Het is nu 19 sep 2018, 06:19

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen over doortoetsen versus IQ-test en IQ-test in het alg
BerichtGeplaatst: 14 jul 2014, 22:13 
inactief

Ik heb nog wat vragen over doortoetsen versus een IQ-test en over IQ-testen in het algemeen. Ik probeer duidelijk te krijgen wat je het beste kan doen om het niveau voor bijv. verrijkingswerk te bepalen. Ik ben zelf zoekende ivm mijn dochter, dus zet ik mijn gedachten hier graag op 'papier' zodat jullie er op- en aanmerkingen bij kunnen plaatsen.

Ik lees regelmatig op dit forum dat geadviseerd wordt vooral/in eerste instantie door te laten toetsen, door school of desnoods extern, ipv het afnemen van een IQ-test.

Argument daarvoor dat genoemd wordt, is dat het cijfer van het IQ niks zegt over het didactisch niveau, het niveau waarop de leerstof beheerst wordt. De relatie tussen IQ en leervoorsprong is niet één op één: een hoog IQ betekent niet automatisch dat er een voorsprong is, en een niet-hoogbegaafd IQ betekent niet dat er geen voorsprong opgebouwd kan zijn; nog los van dat je wilt weten hoe groot de voorsprong is. En aangezien het wenselijk is dat een leerling uitgedaagd wordt, moet de aangeboden leerstof aansluiten in de zone van naaste ontwikkeling; op niveau dus. En om dat niveau te kunnen bepalen is doortoetsen met Cito's of methodetoetsen nodig totdat er uitval is (een lage C of hoge D).

Ik kan bovenstaande redenering goed volgen. Maar ik heb toch nog wat vragen... ik heb geen ervaring met IQ-testen of doortoetsen, dus mogelijk klopt het niet wat ik hieronder schrijf - daarom ook mijn vraag hier!

De (kleuter)cito meet vooral het niveau op taal en rekenen. Je weet dan welke stof het kind beheerst, maar je weet niet wat het in potentie kan beheersen. Stel een heel slimme kleuter waar thuis geen boeken zijn zal waarschijnlijk minder goed leren lezen dan een kleuter waarbij de ouders lezen stimuleren. Door de verbale intelligentie te meten middels een IQ-test kan wel duidelijk worden dat deze kleuter de capaciteiten heeft om lezen snel te leren. School weet dan dat het voor dit kind ondanks dat er geen voorsprong is, toch alvast moet gaan compacten en verrijken.

Met doortoetsen meet je minder categorieën dan met een IQ-test, waarbij ook ruimtelijk inzicht of logisch redeneren getest worden (klopt dit?). Een IQ-test geeft per onderdeel aan wat de referentieleeftijd is, dus bijv. 'Ruimtelijk inzicht: 5,9 jaar.' Als je verrijking wilt inzetten op ander gebied dan taal en rekenen, bijvoorbeeld logisch redeneren of ruimtelijk inzicht weet je nog steeds niet wat het niveau van het kind daarop is als je alleen hebt doorgetoetst met de Cito's. Met een IQ-test weet je wel op welk niveau je dit soort verrijkingsmateriaal moet inzetten doordat op die onderdelen de ontwikkelingsleeftijd is gegeven.

- Klopt deze redenering?
- Zou het advies dan niet meer moeten zijn: IQ-test om capaciteiten te meten én doortoetsen om huidig niveau te bepalen?
- Maakt het nog iets uit of je het over kleuters hebt of over oudere kinderen omdat daar de CITO's uitgebreider zijn dan alleen rekenen en taal?
- Is de SON-R toereikend om de schoolse capaciteiten te meten aangezien deze geen Verbaal IQ geeft en dit de belangrijkste graadmeter is voor succes bij schoolse zaken (naast doorzettingsvermogen/motivatie etc)?
- ik las ergens dat het het beste is als 2 of 3 verschillende IQ-testen worden afgenomen om de nauwkeurigheid te vergroten. Wordt dit ook gedaan door de testers, is jullie ervaring?

Schiet maar! Dank alvast...

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vragen over doortoetsen versus IQ-test en IQ-test in het alg
BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 07:16 
Volwassene

Naast testen of toetsen vind ik observeren en praten met een kind en ouders minstens zo belangrijk. Door goed te kijken en te luisteren kun je ook ontdekken wat een kind nodig heeft, zeker als het goed in zijn vel zit. Daag het bijvoorbeeld uit met (veel) moeilijkere werkjes en kijk hoe een kind het aanpakt. Verplicht het dan niet om het af te maken. In een kleutergroep kun je bijvoorbeeld 3 verschillende werkjes die varieren in niveau op een tafel leggen zonder een uitspraak te doen over het niveau, dus geen woorden gebruiken als groep 1 of 2, makkelijk of moeilijk. Geef zonodig korte uitleg en geef dan de opdracht om de werkjes te bekijken en er eentje te kiezen. Bespreek na afloop met het kind waarom hij het werkje heeft geekozen.
Een ander voorbeeld van onze oudste: op het kinderdagverblijf verveelde hij zich en hij vond tekenen niet zo leuk. Ik had gemerkt dat hij het leuker vond als hij mocht vertellen wat hij had getekend en als ik dat er bij schreef. Een leidster ging ermee aan de slag en zei toen daarna dat gebleken was dat meer kinderen geinteresseerd waren in letters, zelf hun naam wilden schrijven etc. Verder zagen ze duidelijk grote verschillen in de zin die de kinderen formuleerden bij hun tekening. Dat hadden ze voorheen nooit zo duidelijk gemerkt.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 10:43 
inactief

Josina schreef:
De (kleuter)cito meet vooral het niveau op taal en rekenen. Je weet dan welke stof het kind beheerst, maar je weet niet wat het in potentie kan beheersen. Stel een heel slimme kleuter waar thuis geen boeken zijn zal waarschijnlijk minder goed leren lezen dan een kleuter waarbij de ouders lezen stimuleren. Door de verbale intelligentie te meten middels een IQ-test kan wel duidelijk worden dat deze kleuter de capaciteiten heeft om lezen snel te leren. School weet dan dat het voor dit kind ondanks dat er geen voorsprong is, toch alvast moet gaan compacten en verrijken.

De meeste kleuters, ook HB kleuters, kunnen helemaal niet lezen ;)
Een IQ test meet de potentie, maar niet de *interesse* van een kind. Een HB kleuter die het gewoon leuk vindt om in de bouwhoek of de poppenhoek te spelen hoeft helemaal niet gebaat te zijn bij extra werkjes van de juf: de werkjes zijn misschien wel interessant en uitdagend, maar de interesse van het kind ligt misschien wel op hele andere gebieden.
Doortoetsen geeft een duidelijk beeld van datgene dat een kind al beheerst dat van belang is voor het onderwijs. Een 6-jarige die alle vogels aan hun liedje kan herkennen heeft op dat punt duidelijk een enorme voorsprong op leeftijdsgenootjes (en de meeste volwassenen), maar het is een onderwerp dat op school niet aan bod komt. Een 6-jarige die avi-5 leest beheerst iets dat wel op school behandeld wordt, en heeft dus behoefte aan aangepast onderwijs.
Over het algemeen leren slimme kinderen sneller, en zullen iets nieuws dus eerder beheersen dan hun klasgenoten. Maar ook heel vaak is dat niet zomaar alles: een kind kan bv met rekenen een jaar voorlopen, met lezen anderhalf jaar, en met schrijven gewoon leeftijdsadequaat zijn. Zo'n kind heeft dan aangepast onderwijs nodig, maar ANDERS dan een kind dat al perfect kan schrijven, maar slechts een kleine lees-voorsprong heeft, ook al hebben ze beide een IQ van bv 137. En dan heb je ook nog zaken als dyslexie en dyscalculie; ook dat wordt niet door een IQ test gemeten.

Citaat:
Met een IQ-test weet je wel op welk niveau je dit soort verrijkingsmateriaal moet inzetten doordat op die onderdelen de ontwikkelingsleeftijd is gegeven.

Nee dus, want het feit dat een kind het inzicht heeft van een 6-jarige wil niet zeggen dat hij ook de schoolse vaardigheden en kennis beheerst.

Citaat:
- Zou het advies dan niet meer moeten zijn: IQ-test om capaciteiten te meten én doortoetsen om huidig niveau te bepalen?

Zie boven. Het maakt uiteindelijk voor school niets uit of een kind met IQ 145 of 120 heeft; als dat kind een voorsprong heeft moet er wat gebeuren, en als het didactisch op zijn plek zit niet. Weliswaar is, naarmate het IQ hoger is, de kans groter dat er ook een didactische voorsprong is, maar dat hoeft dus niet.

Citaat:
- Maakt het nog iets uit of je het over kleuters hebt of over oudere kinderen omdat daar de CITO's uitgebreider zijn dan alleen rekenen en taal?

Volgens mij niet.

Citaat:
- Is de SON-R toereikend om de schoolse capaciteiten te meten aangezien deze geen Verbaal IQ geeft en dit de belangrijkste graadmeter is voor succes bij schoolse zaken (naast doorzettingsvermogen/motivatie etc)?

De SON (en andere IQ testen) méten de schoolse capaciteiten helemaal niet. Appels en peren.

Citaat:
- ik las ergens dat het het beste is als 2 of 3 verschillende IQ-testen worden afgenomen om de nauwkeurigheid te vergroten. Wordt dit ook gedaan door de testers, is jullie ervaring?

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Of heb je het over de mensa test waarbij je niet op alle testen HB hoeft te scoren om lid te mogen worden?

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 11:02 
Volwassene

Een intelligentieonderzoek (IQ-test) meet het potentieel, de cognitieve mogelijkheden van het kind. Daar kan een referentieleeftijd bij gegeven worden, bv een 5-jarige heeft een referentieleeftijd van 7,3. Het kind denkt dan op het niveau van een 7-jarige. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat het ook kán wat een 7-jarige kan (lezen, rekenen, schrijven). D.m.v. doortoetsen meet je een eventuele didactische voorsprong, dus een voorsprong in de schoolse vakken/vaardigheden.

Je kunt met een IQ van 140 geen of een hele kleine voorsprong op school hebben, en met een IQ van 128 een hele grote voorsprong. Voor school is dus over het algemeen vooral de grootte van de didactische voorsprong van belang, want daar zullen zij wat mee moeten. Al kan de opbouw van een intelligentieprofiel natuurlijk wel e.e.a. over een kind zeggen; verwerkingssnelheid, leerstijl, zwakke/sterkte punten. En die informatie kun je weer gebruiken bij het samenstellen van een passend programma voor zo'n leerling.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 11:17 
Volwassene

Citaat:
Door de verbale intelligentie te meten middels een IQ-test kan wel duidelijk worden dat deze kleuter de capaciteiten heeft om lezen snel te leren.

Dat weet je helemaal niet. Een IQ-test meet niet of er ook sprake is van dyslexie, om maar eens wat te noemen. Een IQ-test meet ook niet wat de interesses zijn van een kind: een kind dat dol is op lettertjes zal waarschijnlijk sneller leren lezen (want meer kilometers maken) dan een kind dat het allemaal niet kan boeien, dat gelees.

Bovendien kan een kind met een niet-hb IQ heel wel een grote voorsprong hebben op één of meerdere gebieden, en dan moet je er toch ook wat mee. Mijn zoon heeft een gemeten IQ van 104, maar versneld en al heeft hij nog steeds een voorsprong op zijn klasgenoten, zeker op het gebied van rekenen en wiskunde. Op grond van zijn IQ zou je verwachten dat hij gewoon lekker met de middenmootjes mee kan doen, maar hij moet toch echt gecompact en verrijkt worden om een beetje bij de les te blijven.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 20:26 
inactief

Dank voor jullie antwoorden! Fijn hoor, dit forum, om op deze manier je gedachten te kunnen aanscherpen cq. bijstellen.

@Loekie: Dat aspect (van het observeren) is inderdaad een goede. Dat geeft van elk kind een goede indruk van wat het kind bezig houdt en wat het kan.

@Maya Deva: Dat van de lezende kleuter is mijn vertekend beeld ;-)
Als ik je goed belees dan zie jij geen meerwaarde in een IQ-test voor school, vooral didactisch onderzoek is nodig. Dat met een IQ-test vooral de potentie gemeten wordt, zegt nog niks over het daadwerkelijke niveau dat een kind door interesse ontwikkeld heeft. Helder. Maar voegt een IQ-test dan niks toe?

Citaat:
Citaat:

De SON (en andere IQ testen) méten de schoolse capaciteiten helemaal niet. Appels en peren.

Wat ik bedoelde is: ik lees regelmatig hier op het forum dat vooral het VIQ van belang is om schoolsucces te voorspellen, aangezien de verbale intelligentie vooral aangesproken wordt en het Performaal IQ minder van belang is voor schoolse zaken. (met capaciteiten bedoelde ik potentie) De SON-R is een non-verbale test. Geeft het daarmee ook geen VIQ? En is deze test dan nóg minder interessant voor een school dat graag een cijfertje wil weten?

@Paula: Fijn hoe helder jij altijd alles verwoordt. De meerwaarde van een IQ-test zit vooral in de opbouw van het intelligentieprofiel waarmee je aanpassingen op maat kunt doen.

@Kakelot: Jouw voorbeeld van je zoon is heel helder: het gaat echt om het didactisch niveau, het IQ zegt op zich niks.

Vraag: moet een HB kind hetzelfde of toch anders benaderd worden qua aanpassingen als een kind met een gemiddelde intelligentie dat precies evenveel voorloopt? Zijn er bijvoorbeeld verschillen in leerstijlen of leertempo?

Ik ben nl. zoekende waarom IQ-testen toch altijd zo belangrijk gevonden worden (ook door de school van mijn dochter, die adviseert haar te laten testen ipv doorte toetsen.)

Als jullie nog een rondje willen antwoorden: graag!

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 20:54 
Volwassene

Mijn idee is dat scholen die een IQ-test 'eisen' vooral last hebben van drempelvrees. Veel scholen vinden vooral compacten Eng, want stel je voor dat een kind een Hiaat oploopt. En in een gemeten IQ>130 zien ze dan een rechtvaardiging om die vreselijke stap toch maar te nemen, wat op zich natuurlijk ook al onzin is want die 130 is uiteindelijk alleen maar een statistische grens (2 SD boven het gemiddelde). Het is echt niet alsof mensen met een IQ>130 ineens heel anders doen en denken dan iemand met een IQ van laten we zeggen 128 :wink:.

Citaat:
Vraag: moet een HB kind hetzelfde of toch anders benaderd worden qua aanpassingen als een kind met een gemiddelde intelligentie dat precies evenveel voorloopt? Zijn er bijvoorbeeld verschillen in leerstijlen of leertempo?
Er wordt heel veel geroepen over topdown leren, dat dat dan typisch zou zijn voor HB kinderen. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar ook al niet zo veel van. Ik geloof eerder dat ieder kind zijn eigen speciale mix heeft van top down en bottom up leren, ongeacht zijn gemeten IQ. Bij mijn zoon (om die maar weer eens van stal te halen :mrgreen:) zie ik tenminste heel veel kenmerken op het gebied van leren die normaal alleen aan HB'ers worden toegeschreven. Het komt hem schijnbaar aangewaaid (hij let niet eens op tijdens de instructie maar haalt wel negens en tienen), hij leert liever vanuit een totaaloverzicht dan in kleine stapjes, dat soort dingen. Nou bestaat er over mijn zoon wel in wijde kringen het vermoeden dat zijn gemeten IQ niet helemaal klopt, en dat is dus ook nog een probleem. Een IQ-test afgenomen door de verkeerde persoon op het verkeerde moment kan een heleboel verknallen als er teveel waarde aan wordt gehecht. En dan kom je toch weer uit bij wat Loekie al schreef: dat observatie uiteindelijk minstens zo belangrijk is als toetsen en testen.

BerichtGeplaatst: 15 jul 2014, 21:39 
inactief

Josina schreef:
@Maya Deva: Dat van de lezende kleuter is mijn vertekend beeld ;-)
Als ik je goed belees dan zie jij geen meerwaarde in een IQ-test voor school, vooral didactisch onderzoek is nodig. Dat met een IQ-test vooral de potentie gemeten wordt, zegt nog niks over het daadwerkelijke niveau dat een kind door interesse ontwikkeld heeft. Helder. Maar voegt een IQ-test dan niks toe?

Het geeft inzicht in het kind, en dat kan nuttig zijn, vooral het rapport kan veel nuttige dingen bevatten. Het kan ook de ouders de zekerheid geven die ze nodig hebben om tegen school in te gaan, er zijn nog altijd scholen die domweg weigeren in actie te komen zonder IQ cijfer, of het op een stoornis schuiven etc. Dus ja, een IQ test kan zeker iets TOEvoegen. Maar in principe heeft een school veel meer aan doortoetsresultaten.

Citaat:
Wat ik bedoelde is: ik lees regelmatig hier op het forum dat vooral het VIQ van belang is om schoolsucces te voorspellen, aangezien de verbale intelligentie vooral aangesproken wordt en het Performaal IQ minder van belang is voor schoolse zaken. (met capaciteiten bedoelde ik potentie) De SON-R is een non-verbale test. Geeft het daarmee ook geen VIQ? En is deze test dan nóg minder interessant voor een school dat graag een cijfertje wil weten?

De schoolse vaardigheden doen veel meer een beroep op je verbale dan op je performale vaardigheden, en ja de SON meet die vaardigheden.
Maar het feit dat je verbaal heel sterk bent wil NIET zeggen dat je DUS ook een voorsprong hebt en gebaat bent bij VVV en/of versnellen.
Het komt absoluut veel voor, maar je kunt er niet op vertrouwen, dat is net zo iets als zeggen dat een kan waar een liter water in past ook echt een liter water bevat: misschien is de kan wel leeg, of zit er appelsap in. Of knikkers.
Heel kort gezegd: een IQ test meet wat je kunt, doortoetsen meet wat je ook echt kènt.

Wat scholen betreft die een cijfer willen weten, daar is de SON net zo geschikt voor als elke andere IQ test, ze geven ook gewoon een viq en piq. Er wordt alleen veel minder bij gepraat, wat nuttig kan zijn als een kind bv doof is. Maar verder is het gewoon een IQ test, met dezelfde voordelen en beperkingen als andere IQ testen.

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 06:48 
Volwassene

Citaat:
Maar verder is het gewoon een IQ test, met dezelfde voordelen en beperkingen als andere IQ testen.

Hier ben ik het niet mee eens. Elke IQ-test hanteert een eigen definitie van cognitieve capaciteiten, en dit bepaalt de wijze waarop deze gemeten worden. Er zit wel veel overlap, maar er is gewoon een heel belangrijk stuk van de cognitieve capaciteiten dat gewoon helemaal niet gemeten wordt bij de SON en wel bij de WISC/WPPSI. Daarom vind ik ook dat je niet moet spreken over "het" IQ, maar altijd moet aangeven met welke test dit is gemeten. Het is niet voor niets dat de overeenkomst van IQ's gemeten met verschillende tests niet maximaal is- het zijn andere tests die niet geheel hetzelfde meten.

Denk ook bijvoorbeeld aan fluid en crystallized intelligence: de aanleg vs de wijze waarop deze tot uitdrukking wordt gebracht- er zijn tests (bijv de Catell culture fair die bij Mensa wordt gebruikt) die meer de aanleg meten, en de WISC bijvoorbeeld is een test waarbij zeker ook de crystallized intelligence wordt gemeten (algemene kennis, woordenschat, bijv.).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie#Definities

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 07:05 
inactief

Sacha schreef:
Citaat:
Maar verder is het gewoon een IQ test, met dezelfde voordelen en beperkingen als andere IQ testen.

Hier ben ik het niet mee eens. Elke IQ-test hanteert een eigen definitie van cognitieve capaciteiten, en dit bepaalt de wijze waarop deze gemeten worden. Er zit wel veel overlap, maar er is gewoon een heel belangrijk stuk van de cognitieve capaciteiten dat gewoon helemaal niet gemeten wordt bij de SON en wel bij de WISC/WPPSI. Daarom vind ik ook dat je niet moet spreken over "het" IQ, maar altijd moet aangeven met welke test dit is gemeten. Het is niet voor niets dat de overeenkomst van IQ's gemeten met verschillende tests niet maximaal is- het zijn andere tests die niet geheel hetzelfde meten.

Denk ook bijvoorbeeld aan fluid en crystallized intelligence: de aanleg vs de wijze waarop deze tot uitdrukking wordt gebracht- er zijn tests (bijv de Catell culture fair die bij Mensa wordt gebruikt) die meer de aanleg meten, en de WISC bijvoorbeeld is een test waarbij zeker ook de crystallized intelligence wordt gemeten (algemene kennis, woordenschat, bijv.).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie#Definities

Ok, ik dacht echt dat de son ongeveer hetzelfde mat als bv de wisc. Niet helemaal, want er zit verschil tussen testen, maar ik had niet begrepen dat het verschil zo groot was. Toch kun je volgens mij niet stellen dat de son echt slèchter is dan andere tests. Of vergis ik me nou zo erg?

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 07:14 
Volwassene

De SON is zeker niet slecht. Het is een nonverbale test, ontwikkeld voor kinderen met gehoor- en taalspraakproblematiek. Dingen als woordenschat en algemene kennis meet hij dus niet, en in die zin zou je misschien kunnen zeggen dat hij wat minder geschikt is als 'toelatingstest' voor een Leo bijvoorbeeld. Er kunnen ook best grote verschillen optreden als je een kind zowel met de SON als met de WISC test. Maar de SON meet gewoon wat hij pretendeert te meten (abstract en concreet redeneren, ruimtelijk inzicht en visuele perceptie) en de COTAN-beoordelingen zijn goed.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 08:12 
Volwassene

Mijn zoon heeft, omdat hij compleet vastliep op school, eerst de wpsiii gedaan toen hij 4,5 jaar was (TIQ130) en een capaciteitentest waaruit bleek dat hij didactisch gezien klaar was om naar groep 3 te gaan.
Een jaar later heeft hij de Son gedaan en kwam op een TIQ van 134.(leonardo school wilde extra test omdat hij op het randje zat!)
Onze zoon is een aanpasser pur sang, en laat liever niet zien wat hij kan.(clownesk gedrag)
Voor ons was de capaciteitentest veel interessanter omdat daaruit bleek dat mbt het schoolse leren er meer uitdaging moest komen.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 10:08 
­

Citaat:

Pas op, een kind dat zich in een minder 'verbale' en in het algemeen intellectueel armere omgeving bevindt, zal zeker zolang het jong is (minder blootgesteld aan invloeden van buiten) zeker minder goed op een IQ-test kunnen scoren. Die meet immers zeker bij taal, alléén maar aangeleerde zaken. Als bepaalde woorden thuis niet worden gebruikt is er minder kans dat het kind die kent.

Dus in bepaalde milieus zal het lastig zijn om de potentie van een jong kind goed vast te stellen. Zulke kinderen kunnen wel zeker in de kleuter- en onderbouw enorme sprongen maken, gewoon door het aanbod van school.

Wat dat betreft spreekt de aanpak van Loekie mij wel heel erg aan. Zonder waardeoordeel uit de werkjes laten kiezen, bespreken met het kind van de uitvoering ervan.

Overigens ben ik van mening dat een IQ-test globaal wel een beeld zal geven, maar dat er altijd nog een heleboel zaken níet gemeten worden. Zaken die ook van groot belang zijn in de wijze waarop iemand een probleem benadert en al dan niet oplost.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 11:27 
Volwassene

De meetpretentie van de SON en WISC zijn (dus) ook anders en daarom kunnen er uit beide tests afgenomen door dezelfde onderzoeker bij hetzelfde kind echt andere IQ's rollen. Logisch, als verbale intelligentie meetelt bij de WISC en bij de SON helemaal niet wordt gemeten.
En juist die verbale intelligentie is van belang voor schoolse prestaties en die meet de SON niet.
De SON is geschikt voor een specifieke doelgroep en ik zou hem dus ook alleen afnemen bij die groep.

Ook om deze reden vind ik het discutabel dat scholen/plusklassen zo rigide vasthouden aan een bepaalde scoregrens (130 meestal).
De waarde van een testscore wordt overschat. Want een kind kan zomaar 130 of hoger scoren op de SON en op de WPPSI-III 122. En bij afname van de ene test zou hij/zij welkom zijn op een plusklas bijv, en bij de andere niet?

BerichtGeplaatst: 16 jul 2014, 12:26 
Volwassene

@ Sacha: Herkenbaar punt, wij zijn ons ook aan het beraden of een IQ-test nu nodig is, of dat we met de signalen die we zien al zoveel info krijgen dat het weten van een getal niet zo veel toevoegt.

Ik denk dat we waarschijnlijk wel uitkomen op testen, maar dan vooral met de nadruk op de aanvullende vragen die er leven bv t.a.v. didactische voorsprong of de aanpak om L goed te kunnen begeleiden.

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]