Het is nu 20 jul 2019, 07:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 4 van 6 [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuwsuur over HB dropouts
BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 11:13 
inactief

Ik dacht dat ik het gewoon net zo makkelijk zou krijgen op het VO als op de BS.
Maar ineens waren daar vakken waar ik helemaal niet zo goed in was.
En natuurlijk zag ik alleen de dingen die ik niet kon en vond ik mezelf een enorme mislukkeling.
Raakte ik bij alles wat ik niet direct begreep enorm in de stress en no time lukte er niks meer.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 11:17 
Volwassene

Citaat:
Ik dacht dat ik het gewoon net zo makkelijk zou krijgen op het VO als op de BS.

Volgens mij schrikken veel slimme kinderen (niet alleen HB) zich een hoedje op het VO. Nooit wat hoeven doen op het BO, worden ze soms wel heel ruw wakker geschud en dat terwijl de omgeving ook nog eens nieuw is en ze midden in de puberteit zitten. Voor sommige kinderen een harde leerschool. Jammer, want er kan een hoop voorkomen worden door hier iets meer aandacht aan te besteden op het BO (iets meer uitdaging, wel af en toe huiswerk mee).

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 11:25 
Volwassene

Ja, mijn HAVO-neefje scheen laatst verzucht te hebben 'had ik maar wat meer genoten van de basisschool' omdat hij nu gebukt gaat onder grote hoeveelheden huiswerk. Vrij universeel dus.

Ik heb de nieuwsuur-docu overigens ook gezien op uitzending gemist. Kan me wel van beide standpunten iets voorstellen. Een kind uit zijn dropout-spiraal krijgen lijkt me enorm lastig. En of Feniks ze teveel in een slachtofferrol laat zitten? Zou best kunnen. Kunnen de ouders die nu geld aan al die treinkaartjes uitgeven echt niet iets zelf financieren waarmee deze kinderen toch aan hun zaakvakken werken? Een studerend kind kost straks ook geld tenslotte. Maar ja, een docu van 10 minuten geeft altijd een versimpeld beeld.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 11:44 
Volwassene

Veel drop-outs zijn letterlijk ziek. Van school. Ze hebben een burnout, zien het leven niet neer zitten. Ze moeten eerst zichzelf terugvinden (wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?) voordat er weer een begin kan worden gemaakt met dingen als 'werken aan zaakvakken'.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 11:46 
Volwassene

Wat je niet ziet en wat in zo'n kort item niet belicht kan worden, zijn de jaren die er aan vooraf zijn gegaan. Vaak hebben deze kinderen/jongeren heel vaak geprobeerd een nieuwe start te maken, hebben keer op keer hun neus gestoten, zijn teleurgesteld door docenten, hulpverleners en volwassenen. Deze littekens zijn niet zomaar weg te poetsen. Als je na jaren van onderpresteren en vechten tegen de bierkaai, depressies en onbegrip bij Feniks terecht komt, kun je niet ineens zeggen, dat is geweest nu even de schouders eronder en alles komt goed. Deze leerlingen zijn beschadigd, gepokt en gemazeld. Eerst moeten ze (weer) vertrouwen krijgen in volwassenen, in zich zelf voor ze verder kunnen met bijvoorbeeld leren.

Ouders hebben vaak al jaren met enorm veel stress geleefd. (Hoe voel je je bijvoorbeeld als ouder als je kind niet meer leven wil?) Ze hebben vaak veel tijd en energie moeten besteden aan gesprekken met school en hulpverleners. Vaak krijgen ze tegengestelde adviezen. Soms volgden ze adviezen op, die desastrues bleken te zijn voor hun kind. Ze hebben vaak al kapitalen uitgegeven aan ondersteuning. Dan is het fijn als er een plek is waar je kind terecht kan en zich thuis voelt. Want voor velen geldt dat zijzelf en hun kind al vaak met scheve ogen zijn aangekeken. Denk maar aan het topic hier over ongevraagde adviezen. Dus bedenk je dan eens wat mensen waarschijnlijk te horen krijgen als hun kind niet naar school kan/gaat.

Zowel de jongeren als hun ouders zijn vaak moe gestreden. Dan moet er eerst rust komen. Feniks biedt die rust aan deze groep. Vaak voelen ze zich er thuis bij de anderen jongeren. Iets wat ze zelden hebben meegemaakt.

Het zou geweldig zijn als er ook ruimte en vooral geld beschikbaar zou zijn om deze jongeren in een veilige omgeving les te geven. Maar dat kan nu helaas niet. Terwijl er zeker ook jongeren zitten, die dat wel graag willen.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 11:47 
Volwassene

@Paula

Als altijd zeg je veel korter en bondiger, wat ik ook probeer uit te drukken!

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 12:02 
Volwassene

Bedankt Wat, mijn.dochter is nog maar 11 maar heeft littekens op haar gezicht en op haar ziel. Fijn dat je dit zo goed hebt verwoord!

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 12:09 
Volwassene

Paula schreef:
Veel drop-outs zijn letterlijk ziek. Van school. Ze hebben een burnout, zien het leven niet neer zitten. Ze moeten eerst zichzelf terugvinden (wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?) voordat er weer een begin kan worden gemaakt met dingen als 'werken aan zaakvakken'.
wat schreef:
Wat je niet ziet en wat in zo'n kort item niet belicht kan worden, zijn de jaren die er aan vooraf zijn gegaan. Vaak hebben deze kinderen/jongeren heel vaak geprobeerd een nieuwe start te maken, hebben keer op keer hun neus gestoten
Hier kan ik me alleen maar 100% bij aansluiten, en ik spreek uit ervaring.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:00 
Volwassene

Chloé schreef:
Paula schreef:
wat schreef:
Wat je niet ziet en wat in zo'n kort item niet belicht kan worden, zijn de jaren die er aan vooraf zijn gegaan. Vaak hebben deze kinderen/jongeren heel vaak geprobeerd een nieuwe start te maken, hebben keer op keer hun neus gestoten
Hier kan ik me alleen maar 100% bij aansluiten, en ik spreek uit ervaring.

Hoewel mijn jongste (net) niet is uitgevallen sluit ook ik me hierbij aan. Voor 200%.
En geen buitenstaander die niet zoiets zelf meegemaakt heeft kan bevatten of begrijpen hoeveel energie erin is gaan zitten om de jongste er doorheen te helpen.
Ook energie van zijn docenten en begeleiders van de 2e VO school.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:08 
Volwassene

Paula schreef:

Natuurlijk ben ik het daar helemaal mee eens. De kinderen die daar terecht komen zijn helemaal vastgelopen. Maar om nu te zeggen dat Feniks zich noodgedwongen moet beperken tot alleen geestelijke hulp omdat ze geen financiering hebben voor onderwijs... Dat vind ik toch een gemiste kans. Ik zou toch mogen hopen dat iemand die op zijn 16e daar binnenkomt en na een half jaar therapie weer wat op begint te krabbelen, juist de kans krijgt om op de een of andere manier de zaakvakken weer op te pakken. Want het einddoel lijkt me toch om de gemiddelde dropout weer richting een opleiding te krijgen. MAar nogmaals, ik wil het niet te licht afdoen want heb het zelf uiteraard niet meegemaakt.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:15 
Volwassene

@Wat: "kort en bondig" is niet hoe ik bekend sta hoor :mrgreen: .
wat schreef:
Omdat de Fransen weigeren aan hun talen te werken. :roll: Ze spreken amper Engels...Dus als je wilt handelen met de Fransen zal je moeten zorgen dat je Frans spreekt. Veel bedrijven lopen er tegen aan, dat steeds minder Nederlanders Frans spreken.
Dat is nou een typisch Nederlandse reactie :wink: . "Zij doen het niet dus doen wij het maar".
Dat we als handelsland in de 17e eeuw zo dachten, kan ik begrijpen. De wereld was veel 'kleiner' dan nu, 'we' waren afhankelijk van onze handel met omringende landen en dan hielp het als je de taal enigszins sprak. En 100-200 jaar geleden was de handelstaal/diplomatieke voertaal Frans. Dus ja, toen was het handig om dat op school te onderwijzen.

Maar we leven nu in 2015, in een wereld die Engels als voertaal heeft. De Fransen vertikken het om zich aan te passen aan die wereld. Als de internationale handelswereld & politieke wereld categorisch Engels blijven spreken, wordt een land als Frankrijk vanzelf gedwongen om het taalonderwijs te verbeteren en buiten de grens te gaan spreken. Als het financiële gevolgen gaat hebben, willen ze heus wel.

Ik zie de toegevoegde waarde van Duits en Frans als verplichte vakken op school niet meer. Ons onderwijssysteem loopt m.i. jaren achter op de internationale ontwikkelingen.
Waarom niet de leerlingen zelf een keuze laten maken als het gaat om de tweede moderne vreemde taal: Bv uit 5 mogelijkheden zoals Frans, Duits, Spaans, Chinees, Arabisch. Dan heb je te maken met gemotiveerde leerlingen (want zelf gekozen voor die taal). En lever je een generatie af die een taal beheerst waar ze wat aan gaan hebben.

Maar ik dwaal af ...

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:20 
Volwassene

Paula en Wat :bow:
ik vind het inspirerend om te lezen hoe mooi jullie dingen kunnen verwoorden.

Ik vind het inderdaad wel jammer dat ze dit niet voldoende hebben kunnen uitdragen tijdens de uitzending.
Nu leek het probleem niet zo heel groot, alle pubers hebben problemen tenslotte.

Ik vond de titel van een stuk laatst over Feniks mooi maar heftig; ik weet niet of mijn kind in de trein stapt of er voor springt.....
daarom breng ik hem met de auto' (o.i.d.).
Dit geeft in een notendop weer hoe erg het gesteld is met deze kinderen

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:23 
Volwassene

LauraB schreef:
Natuurlijk ben ik het daar helemaal mee eens. De kinderen die daar terecht komen zijn helemaal vastgelopen. Maar om nu te zeggen dat Feniks zich noodgedwongen moet beperken tot alleen geestelijke hulp omdat ze geen financiering hebben voor onderwijs... Dat vind ik toch een gemiste kans. Ik zou toch mogen hopen dat iemand die op zijn 16e daar binnenkomt en na een half jaar therapie weer wat op begint te krabbelen, juist de kans krijgt om op de een of andere manier de zaakvakken weer op te pakken. Want het einddoel lijkt me toch om de gemiddelde dropout weer richting een opleiding te krijgen. MAar nogmaals, ik wil het niet te licht afdoen want heb het zelf uiteraard niet meegemaakt.
Ik weet niet in hoeverre Feniks hetzelfde/anders handelt als het voormalige CCL. Maar bij CCL was het ook zo dat jongeren die weer aan het opkrabbelen waren, de mogelijkheid hadden om (met begeleiding) weer bepaalde schoolvakken op te pakken. Het is niet alleen maar knutselen en therapie ... al is dat traject voor sommige jongeren wel heel lang omdat ze van heel diep en ver moeten komen.

Jij denkt aan een half jaar therapie om weer op te krabbelen. Maar we praten hier over jongeren die de weg zo zijn kwijtgeraakt en die zo beschadigd geraakt zijn, dat 2 jaar therapie eerder in de buurt komt om ze weer een beetje op de rit te krijgen. Als je in zo'n traject zit, is 'terug naar school' bepaald niet het eerste doel van ouders, begeleiders en kind. Heel cru gezegd, je bent vaak al blij dat ze nog geen zelfmoord gepleegd hebben. Er zijn jongeren waarbij dát een hele tijd het enige doel is.

Overigens was het doel van CCL niet "terug naar school/opleiding". Het doel was "terug naar het leven". Een subtiel verschil. Jongeren die zichzelf hervonden en het leven weer zagen zitten, gingen soms wel terug naar school. Of naar een vervolgopleiding. Of naar de open universiteit. Of ze startten een eigen bedrijfje. Of ze gingen werken. Maar het doel waar het om draaide, was de jongere weer voldoende bodem geven en het gevoel dat hij zijn eigen leven kan sturen.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:32 
Volwassene

Tja, mijn dochter(20) heeft "gekozen" voor oppervlakkigheid, aan de buitenkant vrolijk, doet een beetje aan der HBO (niet genoeg), heeft een baantje in een restaurant, kleed zich als 15 en gedraagt zich zo ook.

Ik krijg soms de vraag of ze niet inziet dat ze verkeerd bezig is, dat weet ik eerlijk niet, ik kom er niet doorheen.

Maar iemand die het leek te begrijpen, vergeleek het met anorexia, dan denk je ook dat je "goed" bezig bent, en zolang je niet inziet van niet kan je ook niet aan jezelf werken, vond ik heftig. :cry:

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:45 
­

Paula wat betreft die talen zeg jij precies wat ik denk.

Wat je over het CCL schreef is heftig....

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 14:53 
Volwassene

@Paula

Misschien had ik een ironie-teken bij mijn stukje over Frans moeten zetten. Het verwoordt het economisch belang. Maar ik ben geen econoom. Ik ben een anglist. Ik heb liever dat er ingezet wordt op echt goed Engels leren. :wink:

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 16:13 
Volwassene

@Wat. Ik ook hoor. Al beheers ik het Frans best aardig, ik lees zelfs wel eens voor de lol een boek in die taal.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 17:10 
Volwassene

Ik hoop dat Stromae de Franse taal weer wat populairder maakt. :rockit1:

Frans was in de brugklas al mijn favoriete vak.
Maar als ik de leraar van de tweede klas in de brugklas had gehad, dan had ik waarschijnlijk nooit Frans gekozen.
Die man was een gruwel.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 17:23 
Volwassene

@Kaatje: oppervlakkigheid kan een overlevingsstrategie zijn. Door je zo op te stellen als jouw dochter doet, hoeft ze niet na te denken over de diepere lagen: wie ben ik, wat wil ik? Vermoedelijk wéét ze dat ook niet eens. Nadenken over zulke zaken kan heel bedreigend zijn als je moet vaststellen dat je geen idee hebt. Best mogelijk dat ze dat lang kan volhouden. Het is echter ook mogelijk dat er een moment komt dat deze strategie niet meer voor haar werkt.

Zelf heb ik er vroeger bewust voor 'gekozen' om geen emoties meer binnen te laten. Niets, van niemand. Ook niet van mezelf. Dat is jaren goed gegaan (ik was een professioneel ijskonijn), tot ik op zeker moment door een combinatie van privé- en werkproblemen zwaar overspannen raakte. Toen werkte mijn verdedigingsmechanisme niet meer en viel mijn muur om. Alle prikkels kwamen even hard, keihard, binnen. Ik werd overspoeld door emoties. Dat maakt dat ik nog veel harder instortte want niet alleen kreeg ik met teveel prikkels tegelijk te maken, ik was bovendien niet in staat om ermee om te gaan - niet eens op individuele basis - want ik had al meer dan 20 jaar succesvol elke vorm van emotie en prikkel buiten de deur gehouden. Het heeft me bijna 10 jaar gekost om een middenweg voor mezelf te vinden waarbij ik wel dingen toelaat, maar ook weet wanneer ik me voor iets moet afsluiten.

Ik kan me voorstellen dat jouw 20-jarige die modus waarin ze zichzelf kan doorgronden en de buitenwereld aan kan, nog niet gevonden heeft.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2014, 17:46 
Volwassene

LauraB schreef:
Ja, mijn HAVO-neefje scheen laatst verzucht te hebben 'had ik maar wat meer genoten van de basisschool' omdat hij nu gebukt gaat onder grote hoeveelheden huiswerk. Vrij universeel dus.

Mijn zoon wil terug naar groep 8..........

Pagina 4 van 6 [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]