Het is nu 19 mei 2019, 22:33

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verveling...(volwassene)
BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 16:49 
Volwassene

Hoi,
Dat HB kinderen zich snel vervelen op school is bekend, maar zijn hier volwassenen die daar ook last van hebben?
Ik werk, studeer en heb een gezin en toch verveel ik me... Een hele dag aan huis zitten met de kids, echt vreselijk! De hele week gewerkt en s avonds studie, op zich prima.
Maar dan de zaterdag: De boodschappen zijn gedaan, we zijn naar de bieb geweest. Daar moet ik het voor vandaag bij laten. Mijn man heeft de auto mee. En ik verveel me stierlijk...
Word soms gek van mezelf: ik kan gewoon niet relaxen of rustig in huis rommelen, vind het zo saai om thuis te zijn... Het huis is schoon en opgeruimd, alleen de strijk moet nog gedaan maar daar heb ik echt geen zin in. Het liefst ga ik op pad, altijd maar ergens naartoe, of studeren of hobby maar dat kan niet met 2 jonge rondscharrelende kids. Thuis word ik stikchagrijnig. Een terugkerend thema, al jaren lang.
Ik word gewoon blij van verandering. Maar we zijn al 2x verhuisd, alle klussen in en rond het huis zijn gedaan, net een andere functie op mn werk, een jaar geleden begonnen met studeren (studie duurt nog 2 jaar en dan wil ik weer een andere baan). En nog ben ik toe aan verandering, zucht...

Hoe doen jullie dat?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Verveling...(volwassene)
BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 17:09 
Volwassene

Ik verveel me prive nooit maar carrierematig erg snel. Wel raak ik erg snel op iets uitgekeken.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 17:11 
Volwassene

Nannet: wat doe je privé allemaal? Kun je wel een dagje thuis zijn?

Hoeveel functies heb je gehad? Hoe lang gemiddeld?

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 17:50 
Volwassene

Zelfde als Nannet. Ik heb zzp’er en heb daardoor volop afwisseling en uitdaging. Ik heb altijd meerdere opdrachten tegelijk en laat ze ook niet te lang duren. Dan ga ik me vervelen. Overigens vond ik het altijd wel erg fijn, die dagjes met de kids. Echt even aandacht voor elkaar. Nu zijn ze groter en werk en sport ik vooral meer. En we gaan veel op reis, dat is ook wel een must voor mij.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 17:57 
Volwassene

Hallo Annemeis, je hebt pb (off topic)

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 18:08 
Volwassene

Ja, herkenbaar.
Ik verveel me snel. Maar kan ook wel goed mijn eigen uitdagingen bedenken ( qua werk dan).
Prive lukt dat minder makkelijk.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 18:51 
Volwassene

Uitdaging zoeken in een sport? Of een instrument leren spelen?

Ik verveel mij echt nooit. Vroeger ook al niet. Sterker, ik kom juist tijd tekort. Scheelt wel da5 mijn jongste nu 5 is, dus ik kan makkelijk bijvoorbeeld even studeren voor de muziekles in een verloren kwartiertje (waarbij mijn jongste dan vrolijk "meespeelt" op de piano.
Weekeinden zitten hier altijd vol, dus ik ben al heel blij als we een dag wat rommeltijd hebben.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 18:55 
Volwassene

Herkenbaar, vooral omdat mijn man dit helemaal niet heeft en de hele dag niks kan doen. Onze kinderen vervelen zich zelden, want kunnen erg goed zelf spelen. Maar waar ik dat vroeger enorm goed kon merk ik dat ik nu veel op mijn telefoon hang. Ik overweeg vioolles en ik sport regelmatig en ik verzin erg veel boodschappen zodat ik even kan fietsen ofzo. Mijn kinderen hebben veel buitenschoolse activiteiten dus daar ben ik ook veel mee bezig (taxi chauffeur zijn).

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 19:43 
Volwassene

Ik verveel me privé niet snel omdat ik voldoende hobby's en bezigheden heb en soms ook gewoon behoefte heb aan 'niets doen'. Ik werk 32 uur per week, heb bijna 2 uur reistijd per dag, ben mantelzorger, doe vrijwilligerswerk bij een vereniging, sport 2 avonden per week, hou van lezen en volg af en toe een cursus. Weinig tijd om me te vervelen dus :wink: . Mijn "vrije" tijd is meestal gevuld met afspraken, verplichte én leuke. Ik maak bewust tijd voor mijn wederhelft en voor vriendinnen.

Arbeidsmatig heb ik behoefte aan uitdaging, afwisseling, verandering. Anders loop ik het risico om na een jaar of 2 in te k*kken en mijn motivatie kwijt te raken. Het heeft trouwens heel lang geduurd eer ik me dat realiseerde.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 21:09 
Volwassene

Sporten doe ik 2x per week, door studie heb ik daar nu verder geen tijd voor. Ik studeer 5 avonden in de week, waarvan 2 of 3x college.

Het zijn vooral de ogenblikken dat ik van alles wil maar niet kan doen.
Met de kinderen naar het speeltuintje bijvoorbeeld, ik verveel me daar te pletter. Zij spelen wel maar ik zit op een bankje te zitten, af en toe de schommel duwen. Dan ga ik liever een stuk fietsen met de kids maar af en toe willen ze ook gewoon lekker naar een speeltuin of kinderboerderij. Dan moet ik dus stil zitten, pff...

Ik kan gewoon niet niks doen, of even rustig zitten. Ik zit alleen als ik aan het lezen of studeren ben en dan moet het wel echt iets interessants zijn.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2019, 22:31 
Volwassene

Ik heb vrijwel geen vrije tijd. Maar ook als ik druk ben met van alles kan ik me vervelen.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 09:32 
Volwassene

Herkenbaar.

Als kind verveelde ik me snel en dat is nooit veranderd. Ik ben gewoon snel uitgekeken op iets en maak zelden iets af. (dat laatste is eerder faalangst)

Ik word heel blij van verandering en vind het leven maar saai als iets langer dan twee jaar duurt. Het enige wat ik wel al heel lang vol hou is mijn huwelijk en vriendschappen. Gek genoeg ben ik een hele loyale partner en vriendin en moet je het wel heel bont maken wil ik een vriendschap opzeggen.

Wat betreft werk: ik werk nooit langer dan twee jaar op een plek. Momenteel ben ik zzp'er en druk bezig om me om te scholen. Terwijl ik daar mee bezig ben denk ik na over de volgende stap.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 10:09 
Volwassene

Even oplossingsgericht.

Zoals ik het lees vind je vooral een hele dag vol huishoudelijke zaken in het weekend en 'geen kant op kunnen' vanwege je kleine kinderen' heel zwaar.

Citaat:
Maar dan de zaterdag: De boodschappen zijn gedaan, we zijn naar de bieb geweest. Daar moet ik het voor vandaag bij laten. Mijn man heeft de auto mee. En ik verveel me stierlijk...Word soms gek van mezelf: ik kan gewoon niet relaxen of rustig in huis rommelen, vind het zo saai om thuis te zijn... Het huis is schoon en opgeruimd, alleen de strijk moet nog gedaan maar daar heb ik echt geen zin in.

Dit lijken allemaal activiteiten op 1 dag waarin geen intellectuele uitdaging zit, daar loop ik ook op leeg. Zou ik alleen al daarom geen wonder vinden dat je je daarom heel erg verveeld/gefrusteerd voelt! Maar dat kan misschien anders?

- NIet al die activititeiten op 1 dag plannen (je kunt ook doordeweeks in de avond misschien de boodschappen/strijk doen) en goed met je partner praten over de verdeling van deze oersaaie (en ook nog tijdrovende) taken.
- Sommige zaken uitbesteden (boodschappen kunnen ook bezorgd worden, schoonmaak/strijk kan ook uitbesteed worden als je de financiele ruimte hebt)

Citaat:
Het liefst ga ik op pad, altijd maar ergens naartoe, of studeren of hobby maar dat kan niet met 2 jonge rondscharrelende kids.

Waarom niet? Je kunt naar plekken gaan waar je kinderen kunnen spelen en jij tegelijk wat kunt studeren? Of je kijkt of er iemand is met wie ze mee kunnen waardoor jij in je eentje je uitdagende ding kunt doen, en een ander moment neem jij dan kinderen van diegene bij jou, zodat die persoon ook ruimte heeft voor zichzelf?

Verder lees ik dat je man de auto mee heeft. Dus praten met je man over hoe jullie de huishoudelijke zaken en de zorg voor de kinderen verdelen. En neem daarin mee wat je energie kost, en wat je energie geeft, misschien vindt je man het minder belastend dan jij om bijv boodschappen te doen of met de kinderen naar de bieb te gaan?

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 11:12 
Volwassene

Ik heb geen kinderen meer in de speeltuinleeftijd, maar eerder had ik dan een boek, puzzelboekje of haakwerkje in mijn tos. Of ik sprak af met een vriendin met haar kinderen. Of ik ging meespelen...

En verder: ik speel sinds 1,5 jaar cello en dat is echt een uitdaging, heerlijk. Ik kan enorm genieten van mijn geworstel en frustraties, en van het gevoel als iets moeilijks uiteindelijk toch lukt.

En ik heb altijd alles gedaan met de kinderen erbij, ook naaien bijvoorbeeld. Ze vermaken zichzelf wel. Maar ik ben wat dat betreft wel gezegend met kinderen die niet veel aandacht vragen, ook toen ze klein waren.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2019, 19:57 
Volwassene

annemeis schreef:
.
Met de kinderen naar het speeltuintje bijvoorbeeld, ik verveel me daar te pletter. Zij spelen wel maar ik zit op een bankje te zitten, af en toe de schommel duwen. Dan ga ik liever een stuk fietsen met de kids maar af en toe willen ze ook gewoon lekker naar een speeltuin of kinderboerderij. Dan moet ik dus stil zitten, pff...

O ja... die momenten herken ik ook! De eerste maanden na de geboorte van de kids kon ik vreselijk lang naar ze staren als ze lagen te slapen of met de voetjes trappelden.... totaal verliefd als ik op ze was (en ben hoor, maar die totale verslaafdheid is wel afgenomen :lol: ). Maar dan sliepen ze ook een groot deel van de tijd en kon ik doen wat ik wilde. Maar die periode dat ze van alles willen ontdekken, maar nog niet veel kunnen en je zelf ook aan huis gekluisterd bent of alleen maar kleine uitstapjes kunt maken... pffff
Man wat leefde ik in een klein wereldje en wat was het ingewikkeld daar uit te ontsnappen, vooral als je twéé kleintjes hebt die je echt nog voortdurend in de gaten moet houden. Ik troostte me met de gedachte dat het tijdelijk was. En ik probeerde het in mijn hoofd om te keren: 'de periode van maar een beetje aanmuppen in het klein duurt niet zo lang en later klaagt altijd iedereen dat het te snel ging. Dus laat ik er nu maar van genieten.' Dat lukte, maar niet altijd :lol: . Wat wel hielp is me echt met hen bezighouden, met aandacht. Dus zelf meespelen, hup die zandbak in en taartjes bakken, hup meerennen en huppelen en dansen, hup in het klimrek klimmen, stoeien, voetballen of wat dan ook. Als ik me eenmaal over de drempel van (oh nee, moet ik spélen!) had gezet, had ik (en de kinderen) heel veel lol :D .
Of ik nam inderdaad ook een boek mee of sprak met een vriend(in) af.

Qua werk verveel ik me ook redelijk snel, ik zocht mijn uitdaging altijd in steeds weer andere dingen doen zodra het 'saai' werd. 'saai' tussen aanhalingstekens want soms was het niet saai maar moest ik er moeite voor doen en tja... dan vond ik het ineens niet meer zo leuk :lol:
Inmiddels heb ik trouwens wel mijn niche gevonden waar ik de diepte in kan gaan, maar ook hier kan ik me voorstellen dat ik na een poosje weer weg ben. Uiteindelijk lijkt het me heerlijk om als extern adviseur oid te werken, zzp of met een bureau. Steeds ergens invliegen, de uitdagende dingen oppakken, en weer naar de volgende.

Huishouden vind ik overigens ook mateloos saai.

BerichtGeplaatst: 04 maart 2019, 10:43 
Volwassene

Kun je de fase VOOR het uitje uitbuiten: voorpret, voorbereiden, plannen, camera, schriftje...
Kun je het uitje ZELF uitbuiten: de diepte in, observeren, kijken. Wat prikkelt je?
kun je het uitje ERNA uitbuiten: verwerken wat je hebt gezien, wat deed je iets, kun je iets naleven, opschrijven, foto's bewerken,..etc.

VOOR en ERNA kun je ook goed doen tussen de bedrijven door thuis.

BerichtGeplaatst: 05 maart 2019, 21:06 
Volwassene

Ik herken het beeld dat je schetst ook bij mezelf. En dat je gedreven wordt om steeds nieuwe projecten op te pakken, waar je weer energie van krijgt. Ik doe een opleiding naast mijn baan, heb twee nieuwe trainingen ontwikkeld, doe mee aan een vernieuwingsproject, ben een reis naar Azië aan het plannen :-)
Wat ik wel weet intussen, is dat die behoefte aan verandering en nieuwe ideeën een soort mentale energie is vanuit wat men in mindfulness de 'doe-modus' noemt. Het ontstaat allemaal vanuit mijn hoofd, vanuit een soort strategische manier van denken, vanuit overzicht nieuwe verbanden leggen.
Toen ik kinderen kreeg merkte ik al snel dat die energie en modus totaal niet aansluit bij kleine kinderen. Zij zitten op een hele andere golflengte, de 'zijnsmodus'. Dat is denk ik waar Yolalala het over heeft. Dat je helemaal indaalt in je lijf, in het hier en nu bent, de gedachtetrein even op een zijspoor zet en met je aandacht blijft bij je lijf. Dan voel je alle emoties komen en gaan, elke aandrang om iets te doen of niet, met een open geest. Niet doelgericht zijn maar wel in voor alles, vol verwondering.

Om daar weer bij te kunnen komen, bij die zijnsmodus, heb ik leren schakelen tussen beide modussen. Maar dat viel aanvankelijk helemaal niet mee. Ik was helemaal ingesteld op die doe-modus. Dys ik heb allerlei dingen geprobeerd: mindfulness, ACT en yoga bijv. Maar het duurde maanden en maanden voordat yoga rustgevend werd. Meer naar het bos gaan om te wandelen. En verder allerlei slow activiteiten met de kinderen. Ook al sleepte ik hen nog steeds naar allerlei workshops, musea, knutselacties, boerderijen, open dagen enz.

Dat heeft uiteindelijk mijn leven in een betere balans gebracht en veel meer voldoening gegeven.

Laatst bijgewerkt door Bissi op 05 maart 2019, 23:21, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 05 maart 2019, 21:17 
Volwassene

Bissi, dat herken ik, die zijnsmodus en dat schakelen.
Hoewel ik altijd wel in mijn onderbewuste de neiging hou om wat anders te willen en te doen.

Op dit moment wordt ik eigenlijk "gedwongen" om in eenzelfde werksituatie te blijven, want met man samen een maatschap gevormd. Daar kan en wil ik niet zomaar uitstappen.

Studie oppakken of tweede baan er naast kan wel qua tijd, maar niet qua praktisch. Ik moet namelijk best veel onverwacht bijspringen in de praktijk, naast de vaste taken die ik daar doe.
En het gekke is, dat ik daardoor ook opeens creatiever ben geworden. Ik moet de uitdaging dus zoeken in het gewone, dagelijkse. En dat lukt beter dan ooit, terwijl het werk me eigenlijk niet heel erg ligt.

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ]