Het is nu 19 nov 2019, 10:14

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Muziek
BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 14:49 
Volwassene

Omdat ik dit wel een interessant onderwerp vind :) . Ik zou hier graag kletsen over kinderen en muziek(les). Mijn jongste twee kinderen (11 en 6 jaar) spelen beiden een instrument, en spelen ook beiden (jongste sinds heel kort) in een jeugdorkest. Hoewel het studeren soms best een ding is :D , zie ik dat ze er toch wel heel veel van leren, vooral ook omgaan met frustraties als het niet in 1 keer lukt.

Mijn oudste twee kinderen spelen geen instrument en hebben ook totaal geen interesse in muziek. Ik vind het weleens jammer, maar er moet natuurlijk wel interesse zijn vanuit het kind.

Wat ik ook opvallend vind in het jeugdorkest is dat ik vermoed dat de meeste kinderen hoogbegaafd zijn, dan wel een voorsprong hebben. Voor mijn dochter was het in ieder geval een openbaring om te ontdekken dat er veel meer kinderen waren, die ook van klassieke muziek houden, net als zijzelf.

Ik hoop dat er hier mensen mee willen kletsen over muziek en alles daaromheen :) .

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Muziek
BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 21:23 
Volwassene

Hier spellen ze alledrie een strijkinstrument. Dochters van 18 en 12 spelen viool, (jongste is begonnen toen ze 3 was) en zoon van 15 speelt cello, en ik sinds een jaar of 2 ook. Ze spelen ook in orkesten. De viooljuf heeft ze opgericht, eerst het orkest dat nu het meest gevorderde orkest is, later nog twee. Nu is er dus een beginnersorkest, een tweede orkest en het laatste orkest is echt goed, wint internationaal ook prjizen.
Oudste is nu officieel gestopt, iss, op kamers gegaan, maar speelt als het even kan nog mee met het oudste orkest, dit weekend hebben ze repetitieweekend, en dat wilde ze absoluut niet missen.
Zoon speelt sinds dit jaar ook inhet oudste orkest, en helpt mee bij de andere twee orkesten, was erg blij dat zijn rooster dit weer toeliet dit jaar. En jongste speelt in het middelste orkest, maar ondersteunt ook bij het beginnersorkest. Ik ben op verzoek van de viooljuf, die de jongste twee orkesten leidt (die spelen zonder dirigent, itt het oudste orkest) altijd aanwezig bij de repetities van de jongste twee orkesten. En ik ga eigenlijk altijd mee met reizen.
Het is met andere wooren een belangrijk deel van ons leven.

Ik herken je obeservatie van intelligentie in de orkesten wel. Een groot deel van de middelbare scholieren doet VWO. Maar ook sociaal vinden ze elkaar, echt heel mooi om te zien. Het is ook echt een feestje om met ze weg te gaan. Nooit gedonder of gezeur, heel fijn.
en inderdaad die gezamenlijke liefde voor klassieke muziek is heel gaaf. En dat gaat vsn Beethoven en Sjostakovitch naar Hindemith, heel bijzonder.
Mozart vinden ze saai (en terecht :D )

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 22:41 
Volwassene

Beide kinderen zitten op muziekles, oudste speelt gitaar en jongste keyboard (hij wilde eigenlijk piano, maar die hadden we niet in huis, en deze leraar doet beide), maar beide zijn geen supertalenten. Ik zie wel dat jongste het snel oppakt, maar hij moet duidelijk meer oefenen en dat geeft strijd. Oudste heeft weinig talent ervoor, maar vindt het nog steeds leuk genoeg om het te blijven doen.

Wij zijn blij dat ze op muziekles zitten en ervaren dat iets niet in één keer lukt en dat je er moeite voor moet doen. Ik ben zelf ook dit jaar begonnen met zang/piano, en vergeet ook nog wel eens te oefenen.....

Ik vind het leuk om te lezen dat jullie kinderen in een orkest spelen en daar gelijkgestemde hebben gevonden!

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 22:55 
Volwassene

Wat leuk Von. Wat veel orkesten zeg! En wat leuk dat je zelf ook speelt. Ik ben begonnen, toen dochter begon. We gaan samen aardig gelijk op, hoewel haar talent onmiskenbaar groter is (ik ben dan weer wat ijveriger, hoewel ook niet altijd).

Eekhoorntje, wat leuk dat je kinderen er lol in hebben. Dat is het belangrijkste! Ik ben zelf totaal niet musikaal (itt mijn vriend, hoewel die er niets meer mee doet), maar ik beleef er wel veel lol aan. Vroeger als kind niet hoor: ik speelde piano en de liefde tussen mij en de piano is er nooit geweest.

Ik heb nog wel dromen. Ooit wil ik nog hobo (of saxofoon) gaan spelen. En cello (dat mijn jongste van 6 speelt) is eigenlijk ook wel heel leuk :) . Maar dan moet ik eerst de loterij winnen (want een dure hobby is het wel, met drie mensen hier in huis die privéles hebben).

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019, 23:12 
Volwassene

Ja, duur is t zeeeker, ook privéles hier... scheelt dat je een instrument kunt huren. En lessen voor volwassenen zijn nog duurder, want voor kinderen betaal je geen BTW.

Wel leuk: ik ben momenteel gordijnen aan t naaien voor in de cellolespraktijk, in ruil voor een 5-lessenkaart.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019, 08:47 
Volwassene

Dochter speelt een paar jaar gitaar, wat ze fijn vindt om te doen. Oefenen bleef echter een struikelblok. Zoon is na de zomervakantie met trompet begonnen en hij pakt die voor de lol regelmatig. Dat stimuleert ook dochter om te oefenen. Ze merkt nu dat het toch echt sneller gaat als je oefent en dat het ook leuker wordt.

Dochter zou ook nog graag zangles erbij doen, maar het regelen daarvan blijft bij mij dan weer hangen (een poging gedaan, zangjuf sprak een bericht in en gaf aan terug te zullen bellen als ik niet terugbelde…) :oops:

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019, 12:08 
Volwassene

Wat leuk al die musici! Toen onze kids twee jaar geleden niet zo lekker in hun vel zaten, hebben we van alles geprobeerd om ze uit te dagen en op te vrolijken: schaken, een nieuwe taal, puzzels, tennis, basketbal, gitaar, piano, toneel, dans..... Ze vonden alles wel leuk, maar het enige wat echt is blijven hangen, zijn de muziekinstrumenten. Dochter zit op pianoles en zoon op gitaarles. Ze gaan niet heel snel vooruit, maar ze genieten ervan en oefenen uit zichzelf elke dag (al is het vaak maar 5-10 minuten en ook lang niet altijd wat ze van hun docent moesten doen). Vooral bij zoon zie ik dat hij het leuk vindt dat er op de gitaarschool meer jongens (en mannen) rondlopen zoals hij: zachtaardig, met belangstelling voor zingen en muziek. Op school zijn niet zoveel jongens en de jongens die er zijn, houden meer van ninja's en voetbal.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019, 13:23 
Volwassene

hier ook muziekles, oudste (10) doet piano en jongste (9) gitaar. Oudste vindt het denk ik leuker dan jongste. Oefenen gaat met vlagen, dan weer weken zonder veel problemen en dan weer veel weerstand. Ik denk dat ze dat meteen ook het minst leuke vinden van een instrument (ze zitten ook op tennis maar daar wordt tussentijds oefenen niet verwacht). Vooral voor jongste is het leren dat je iets wat je niet kan, kunt leren door veel te oefenen, echt een eye opener en een opsteker voor haar zelfbeeld. Oudste oefent zelf, jongste wil dat ik ernaast kom zitten en dat we het 'samen' doen. Af en toe nemen ze zelf het initiatief om het instrument te gebruiken in hun andere spel, bv met vrienden. Dan maken ze samen een lied, of doen ze een toneelstuk waarbij muziek gemaakt moet worden. Dat is erg leuk om te zien. Er is niet echt een 'bevlogenheid' en ze vragen ook wel eens of ze eraf mogen. Ik word dan heen en weer geslingerd tussen enerzijds de leerervaring (doorzetten, niet meteen iets kunnen, oefenen) en het plezier wat ze er ook aan beleven, en anderzijds hun mogelijkheid om hun vrije tijd op hun eigen manier in te vullen. Dat ze geen alternatieven kunnen bedenken (muziek of sport of wat dan ook) helpt dan ook niet mee. Want de hele middag op de bank hangen met de ps vind ik geen alternatief. Ik wil nog wel op zoek naar een andere leraar die meer ruimte heeft voor popmuziek en zelf improviseren/componeren. Wij ouders spelen zelf ook instrumenten en hebben dat van kinds af ook gedaan, en hebben daar ook ons hele leven op verschillende manieren plezier van gehad.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2019, 15:48 
Volwassene

Zoon geniet van muziek, maar volgt geen lessen. In het verleden wel saxonet, een soort obese blokfluit, gedaan.

Luisteren vindt hij fijner. We hebben het wel geprobeerd, babyspullen geruild tegen een professioneel keyboard, bijvoorbeeld, maar we kregen hem er niet aan.

Misschien komt het nog, het keyboard is een jaar geleden naar zijn nichtje gegaan, dat op haar 19de ineens muziek wilde leren spelen. Zoon heeft het ding nog niet gemist.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 14:06 
Volwassene

moppetoet schreef:
Zoon geniet van muziek, maar volgt geen lessen. In het verleden wel saxonet, een soort obese blokfluit, gedaan.

Luisteren vindt hij fijner. We hebben het wel geprobeerd, babyspullen geruild tegen een professioneel keyboard, bijvoorbeeld, maar we kregen hem er niet aan.

Misschien komt het nog, het keyboard is een jaar geleden naar zijn nichtje gegaan, dat op haar 19de ineens muziek wilde leren spelen. Zoon heeft het ding nog niet gemist.

Muziek luisteren hoort er wat mij betreft ook helemaal bij en kan een heerlijke vorm van ontspanning en plezier zijn.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 14:10 
Volwassene

Baloo schreef:
hier ook muziekles, oudste (10) doet piano en jongste (9) gitaar. Oudste vindt het denk ik leuker dan jongste. Oefenen gaat met vlagen, dan weer weken zonder veel problemen en dan weer veel weerstand. Ik denk dat ze dat meteen ook het minst leuke vinden van een instrument (ze zitten ook op tennis maar daar wordt tussentijds oefenen niet verwacht). Vooral voor jongste is het leren dat je iets wat je niet kan, kunt leren door veel te oefenen, echt een eye opener en een opsteker voor haar zelfbeeld. Oudste oefent zelf, jongste wil dat ik ernaast kom zitten en dat we het 'samen' doen. Af en toe nemen ze zelf het initiatief om het instrument te gebruiken in hun andere spel, bv met vrienden. Dan maken ze samen een lied, of doen ze een toneelstuk waarbij muziek gemaakt moet worden. Dat is erg leuk om te zien. Er is niet echt een 'bevlogenheid' en ze vragen ook wel eens of ze eraf mogen. Ik word dan heen en weer geslingerd tussen enerzijds de leerervaring (doorzetten, niet meteen iets kunnen, oefenen) en het plezier wat ze er ook aan beleven, en anderzijds hun mogelijkheid om hun vrije tijd op hun eigen manier in te vullen. Dat ze geen alternatieven kunnen bedenken (muziek of sport of wat dan ook) helpt dan ook niet mee. Want de hele middag op de bank hangen met de ps vind ik geen alternatief. Ik wil nog wel op zoek naar een andere leraar die meer ruimte heeft voor popmuziek en zelf improviseren/componeren. Wij ouders spelen zelf ook instrumenten en hebben dat van kinds af ook gedaan, en hebben daar ook ons hele leven op verschillende manieren plezier van gehad.

De leraar is van enorme invloed merk ik. Wat dat betreft hebben wij hier echt wel geluk. Jongste heeft een leraar, die behoorlijk streng is en veel van hem verwacht. Dat is ook wel goed voor hem. Bij oudste volgt de lerares mijn dochter, ze mag ook componeren en draagt z,f muziek aan. Wat dat betreft is het ook qua leermethodes allemaal veel leuker dan in mijn jeugd vind ik zelf. Met meespeelCD's klinkt het al snel heel leuk en kun je eigenlijk meteen al stukken spelen.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2019, 23:36 
Volwassene

Hier mogen ze een instrument kiezen zodra ze hun zwemdiploma hebben. Onze dochter wist al toen ze 3 was dat ze later 'trommelaar' wilde worden, die zit nu al bijna drie jaar op drumles. Ze heeft onmiskenbaar talent, maar niet heel veel zin om te oefenen, hoewel ze wel zichtbaar geniet als ze bezig is. Nu speelt ze erg makkelijk van muziek en van haar docent moet het vooral leuk zijn, dus er is niet veel noodzaak om te oefenen. Donderdag is ze jarig en krijgt ze een elektronisch drumstel, misschien stimuleert dat weer om lekker los te gaan.

Oudste zoon speelt sinds een paar maanden trompet. Ook hij heeft talent en ook hij heeft veel stimulans (lees: lichte dwang ;-)) nodig om te gaan oefenen. Maar na tien proeflessen besloot hij toch door te gaan. Met kerst wil hij in de kerk een regeltje spelen (in excelsis dee-ee-oo), dat oefent hij braaf elke dag.

Grappig om te zien dat er meerderen van jullie tegelijk met hun kind op muziekles zijn gegaan! Ik wil eigenlijk ook heel graag drumles, maar ik heb het bewust niet gedaan om concurrentie met mijn dochter te voorkomen. Ik zou niet willen dat ze het bijltje erbij neergooit omdat ik sneller vorderingen maak... Of misschien ben ik stiekem wel bang dat ik afga omdat zij veel beter is dan ik :lol: . Hoe gaat dat bij jullie? Speel je hetzelfde instrument als je kind? En is er sprake van concurrentie, of is het juist heel leuk?

Zoon3 (2019)

BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 00:26 
Volwassene

Ik speel net als mijn zoon cello. Ik ga sneller vooruit dan hij, omdat ik meer oefen, maar hij speelt al veel langer en loopt dus nog uitgebreid voor.
Ik heb hem van tevoren gevraagd of hij het niet vervelend zou vinden als ik ook cello ging spelen. Hij vindt 't prima en eigenlijk ondertussen juist wel heel leuk. Ik vraag hem zo nu en dan advies, dat vindt 'ie ook wel cool. Af en toe spelen we samen, al is dat wel meestal op mijn initiatief.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 13:34 
Volwassene

Ik speel hetzelfde instrument als dochter, ik ben een half jaartje later begonnen en nu gaan we gelijk op. Dochter heeft onmiskenbaar meer talent, ik oefen iets gestructureerder. Voordeel vind ik vooral dat we samen kunnen oefenen. Nu dochter haar orkestpartijen moet oefenen, speel ik de tweede partij bijvoorbeeld. Ik vind het vooral leuk om, op oudere leeftijd, echt weer wat nieuws te leren.
Ik zit zelfs te aarzelen om in een orkest te gaan spelen, maar daar hik ik nog een beetje tegen aan (heb ik tijd genoeg om alles te gaan oefenen, ben ik wel goed genoeg etc).

BerichtGeplaatst: 05 nov 2019, 17:49 
Volwassene

Zoon speelt keyboard, en ik doe piano/zang, wel op zijn keyboard maar met een andere insteek (ik ga vooral akkoorden leren, om mezelf te begeleiden.

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]