Het is nu 18 okt 2018, 19:11

Pagina 1 van 3 [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoog-intelligent vs hoogbegaafd
BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 16:18 
Volwassene

Vandaag spelen zl (4 1/2) en zijn beste vriendje samen. Ze schelen maar 1 dag en zitten ook bij elkaar in de klas.

Ze zijn oa met stoepkrijt bezig.
zl: vriendje, jij moet raden wat ik teken:

vriendje: eh....een hond?
zl: nee het is een bot van een dinosauriër. Ik weet alleen even niet welk bot precies.
vriendje is lang stil.........haha hihi...kijk zl, ik laat het bootje in het water drijven!
zl: Hij drijft niet, hij zinkt bijna tot de bodem!

en zo gaat het nog even door.
Ik vind mijn zoon natuurlijk heel normaal maar heb al vaker gemerkt dat hij toch anders praat en bezig is dan zijn vriendje.

Nu zitten ze dus bij elkaar in de klas. zl heeft zich waarschijnlijk al binnen 3 weken aangepast en presteert er onder zijn niveau. Vriendje is "de hoogbegaafde " van de klas en is al in groep 2 geplaatst ( ze zitten in combi 1/2) en tussen de regels door begrijp ik dat hij volgend jaar naar groep 3 gaat.
Wij zijn al heel het schooljaar aan t worstelen om zl meer uitdaging te laten krijgen, worden niet serieus genomen. Ondertussen is zl getest, didactische voorsprong vastgesteld , groep 3 niveau en IQ 145 +.
Nog steeds lijkt school het niet serieus te nemen.

Vriendje is rustig in de klas, de "ideale " leerling die netjes zijn vinger opsteekt en de juiste antwoorden geeft.
Zl heeft zich dus aangepast en laat niks zien, is druk en afgeleid.....etc

Las pas al de vergelijking hoog intelligent vs hoogbegaafd. De HI beantwoord vragen en de Hb er stelt te vragen. Dat lijkt hier echt te kloppen, iig voor zl.

Nu is geen enkel HB kind hetzelfde maar ik zie altijd al grote verschillen dus die 2 qua spraak, ontwikkeling ed.
Op kleuterleeftijd spreekt men ook liever over ontwikkelingsvoorsprong maar de psycholoog die zl getest heeft vond hem overduidelijk HB qau gedrag, praten en denkwijze.

Het maakt verder natuurlijk niet uit of vriendje nu een ontwikkelingsvoorsprong heeft, HI is of ook HB maar vraag mij toch af of dit het verschil is( waardoor school zover ik begrijp het ook niet ziet van zl, terwijl volgens de tester je er echt niet omheen kan als je met hem praat)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Hoog-intelligent vs hoogbegaafd
BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 16:45 
Volwassene

Zelf geloof ik niet zozeer in dat verschil hi en hb. Vragen stellen is iets dat kinderen heel snel af kunnen leren op het moment dat ze merken dat dat niet op prijs gesteld wordt om maar wat te noemen.

Wat jij beschrijft speelt ook op onze school. De slimme kinderen die daar serieus genomen worden zijn de kinderen die hun fysiek meehebben en hun gedrag meehebben Ouders van kinderen die speels of jong gedrag vertonen worden onder de noemer sociaal emotioneel met een kluitje in het riet gestuurd.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 16:56 
Volwassene

Dat vragen was ook maar een voorbeeld,niet letterlijk .Op fb was het lijstje nog wat langer. ..ik vond het heel verhelderend.
Ze zijn altijd heel anders. Toen ze jonger waren viel dat nog meer op.

Natuurlijk maakt verder ook niet uit. Maar valt mij de laatste tijd steeds meer op.
School ziet zl dus ook niet als slim.

Zullen mijn frustraties zijn maar vooral dat ik wil begrijpen waarom op school ook zo gereageerd wordt

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 18:23 
Volwassene

Tja, als ik terugkijk naar mijn schooltijd, dan ben ik volgens die lijstjes hoogintelligent, of in ieder geval daar heb ik veel van weg (vreselijke hekel aan school en leeftijsgenoten kon ik helemaal niks mee). Creativiteit en buiten de doos denken bleek pas later los te komen. Da's het probleem met die lijstjes. Heel slimme kinderen die willen pleasen bijvoorbeeld voldoen er ook aan.
Plus dat die lijstjes altijd erg schoolgericht zijn. Er zijn ook kinderen die hun talent niet op de schoolvakken hebben, En er zijn kinderen die ook sociaal heel sterk zijn en prima om kunnen gaan met leeftijdsgenootjes. Er zijn kinderen die op school niet laten zien wat ze kunnen vanwege de sociale controle daar, er zijn kinderen die geweldig goed sociaal wenselijk gedrag laten zien, er zijn kinderen die heel pragmatisch zijn en hun fantasie op heel andere gebieden hebben.
Intelligentie is wat de IQ test meet. En zo'n test opent deuren, maar is ook niet zaligmakend. Creativiteit kunnen we niet meten. Ik snap het nut van dergelijke lijstjes dan ook niet.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 18:41 
Volwassene

Ik zie exact hetzelfde bij ons in de kleuterklassen.

Omdat wij vanaf groep 3 leonardo-onderwijs op school hebben zitten er ook al in de kleuterklassen veel HB (geteste) kleuters. In groep 2 zijn dit er op dit moment 10.

De leerlingen die graag laten zien wat ze kunnen en weten, die zich keurig aan de klassenregels houden en wijs praten, die worden serieus genomen. Maar de creatieve denkers, die soms kunnen "dromen" (denken...), opdrachten altijd net even anders doen, hun aandacht niet bij het kringgesprek kunnen houden, snel huilen bij onrecht, etc. etc. Die worden door de juffen als erg jong gezien, nog niet leerrijp, en ze zien de slimmigheid niet.
Ze zijn in het zongroepje geplaatst omdat ze nou eenmaal een IQ-test hebben gedaan waar >130 uit kwam. Maar als het aan de juffen lag zaten ze daar niet. Ze hebben zelfs bij een aantal uitgesproken dat ze hen niet naar leo3 zien gaan. En dat zijn nou net de kinderen die zo'n aangepast aanbod en juffen met veel kennis van zaken het hardst nodig hebben als je het mij vraagt.

Erg jammer, ik vind het ook frustrerend. Maar ik begrijp het ook wel. Deze kinderen zijn zo anders dan wat kleuterjuffen geleerd hebben en waar ze ervaring mee hebben. Ze moeten door zo'n andere bril naar deze kinderen kijken. Als je daar niet specifiek op getraind bent moet je wel een heel bijzonder talent van jezelf hebben om dat te zien, als je hier geen ervaring mee hebt. Ik kan er dus desondanks wel begrip voor opbrengen. Maar ik zou het zo graag anders zien.
Ik vind het dubbel frustrerend omdat de kennis vanaf groep 3 (leo) wel aanwezig is op school, maar het gewoon nog niet doordringt tot in de kleuterklassen, waardoor er al veel schade wordt aangericht waar in de leo-klassen weer jaren aan gewerkt moet worden om het ongedaan te maken (als dat al lukt).

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 18:58 
Volwassene

Speelt hier niet alleen bij de kleuters, ook in de hogere klassen. Hoewel tests nog wel deuren openen qua aanbod, blijft 'jong' gedrag dus iets waar ze totaal niet doorheen kunnen kijken. Nou is het ook heel moeilijk om het verschil te zien tussen 'jong' en jong. Maar ze zouden ouders wel wat serieuzer mogen nemen.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 19:18 
Volwassene

Jongste telg is een ventje die je qua gedrag en uiterlijk heel jong inschat. Hij was absoluut geen uitblinker op school, verscheurde werkbladen of tekende het zonnestraaltje in wat op zijn blad scheen. Hij tekende ook graag 'scheuren' in zijn papier, of stippen. Een scheur betekende dat het vel papier kapot was, geen tekening dus. Een stip kon alles zijn, van een afstand was alles een stip, wat je maar wilde.
knappe juf als je ziet dat hij slim is toch?

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 19:37 
Volwassene

Wilg schreef:
Speelt hier niet alleen bij de kleuters, ook in de hogere klassen. Hoewel tests nog wel deuren openen qua aanbod, blijft 'jong' gedrag dus iets waar ze totaal niet doorheen kunnen kijken. Nou is het ook heel moeilijk om het verschil te zien tussen 'jong' en jong. Maar ze zouden ouders wel wat serieuzer mogen nemen.

Dat onderscheid hebben ze bij mijn zoon op school altijd prima weten te maken. Zoon vertoont echt 'jong' gedrag, maar hij heeft ook didactische uitdaging nodig en aan die behoefte hebben ze altijd zoveel als maar mogelijk voldaan. En dat terwijl er toch echt geen glanzende IQ-score lag hoor, integendeel. Zo jammer dat het op veel scholen/voor zo veel leerkrachten toch nog zo vreselijk moeilijk schijnt te zijn om gewoon te kijken naar het kind zelf.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 21:32 
Volwassene

Gaat het om jong gedrag dan?
Iig niet wat ik bedoel. ( in dit geval gedraagt en komt t vriendje van zl stuk jonger over. In de klas weet ik niet, is puur buiten school wat ik zie)
Ik had eerder ook een beeld van HB als in kinderen die alles weten in de klas, goede cijfers halen etc
Oa hier lezende begrepen dat het naast een iq boven de 130 bepaalde kenmerken zijn, gedrag, manier van denken etc.
Al verschillen ook hier de meningen over.
Ik herken zl in heel veel van die kenmerken.
Vriendje helemaal niet ( en dat was al toen ze een stuk jonger waren)
Nu is het natuurlijk niet zo dat als je aan die kenmerken voldoet je hb bent of als je dat niet doet je dus niet hb bent.
Maar toch...ik vraag mij af is dat dan toch Hi en hb?

BerichtGeplaatst: 07 maart 2015, 21:51 
Volwassene

Die lijstjes ken ik niet helemaal, maar als ik bij jou tussen de regels doorlees, dan denk ik wel het verschil bij ons in het gezin te zien.

Zowel mijn man als mijn oudste hebben veel, heel veel, interesses, waar ze weinig diep op ingaan, zodra ze de kern ervan kennen. Dit kennen (of denken dat ze het kennen...) al zeer snel en gaan meteen verbanden leggen met andere kennis en op die manier creatief aan de slag. Er komen meteen heel andere gedachten bij hun uit voort en verrassende (out of the box) ideeen. Ze hebben niet zoveel met grote lappen tekst en veel diepgaande informatie.

Daarentegen ikzelf en voor zover ik dat nu kan bepalen, mijn jongste, zijn erg doelmatig en vlijtig bezig met de informatie die ons gepresenteerd wordt. Daarmee willen we de diepte in. Die grote hoeveelheid informatie kunnen we snel verwerken en ook wel verbanden leggen met andere informatie, maar daarbij zijn we niet echt creatief. Het is meer diepgang op bestaande paden, zeg maar. De jongste is op didactisch niveau ook veel verder dan zijn broer destijds en wordt inderdaad zeker niet over het hoofd gezien door de juffen. Hij gooit alle kennis zonder pardon op tafel, terwijl de oudste zich ging aanpassen (maar bij de juffen toch door de mand viel, vanwege zijn creatieve geest).

Als ik dus een onderscheid zou moeten maken (met de kanttekening dat niemand van ons is getest overigens) zou ik mijn man en mijn oudste HB noemen en mijzelf en mijn jongste HI.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 08:31 
Volwassene

Wat frustrerend moet dat zijn dat je kind niet gezien wordt en niet de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen op eigen niveau. Ik kan me voorstellen dat je dat anders wilt zien, zeker als je ziet dat andere kinderen wel die mogelijkheid krijgen.
Zelf word ik heel kriebelig van dat HI - HB lijstje. Lijkt het beeld te schetsen dat je vol continue buiten allerlei boxen moet denken om HB te zijn. Terwijl ook andere eigenschappen er voor kunnen zorgen dat je je niet altijd laat zien. Ik vind het te platgeslagen.
Ik heb meer met het overzicht van zes typen HB kinderen

http://eureka.inos.nl/?q=node/71
http://wij-leren.nl/kenmerken-hoogbegaafdheid.php

Wat ik ook echt geloof is dat het niet voor iedere HB-er de beste oplossing is om kort te kleuteren en vooral op schoolse uitdagingen gestimuleerd te worden. Kleuter uitdaging kan ook op aendere manieren. Ons menneke heeft allerlei onderzoekjes gedaan: hoe moet je een dino gooien zodat hij zover mogelijk komt, welke schoenmaten hebben de kinderen van de klas, wie doet aan welke sport, dus welke sport is het meest populair enz enz.
Misschien dat het overzicht van type HB de school wel kan overtuigen.

Strategisch zou ik nooit de vergelijking maken met vriendje. Het doet er niet toe hoeveel kinderen versnellen of ander werk krijgen. De vraag die voor ligt is volgens mij wat jou kind op dit moment in deze groep van deze leerkracht nodig heeft om tot leren te komen.

Succes!

Anne72

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 10:34 
Volwassene

Lijstjes en kenmerken zijn nooit ideaal n wellicht kan je ze beter ook niet gebruiken. Iedere HB-er is anders en voor kinderen die volop in hun ontwikkeling zitten geld dat misschien nog wel meer.
Met de verschillende profielen van hoogbegaafde leerlingen kan ik zelf weer niet zo veel.....

Ik lees en verdiep mij nu even in HB en lees toch vaak terug dat een van de kenmerken van HB-ers is dat ze vanuit het grotere geheel denken, top-down leren etc.
Ik las een voorbeeld van een volwassen HB-er elders die tijdens haar studie samen met een studiegenoot boven de rest uitstak. Hierdoor moesten ze vaak samen werken. Iets wat voor haar niet werkte, zij dacht vanuit het grote geheel, legde verbanden ed , terwijl haar studiegenoot vooral haar kennis gebruikte, de stof veel herhaalde tot dat ze het goed in haar hoofd had of steeds weer de boeken erbij pakte om het op te zoeken.
Beiden dus een heel hoog IQ maar in mijn ogen ook echt een verschil, wat ik nu voor mijzelf even op HI en HB gooi.

Dit zie ik dus ook terug bij mijn zoon en niet zo zeer in zijn vriendje.
Maar jullie hebben gelijk dat je niet moet vergelijken ( wat ze op school dus wel doen in nadele van zl)Hoe goed ken ik dat kind nu??

Ze spelen ook pas sinds deze zomer samen, zal de leeftijd ook zeker een bijdragen maar eerder zaten ze echt op een ander niveau. Zl is altijd al meer bezig geweest met onderzoeken, vragen stellen, kon toen hij nog een baby was al zo een half uur geconcentreerd met een boekje of voorwerp bezig zijn.
Vriendje sliep vooral als baby ( zl sliep amper helaas) en was later voor fysiek aan het ontdekken.

Twee verschillende karakters dus.
Het verschil verder was vooral aan de start van de basisschool. Het vriendje was al met letters bezig ( ze hadden veel puzzels met letters ed thuis) en had een duidelijk ontwikkelingsvoorsprong daarin. Wat dus opviel op school.
Zl werd pas in groep 1 geïnteresseerd in letters en heeft dat in korte tijd eigen gemaakt. Hij heeft eigenlijk zijn vriendje nu ingehaald qua didactisch niveau.

Misschien kwam zl wat later op gang, wie zal het zeggen.

Anderzijds spreekt men bij kleuters altijd van een ontwikkelingsvoorsprong en niet van HB, terwijl een kind van 8 die HB is , dat zeer waarschijnlijk ook al was op kleuterleeftijd.
En anders zijds zijn er ook kleuters die met een voorsprong dus school zijn gestart maar dit in groep 3 weer bij is getrokken. ( waarschijnlijk zullen zij nog steeds wel bovengemiddeld of slim zijn?!)Dat wordt iig zo gesteld.

Een antwoord op mijn vraag is er dus misschien niet?!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 10:58 
Volwassene

Ik herken je onzekerheid, de vragen die je stelt. Maar wat mij uiteindelijk heeft geholpen (na al die verschillende lijstjes en theorieen te hebben doorgespit voor allerlei verklaringen en invalshoeken, dat dan weer wel :wink: ) is te kijken naar het hier en nu.

Wat heeft je kind nu nodig in de begeleiding om op zijn niveau te functioneren en zich goed te voelen en uitgedaagd te worden. Of het dan HI, HB, ontwikkelingsvoorsprong of voorsprong van voorbijgaande aard heeft maakt voor de situatie van nu niet uit.
Ook vergelijken met andere kinderen gaf mij alleen maar onrust. Alhoewel ik wel snap dat een lerares op school misschien die vergelijking wel maakt, zul je denk ik je vooral moeten concentreren op je eigen kind. Zoek voorbeelden en argumenten om op school voor elkaar te krijgen wat jij nodig acht. Geeft het onderzoek nog handvatten hierin?

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 11:27 
Volwassene

Ik besef mij nu ook wel dat ik deze vraag misschien te veel met onderliggende frustratie en onzekerheid heb gesteld.

Het is erg frustrerend en doet mij veel verdriet om mijn kind steeds verder zich te zien aanpassen, onzekerder te worden en maar niet gezien te worden op school. En ik als ouder die niet serieus genomen wordt.

Je kan beter ook niet gelijken, en alleen naar je eigen kind kijken.
School vergelijk echter dus wel. In het begin toen ik de eerste keer voorzichtig aangaf dat we dachten het zl misschien wat meer uitdaging nodig had op school ben ik bijna uitgelachen door de juf.
Ik had gezien dat zijn vriendje uitdagender werkjes kreeg, werkjes die zl ook erg leuk zou vinden en ook prima zou kunnen. De mogelijkheid was er dus wel. Dit aangegeven maar kreeg de wind van voren.
Ik mocht mijn zoon niet met vriendje vergelijken, dat was een apart verhaal. Zl zou zich nooit aan hem kunnen optrekken!
Hij is immers heel gemiddeld en vriendje was een ander verhaal.

Die opmerken deden veel pijn.
Ondertussen is zl dus getest en hebben we een heel duidelijk verslag met adviezen maar lijkt school tot op heden nog niet de noodzaak te zien iets te gaan doen. Of iig maken ze er geen haast mee.
De juf in kwestie heeft na de uitslag van de test nog geen woord tegen mij gezegd ( heb de duo-juf gesproken nav onderzoek)

Er zit dus veel frustratie aan mij kant.

Wat niet maakt dat ik het nog steeds een interessante vraag vind.
Waar dan wellicht geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden.

Wij hebben duidelijk wat we willen voor zl en wat hij nodig heeft, waarschijnlijk zal hij dit niet op zijn huidige school krijgen. Ons vertrouwen is wel weg.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 14:52 
Volwassene

Vlindertje, heel veel succes. Ik herken je onzekerheid en het vertrouwen in school kwijtraken :cry:

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 19:28 
Volwassene

Pippi schreef:
Die lijstjes ken ik niet helemaal, maar als ik bij jou tussen de regels doorlees, dan denk ik wel het verschil bij ons in het gezin te zien.

Zowel mijn man als mijn oudste hebben veel, heel veel, interesses, waar ze weinig diep op ingaan, zodra ze de kern ervan kennen. Dit kennen (of denken dat ze het kennen...) al zeer snel en gaan meteen verbanden leggen met andere kennis en op die manier creatief aan de slag. Er komen meteen heel andere gedachten bij hun uit voort en verrassende (out of the box) ideeen. Ze hebben niet zoveel met grote lappen tekst en veel diepgaande informatie.

Daarentegen ikzelf en voor zover ik dat nu kan bepalen, mijn jongste, zijn erg doelmatig en vlijtig bezig met de informatie die ons gepresenteerd wordt. Daarmee willen we de diepte in. Die grote hoeveelheid informatie kunnen we snel verwerken en ook wel verbanden leggen met andere informatie, maar daarbij zijn we niet echt creatief. Het is meer diepgang op bestaande paden, zeg maar. De jongste is op didactisch niveau ook veel verder dan zijn broer destijds en wordt inderdaad zeker niet over het hoofd gezien door de juffen. Hij gooit alle kennis zonder pardon op tafel, terwijl de oudste zich ging aanpassen (maar bij de juffen toch door de mand viel, vanwege zijn creatieve geest).

Als ik dus een onderscheid zou moeten maken (met de kanttekening dat niemand van ons is getest overigens) zou ik mijn man en mijn oudste HB noemen en mijzelf en mijn jongste HI.

Interessant Pippi, dit doet me een beetje denken aan een verschil dat Radijs een keer beschreef tussen kinderen in haar kleuterplusklasje.
Wat ik het lastige vind bij creativiteit is, zoals Wilg al zei, dat het moeilijk te definieren is en moeilijk te meten.
Je hebt creativiteit op verschillende vlakken en gebieden. Ik werk met ICT-ers, soms zijn er opdrachten zoals ' ontwerp een game'. Dat lijkt dan een leuke creatieve opdracht. Maar de studenten van verschillende ICT opleidingen reageren daar verschillend op. Een leuke gameplay bedenken is weinigen gegeven. Een leuk design van de game ook niet. Maar de meer technische jongens kunnen bijv wel weer heel creatief zijn in het oplossen van allerlei technische problemen. Maar op school of bij hobbies hebben we vaak een nauw omschreven beeld van creativiteit, waar dus heel veel vormen van creativiteit niet onder vallen. Terwijl dat niet terecht is.
Het lijkt makkelijker om mensen te definieren die niet creatief zijn: mensen die alleen voor de hand liggende oplossingen kiezen, zonder open houding naar nieuwe mogelijkheden. Sommige mensen die ik ken doen dat wel erg vaak. Maar misschien ligt daar wel een gebrek aan lef onder, angst om het fout te doen.
Misschien is creativiteit dat: lef om verder te denken.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 21:02 
Volwassene

Bissie: Het laat zich inderdaad moeilijk omschrijven, creativiteit, terwijl dat bijna de kern lijkt te zijn van het verschil tussen HB en HI.
Ik geloof ook niet dat ik helemaal geen creativiteit in me heb, ik sta zeker open voor andere ideeen en denk daarbij vaak: zo logisch, dat ik daar zelf nou niet opgekomen ben. Aan de andere kant is het ook wel het stukje lef waar je het over hebt. Dat speelt zeker een rol in mijn geval.

En toch vind ik mijn man en oudste beduidend creativer in hun denken dan ik. De oplossingen die zij voor problemen verzinnen zijn echt briljant. Werken niet altijd, maar goed verzonnen. Je hebt toch van die testjes (was eens een uitzending over verschillende soorten intelligentie waar het in voor kwam) waarbij creatief denken getest wordt? Zijn zij altijd erg goed in. In de trant van: bedenk zoveel gebruiksmogelijkheden voor een paar sokken, of je hebt een stok en een stoel, vervang daarmee een lamp, oid. Ik zit me dan blind te staren, maar zij weten dan wel diverse manieren op te noemen, waaronder de oplossing.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 21:08 
Volwassene

Dat is trouwens wel een aardig idee om die serie uitzendingen te bekijken vlindertje voor een beter antwoord op je vraag. Ik heb natuurlijk geen flauw idee meer hoe het heette, maar volgens mij was het van de BBC. Ze hadden daar een aantal volwassenen bij elkaar gezet die elk een andere vorm van intelligentie bezitten. Ze kregen van allerlei testen voorgeschoteld waarbij gekeken werd wie nou de meeste inteliigentie bezat. De grap was dat de mensen met een hoog IQ bijvoorbeeld erg slecht scoorden op die vraag om zoveel mogelijk manieren te verzinnen waarvoor je een sok kunt gebruiken.

Ik zal eens gaan googlen of ik de naam van die serie nog kan achterhalen, of misschien weet iemand het uit zijn hoofd?

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 21:10 
Volwassene

Citaat:
terwijl dat bijna de kern lijkt te zijn van het verschil tussen HB en HI.

Zegt wie? Dat ene lijstje? Tja dat lijstje ken ik, maar waarop het gebaseerd is...?

Bruikbaarder vind ik de diverse modellen van hoogbegaafdheid, zoals die van Heller.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2015, 21:23 
Volwassene

De naam van de serie (te vinden op youtube) what makes us smart, van de bbc.

Sacha: ik word dus niet gehinderd door enige kennis van die lijstjes. Het is eerder wat ik opmerkte uit de voorgaande posts. Ik ben al heel snel van die lijstjes en theorieen afgestapt en me meer gaan bezig houden met wat ik praktisch toepasbaar vind in mijn situatie. Dus ik ben het helemaal met je eens: dat ene lijstje zal niet heilig zijn ten opzicht van de andere theorieen en in de ene theorie kun je je meer vinden dan in de andere denk ik. Ik zal je tip eens gaan opzoeken, want ik ga het steeds interessanter vinden!

Pagina 1 van 3 [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende