Het is nu 21 okt 2017, 06:05

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Angsten en ander gedrag
BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 16:29 
Volwassene

Ik vraag me af of jullie dit -enigzins- herkennen. Onze middelste zoon is echt panisch voot alarmen. Als het alarm van de vaatwasser of bv wasmachine afgaat omdat ze klaar zijn vraagt hij elke keer lichtelijk in paniek of er brand is of komt en of het geluid een brandalarm is. Een paar wekem geledem na een verjaardag hier in huis was op de een of andere manier zijn alarm van zijn wekker aangezet waardoor die midden in de nacht afging. Hij kwam helemaal overstuur naar onze slaapkamer en wilde zijn slaapkamer niet meer in omdat hij bang was dat er brand in zijn kamer was. Wij hebben gepraat als brugman en hem laten zien wat net precies was met de benodigde uitleg. Gelukkig is hij daarna wel weer gaan slapen. Zijn andere angst is het eten en dan voornamelijk bij anderen.. hij is zo bang dat hij alles op zou moeten eten of dat hij het niet lust dat hij er liever al geen eens aan begint. Ook eet hij niet als iemand een pleister om heeft of bv tape, hij wordt er misselijk van zegt hij.. meer kinderen die daar last van hebben?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Angsten en ander gedrag
BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 17:34 
Volwassene

klinkt als een lastige situatie.

veel herken ik niet. Wel eet mijn dochter niet/nauwelijks bij anderen. als ze vroeger even bij opa en oma moest logeren vond ik haar als een dood vogeltje op de bank. niets ging er in. het kon dus ook nooit lang.
Ze heeft er van kleins af aan heel veel problemen mee. Ook dingen die ze normaal lekker vind zijn zeer moeilijk bij anderen. Als er anderen bij ons eten vind ze dat ook heel moeilijk. Vaste bezoekers rond etenstijd accepteert ze inmiddels wel.
ik denk dat er te veel dingen zijn die ze er moeilijk aan vind in 1 situatie waardoor ze het graag uit de weg gaat.

ik heb er nooit zo over nagedacht en niet perce een drang om het op te lossen.ik denk dat het van zelf wel komt als ze wat ouder wordt en het haar echt last gaat opleveren als ze naar huis moet gaan om te eten.

ik snap wel dat jij met die alarmen etc wel wat zou willen doen om het op te lossen voor je zoontje, zodat het makkelijker voor hem wordt.
Ik kan je dus niet echt helpen, maar wel een klein stukje herkenning geven.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 20:10 
Volwassene

Niet met alarmen, maar wel ervaring met allerlei andere angsten:
Wind (wegwaaien), vorst (doodvriezen), sneeuw (ingesneeuwd raken), schoolreis, verjaardagen, angst voor spelen bij andere kinderen (daar zijn we nu overheen, jeee) en nu de vakantie (angst voor wagenziekte) en persé willen weten op welke kamer en verdieping we komen in het hotel.

Er is hier een causaal verband tussen haar (school)welzijn en haar angsten. Als ze beter in haar vel zit, dan gaat het beter met haar angsten. We hebben het schooljaar slecht en broekplassend afgesloten vorige week en nu zijn haar angsten echt vrij erg.

Geen magische oplossingen helaas...

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 21:52 
Volwassene

Oudste was toen ze 6-8 was heel bang dat er thuis brand uit zou breken en dat wij niet op tijd zouden kunnen wegkomen. Het hielp enigszins om haar de vluchtroute (over het dak) te laten zien en een paar keer uit te leggen wat ze zou moeten doen als er écht brand uit zou breken. Verder rookmelders geïnstalleerd om haar gevoel van veiligheid te vergroten.

Andere angsten waren eigenlijk nooit aan de orde. Beide kinderen waren nuchter en konden al heel vroeg dingen zelf verklaren (of vroegen om uitleg) waardoor ze niet echt bang waren voor dingen. Verder filosofeerden wij al heel jong met de kinderen. Ook over vragen zoals 'Wat zou je kunnen doen als ...?".

De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 22:23 
Volwassene

Paula schreef:
Oudste was toen ze 6-8 was heel bang dat er thuis brand uit zou breken en dat wij niet op tijd zouden kunnen wegkomen. Het hielp enigszins om haar de vluchtroute (over het dak) te laten zien en een paar keer uit te leggen wat ze zou moeten doen als er écht brand uit zou breken. Verder rookmelders geïnstalleerd om haar gevoel van veiligheid te vergroten.

Andere angsten waren eigenlijk nooit aan de orde. Beide kinderen waren nuchter en konden al heel vroeg dingen zelf verklaren (of vroegen om uitleg) waardoor ze niet echt bang waren voor dingen. Verder filosofeerden wij al heel jong met de kinderen. Ook over vragen zoals 'Wat zou je kunnen doen als ...?".

Dat filosoferen vind ik een goede evenals laten zien wat zijn vluchtroute vanuit zijn slaapkamer zou zijn. Dank je wel!

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 22:26 
Volwassene

emma30 schreef:
Niet met alarmen, maar wel ervaring met allerlei andere angsten:
Wind (wegwaaien), vorst (doodvriezen), sneeuw (ingesneeuwd raken), schoolreis, verjaardagen, angst voor spelen bij andere kinderen (daar zijn we nu overheen, jeee) en nu de vakantie (angst voor wagenziekte) en persé willen weten op welke kamer en verdieping we komen in het hotel.

Er is hier een causaal verband tussen haar (school)welzijn en haar angsten. Als ze beter in haar vel zit, dan gaat het beter met haar angsten. We hebben het schooljaar slecht en broekplassend afgesloten vorige week en nu zijn haar angsten echt vrij erg.

Geen magische oplossingen helaas...

Ik heb nog niet echt een ritme ontdekt in zijn angsten eigenlijk. Bij anderen spelen doet hij ook zelden behalve bij 2 waarbij hij al langer komt, dat is nu enigzins vertrouwd voor hem geworden denk ik. Hij zal zelf ook nket snel vragen of hij bij iemand mag/kan spelen, het komt meer vanuit de ander vaak behalve bij deze 2 waar ik het net over had dan.

BerichtGeplaatst: 30 jul 2017, 22:29 
Volwassene

elora schreef:
klinkt als een lastige situatie.

veel herken ik niet. Wel eet mijn dochter niet/nauwelijks bij anderen. als ze vroeger even bij opa en oma moest logeren vond ik haar als een dood vogeltje op de bank. niets ging er in. het kon dus ook nooit lang.
Ze heeft er van kleins af aan heel veel problemen mee. Ook dingen die ze normaal lekker vind zijn zeer moeilijk bij anderen. Als er anderen bij ons eten vind ze dat ook heel moeilijk. Vaste bezoekers rond etenstijd accepteert ze inmiddels wel.
ik denk dat er te veel dingen zijn die ze er moeilijk aan vind in 1 situatie waardoor ze het graag uit de weg gaat.

ik heb er nooit zo over nagedacht en niet perce een drang om het op te lossen.ik denk dat het van zelf wel komt als ze wat ouder wordt en het haar echt last gaat opleveren als ze naar huis moet gaan om te eten.

ik snap wel dat jij met die alarmen etc wel wat zou willen doen om het op te lossen voor je zoontje, zodat het makkelijker voor hem wordt.
Ik kan je dus niet echt helpen, maar wel een klein stukje herkenning geven.

Ja, het is vooral lastig voor hemzelf denk ik. Wij ondervinden er niet echt hinder van maar vinden het meestal meer vervelend voor hemzelf. Ik hoop op een tijd dat het ineens vanzelf weg is net zoals het bij mij ging toen ik jong was. Zo van de een op andere dag was dat toen ineens over.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2017, 19:37 
Volwassene

Ik weet dat ik reageer op een wat ouder bericht, maar was het forum wat aan het door snuisteren. Misschien heb je er niet zoveel meer aan, maar ik wou toch nog even reageren. Ik herken die angsten wel, niet bij mijn eigen kinderen, die zijn daar nog iets te klein voor, maar bij mezelf toen ik kind was. Toen ik een jaar of 8 was, was ik doodsbang dat er op de een of andere dag een wereldoorlog zou uitbreken. Nu ben ik grotendeels opgevoed door mijn grootouders en deze waren daar wel vaak over bezig. Het kan dus best zijn dat je zoontje ergens eens iets opgevangen heeft over brand of alarmen of zo en dit toespitst op zijn eigen leven. Ik zou hier vooral een gesprek over openen en de reden proberen te achterhalen waarom hij zo bang is voor alarmen. Met het eetprobleem precies hetzelfde: misschien heeft hij ooit eens ergens iets gegeten dat hij echt niet lustte of zo.

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]