Het is nu 20 nov 2018, 01:51

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Had Einstein ADD?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 21:44 
Volwassene

Volkskrant checkt de zin en onzin van uitspraken van anderen, zo ook de uitspraak van hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis. Volgens hem is het duidelijk: Einstein had ADD. Die conclusie trok de beste man omdat Einstein volgens zijn zeggen last had van slechte concentratie, leerproblemen op school, verstrooidheid en koppigheid. Allereerst wordt door deze uitspraak maar weer eens pijnlijk duidelijk hoe onderbelicht hoogbegaafdheid is in de psychologie. Dat een hoogleraar bij een overduidelijk hoogbegaafd persoon deze symptomen simpelweg wegzet als ADD vind ik eigenlijk schokkend. Ik mag hopen dat deze man niet representatief is voor alle hoogleraren op dit vlak :?

Dat ter zijde... Vol verwachting klopte mijn hard, zou de Volkskrant eens gaan kijken hoe het eigenlijk kon dat zo'n briljante man het zo slecht deed op school? Zouden ze ontdekt hebben dat hoogbegaafd geen synoniem is voor slim? Zouden ze in hun vlogje tot de conclusie komen dat Ap, hoogleraar of niet, een misdiagnose heeft gesteld omdat de patiënt geen ADD had, maar simpelweg kneiter hoogbegaafd was en al deze symptomen en simpele uiting waren van complete verveling op school? Helaas, helaas... ik vond de conclusie van de Volkskrant te gemakkelijk, een gemiste kans en eigenlijk Volkskrant onwaardig. Dat zelfde geldt overigens voor het NRC Handelsblad...

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Had Einstein ADD?
BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 21:57 
Volwassene

Ik vind het persoonlijk belachelijk dat ze zich eraan wagen. Zowel de hoogleraar als de Volkskrant. Zonder een goede psychiater die onderzoek doet mag er geen diagnose gesteld worden. Vooral de hoogleraar vind ik kwalijk in dit verhaal, die zou dit moeten weten.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 07:40 
Volwassene

Ik kwam van de zomer een artikel tegen waarin stond dat het helemaal niet waar was dat Einstein het slecht deed op school. Daarin stond dat het op een misverstand berust. Het systeem van becijfering op scholen veranderde aan het eind van zijn schooltijd. Waar tot die tijd de cijfers gegeven werden van 1-5, werd dat veranderd in 5-1. Toen men aan het eind van zijn leven terugkeek naar de schoolresultaten, heeft men deze omslag in het systeem niet meegenomen.

Dit artikel geeft vergelijkbare informatie, waar ook een herkenbaarder hb beeld uit naar voren komt:
https://www.quest.nl/artikel/albert-einstein-was-een-langzame-leerling-fabeltjeskrant

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 07:50 
­

Leuk leuk leuk, post mortem psychische stoornissen toewijzen. :roll:

Net als die IQ-s die worden toegedicht aan mensen die niet meer leven en nooit een test gemaakt hebben (bijvoorbeeld, omdat die in hun tijd nog niet eens bestonden :roll: :wink: ) is dit natuurlijk gewoon aandachttrekkerij van niveau fabeltjeskrant.

Bovendien deed Einstein het helemaal niet 'slecht' op school. Hij was juist meestal de best presterende leerling in de klas.

https://gizmodo.com/5884050/einstein-ac ... ent-grades

Dat ene examen dat hij niet haalde, deed hij dacht ik 1,5 jaar eerder dan gebruikelijk en het werd ook nog eens in een taal afgenomen waarin hij tot dan toe weinig onderwijs gehad had (Frans.) Hij deed het alsnog prima op wiskunde.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 12:07 
Volwassene

Broodje aap verhalen met het woord "Einstein" erin scoren nu eenmaal goed. Bovendien, waarom zou een journalist ook zijn best doen om waarheidsgetrouw te schrijven wanneer het sappig kan?

Laatst bijgewerkt door Moloch op 29 aug 2017, 12:27, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 12:16 
Volwassene

Moloch schreef:
Broodje aap verhalen met het woord "Einstein" erin scoren nu eenmal goed. Bovendien, waarom zou een journalist ook zijn best doen om waarheidsgetrouw te schrijven wanneer het sappig kan?

Dat is maar net hoe de journalist bekent wil staan inderdaad.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 14:32 
Volwassene

Ik kreeg gisteren neigingen om contact op te nemen met de eindredacteur, maar bedacht me dat ik daar helemaal geen zin in heb. Verspilde energie. Maar toch, van zo'n grote krant zou je beter verwachten.

Neem dan het Noord-Hollands Dagblad waar een tijd geleden een soort HB special is gemaakt met een hele pagina met meerdere artikelen die prima de kern van het verhaal beschreven. Verschillende stukken die de minder bekende kanten van HB goed belichten zonder door te schieten naar het andere uiterste en er gelijk een kommer en kwel verhaal van te maken. Het kan dus wel.

Voor wie het interessant vindt:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/den ... n-noordkop

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 15:22 
­

Het artikel in NRC (eerder had ik het filmpje op youtube gezien van Volkskrant) gaat niet over Einstein, ook niet over ADD, en zeker niet over hoogbegaafdheid: het gaat over ap Dijksterhuis.

Die opmerking over Einstein is gewoon een losse kreet die iemand in een interview maakt (en komt dus voor rekening van de geïnterviewde, die misschien beter moet weten, maar ik denk dat we allemaal ook wel kunnen bedenken vanuit welke intentie dit interview is gegeven - en alles wat aandacht genereert is mooi meegenomen :wink: ), niet een feit in een redactioneel stuk. Laten we het wel in de context houden.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2017, 17:34 
Volwassene

Goed punt, daar let ik meestal beter op.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]