Het is nu 20 jul 2019, 07:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verplicht pubergesprek
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 13:52 
Volwassene

26 miljoen word er nu uitgetrokken om alle kinderen vanaf 14 jaar te verplichten om met een arts of verpleegkundige te praten over ,gezonde voeding, veilig vrijen, verliefdheid, alcohol en drugs, pesten en eenzaamheid. situatie thuis.

Het recht een eigen arts te kiezen staat vastgesteld.
Het recht om te weigeren ook.
Het recht om je kind bij dit gesprek te vergezellen ook.

:?

Berichttitel: Re: verplicht pubergesprek
BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 14:02 
Volwassene

Misschien denk ik te simpel hoor, maar wordt er op de middelbare school niet nog steeds maatschappijleer/biologie/wat dan ook gegeven waarin je dit soort zaken bespreekbaar kan maken? Natuurlijk zullen er kinderen zijn die in een grote groep niet over dit soort zaken willen/kunnen praten. Maar er zullen ook kinderen zijn die er niet over willen praten als hun ouders erbij zijn en die hebben het recht om dat wel te doen. Ik vind sowieso niet dat je mensen tot dat soort gesprekken kunt verplichten. Je kunt mensen informeren, inlichten en handvatten geven, maar we hebben ook allemaal nog het recht om ons leven te leven zoals we dat willen.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 14:07 
Volwassene

Boe schreef:
Misschien denk ik te simpel hoor, maar wordt er op de middelbare school niet nog steeds maatschappijleer/biologie/wat dan ook gegeven waarin je dit soort zaken bespreekbaar kan maken? Natuurlijk zullen er kinderen zijn die in een grote groep niet over dit soort zaken willen/kunnen praten. Maar er zullen ook kinderen zijn die er niet over willen praten als hun ouders erbij zijn en die hebben het recht om dat wel te doen. Ik vind sowieso niet dat je mensen tot dat soort gesprekken kunt verplichten. Je kunt mensen informeren, inlichten en handvatten geven, maar we hebben ook allemaal nog het recht om ons leven te leven zoals we dat willen.

Zo denk ik ook en zo denkt de wet ook
Daarnaast zijn er ook al vrij veel mogelijkheden waar jeugd vrijwillig heen kan als ze daar voor kiezen.
Een verplicht gesprek zal een kind niet aan het praten krijgen.
je hebt eerder de kans dat als een kind wat zegt het omgedraaid zal worden en tegen ze gebruikt.

Er zijn trouwens al een aantal groepen die oproepen tot algemene boycot

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 14:33 
Volwassene

Ik vind dit weer een groot "Big Brother is Watching You" gehalte hebben. Ik zie mijn twee pubers daar al zitten. Die trekken hun mond niet open. En gelijk hebben ze. Er was hier eerder al een post op het forum over de schoolarts/verpleegkundige in de 2e klas van het VO. Zoon is daar wel naar toe geweest en er werden toen ook vragen gesteld over allerlei zaken en gemeten en gewogen. Heb er niet veel van zoon over terug gehoord (alleen dan de vraag of hij zelf voor het Gymnasium had gekozen).
Ook het woordje verplicht stuit mij tegen de borst .......

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 16:55 
inactief

Oe, een verplicht gesprek :mrgreen: . Ik schat zo in dat mijn nu 8-jarige zoon daar straks niet heen zal gaan. Puur en alleen al omdat hij zich niks laat verplichten. Hij zegt dan altijd standaard "nee". En gelijk heeft hij.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 17:15 
inactief

stefanie schreef:
...Ook het woordje verplicht stuit mij tegen de borst .......

Ik vind het ook weggegooid geld. In deze tijd kunnen ze wel andere dingen met het geld doen. Aan Griekenland geven bijvoorbeeld.

Ik vraag me af wat men met dit gesprek probeert te bereiken. Ik denk zoiets als het voorkomen van uithuwelijken, vrouwenbesnijdenis, kinderzwangerschappen en obesitas.

Als je dan het gesprek alleen verplicht gaat maken voor allochtone meisjes (de doelgroep) dan krijg je natuurlijk meteen het verwijt dat je discrimineert, dus om niet te discrimineren maakt men het voor alle jongeren verplicht.

Voor de jongeren waarover op deze site gesproken wordt is het natuurlijk een onzin gesprek, maar op zichzelf toch niet verkeerd, om eraan te wennen om onzin gesprekken te voeren. We leven nu eenmaal in Nederland en daar is dat heel gebruikelijk. Wen er maar aan. We houden elkaar zo een beetje van de straat. Is goed voor de werkgelegenheid van verpleegkundigen.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 17:35 
Volwassene

http://www.kenniscentrum-kjp.nl/nl/clie ... ijzer.html

‎[PDF]‎ Arts en Patiëntrechten
ik krijg de link niet gezet

Laatst bijgewerkt door L jansen op 25 jun 2012, 17:44, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 17:44 
inactief

Freek Verkerk schreef:
Ik vind het ook weggegooid geld.

