Het is nu 20 jul 2019, 07:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 2 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verkiezingsprogramma's
BerichtGeplaatst: 07 sep 2012, 23:44 
inactief

Dennis Seeger schreef:
hummel schreef:
Kortom, veel punten waar ik achter sta. Daarnaast zou een middenpartij ook wel prettig zijn in het algemeen, de maatschappij is niet gedient met uiterst rechts en ook niet met uiterst links.

Er bestaat geen extreem linkse politieke partij meer in Nederland. En D66 is ook niet meer echt een middenpartij, eerder rechts. Over de gele linie is het hele politieke spectrum naar rechts geschoven. Als je kijkt naar de opvattingen van GroenLinks, dan kun je je ook afvragen waar je die moet positioneren. De PVDA, dat zou je momenteel een middenpartij kunnen noemen. De SP heeft de oude positie overgenomen van de PVDA aan de linker kant en is mijn ogen momenteel de enige echte linkse partij. Niet meer extreem links, sinds ze een aantal klassieke standpunten hebben laten varen (bv mbt het koningshuis).

Veel sociale verworvendheden worden overgeleverd, door vrijwel alle partijen, aan marktwerking. Zelfs al is inmiddels aangetoon dat dit lang niet overal werkt. Er wordt gemorreld aan ontslagrecht, bibliotheken, etc. Het is een donkere tijd als je het mij vraagt.

Je hebt gelijk denk ik dat alles wat naar rechts is verschoven echter denk ik dat in veel partijen een linker/midden en rechter vleugel heerst, zo ook in d66, op een aantal punten zeker meer rechts dan midden maar op groot aantal punten ook weer links/midden. Vandaar mijn kwalificatie van middenpartij.
Ik denk dat je ook niet moet denken aan rechts, links of midden want zodra er een coalitie gevormd moet worden krijg je meestal een andere politieke kleur. Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar een combinatie waarbij de wind eerder van links komt dan van rechts. Een coalitie waarbij overheersend rechts getint gedachtegoed heerst zal eerder ontstaan als de coalitie gevormd wordt door de nu "rechts" genoemde partijen. Daarom graag een partij als D66 er bij zodat er wat naar het midden getrokken wordt..

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2012, 21:33 
inactief

hummel schreef:
Je hebt gelijk denk ik dat alles wat naar rechts is verschoven echter denk ik dat in veel partijen een linker/midden en rechter vleugel heerst, zo ook in d66, op een aantal punten zeker meer rechts dan midden maar op groot aantal punten ook weer links/midden. Vandaar mijn kwalificatie van middenpartij.
Ik denk dat je ook niet moet denken aan rechts, links of midden want zodra er een coalitie gevormd moet worden krijg je meestal een andere politieke kleur. Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar een combinatie waarbij de wind eerder van links komt dan van rechts. Een coalitie waarbij overheersend rechts getint gedachtegoed heerst zal eerder ontstaan als de coalitie gevormd wordt door de nu "rechts" genoemde partijen. Daarom graag een partij als D66 er bij zodat er wat naar het midden getrokken wordt..

D66 die een coalitie met PVDA en SP compleet maakt, daar kan ik mee leven. Een nieuw paars... alsjeblieft niet. Als je ziet wat er in de Paarse jaren allemaal voor een neergang is ingezet... Op zich heeft de PVDA nu een linkser programma dan in die tijd. Maar in een paarse coalitie zal daar niet veel van over blijven ben ik bang. Helaas heeft een 'linkse' wind coalitie wel een vierde partij nodig.

We gaan het zien, nog maar een paar nachtjes slapen ;).

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 12:03 
Volwassene

Hierbij wat stukken uit het VVD programma.

Citaat:
Voor alle leerlingen geldt: bijzonder talent verdient bijzondere aandacht. Elke leerling verdient het
onderwijs dat bij zijn talenten past. De VVD heeft waardering voor vakmensen. We moeten in Nederland
niet alleen dingen kunnen bedenken maar ze ook kunnen maken. Vakmanschapsroutes in het gehele
voortgezet onderwijs moeten aantrekkelijker worden. Er komt meer aandacht voor techniek en ondernemerschap
in het basis- en voortgezet onderwijs. De VVD wil ruim baan geven aan het gymnasium en het
technasium. Hoogbegaafdheid moet serieus worden genomen. We willen in ons onderwijs meer aandacht
voor excellente leerlingen.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 12:21 
inactief

Ik vind onderwijs zeer belangrijk maar ik zal nooit en te nimmer op een partij stemmen waar de wet van de 'sterkste' geld alleen omdat ze het woord hoogbegaafdheid in de mond hebben genomen daarbij vind ik de VVD een zeer wispelturige partij. Zelfs al zou ik me kunnen vinden in hun plannen dan zou ik niet het vertrouwen hebben dat ze de plannen ook werkelijk naleven met uitzondering van het in stand houden van de hypotheek luchbel.
(Ik wil hier geen mensen beledigen maar ben gewoon een beetje te sociaal voor wat er nu allemaal gaande is in de politiek en dat frustreert enorm!)

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 12:27 
inactief

Ik stem ook dit jaar weer op D'66. Ik kan me nog steeds het meeste vinden in hun ideeën en de manier van stemmen de afgelopen 4 jaar. Oke, ik ben het niet 100% eens met de keuzes die D'66 heeft gemaakt. Een partij vinden waarmee mijn ideeën voor 100% overeenstemmen, dat wordt lastig. Of ik moet er zelf een oprichten. En daar heb ik echt absoluut geen zin in :wink: .

De VVD vertrouw ik voor wat betreft onderwijs niet. Die zeggen wat ze denken dat kiezers willen horen.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 12:29 
inactief

Wat ik wel heel lief vindt, is dat mijn kinderloze schoonzus en mijn schoonouders mijn man hebben gebeld om hem te vragen wat hij gaat stemmen. Want ze willen graag hun stem uitbrengen op een partij die "goed" is voor onze kinderen. Dat vond ik best bijzonder. Ze hebben het er de afgelopen weken dus vaak over gehad. Ik zal hem eens vragen wat hij gaat stemmen (hij is al een dikke week van huis voor werk in het buitenland).

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 16:03 
Volwassene

Ik heb dit jaar voor het eerst in mijn leven geen idee op welke partij ik zal gaan stemmen :shock: . Was altijd redelijk "partijvast" maar als ik heel eerlijk moet zijn vertrouw ik ze inmiddels geen van allen meer, rechts of links maakt niet uit. Politici roepen voor de verkiezingen wat hun achterban wil horen, om er direct na de verkiezingen op terug te komen uit "overmacht" of "in het belang van de coalitie".
Nee, er is niet een partij of programma waar ik blij van word. Misschien mijn eigen partijtje maar eens oprichten :? . Nog een dagje om na te denken ... .

BerichtGeplaatst: 10 sep 2012, 16:22 
­

.... En het lijkt er alleen maar om te gaan elkaar af te zeiken.
Bah! Voor het eerst snap ik inderdaad dat mensen gewoon niet gaan stemmen.
Al zal ik dat zelf niet doen. Wil niet dat bepaalde partij dan makkelijker aan een zetel komt.

Maar inderdaad zal het zeker niet de partij zijn waar ik de afgelopen jaren op gestemd heb.

Ze zijn dan toch wel erg slecht bezig, als meerdere mensen afhaken en zo twijfelen.

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 11 sep 2012, 10:02 
Volwassene

Ik stem weer zoals vanouds. In het verleden heb ik wel eens strategisch gestemd, maar dat is nu niet nodig. In het algemeen ben ik het eens met de ideeën van de partij, al is er een kleinigheidje, waarbij ik mezelf enigszins dwarsboom :roll:

BerichtGeplaatst: 12 sep 2012, 07:28 
Volwassene

wat een zwartmakerij gisteren tijdens dat debat. Ik snap dat je bij een debat probeert om mensen te overtuigen dat jij de beste bent, maar als je dat moet doen door anderen te beledigen/kleineren vind ik dat triest. Kom met stekhoudende argumenten, kritische vragen. En wat een gedraai om dehete brei, echt antwoord geven op de gestelde vraag bleek lastig..

zo naar het werk, stembureau zit in het gebouw dus daar ga ik eerst langs.. Andere partij dan voorheen.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2012, 09:35 
inactief

Nog steeds zwevend..
Ik weet het echt niet, kom het meest overeen met mens en spirit.. :shock: Op zich niet erg maar dan heb ik het idee dat het mijn stem echt verloren gaat, terwijl als ik op een wat grotere partij stem ik meer kans heb dat mijn stem meetelt..

ga absoluut stemmen, ik vind het zelf een plicht, omdat anderen mij dat recht gegeven hebben

BerichtGeplaatst: 12 sep 2012, 10:14 
inactief

Wat vind ik het ook moeilijk deze keer! De partij waar ik al jaren voor stem heeft een standpunt die nu hier in onze rare situatie, wonen op twee plekken voor onderwijs en enorm veel reizen voor zorg, direct voor totaal vastlopen van ons hele gezin kan zorgen. Breekpunt dus.
Alle keuzes die ik kan bedenken op meetellende partijen zijn voor mij stemmen tegen iets.
Ik heb zojuist besloten dat ik vóór ga stemmen. Voor de ieniemini partij die staat voor zaken waar ik ook voor sta. De ieniminipartij de nog helemaal zetelloos en waarbij ik het risico loop dat mijn stem verloren gaat. Maar als ik alleen maar tegen stem, voelt dat ook als verliezen. Ik ga voor het onmogelijke, dat doen we tenslotte al jaren. :mrgreen: Ik ga voor Mens en Spirit.

BerichtGeplaatst: 12 sep 2012, 11:30 
Volwassene

Nooit problemen gehad om te kiezen, het was altijd duidelijk voor me. Nu is alleen duidelijk wat ik NIET wil, en dat lijkt precies alles te zijn waar de grote partijen voor gaan. Dat zou dus stemmen 'tegen iets' worden, zoals Joos het ook omschrijft. En dat is eigenlijk tegen mijn principes, ik wil vóór iets stemmen.
Vanmiddag naar het stembureau, ik heb nog twee uurtjes om te bepalen wat 't gaat worden. Ik ben er wel uit denk ik, maar het voelt 'raar' om zo totaal anders te stemmen als de afgelopen jaren. Misschien gaat mijn stem verloren zo, kan best. Maar dan kan ik wel achter mijn keuze staan. Dat vind ik ook wat waard.

Pagina 2 van 2 [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]