaatst: 22 sep 2015, 08:01 
Volwassene

Wat leuk dat ze nu zo geniet zeg! En dat ze gelijk wat vrijer is, voor jullie ook een fijn gevoel.
Je hebt ook peuterzwemmen, dan zwem je samen met je ukkie. Alleen als dat
ook in het weekend moet word het weer een beetje druk. Misschien heb je ook iets na jullie werktijd.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2015, 09:15 
Volwassene

yolalala schreef:
oehee, Chloe. Dat vind ik echt behoorlijk heftig van die leraar. Ik vind die opmerkingen eerlijk gezegd niet op het randje, maar ruim erover!
Misschien kun je nog wel aan je kind uitleggen dat je het verschil tussen de vaste leraar en de fijne vervangster ook goed hebt gezien, en dat je snapt waarom ze niet wilde. En haar de vraag stellen of ze een afkeer heeft van de manier van les geven, of een afkeer van de leraar?
Niet dat je nu op stel en sprong weer met de piano moet gaan beginnen, maar meer voor je dochter, zodat zij ook bewust gaat zien dat er een verschil is tussen die twee, en zich bij een eventuele volgende passie niet eraf laat brengen door een vervelende ervaring, maar op zoek gaat naar oplossingen zodat ze kan blijven genieten van die passie.
Deze reactie had ik helemaal niet gelezen i.v.m. extreme drukte.... Achteraf gezien vind ik het ook behoorlijk heftig. Kinderen worden toch op die leeftijd gevormd en ze is zo onzeker gemaakt tijdens die lessen. Ik heb er nu vrede mee. Ze heeft een enorm muzikaal talent, maar de passie is nu gewoon verdwenen. Nu ze op school muziek krijgt... is dat haar favoriete vak :D In het begin had ze daar nooit huiswerk voor op, maar 3x raden wie er thuis achter de piano kroop om te oefenen :wink: ...

BerichtGeplaatst: 22 sep 2015, 10:51 
Volwassene

aapje: had onze dochter vast ook erg leuk gevonden...

maar ze had bovenal een beetje pech.

ze wilde met 3 jaar op ballet.. maar de enige plek waar je op kon balletten vanaf 4 jaar... was midden in de stad, onder etenstijd op een dag dat ik werkte.
dus dat werd wachten.... vanaf 6 jaar.
uiteindelijk is ze met 5 op dansante vorming gegaan... en vanaf 6 doorgestroomd naar klassiek ballet.

ze wilde met een jaar of 4 op theaterles... en ook daar pech.
nu hebben ze kleuterlessen maar dat deden ze toen helaas nog niet.
vanaf groep 3 maar een open dag bezoeken leek onmogelijk en wij wilden eigenlijk wel weten waar we aan begonnen.
eind groep 3 tuimelden we per ongeluk over een advertentie over een opendag.. dus alles laten vallen en richting theaterschool gerend en dr ingeschreven voor het komende cursusjaar
inmiddels is ze nu net begonnen aan haar 2e jaar.
vorig jaar "spelenderwijs" 1 uur... dit jaar heeft ze 2 uur les achter elkaar.
eerst een uur dans en daarna een uur spel.

zwemles ging ook al niet zo soepeltjes.. niet dat ze dat perse wilde... maar wij wel natuurlijk.
door gedoe met wachtlijsten en vervallen zwemlessen... (wederom ivm dat wij graag op mijn vrije middag wilden zwemmen en die lessen ineens niet meer mogelijk waren..)
verhuisd naar een andere wachtlijst bij een andere vereniging... zwemt ze nu op woensdagavond.

die 3 dingen tegelijk is hier absoluut geen probleem.
toen ze niet goed in dr vel zat hielpen die lessen (behalve zwemmen want dat deden we nog niet) haar de week door.
en ons het weekend door.. want die theaterlessen hielpen haar weer terug in dr velletje.
helaas dit jaar die juf niet meer... maar tot nu toe vindt ze het nog steeds leuk.

volgende week vieren we haar verjaardag... en ze gaat gewoon lekker eerst naar theaterles.
geen haar op dr hoofd die denkt om zo'n les over te slaan.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2015, 15:48 
Volwassene

Hier zijn alle kinderen vanaf 5 jaar (de jongste vanaf 4,5 jaar) op muziek gegaan. Dat heeft ook ontzettend veel geholpen met leren leren en over je faalangst heen komen.
Vanaf ongeveer 5 jaar zijn ze ook op zwemles gegaan, zodra ze hun diploma hadden mochten ze kiezen. Dat heeft er nu in geresulteerd dat ik er een op scouting heb, een op atletiek, een op klimmen, en eentje die net 5 is en net watervrij begint te worden.
De schaakclub is vanaf 6 jaar, maar maakt een uitzondering voor erg geinteresseerde 5-jarigen die er tegen kunnen om van 7 tot 8 's avonds te schaken. Daar zitten dus ook twee van mijn 4 kinderen op.
Ik ben blij dat onze oudste al veel zelfstandig kan, dat scheelt in de logistieke nachtmerrie, vooral als de orkesten weer beginnen.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2015, 20:19 
Volwassene

Wij hebben oudste inmiddels op streetdance laten gaan. Ze geniet daar erg van. Ze heeft nu ook tijdelijk gitaarles als naschoolse activiteit (vindt ze ook heerlijk) en dan nog altijd zwemles.
Middelste taalt er nog helemaal niet naar.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2015, 08:40 
Volwassene

Onze agenda zit erg vol qua clubjes, maar het helpt onze kinderen wel om hun engergie kwijt te raken.

Oudste gaat twee keer na judo en ook naar aikido en zwemles. Daarnaast gaat hij naar pianoles en naar Chinese les (hij wilde graag Chinees leren). Jongste gaat naar ballet en turnen en zwemles en zit daarnaast op gitaar en gaat ook naar Chinese les. Gelukkig is alles op loopafstand of maximaal 10 minuutjes fietsen en ze vinden het leuk. Voor ons is het veel heen en weer rijden en op de zaterdag zijn we non-stop bezeg van 11 tot half zeven, maar wij als ouders houden er ook van om lekker bezig te zijn. Ik kan ook erg slecht tegen een hele zondag binnen zitten, het wordt toch al snel een dagje naar buiten of naar een museum :D .

BerichtGeplaatst: 05 okt 2015, 08:34 
Volwassene

hier is het jaar weer op volle snelheid...

de nieuwe balletgroep van 8 tot 12 jaar bevalt zeer goed.
de nieuwe juf blijkt onwijs streng... geen geklets en gekleuter want je bent al 8.
nou dat bevalt onze gup dus reuze prima.

ook met theaterles een andere juf dan vorig jaar... ik moet zeggen dat ik er weinig van hoor...
behalve dan dat de dansjuf blijkbaar wilde testen of ze wel slim en snel waren.... en vervolgens zo lang doorging dat er geen tijd was voor pauze tussen dans en spel.
ook met spel gingen ze per ongeluk langer door dan gepland... dus ze hebben vast een leuke en enthousiaste groep :)
afgelopen weekend voor het eerst in dr nieuwe danspakje (eigenlijk voor ballet.. maar met een joggingbroek erop kan het prima naar gewone dansles ook vonden wij)
en eenmaal aangekomen besloot ze dat het beter danste zonder joggingbroek... dus onze gup liep als enige in een danspakje met balletschoenen... de rest gewoon in een joggingbroek.
niemand had commentaar en dochter vond het heerlijk.
dus ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat ze er op dr gemak is :)

2e zwemles na de vakantie mocht ze meteen een badje verder... nu leert ze duiken en onderwater zwemmen en oefenen ze verder op borst/rugcrawl. Dit groepje blijft ze vast wat langer dan de voorgaande :)
althans.. gevoelsmatig moet ze hier echt veel meer leren dan in de voorgaande groepen.

en gister merkte mijn partner op: hmm moet je soms op nog meer dansles? want het lijkt wel alsof je nog meer dansbehoefte hebt?

maar goed.. dit jaar 2x gym op school (en vanaf januari komt daar schoolzwemmen bij)
en ze is nu ook druk kiezende welk instrument ze gaat bespelen... (mama is nieuwsgierig!!)
al weet ik niet of ze daar ook thuis op moeten oefenen... gevoelsmatig hoort dat er wel bij.
maar de instrumenten zijn niet van school... dus ik vrees dat datgene die muziekles geeft de instrumenten na de les ook weer meeneemt.
en ik heb mezelf beloofd niet meteen een eigen instrument te kopen (tenzij ze dat ECHT HEEL ERG graag wil... )
maar anders vind ik eind van het jaar echt wel vroeg genoeg... eerst maar eens kijken of ze het echt echt leuk vind :)

duur grapje had ik al gezien naar aanleiding van moeder van vriendinnetje die vond dat dr kind dan wel een saxofoon voor sinterklaas kon krijgen :)

BerichtGeplaatst: 05 okt 2015, 08:59 
Volwassene

Bij ons ook veel sport, dat vind ik belangrijk en het is voor onze meiden een fantastische uitlaatklep, voor H. heel goed om meer zelfvertrouwen en vertrouwen in zijn lijf te krijgen. En voor alle drie erg bevorderend voor een groei mindset.

Alle drie zitten ze bij het jeugdcircus, M. en H. 1x per week ruim een uur. Alle leeftijden en verschillende niveau's door elkaar en ze kunnen zichzelf net zo ver uitdagen als ze zelf willen. Dit wordt goed begeleidt, ze komen er niet mee weg als ze alleen maar doen wat ze al kunnen. :wink:
Daarnaast doet M. aan turnen 1x per week 1,5 uur en H. zwemles 1x per week.

F. traint bij het jeugdcircus in de skillz-groep 3x per week 2 uur en eens per maand nog 6 uur extra. Een groep "jeugdigen" van 7 tot 27 jaar. Hier wordt enorm hard getraind, F. komt haar grenzen heel dikwijls tegen en wordt hier behoorlijk gepusht (op een prettige manier hoor!). Dit is zo goed voor haar. Ze haalt hier heel veel van de broodnodige uitdaging uit. Ze leert om niet op te geven, doorzetten, blijven proberen. En daarnaast kan ze heel veel van haar energie en "beweeglijkheid" kwijt in haar sport, waardoor ze op school rustiger is, minder wiebelig, beter kan concentreren.

Zowel naar turnen als circus kunnen de kinderen zelf fietsen, maar ik vind het zo leuk om even te kijken dat ik eigenlijk altijd wel mee ga met brengen of halen, of allebei. Maar het is wel fijn dat ze zelf kunnen als meegaan even niet goed uit komt. Zelf train ik ook nog 1x per week een volwassenen-training bij het circus. Dus ik kom voor 6 a 7 trainingen per week in de sporthal :lol:

Naar zwemles moet ik wel mee natuurlijk, maar dat is op de zondagochtend heel vroeg. De rest van het gezin slaapt dan nog, ik vind dat stiekem een heerlijk mama-H momentje :wink:

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 05 okt 2015, 09:17 
Volwassene

ik ga altijd graag mee inderdaad...

naar ballet gaat oma mee...
maar ik zit braaf elke zwemles op de tribune bij het zwembad... (vaak met een boek... maar minstens zo vaak met boek zonder te lezen)
en ook theaterles fiets ik met veel plezier even mee.

gezellige samenzijntjes die fietsritjes :)

BerichtGeplaatst: 05 okt 2015, 09:25 
Volwassene

Honkbalseizoen is weer voorbij dus de trainingen worden hier minder, het zwemseizoen is hier nu juist weer begonnen :mrgreen: Honkbal was superleuk dit seizoen, onderling ging het echt super en dat merk je dan ook bij de wedstrijden. Veel lol en veel feesten!
Zoon was een keer zijn sokken kwijt geraakt op weg naar het veld :shock: en speelde die keer zonder sokken. Speelt een fantastische wedstrijd en nu speelt hij dus zonder sokken :mrgreen: "no socks" K. wordt hij nu genoemd. Afgelopen zaterdag wist hij opeens weer waarom hij sokken draagt toen hij een sliding maakte.....

Pagina 4 van 5 [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende