Het is nu 17 feb 2019, 19:05

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Focus op eten
BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 13:13 
Volwassene

Sinds dat onze dochter vast voedsel eet, is onze dochter zeer op eten gefocust. Je kan nog geen kast deurtje openmaken of mevrouw staat alweer naast je om te kijken of je iets voor haar pakt. Ben je aan het koken staat ze naast je mee te kijken of te helpen, maar vraagt ze ook regelmatig of ze mag proeven. Ze heeft ook de hele dag trek zegt ze. Lijkt gewoon geen rem op te zitten. Al 5 jaar dus niet. We eten elke dag op vaste momenten, maar ongeveer een uur voor het vaste moment begint het gevraag alweer. Hoe laat eten we (euh...sja....wat we al 5 jaar doen...dus....ontbijt 7 uur, 10 uur fruit, 12 uur lunch, 15 uur tussendoortje en avondeten om 17.00), wat eten we, hoeveel krijgen we, is dit alles etc etc etc?

We vragen of ons af of dit op de een of andere manier ook aan HB te koppelen is. We denken het zelf van niet, maar toch eens polsen of er mensen zijn met iets vergelijkbaars. Dus alle reacties zijn weer welkom.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Focus op eten
BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 13:51 
Volwassene

Ik geloof niet dat het met hb te maken heeft, maar ik herken het van onze zoon. Hij is een 'grazer', hij eet het liefst veel vaker en kleinere beetjes tegelijk dan 'normaal' is. Op zich geen punt, hij eet tussendoor veel rauwkost en fruit (of desnoods droog brood :roll: ), maar zoveel eetmomenten op een dag is wel echt slecht voor het gebit. Dat is helaas bij hem ook echt te merken. Hij is inmiddels 13 en het verandert niets. Zijn broer eet wel volgens onze standaard, zeg maar. Een oplossing heb ik nog niet gevonden, al neemt hij wel steeds vaker genoegen met een kauwgompje. Daar us je dochter misschien nog wat jong voor :wink:

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 14:14 
Volwassene

Onze dochter eet in ieder geval wel gezond. En voor het gebit houden we ook redelijk strak vast aan de tijden. Maar goed; ze is nog maar 5. Maar we vinden het zo onbegrijpelijk dat ze continue eten wil er zo op gefocust is. Tegen elkaar zeggen we wel eens: "ze heeft geen lintworm, ze is een lintworm"

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 17:19 
Volwassene

Ik heb hier een dame van 10 die ook heel erg met eten bezig is op de manier die je omschrijft.

Zij wil altijd weten wat we 's avonds eten. Dat is 1 van de eerste vragen die ze stelt als ze uit school komt, al jaren.
Als peuter en kleuter at ze graag de voorraadkast leeg zodra ze de kans zag. Of de koelkast. Gewoon een pak worst, een stuk kaas, koekjes, snoepjes. Wat er maar lag. De voorraadkast ging al snel op slot. En we legden fruit klaar. Ook nu nog merk ik dat er soms ineens wel erg veel snoepjes weg zijn (nieuw huis en de voorraadkast kan niet op slot :lol: ).

Ze heeft een grote eetlust en lust veel verschillende dingen. Allemaal positief, maar we moeten wel opletten dat ze niet gaat overeten. Ze kan bijvoorbeeld haar eten echt naar binnen schrokken als ze trek heeft, waardoor ze zichzelf de kans ontneemt om zich verzadigd te voelen. Wil dan al snel een tweede portie. Regel aan tafel is dat iedereen zijn eerste portie op eet en dat er dan pas nog een tweede portie groenten gepakt mag worden. Op die manier krijgt oudste ook de kans om zich verzadigd te voelen. Ze heeft geen overgewicht en geen problemen met haar gebit, dat willen we graag zo houden. :)

Snoepjes koop ik niet meer o.a. omdat zij zich gewoon niet kan beheersen. Ze eten hier veel fruit, kaakjes, snackgroenten, wat vettigs (worst of blokje kaas), olijven, noten. Dat nemen ze ook mee naar school.
Ze neemt altijd van die receptenkaarten uit de supermarkt mee, ze wil graag van alles uitproberen op het gebied van koken. Dus....misschien een soort verborgen passie o.i.d. Ik probeer er ook het positieve van in te zien. :)

Overigens heb ik het idee dat de fixatie op eten erger was in tijden dat ze minder goed in haar vel zat.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 17:48 
Volwassene

Een van mijn vier kinderen is ook zo'n vreetzakje. Zijn leven draait sinds vijf jaar om een ding: eten. Het liefst veel en heel de dag door, ondanks dat wij sinds zijn geboorte vijf eetmomenten per dag hebben.

Het gekke is dat hij van nature een hartige eter is, maar zich sinds een tijdje niet meer kan beheersen als hij weet dat er snoep in huis is. Snoep is dus altijd in huis, want ik ben een snoeper. Ik weet dat hij snoep jat, snaait en verstopt, maar ik weet niet wat ik daar mee moet.

Wat Dee schrijft: het lijkt erger te zijn als hij niet goed in zijn vel zit. Helaas zit hij dat al een tijdje niet, dus de focus op eten is enorm.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 18:37 
Volwassene

Zal er eens op letten hoe het gedrag is als ze minder in haar vel zit. We hebben eigenlijk het idee dat het niet zoveel uitmaakt. Snoep kent ze overigens nog niet echt. Zijn we ook behoorlijk streng in. Uit zichzelf eet ze zeker niet de kast leeg (braaf he :wink: )

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 19:47 
Volwassene

Ik denk niet dat het met HB te maken heeft maar misschien wel met ‘gevoeligheid’/overexcitabilities. Zeer sterk ontwikkelde smaak en geurpapillen kan het eten natuurlijk een feestje van maken.

Herken focus op het eten, trouwens hier werd vanaf dag 1 gegild om een fles. Dubbele spenen, extra dikke melk om het drinken te vertragen. Onverzadigbaar. Ze kreeg het predikaat ‘hongerige baby’.
Later bij vast voedsel idem. Tot en met haar 7de haar gevolgd, haar natuurlijke grens geprobeerd als leidraad te nemen. Betekende wel dat we heel goed oplette wat we voorzette & aanboden.
Vanaf haar zevende werd invloed van de buitenwereld groter. Dus toen wat meer nadruk gelegd op kennis van voedsel & wat een mens nodig heeft ed. Probeer dus ‘alles’ met mate toe te staan en door informatie haar de goede keuzes te laten maken. (Niet direct vanaf het begin helemaal de vrije hand maar steeds meer los gelaten). Tot nu toe gaat het goed, en we genieten ook van de leuke kanten die zo’n focus met zich mee brengt. Ze kan intens genieten van eten, je kan haar echt blij maken met iets lekkers. Ze eet alles, ze is overal welkom om mee te eten, mensen vinden het vaak leuk als iemand zo geniet van hun koken.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 20:39 
Volwassene

Citaat:
Zeer sterk ontwikkelde smaak en geurpapillen kan het eten natuurlijk een feestje van maken.
Ja, kan, maar hoeft niet. Omze eetgrage zoon vindt juist weinig echt lekker. Hij gruwt van veel dingen. Gelukkig wel gek op rauwkost en fruit, snoep is ook geen favoriet gelukkig.

Wel grappig dat je het aanhaalt trouwens, diezelfde zoon die nu altijd maar beetjes eet, was ook altijd erg snel klaar met drinken (borstvoeding). Maar ook dat wilde hij dan wel graag weer erg vaak, het zal dus toch iets aangeborens zijn (andere zoon is tegenovergesteld, die eet alles graag en met smaak, maar in flinke hoeveelheden, gewoon 3-4 keer op een dag, hij vroeg idd ook veel minder vaak om voeding).

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 09:19 
Volwassene

Oh dat verschil herken ik ook heel erg MoederJan!

Onze oudste was als baby al onverzadigbaar en is dat eigenlijk nu nog, ze eet graag grote hoeveelheden (gelukkig eigenlijk altijd gezond haha). Terwijl onze middelste meer kleine beetjes dronk als baby en ook nu duidelijk minder en meer verspreid over de dag eet.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 09:42 
Volwassene

Mijn middelste dochter kreeg ook vaak kleine beetjes borstvoeding. Die at met 6 maanden via de rapley methode echt hartstikke goed. Ze proefde alles en er waren maar twee dingen die ze echt niet lekker vond. Rond haar tweede verjaardag ging ze ineens heel slecht eten, totdat ze bijna niets meer at bij het avondeten. Nooit strijd van gemaakt en haar die paar dingen laten eten die ze wel lustte en die gezond waren. Uiteindelijk is weer gaan opbouwen en steeds meer verschillende dingen gaan eten. Zij is juist degene bij ons thuis die heel erg gevoelig is voor structuur en smaak. Zij is ook klein en tenger van bouw (terwijl ze tussen de middag toch vier boterhammen met roomboter en beleg wegwerkt).

De oudste is meer een bourgondiër (zoals pa en ma) en is wat steviger en groter voor haar leeftijd. Qua smaak en structuur zijn wij niet zo kieskeurig als middelste.

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]