Het is nu 11 dec 2018, 01:10

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HB en mogelijk ADD hebben
BerichtGeplaatst: 18 apr 2014, 21:43 
inactief

Vandaag bij de psycholoog geweest om de uitslag van de IQ test te bespreken. Deze is >145. Een kanttekening is dat mijn zoon veel verschijnselen vertoont van ADD. Hij is alleen zo slim, dat hij er gewoon goed mee weg komt. Herkennen jullie dit?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: HB en mogelijk ADD hebben
BerichtGeplaatst: 18 apr 2014, 22:38 
Volwassene

Ja!
Mijn dochter dus.
En waarschijnlijk ikzelf ook.
Mijn dochter is erg intelligent, ook IQ van 145.
Maar zij presteert op school gemiddeld. Net als haar klasgenootjes (wel 1 groep overgeslagen).
Ze excelleert nergens in.
Ze droomt weg tijdens uitleg en let eigenlijk nooit op.
Maar door haar hoge intelligentie is ze wel in staat om op het gemiddelde klasniveau te presteren.
Een heel onopvallend kind dus.
Maar wel erg ongelukkig en gefrustreerd.
Zij heeft sinds 2 weken medicatie (na een zoektocht van 2 jaar) en haar niveau schiet omhoog.
Ze is er zelf erg gelukkig mee, eindelijk rust in haar hoofd.

BerichtGeplaatst: 19 apr 2014, 10:33 
inactief

Katrien, goh medicatie. Naar dat ze er toch veel hinder van ondervindt. Fijn dat de medicatie dan in ieder geval helpt. Mijn zoon scoort goed, maar niet zo hoog als je bij zijn intelligentie zou verwachten. De psycholoog dacht zelf, dat hij niet veel problemen zou ondervinden, omdat hij het toch goed op kan vangen. Hij blijft tot nu toe goed scoren, maar ik moet het wel in de gaten blijven houden.

Hij gaat nu binnenkort naar groep 4 en na de vakantie mee naar groep 5. Hij mist toch uitdaging. Zijn nieuwe klas is veel kleiner en rustiger, dus hoop ik dat het positief gaat werken. Hij zit nu in een klas met een boel stuiterballen. Een van de drukste klassen van school.

Ondanks de geruststelling van de psycholoog, vond ik het toch wel heftig om te horen, dat hij last zou hebben van ADD. Je leest dat ze stemmingswisselingen hebben, slecht slapen, weinig vrienden kunnen maken en heel vergeetachtig zijn. Nu herken ik alleen, dat vergeetachtige gelukkig. Verder let hij inderdaad slecht op en doet vaak zijn werk erg slordig (half de opdrachten lezen etc).

BerichtGeplaatst: 20 apr 2014, 14:31 
Volwassene

HB'ers die onvoldoende worden uitgedaagd en sociaal gezien niet goed op hun plek zitten, kunnen ook AD(H)D-achtig gedrag vertonen. Menig kind krijgt daardoor een verkeerde diagnose.
Vaak zie je na een versnelling of bij goede aanpassingen in de leerstof dat een leerling met AD(H)D-gedragingen veel rustiger en geconcentreerder wordt. Heeft een versnelling (gevolgd door compacten en verrijken) geen effect op het gedrag, dan zou je verder kunnen kijken of er sprake is van AD(H)D.

Katrien heeft al een hele zoektocht achter de rug en niets leek echt te helpen. Vandaar nu de medicatie. In jullie geval zou ik eerst goed kijken wat het effect van de versnelling is, en van aanpassingen van de stof (het ASS-gedrag van mijn kinderen verdween na een versnelling ...).

BerichtGeplaatst: 20 apr 2014, 21:35 
inactief

Bedankt voor je reactie. Het ADD gedrag kwam naar voren bij de IQ test. We kijken inderdaad even wat de versnelling doet. Hopelijk wordt het allemaal wat beter. Als de tester het niet gezegd had, had ik overigens nooit gedacht dat hij hier een probleem mee heeft.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2014, 10:33 
Volwassene

Citaat:
Het ADD gedrag kwam naar voren bij de IQ test.

Dan is er geen diagnose gesteld. Je kunt namelijk geen diagnose ADHD/ADD stellen op basis van alleen gedrag bij een IQ test.
Ik vond het al zo vreemd dat de onderzoeker wel aangaf dat er gedrag werd gezien in die richting maar tegelijk ook werd gerustgesteld. Ik geef altijd handelingsadviezen mbt de punten die wat meer moeite kosten (zoals volgehouden aandacht) en adviseer ik nader onderzoek als ik denk dat dit nodig is om meer zicht te krijgen op oorzaken en om de juiste aanpak te vinden.

Het kan ook heel goed zijn dat er sprake is van bijvoorbeeld een minder sterk werkgeheugen (dan zou je ook lagere scores zien op de subtests die daar een beroep op doen, Cijferreeksen, Rekenen, Substitutie en alle verbale onderdelen met lagere vragen- die dan vaak herhaald moeten worden).

ADHD/ADD diagnose stel je na een uitgebreid onderzoek waarbij er wordt gekeken naar het gedrag in meerdere situaties: op school en thuis en liefst ook nog andere omgevingen. Het feit dat jij er zelf nooit aan gedacht hebt en ws. ook geen problemen thuis ervaart, geeft m.i. aan dat er geen sprake van ADD, want dat heb je altijd en overal.

Bij zo'n hoog IQ zou ik zeker ook kijken naar wat meer uitdaging op school doet. Overigens heeft ieder mens met ADHD/ADD ook baat bij meer uitdaging. Dit omdat er een sterke prikkel nodig is, en meer uitdaging is meer prikkel.

Ik zou niet gelijk naar lijstjes op internet kijken maar naar jouw kind. Je herkent overigens maar weinig kenmerken, dat geeft toch te denken.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2014, 14:07 
inactief

Ik had een heel verhaal geschreven, maar dat is verdwenen.

Even opnieuw. Bij de test zag ze gedrag en een gat tussen intelligentie en verwerkingssnelheid (120), wat haar doet denken aan een ADD probleem. Ze verwacht geen problemen, omdat hij het wel zal opvangen en het niet erg zou opvallen. We moesten het in ons achterhoofd houden als we vast zouden lopen, dan zou ze nog gaan testen. We kijken inderdaad eerst wat de versnelling en de extra uitdaging doen. Hij zit nu in een klas met stuiterballen en is nog niet uitgedaagd tot nu toe.

Bij de test zag ze:
-veel motorische onrust.
-dat hij veel onnodige informatie gaf.
-vaak te snel antwoord geeft, eerst fout en dan pas goed.

Thuis zien we:
-Kleedt zich moeilijk aan 's ochtends. Moet vaak vragen of hij zich aankleedt en dan voor de helft aankleden en weer wat anders doen.
-Slaap heel goed, wel vaak moe.
-gelijkmatig in zijn doen en laten. Geen problemen in de omgang.
-kan wel in gedachten zijn, dan moeilijk te bereiken.
-kan goed lezen en lego bouwen, maar leest niet veel (tekst vaak te lang voor hem) en grote bouwplannen kosten teveel aandacht en tijd.
-is slordig en vergeet vaak dingen mee te nemen van school.

Op school:
- veel verveelt en afwezig.
- friemelen.
- een verhaal met sommen of tekst met vragen maak hij vaak slordig. Leest de opdrachten niet goed.

Zelf zegt hij, dat hij zich inderdaad niet makkelijk kan concentreren en druk in zijn hoofd is. Het valt niet echt op.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2014, 15:16 
Volwassene

Ik vind het zelf een vreemde sprong om bij een lagere VS gelijk aan ADD te denken, er zijn vele alternatieve verklaringen mogelijk. Overigens vind ik een VS van 120 hoog, dat is een score op begaafd niveau.
Ik snap wel dat de onderzoeker dit interpreteert in samenhang met de gedragsobservaties die jij noemt. Een aantal van deze punten komt zeker ook voor bij AD(H)D en ik vind het ook niet gek dat de onderzoeker daar wel aan denkt. Maar om echt te weten hoe het zit is wel veel meer, een uitgebreid diagnostisch proces nodig.

Ik denk dat het vooral vruchtbaar is te kijken naar wat voor hem problemen zijn, en wat voor zijn omgeving problemen zijn, en wat hem kan ondersteunen. Houd ook rekening met zijn leeftijd. Executieve functies zijn ook nog sterk in ontwikkeling. Zeker bij een hoge intelligentie kan een minder sterk werkgeheugen bijdragen aan de genoemde problemen. Het snel afdwalen/afgeleid zijn kan (deels) verklaard worden vanuit een minder sterk werkgeheugen, al zijn alternatieve verklaringen ook mogelijk (een inhibitieprobleem, wat bij AD(H)D aan de orde is).

Ik zou bij hem iig denken aan:
- veel uitdaging op de vlakken waar hij dat goed aankan
- alles wat hem kan ondersteunen met overzicht en rust
- Kijk ook wanneer hij friemelt. Bij luisteren en stilzitten, bij lezen? Geef hem een stressbal of tangle en kijk wat dit voor hem doet. Ik kom op mijn praktijk veel begaafde kinderen tegen die friemelen, wat ook vanuit een grote mate van energie en sensitiviteit verklaard kan worden.
- Afwisseling van taken en werkvormen als hij snel verveeld/afgeleid is.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2014, 20:27 
inactief

Bedankt voor de tips!

Zijn verwerkingssnelheid is inderdaad nog mooi, maar zijn IQ is ruw geschat op 160. Er is dus best wel een gat.

Hij is nog jong, dus misschien wordt het nog beter. We kijken het gewoon aan. Tot nu toe zijn zijn resultaten nog goed. Hij wordt alleen onderschat, maar daar zijn ze zich waarschijnlijk nu wel van bewust.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2014, 21:30 
Volwassene

Citaat:
Zijn verwerkingssnelheid is inderdaad nog mooi, maar zijn IQ is ruw geschat op 160. Er is dus best wel een gat.

Ik vind jouw redenering wat vreemd. Wat bedoel je met de verwerkingssnelheid is nog mooi. Verwacht je dat die gaat dalen?
Ik heb een kind dat in groep 3 werd getest. V-score was >145. Verwerkingssnelheid rond de 100.
Dat is pas een gat....
Zijn resultaten op school waren uitstekend. De verwerkingssnelheid had daar blijkbaar geen invloed op. Hij werd ook niet onderschat.
Ik zou de verwerkingssnelheid niet als een 'oorzaak' zien. Die is gewoon erg goed. In ieder geval heel ruim boven het niveau dat in het onderwijs gevraagd wordt.

BerichtGeplaatst: 21 apr 2014, 22:18 
Volwassene

Oudste had ook een lagere verwerkingssnelheid op de WISC (maar nog wel hoog). Nooit iets van gemerkt in het dagelijks leven of op school.
Ik vind het ook vreemd dat op basis van een score op de factor verwerkingssnelheid die ver boven het gemiddelde ligt te vermoeden dat een kind een probleem heeft (en zelfs een stoornis als ADD als mogelijkheid te benoemen). En als je zoon 6 of 7 jaar is moet de factor Verwerkingssnelheid voorzichtig worden geïnterpreteerd (volgens de handleiding van de WISC).

BerichtGeplaatst: 22 apr 2014, 19:20 
inactief

Bedankt voor jullie commentaar. Ik vind het ook een prima score. De informatie werd zo door de psycholoog gegeven (dat verhaal van het gat). Ik zal er maar niet te zwaar aan tillen.

Pagina 1 van 1 [ 12 berichten ]