Ik ook

Freek Verkerk schreef:
In deze tijd kunnen ze wel andere dingen met het geld doen. Aan Griekenland geven bijvoorbeeld.

Nou, dat gaat me dan weer iets te ver. Dichterbij zijn ook nog wel wat hele goeie doelen te bedenken!

Voor de rest, wat mij betreft poging zoveel van de overheid om zich te bemoeien met zaken waar ouders voor uitgevonden zijn.

Moeder van jongetje M (2000-HB), stiefmoeder van meisje M (1991)

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 17:58 
Volwassene

E en verplicht gesprek dat je kunt weigeren?
Of begreep ik dat net verkeerd... Zal zo het nieuws eens uitgebreid bekijken :)

Overigens dan natuurlijk wel met de welbekende code oranje: potentieel probleemgezin

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 18:05 
Volwassene

Citaat:
Het Jaarlijkse gesprek moet onder andere overgewicht onder jongeren aanpakken. Naast informatie over gezond eten krijgen de pubers ook voorlichting over veilig vrijen, alcohol en drugs.  

Ah ik ben niet de enige die eerst denkt ("idioten!") en dan pas gaat lezen :)

~~Ik ben graag mezelf, er zijn al anderen genoeg.~~

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 19:58 
Volwassene

Muisjemeisje schreef:
E en verplicht gesprek dat je kunt weigeren?
Of begreep ik dat net verkeerd... Zal zo het nieuws eens uitgebreid bekijken :)

Overigens dan natuurlijk wel met de welbekende code oranje: potentieel probleemgezin

je kunt het weigeren want het verplicht stellen van een gesprek met een arts is al tegen de wet op 3 gronden die ik zo zie

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 20:04 
inactief

[De individuele gesprekken tussen pubers en een arts of verpleegkundige zullen er vooral op gericht zijn om overgewicht onder jongeren terug te dringen*]

Als zoonlief dat onder ogen krijgt gaat hij zeker stijgeren en weigeren :roll:
Hij kampt al jaren met problemen met zijn gewicht en vooral het bijbehorende onbegrip daarvoor...............
Hij heeft een te laag gewicht en is daarvoor zelfs onder behandeling van een diëtist geweest.
Daarbij sport hij gemiddeld 5 dagen in de week, rookt hij niet en weigert hij (voorlopig :wink: ) nog elke vorm van alcoholische drank.
Ik hoor het hem al zeggen; "Jullie denken toch zeker niet dat ik aan die onzin mee ga werken!!!! :evil:"
En gelijk heeft hij.
En dan praten met een schoolarts over sexualiteit e.d???? Welke puber wil dat?????? gedwongen op afspraak??????
Zoonlief heeft de vragenlijst hierover (in de 4e???) ook al geweigerd in te vullen.
Ben ik blij dat hij in 2013 eindexamen doet. Met een beetje geluk ontspringt hij de dans

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 20:20 
inactief

weer een incompetentieverklaring aan het adres van ouders....

werkverschaffing misschien???

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 20:22 
inactief

Overigens toen ik dansdochter (14 jaar) net het artikel over deze plannen liet lezen en vroeg wat ze daar van vond
was haar reactie alleen maar: "Triest, wat kun je er anders over zeggen"
En dat zegt genoeg

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 20:44 
inactief

Het lijkt mij grote onzin. Het lijkt mij de taak van huisartsen om overgewicht (vroegtijdig) te signaleren en laagdrempelig te zijn voor dit soort vragen.
Een min of meer verlicht bezoek aan de schoolarts haalt niets uit en kost alleen maar geld, terwijl er zo moet worden bezuinigd in de zorg.

BerichtGeplaatst: 25 jun 2012, 20:53 
Volwassene

Tuinmonster schreef:
Het lijkt mij grote onzin. Het lijkt mij de taak van huisartsen om overgewicht (vroegtijdig) te signaleren en laagdrempelig te zijn voor dit soort vragen.
Een min of meer verlicht bezoek aan de schoolarts haalt niets uit en kost alleen maar geld, terwijl er zo moet worden bezuinigd in de zorg.

mee eens. Maar huisartsen doen dat helaas niet/onvoldoende.

Goed dat er wát aandacht voor komt maar wel vanuit de verkeerde plek. Als mensen/kids met iemand niets hebben, zijn het wel van die 'schoolarts types'. (even lekker generaliseren, sorry als hier heeeeeeeeeeeeeele goede zitten toevallig)

BerichtGeplaatst: 26 jun 2012, 13:02 
Volwassene

Ik ben redelijk allergisch voor alles waar "verplicht" voor staat. Over dingen als mijn kinderen wil ik heel graag zelf kunnen beslissen. En mijn pubers kennende, gaan ze echt hun mond niet open doen tijdens zo'n gesprek. Ik denk dan ook dat wij niet mee gaan doen aan die onzin.

Wat mij betreft kunnen ze dat geld beter inzetten op andere manieren, er zijn nog genoeg gebieden waar e.e.a. verbeterd kan worden (ik denk aan bv snoepautomaten eruit op scholen en verplicht gezonde broodjes ipv gevulde koeken verkopen).

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]