Het is nu 20 jul 2018, 19:36

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nalatig?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 11:33 
Volwassene

Ik las zojuist dit bericht:
https://www.nu.nl/binnenland/5261165/mo ... erdam.html

Een moeder mag dus haar kinderen van 14, 12 en 2 niet alleen thuislaten? En dan is dat zo zwaar nalatig dat de kinderen uit huis worden geplaatst? Mijn zoon paste wel eens op bij anderen toen hij 14 was...

Het kind van 2 vind ik wel jong maar jee, dit gebeurt toch overal?

Wat denken jullie hiervan?

Berichttitel: Re: Nalatig?
BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 12:02 
Volwassene

Ik denk dat hier meer aan de hand is. Een kind van veertien kan doorgaans prima op een peuter passen (tenminste, mijn oppassen wel).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 12:26 
Volwassene

Ik ken meerdere mensen die hun jongste kinderen met oudere broertjes en zusjes alleen thuis laten. Ook beetje deze leeftijd. Ik vind dat geen probleem. In die zin vind ik dit ook overdreven. Tenzij kinderen bijv niet capabel zijn om op te passen. Dat kan ik in dit geval niet beoordelen.

Anne72

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 12:29 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Ik denk dat hier meer aan de hand is. Een kind van veertien kan doorgaans prima op een peuter passen (tenminste, mijn oppassen wel).

Dat denk ik ook, voor 14 en 15 jarige is oppassen een bijbaantje dus dat moet prima kunnen. Als het alleen de 2 jarige was dat alleen was dan kon ik dat prima snappen.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 12:33 
Volwassene

De baby is volledig afhankelijk van anderen, daarin zal het probleem zitten. Die mag je als ouder niet alleen thuislaten. En het is de vraag of je je kinderen van 12 en 14 verantwoordelijk mag houden voor de zorg.

Als er wat mis gaat, zijn de ouders volledig verantwoordelijk voor die kinderen van 2 en 12 en voor die van 14 deels. En je mag je kind van 14 daarom niet verantwoordelijk houden voor de kinderen van 2 en 12, maar dat doe je onbedoeld wel als je ze alleen laat. En je mag de kinderen van 2 en 12 sowieso niet zelf verantwoordelijk houden voor hun eigen handelen, jij bent daar nog volledig verantwoordelijk voor.

Dat dit aan de lopende band gebeurt, betekent niet dat het niet strafbaar is als er wat mis gaat.

Edit: 13 gewijzigd naar 12 jaar.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 11 mei 2018, 12:51, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 12:49 
Volwassene

De ouders zijn op die leeftijd alleen verantwoordelijk voor als een kind iets uithaalt, dus schade maakt oid. Voor oppassen bestaat er geen minimale leeftijd voor van de wet en het mag daarom gewoon. Je bent volgens de wet dus niet nalatig als ouder. Dus er moet een verhaal achter zitten anders verwerpt de rechter de eis van nalatigheid, oudste kind is 14, moeder was in de buurt dus als er iets was( niet zijnde brand maar val) hadden ze in theorie kunnen bellen en zou moeder er zo zijn. Zonder verdere details kunnen ze juridisch weinig.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 12:54 
Volwassene

Ik ben het hier niet mee eens.

De wet geeft namelijk wel degelijk aan dat ouders verantwoordelijkheid hebben voor het in hulpeloze toestand achterlaten.
De baby was hulpeloos en de zorg werd door moeder overgedragen op kinderen van 12 en 14. Die moeten dus handelen, want zorgen. En voor het handelen van kinderen van 12 zijn ouders volledig verantwoordelijk en die van 14 deels verantwoordelijk.

Je ziet nu wat het dus heeft opgeleverd: de kinderen moesten niet alleen zichzelf in veiligheid brengen, maar ook zorgen voor de baby. Kun je een 14-jarige daarvoor de volledige verantwoordelijkheid geven? Nee.

Het had dus bijv kunnen gebeuren dat baby was achtergelaten, en dan zou moeder sowieso vervolgd worden.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 16:36 
Volwassene

Sacha schreef:
De baby is volledig afhankelijk van anderen, daarin zal het probleem zitten. Die mag je als ouder niet alleen thuislaten. En het is de vraag of je je kinderen van 12 en 14 verantwoordelijk mag houden voor de zorg.

Als er wat mis gaat, zijn de ouders volledig verantwoordelijk voor die kinderen van 2 en 12 en voor die van 14 deels. En je mag je kind van 14 daarom niet verantwoordelijk houden voor de kinderen van 2 en 12, maar dat doe je onbedoeld wel als je ze alleen laat. En je mag de kinderen van 2 en 12 sowieso niet zelf verantwoordelijk houden voor hun eigen handelen, jij bent daar nog volledig verantwoordelijk voor.

Dat dit aan de lopende band gebeurt, betekent niet dat het niet strafbaar is als er wat mis gaat.

Edit: 13 gewijzigd naar 12 jaar.

De strafwet geeft aan dat kinderen vanaf 12 jaar veroordeeld kunnen worden. Daarmee zijn ze wettelijk capabel genoeg om voor hun eigen daden te gevolgen te kunnen inzien. (dus niet vanaf 13 jaar).
Daarmee heeft dat kind van 14 niet de verantwoording voor de 12 jarige.

Wat bij oppas uiteraard wel meespeelt is de bereikbaarheid van en volwassene (ouder of buur , welke buur dan wel moet weten dat een kind kan bellen, of bv grootouder) voor noodsituaties.

En gegeven het aantal ouders die veel jongere kinderen gewoon buiten laten spelen, ook vaak onder toezicht van iets grotere broer of zus, lijkt me dat het blote feit dat die kinderen alleen thuis waren nooit zonder aanvullende issues reden voor uithuisplaatsing kan zijn.

Dit wordt gestaafd door de uitspraken van de rechters inzake het zeilmeisje, dat keer op keer gewonnen heeft van ambtenaren (kinderbescherming en schoolinspectie) omdat deze mensen meenden op basis van leeftijd iets te kunnen verbieden ipv op een capaciteiten onderzoek bij de jonge dame zelf. Uiteraard is zeilen zelf niet verboden voor kinderen.
Net zo als alleen blijven zonder ouder is net zo min verboden is bij wet.

Ik ben dan ook benieuwd naar de uitspraak van de rechter straks....zeker als de brand bij haar aanwezigheid niet voorkomen had kunnen worden.
(Zelfs als die kinderen vuur gemaakt hebben vraag ik me nog af of het dan niet de kinderen zijn die voor het jeugdstrafrecht dienen te verschijnen.)

Tevens moeten we heel erg oppassen om bij alles wat mis gaat meteen ouders voor de rechter te halen.....laat staan vast te zetten voor er enige uitspraak is.
Anders worden er straks alleen nog "kasplantjes" opgevoed omdat ouders zo voorzichtig met alles moeten worden dat de kinderen in een te strak keurslijf moeten gaan lopen om nog fatsoenlijk de omgeving te leren verkennen, en daarvan ook te leren.
Een kind moety als ie 2 jaar is al mogen beginnen met klimmen, klauteren etc....niet pas als ie 12 jaar is. Heeft ie dan geen ervaring (motorisch) dan ga je juist veel ernstiger ongevallen kweken...ernstiger omdat als iets fout gaat (vallen bv) dit bij 12 jarigen al harder aankomt dan bij een 2 jarige....alleen als doordat de 12 jarige van groter hoogte valt.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 17:00 
Volwassene

reinier schreef:
De strafwet geeft aan dat kinderen vanaf 12 jaar veroordeeld kunnen worden. Daarmee zijn ze wettelijk capabel genoeg om voor hun eigen daden te gevolgen te kunnen inzien. (dus niet vanaf 13 jaar).

In deze bron staat dat ouders volledig verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun kinderen tot en met 13 jaar oud:

https://www.rechtsbijstandverzekering.c ... id-ouders/

Ik denk dat er een verschil is tussen aansprakelijkheid en de strafwet. Bijv schade maken aan spullen van anderen valt wel onder aansprakelijkheid maar geen strafwet, toch?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 17:04 
Volwassene

[quote="reinier"
Net zo als alleen blijven zonder ouder is net zo min verboden is bij wet. [/quote]

Maar het is bij wet wel verboden als een ouder een hulpbehoevende alleen thuis laat. En een baby is wel hulpbehoevend. Maar ja, die was niet alleen thuis.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 11 mei 2018, 17:12, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 17:11 
Volwassene

Inderdaad is financiële aansprakelijkheid iets anders.
Maar dat is in dit issue eigenlijk niet van toepassing, want dit lijkt meer op strafrecht....de zorgplicht van een ouder gaat overigens door tot 21 jaar....
Daarnaast hebben ouders ook nog gedeelde aansprakelijkheid voor wat oudere kinderen (14 en 15 jaar oud).
Nog oudere kinderen zijn zelf aansprakelijk.....en kunnen dus met een schuld hun verdere leven starten.

Deze aansprakelijkheid betekent dus dat je door je kinderen veroorzaakte schade moet vergoeden....ook bij opzet.

Let er daarbij op dat verzekeraars wel opzettelijk veroorzaakte schade vergoeden van kinderen jonger dan 12 jaar (mijn polis, mogelijk hebben andere verzekeringen andere voorwaarden). Als de kinderen ouder zijn wordt slechts opozettelijk veroorzaakte schade of schade met voorwaardelijke opzet vergoed. Dat laatste komt voor als de aktie van het kind opzettelijk was maar dat de veroorzaakte schade vanwege die aktie eigenlijk niet te voorzien was....hierbij zal zeker gelden dat bij een 13 jarig kind eerder iets "niet te voorzien was" dan bij een 16 jarig kind.

Citaat:
Maar het is bij wet wel verboden als een ouder een hulpbehoevende alleen thuis laat. En een baby is wel hulpbehoevend. Maar ja, die was niet alleen thuis.

Dat zou het geval zijn als grote broer/zus er niet was....nu hebben die andere kinderen de 2 jarige gered. Je kan echt niet met droge ogen beweren dat de 2 jarige alleen thuis was.

En ik herinner me een krantenbericht waar moeder wel thuis was....maar kon het kind niet meer bereiken.
Is het dan ook strafbaar als je je kind boven in bed legt en zelf beneden bent?
Want je was niet bij je kind in de kamer toen het nodig was.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 17:42 
Volwassene

Ik vind het een interessante kwestie. Ik denk dat het probleem erin zit dat moeder niet heeft kunnen ingrijpen. Kinderen hebben zichzelf gered en een buur heeft geholpen. Daar zit volgens mij het probleem. En hoe is die brand onstaan? Had moeder iets kunnen doen om verergering ervan te voorkomen, als ze thuis was geweest?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 18:53 
­

Ik kan wel volgen wat Reinier zegt.
Wat ik vooral echt, echt, echt vreselijk vind, is dat dit vervelende ongeluk, waarschijnlijk van het type dat overal wel eens kan voorkomen, direct aanleiding is tot zulke draconische maatregelen.
De jongens hebben zich goed gered, dus de moeder had gelijk: ze kunnen kennelijk wel goed handelen bij een gevaarlijke situatie.

Maar ze zijn wel gewond geraakt en waarschijnlijk hevig geschrokken, de moeder zal heus wel een schuldgevoel hebben en ook enorm zijn geschrokken.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 20:04 
Volwassene

Citaat:
Ik denk dat je niet moet onderschatten hoe onbehouwen de overheid tegenwoordig soms te werk gaat om kinderen van ouders te scheiden. Ik ken verschillende gevallen waarin dit volledig onterecht was, maar waar ouders en kinderen wel een enorme knauw opgelopen hebben.

Ik kan me hierin vinden. Ik zit nu ook te denken aan al die schrijnende situaties waarin er echt grote problemen waren in gezinnen en er niet ingegrepen werd om kinderen te beschermen, en dan is het wel een vreemd contrast dat er wel meteen wordt ingegegrepen terwijl dit gezin verder niet bekend was bij jeugdzorg. Het lijkt uit al mijn bovenstaande posts wellicht of ik ook vind dat het terecht is, ik ben vooral bezig met de situatie begrijpen en ook begrijpen hoe de wetgeving in elkaar zit.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 20:09 
Volwassene

Krantenberichten kloppen heel vaak niet of zijn onvolledig. Ik ga er van uit dat we te weinig informatie hebben om conclusies te kunnen trekken.
Nalatigheid kan misschien ook betekenen dat moeder iets heeft nagelaten waardoor de kans op brand vergroot is?

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 20:52 
Volwassene

Het kan dat de moeder nalatig is geweest......maar dan ben ik dat ook wel eens geweest door een koekenpan met olie op maximum vermogen te laten doorwarmen toen er aangebeld werd.

Dankzij alles wat ik van dit soort brandjes wist is dat zonder schade afgelopen, want deksel op de pan en naar buiten met het ding.
Daar laten afkoelen.

Dat had, bij een andere bouw van een huis dan het onze (aangebouwde keuken dus vuur zou sowieso nooit direct inpandig zijn), ook kunnen leiden tot op bovenverdieping opgesloten kinderen en voor de ouder onmogelijkheid nog in te grijpen...genoeg mensen die water gebruiken bij vuur per slot, ook als het brandende olie is.
Hoeveel kinderen leren tegenwoordig nou nog wat te doen bij vlam in de pan?

En ook mijn kinderen hebben toen meteen van me geleerd hoe te handelen bij te hete koekenpannen met olie....en zelf ook een keer die kennis moeten gebruiken trouwens. Ook dat je later als je buiten de deksel van de pan haalt die tussen jezelf en de pan moet houden met (eventuele) wind in je rug, want als je ook maar iets te vroeg die deksel weghaalt heb je meteen weer vuur.

En terug naar dit topic......hoe zou het zijn om elke ouder waarvan een kind brandwonden oploopt maar gelijk de kinderen af te nemen? bv barbecue maar ook:
Nalatig door hete pannen op het vuur te hebben en je kind erbij in de buurt....maar heb je geen zicht op je kind dan riskeer je weer hetzelfde als er iets gebeurt in de kamer, bv omdat het kind de boekenkast of veel boeken over zich heen omtrekt.

Dit is geen jeugdhulpverlening meer, dit is gezinnen van de wal in de sloot helpen, en het wordt tijd dat dit soort hulpverleners voor fouten in beoordeling op dezelfde manier als artsen voor hun fouten bestraft kunnen gaan worden....persoonlijke verantwoordelijkheid dus.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 21:04 
Volwassene

Ik vind het een heel apart verhaal. Om maar met de deur in huis te vallen: mijn 13- en 12-jarige passen soms ook op hun kleine broertje.Niet heel regelmatig en nooit heel lang, maar wel even als de nood aan de man is. Ik vertrouw ze daar ook volledig in.

Ik ben dus ook eigenlijk wel heel erg benieuwd op welke gronden deze moeder nalatig is verklaard. Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit op basis van het alleen laten van de kinderen is. In dat geval kunnen we alle oppasmeiden en -jongens wel opdoeken.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 21:25 
­

https://www.rijnmond.nl/nieuws/168271/B ... r-kinderen

Kennelijk is er toch wat meer aan de hand idd.

Al vraag ik me dan af of die buurtbewoners al eerder aan de bel getrokken hebben bij jeugdzorg. Maar dat komt omdat ik ook niet zoveel vertrouwen in buurtbewoners heb die wel even een boekje open doen tegenover de media.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 21:41 
Volwassene

De concrete situatie van die brand is ook uit de hand gelopen omdat de kinderen ingesloten zaten. Alle deuren zaten op slot en ze hadden blijkbaar geen sleutel, begreep ik uit het filmpje. Ik heb mijn zoon ook wel eens alleen thuis gelaten maar wij hebben altijd een reservesleutel paraat en zoon is ook geinstrueerd waar deze te vinden.

Maar inderdaad is dit blijkbaar toch onderdeel van een situatie waarin mogelijk meer speelt.

BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 22:07 
Volwassene

Bij ons thuis staat op elke deur die op slot zit de sleutel op de deur. 10 Keer liever dat ze onbedoeld binnenkomen dan dat wij er niet uit kunnen. De secondes die je nodig hebt om eerst de sleutel te pakken/zieken kun je precies niet meer hebben. Maar ik merk om me heen dat niet veel mensen er zo over denken...

Wat betreft deze situatie, ik kan me ook bijna niet voorstellen dat er niet (al) meer aan de hand was. Maar om nu omwonenden te gaan interviewen vind ik gewoon not done. Indianenverhalen zijn zomaar geboren en kunnen enorm veel schade aanrichten, zeker waar een situatie toch al precair is. (Ik heb het filmpje dan ook niet gekeken)

Pagina 1 van 2 [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende