Het is nu 21 mei 2018, 15:58

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Onrust...
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 19:53 
Volwassene

Hoi,

Even een vraagje voor de volwassen HBers onder ons:

Worden jullie ook onrustig als je je in rustiger vaarwater bevindt?

Ik ben 30 jaar en altijd bezig of op zoek naar bezigheden:
Als kind; altijd creëeren; tekenen, schilderen, knutselen. Het ene muziekinstrument na het andere, de ene sport na de andere.
Als jongere: studeren, 3 baantjes tegelijk, vrienden, sport...
Als volwassene: studeren, baan, huis, trouwen, andere baan, eerste kindje...

En na onze oudste heb ik 3,5 jaar hetzelfde gedaan: 2 dagen werken en verder thuis. Was echt een vreselijke periode, weinig verandering, veel routine (ik ben wel heel stipt met op tijd eten, naar bed, huishouden)

Toen werd onze jongste geboren en zijn we verhuisd (huis laten bouwen; alles uitzoeken enz)

En nu wonen we hier anderhalf jaar en de situatie is al anderhalf jaar hetzelfde: werken, huishouden, de kinderen. Wel een nieuwe hobby begonnen.

Nu komen dezelfde gevoelens weer terug als in de periode nadat de oudste was geboren: beetje somber, niets om naar uit te kijken, weinig verandering in het vooruitzicht..
Pff, zijn jullie ook zo onrustig? Kunnen jullie ook slecht tegen veel van hetzelfde? We hebben echt veel vrienden, familie enz maar toch...

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Onrust...
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 20:14 
Volwassene

Ja ik herken het wel maar ik moet zegge dat als ik moeder wel mijn rust heb kunnen vinden maar dat komt denk ik omdat mijn dochter ook een onrustig type is.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 21:19 
Volwassene

Ja, ik heb dit ook heel sterk. Ik heb altijd een uitdaging nodig, anders kak ik in. Twee studies tegelijk, allerlei stages, deel van de studie in een (niet zo veilig) buitenland, wereldreis. Hetzelfde werk hield ik altijd maar een jaar of twee vol, dan wisselde ik van functie, van werkgever of ik ging er een studie naast doen (met twee kleine kinderen en vier dagen werken). Dan keek ik wel uit naar wat meer rust, maar was het zover dan vond ik dat al snel weer saai.

Uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen en nu heb ik altijd de uitdaging van nieuwe opdrachten in een nieuwe omgeving. Maar nog heb ik graag meerdere verschillende opdrachten tegelijk, ik moet er niet aan denken om vier of vijf dagen op één plek te werken voor een paar maanden lang. Ik ben een vrij extreem geval, vrees ik, ik denk dat dat een combi is van mijn hb- en adhd- kenmerken (heb geen adhd, maar herken wel dingen ervan en het zit in mijn familie).

Ik heb altijd vrij veel gewerkt, vier dagen toen de kinderen kwamen, net als mijn man, en heb me goed kunnen ontwikkelen op werkgebied. Dat is voor mij wel echt heel belangrijk, anders kan ik mijn ei niet kwijt. Het leven als zzp'er zorgt ervoor dat ik veel kan werken en dat goed kan combineren met mijn gezin. Ook best een uitdaging, omdat ik liefst wil dat er na school iemand thuis voor ze is (nog steeds).

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 06:20 
Volwassene

Ja zeker. Dat is niet ongewoon volgens mij.

Dat gevoel had ik ook toen jongste rond anderhalf was. De oplossing voor mij was meer uitdagend werk, en daarvoor moet ik wel vier dagen werken. Dat zou niet voor iedereen de oplossing zijn, maar het heeft een groot verschil gemaakt.

Heel veel hoogopgeleide ouders hier kan niet werken ivm strenge visum regels, dus er wordt regelmatig over gepraat. Zou een afspraak met een coach jou helpen om een beeld te maken van hoe je dit onrust kan oplossen? Een groepje vrouwen hier had een soort coaching groep samen; het zorgde ook voor veel ondersteuning onder elkaar.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 08:56 
Volwassene

Dank voor jullie reacties, heel herkenbaar dus.

Ik ga nog 1 jaar werken en daarna ga ik beginnen aan een WO master. Toen de jongste geboren is heb ik mezelf beloofd dat ik weer ga studeren als hij 4 is. Heb gisteravond met mijn man alles doorgesproken en besloten dat ik het echt ga doen, heb het echt nodig.
Nog anderhalf jaar dus.

Gelukkig wel iets om naar uit te kijken. Ben maar alvast beginnend met het lezen van Engelse romans, even mijn Engels weer opkrikken. Daarnaast ga ik komend jaar vast een deelcertificaat halen zodat ik voor 1 module alvast vrijstelling krijg.

Maar 4 dagen werken, kids en een studie, Pff daar zou ik wel veel stress van hebben hoor! Wat de kinderen betreft ben ik echt van 3xR. Ze hebben het gewoon nodig en ze zitten lekker in hun vel.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 09:15 
Volwassene

annemeis schreef:
Maar 4 dagen werken, kids en een studie, Pff daar zou ik wel veel stress van hebben hoor! Wat de kinderen betreft ben ik echt van 3xR. Ze hebben het gewoon nodig en ze zitten lekker in hun vel.

Nou dat viel erg mee. Ik had het gewoon nodig en dan krijg je daar energie van. Ze gingen nog niet eens naar school toen (jongste was baby), maar studeren deed ik 's avonds als ze in bed lagen. En manlief werkte ook een dag minder, dat scheelt een hoop hoor. Les had ik op zijn vrije dag. Ben ook heel erg van de 3xR, maar juist in die periode was dat extra belangrijk, want als ze te laat in bed lagen, kon ik niet meer studeren ;)

Leuk een master! Heb ik ook wel weer zin in!

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 10:03 
Volwassene

Ik heb dat eigenlijk niet...
Maar ik geloof meer dat dat te maken zou kunnen hebben met wat gebrekkige executieve functies. Ik heb moeite met het creëren van routine, van structuur. Dus mijn huishouden is voor mij sowieso al een puzzel. En mensen vind ik, al wordt het steeds minder, nog steeds een beetje eng. Dat helpt ook niet meer om dingen te gaan ondernemen.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 11:09 
Volwassene

Citaat:
. Dan keek ik wel uit naar wat meer rust, maar was het zover dan vond ik dat al snel weer saai.

Ik herken dit ook, die onrust. En dan inderdaad het punt van evenwicht vinden, dat blijft lastig. Ik doe nu ook een opleiding naast mijn werk waar ik energie van krijg. Het blijft een soort honger naar nieuwe kennis en ideeën. Maar ik moet wel opletten dat ik er niet te veel mee bezig wil zijn, dat er balans blijft.
Daarnaast hebben we in de zomer met de kinderen ook een reis naar Azië gemaakt, in plaats van allerlei vakanties naar Europese landen, wat we in de jaren daarvoor deden toen de kinderen nog kleiner waren. Voor mij is dat ook een deel dat mij inspireert.
Het huishouden helemaal op orde hebben, dat lukt mij ook niet helemaal perfect :-) Maar ja, een drama is het ook weer niet, dus zo moet het dan maar.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 14:58 
Volwassene

Inderdaad Bissie, op een avontuurlijke reis kan ik ook altijd wel weer even teren.

Wat betreft huishouden, dat is vreselijk saai en repeterend werk, daar maak ik me makkelijk vanaf. We huren in en manlief doet ook een flink deel. Allerlei dingen met de kinderen doe ik dan wel weer graag. Veel verschillende sporten ook. Klinkt heel onrustig, als ik dit zo lees, maar in mijn ADHD-familie ben ik veruit de rustigste :roll:

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 14:47 
Volwassene

Hier ook herkenning. Ik heb afwisseling en uitdaging nodig om goed in mijn vel te blijven zitten. Ik krijg van anderen vaak terug dat ik zo veel doe en altijd bezig ben maar zelf ervaar ik dat eigenlijk niet zo. Natuurlijk zit er wel eens een week tussen dat ik denk "hmm, iets teveel van het goede" maar over het algemeen ervaar ik mijn volle agenda niet als een belasting. Het is wel altijd zoeken naar de juiste balans, en gelukkig ben ik daar met de jaren steeds beter in aan het worden.

Mijn huishouden is een ondergeschoven kindje, we doen alleen het hoognodige :oops: .

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 16:41 
Volwassene

Ik wil wel bezig zijn. Dat herken ik.
Bij te weinig bezigheden word ik erg snel somber en krijg ik de neiging om (bijvoorbeeld) veel te gaan kopen.....(verslaving)
Maar die bezigheden hoeven niet persé uitdagend te zijn, heb ik gemerkt.
Wel passend.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 19:20 
Volwassene

Hanneke:
Dat kopen heb ik ook weleens, met perioden. Dan ben ik niet tevreden met mezelf en compenseer dat met mooie kleren of nieuwe make-up oid. Vaak maak ik het niet open, die het niet aan en breng het weer terug. Heb eens een onderzoek gelezen waarin stond dat vooral het kopen de kick geeft en niet het bezitten. Je kunt ook online shoppen, je winkelmandje voldoen en vervolgens de bestelling niet afronden. Schijnt hetzelfde effect te hebben en beter voor je portemonnee!

Vandaag vrienden met 3 kinderen op bezoek, ben helemaal gesloopt. Wordt knetter van het geluid dat iedereen produceert. Terwijl ik van een dag studeren of de hele dag bezig zijn niet moe word. Van een dag niets doen of moeten wachten zonder iets omhanden te hebben (wachtkamer van de tandarts ofzo) word ik ook echt chagrijnig van.

Het huishouden; daar ben ik best precies in, vooral omdat ik onrustig word van rommel. Kruimels of vlekken, beschadiging op een kastje of deur; echt vreselijk! Het hoeft niet steriel te zijn, heb echt geen smetvrees maar het moet wel schoon en netjes zijn anders word ik gestresst. Rondslingerend speelgoed vind ik prima zolang er lekker gespeeld wordt. Zodra we gaan eten moet het opgeruimd worden.
En vooral geen overbodige spullen, Pff kan daar echt heel kriebelig van worden.
Als er dus bezoek komt voelt het echt als inbreuk op mijn terrein. Het geluid en de chaos, alsof ik de controle kwijt ben. Een vol huis is een vol hoofd bij mij.
Ik probeer het gewoon te laten gaan en niet te mopperen want het ligt echt aan mij.
Maar ik kan er nooit van genieten...

BerichtGeplaatst: 11 feb 2018, 20:03 
Volwassene

Dat van de visite is ook herkenbaar.
Ik zie er altijd heel erg tegenop, behalve als het echt hele naaste familie is, die regelmatig komt.
Vrienden die ik heel graag zie , en waarvan ik achteraf altijd weer zeg dat we het vaker moeten doen, geven van tevoren altijd stress. En na afloop ben ik ook gesloopt, maar word dan juist heel druk, heel alert. Ik kom dan ook altijd heel slecht in slaap, omdat alles maar blijft malen in mijn hoofd.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 14:05 
Volwassene

Ha ha dat herken ik helemaal. Ik word meestal ook erg moe van visite. Inderdaad het feit dat ze op jouw terrein zijn, in je energieveld, voelt voor mij als een inbreuk op mijn privacy. Ik ga ook liever ergens op bezoek, maar dat kan natuurlijk niet altijd.

Zodra het bezoek weg is, ga ik ook direct schoonmaken (of de volgende ochtend als het heel laat is geworden). Even alle energie van anderen wegpoetsen. Zodra dat gebeurt is, voel ik me weer kiplekker in mijn eigen huis....

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 15:47 
Volwassene

Nee, dat herken ik dan weer niet. Ik vind het altijd erg gezellig. Ik ben wel erg moe na zo'n dag (tetterende oren) omdat alles bij mij vrij direct binnen komt. Ik moet dan ook vaak 's nachts de indrukken nog verwerken. Maar dat heb ik ook als ik elders op een feestje ben geweest, of bijvoorbeeld 's avonds nog iets van mijn werk heb.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 18:47 
Volwassene

Wat knap van jou en wat een grote plannen! Ik droom er ook vaak van om nog iets te studeren, het liefste geschiedenis. Ik herken zelf dat onrustige gevoel wel: altijd willen bezig zijn, geen tijd kunnen nemen om te ontspannen, mij schuldig voelen als ik eventjes niets doet enz. ... Toch heb ik er voor het ogenblik de moed niet voor. Met mijn bijzonder drukke dochter van 2 en mijn zoontje van 8 maanden blijf ik bijzonder goed in de weer. Een dikke duim voor jou!

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 19:43 
Volwassene

Ik herken de rusteloosheid niet, maar het altijd blijven ontwikkelen wel. Ik mijd juist prikkels van buiten. Vooral sociale interactie vind ik slopend.

Ik heb juist heel veel ruimte nodig waarin niets is ingevuld. Dan kom ik tot betekenisvolle invulling. Die is gauw gevonden. Ik heb namelijk een grote gedrevenheid tot kennisvergaring in de diepte (mijn specifieke interesses) en breedte, en er komt als ik in mijn eigen binnenwereld kan rondwandelen zonder enige druk of doel een stroom aan creativiteit los, en borrelen de inzichten, ideeen (die ik al dan niet om kan zitten in plannen en concrete acties) op. Ik leef juist voor die ontwikkeling van inzichten en ideeen, en daar kom ik alleen maar toe bij volledige ruimte en rust. En in de regel vind ik die, ook in mijn leven waarin maar weinig van tevoren is ingevuld, te weinig.

Mijn creativiteit (ook als kind altijd aan het creeeren) komt nooit voort uit een soort rusteloosheid, maar ontstaat als vanzelf, als ik rust en ontspanning voel.

Overigens ben ik wel vrijwel altijd iets aan het studeren... maar ik doe dit niet vanuit een rusteloosheid. Daarom gaf ik aan dat ik het niet herkende. Maar: alijd aan het ontwikkelen, ja.

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]