Het is nu 11 dec 2018, 01:10




 Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Discrepantie Performaal en Verbaal wijst op...
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 14:37 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2013, 17:01
Berichten: 237
Mocht je trouwens nog specifieke vragen erover hebben, wil ik best eens kijken of ik er vanuit de stoel van professional naar kan kijken ;)



_________________
Lisanne van Nijnatten, Kinder- & Jeugdpsycholoog gespecialiseerd in hoogbegaafdheid en onderwijs.

http://edu-en-ik.nl, ook voor artikelen over o.a. hoogbegaafdheid, onderpresteren en leren leren. Schroom niet voor vragen via mail of pb!
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Discrepantie Performaal en Verbaal wijst op...
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 15:29 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1890
Saylan schreef:
Precies waarom ik me afvroeg of dit een algemeen gehanteerde zienswijze is onder psychologen en wat voor grondslag deze dan heeft. Aan hem hoef ik het i.i.g. niet te vragen. Ik hecht verder weinig waarde aan de vermelding omdat het nog niets zegt, maar slechts een vermoeden/mogelijkheid vermeldt. Het is voor mij alleen rete interessant hoe dat dan in zijn werk zou gaan, ook biologisch enzo. :)


Ik heb een keer een artikel gelezen waar in stond dat er heel lang gezocht is naar een verband tussen uitkomsten van bepaalde subtesten en een diagnose als autisme, ADHD e.d., maar de conclusie was dat dat verband er niet is. Men hoopte/verwachtte dit wel lange tijd, dat is waarschijnlijk waar hij naar verwijst. (kon de link zo snel niet terugvinden)

groeten, Bissi


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Discrepantie Performaal en Verbaal wijst op...
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 15:44 
inactief

Geregistreerd: 14 maart 2013, 18:27
Berichten: 105
Woonplaats: Drenthe
Mjah, hij vindt de problematiek die bij HB zijn kan spelen maar academisch geneuzel... Dus weinig verstand, inderdaad! Gelukkig kon ondanks dat onze dochter met zijn verslag wel in een kwadraatklas terecht, dus het heeft ons verder niet dwarsgezeten op ons pad. Ik had en heb alleen vragen die ik bij hem i.i.g. kwijt kan. Maar daar zijn andere wegen voor zoals onder andere hier. :)



_________________
Moeten is een keuze...

Moeder van dochters
A. ( HB onderwijs - Groep 7 uit 2005)
E. ( Regulier onderwijs - Groep 8 uit 2004).
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Discrepantie Performaal en Verbaal wijst op...
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 16:21 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 2037
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Ik heb een keer een artikel gelezen waar in stond dat er heel lang gezocht is naar een verband tussen uitkomsten van bepaalde subtesten en een diagnose als autisme, ADHD e.d., maar de conclusie was dat dat verband er niet is. Men hoopte/verwachtte dit wel lange tijd, dat is waarschijnlijk waar hij naar verwijst. (kon de link zo snel niet terugvinden)


Als er uitval op de WISC-III-NL subtests is die een sterk beroep doen op het werkgeheugen, een executieve functie, dan kan dit in de richting van een leerstoornis wijzen. Bij ADHD wordt er niet altijd problemen met executieve functies (zoals het werkgeheugen) gevonden, maar het komt wel vaker voor. Dat geldt ook bij ASS.

http://www.apollopraktijk.nl/WISC-III_b ... aufman.pdf

En zoals hierboven aangeven, een disharmonisch profiel is an sich geen aanwijzing voor een stoornis, zeker als er een zeer hoge score op een van de schalen is behaald, want dan is de kans op een disharmonisch profiel groter, maar het is wel bekend dat er bij leer- en gedragsproblematiek vaak een disharmonisch intelligentieprofiel wordt gevonden.

Ik vind het daarom ook niet juist om op basis van een disharmonisch profiel zonder verdere aanwijzingen te noemen dat dit kan wijzen op een stoornis. De manier waarop de betreffende onderzoeker dit weergeeft past in mijn beleving niet in een onderzoeksrapportage voor de client.
Het wordt een ander verhaal als er uit de anamnese en overigen onderzoeksdelen (ik begreep dat er ook sociaal-emotioneel onderzoek is gedaan) ook aanwijzingen voor problematiek komen.
Maar de uitspraak over de oorsprong is sowieso niet in lijn met de huidige wetenschappelijke inzichten.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Discrepantie Performaal en Verbaal wijst op...
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 19:26 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2010, 20:58
Berichten: 2168
Dit topic en dan met name een suggestie in een van de antwoorden dat een ASSer vrijwel altijd een kloof heeft, zet mij aan het denken....

Waarom heeft mijn zoon van toen 5 jaar een diagnose gekregen, terwijl hij met de gelijktijdige Intelligentietest een harmonieus profiel liet zien!

Ondertussen de diagnose kunnen ontkrachten, maar wel een kloof :mrgreen:



_________________
mama van een zoon in atheneum 4(juli 2003, HI/HB?) en een dochter gymnasium 4 (maart 2005, HB)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Discrepantie Performaal en Verbaal wijst op...
BerichtGeplaatst: 27 okt 2013, 20:46 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 18:43
Berichten: 19806
Woonplaats: Gelderland
evyla schreef:
Waarom heeft mijn zoon van toen 5 jaar een diagnose gekregen, terwijl hij met de gelijktijdige Intelligentietest een harmonieus profiel liet zien!

Ondertussen de diagnose kunnen ontkrachten, maar wel een kloof :mrgreen:
Vaak zie je bij ASSers pas rond een jaar of 9 die kloof/discrepantie ontstaan ... omdat er dan een beroep gedaan wordt op andere vaardigheden en ontwikkelingsaspecten, dingen die bij hen niet altijd de 'normale' ontwikkelingsweg volgen. Een ASSer kan dus met 5 jaar een harmonisch profiel laten zien en met 9-10 jaar een behoorlijk disharmonisch profiel.

Maar zoals gezegd ... kinderen met een ASS hebben meestal een disharmonisch intelligentieprofiel, zeker naarmate ze ouder worden. Maar omgekeerd wil de aanwezigheid van een 'kloof'/disharmonisch profiel niet automatisch zeggen dat er sprake is van een ASS. Bij hoge IQ's zie je heel vaak een verschil tussen PIQ-VIQ zonder dat er sprake is van een ontwikkelingsstoornis.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Discrepantie Performaal en Verbaal wijst op...
BerichtGeplaatst: 28 okt 2013, 19:16 
­
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 sep 2010, 09:48
Berichten: 4166
http://www.wta.nu/wp-content/uploads/20 ... dd-nos.pdf

Even dit in relatie tot andere onderzoeken: er wordt heel veel verschillends 'gevonden' in al deze onderzoeken. Bovenstaand onderzoek heeft overigens (snel gelezen) geloof ik geen controlegroep, een manco van veel van dergelijke onderzoeken...

Maar de bevindingen van diverse onderzoekers met betrekking tot 'diagnostische' informatie uit IQ-tests lijkt ook erg te verschillen, toch benieuwd hoe dat zo zit dan...



_________________
“Concerning matter, we have been all wrong. What we have called matter is energy, whose vibration has been so lowered as to be perceptible to the senses. There is no matter.” Albert Einstein
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 2 van 2 [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: