Het is nu 05 dec 2020, 19:47

Pagina 4 van 4 [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Muziek
BerichtGeplaatst: 22 aug 2020, 22:40 
Volwassene

draak schreef:
Leuk topic. Oudste speelt viool sinds 4e. Jongste gitaar. Allebei ook piano. Oudste heeft geen les meer. (Al heel lang niet meer - klikte niet met docent). Maar studeert iedere dag zelf. Jongste heeft les. Leuke docente. Speelt nu ook electrisch.
Ze spelen samen en met vriendinnen/vrienden op school.

Hoi, mijn zoon gaat ook beginnen met gitaarles. Ik zie dat noten lezen niet (direct) wordt gedaan. Ik heb een lerares in de buurt gevonden die zogezegd traditioneel les geeft en wel direct met noten lezen begint. Ik heb er helemaal geen verstand van en vraag me af of dat nu belangrijk is en waarvoor. Blijkbaar kun je prima gitaar spelen zonder noten te kunnen lezen.

Weet jij er toevallig meer van?

bedankt,

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 aug 2020, 07:39 
Volwassene

Sunny schreef:
draak schreef:
Leuk topic. Oudste speelt viool sinds 4e. Jongste gitaar. Allebei ook piano. Oudste heeft geen les meer. (Al heel lang niet meer - klikte niet met docent). Maar studeert iedere dag zelf. Jongste heeft les. Leuke docente. Speelt nu ook electrisch.
Ze spelen samen en met vriendinnen/vrienden op school.

Hoi, mijn zoon gaat ook beginnen met gitaarles. Ik zie dat noten lezen niet (direct) wordt gedaan. Ik heb een lerares in de buurt gevonden die zogezegd traditioneel les geeft en wel direct met noten lezen begint. Ik heb er helemaal geen verstand van en vraag me af of dat nu belangrijk is en waarvoor. Blijkbaar kun je prima gitaar spelen zonder noten te kunnen lezen.

Weet jij er toevallig meer van?

bedankt,

Als je op gitaar vooral wilt begeleiden met akkoorden is noten lezen niet noodzakelijk. Je hebt dan voldoende aan de notatie F C Am enzovoorts. Als je klassiek gitaar wilt spelen is noten lezen wel erg handig.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2020, 21:50 
Volwassene

Maar... noten leren lezen is ook gewoon leuk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 aug 2020, 22:17 
Volwassene

Aan de ene kant is het, zeker als de muziek wat complexer wordt, onontbeerlijk om noten te kunnen lezen. Aan de andere kant, is het op gehoor leren spelen, durven improviseren, en uit je hoofd spelen, ook heel erg belangrijk om te kunnen, misschien nog wel belangrijker. Dat wordt vaak lastig als je inmiddels compleet afhankelijk bent geraakt van het notenschrift. Voor kleine kinderen kan het zijn dat het notenschrift het leren spelen van leuke melodieën in de weg staat omdat het kind nog niet kan lezen wat het wel op het gehoor zou kunnen spelen, wat frustrerend kan zijn voor het kind. Je kunt je voorstellen hoe het zou zijn als je alleen zou mogen zingen wat je ook kan lezen. Dat is vreselijk frustrerend. Daarom lijkt het mij een heel goed idee als een kind begint met op het gehoor te spelen, plezier te hebben, en gaandeweg daar ook noten bij leert lezen.

BerichtGeplaatst: 25 aug 2020, 15:02 
Volwassene

Dochter zit sinds juni op pianoles. Juf zegt dat ze het snel oppikt en dat haar handsetting goed is. Deze juf houdt de auditieve instelling van kleine kinderen in stand en gaat pas later echt noten lezen. Dus doordat Dochter altijd meezingt met het liedje dat ze speelt hoort ze meteen wat er fout gaat en kan ze het makkelijk corrigeren. Heel leuk om te zien!!

Pagina 4 van 4 [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4