Het is nu 19 aug 2018, 02:48

Pagina 3 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 130 of 145 verschillen?
BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 12:07 
Volwassene

Een deel van de zeer begaafde kinderen wordt pas gezien wordt als ze uitgedaagd worden, grote begaafdheid wordt gezien op de gebieden waar het kind ook gemotiveerd (extreem gedreven :D ) is om excellent te presteren. Naarmate je verder komt in het onderwijs kun je natuurlijk steeds meer een richting kiezen die beter aansluit bij het gebied waarin je gedreven bent om te leren en presteren.

Een ander deel is helaas al afgehaakt, in slaap gesukkeld, vaardigheden niet ontwikkeld, en kan na verloop van tijd als ze eenmaal op het VO of zelfs WO zitten het ook niet (meer) laten zien, en kunnen ook hun drive helemaal verliezen, apathisch worden.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 12:48 
Volwassene

Sacha schreef:
Een deel van de zeer begaafde kinderen wordt pas gezien wordt als ze uitgedaagd worden, grote begaafdheid wordt gezien op de gebieden waar het kind ook gemotiveerd (extreem gedreven :D ) is om excellent te presteren. Naarmate je verder komt in het onderwijs kun je natuurlijk steeds meer een richting kiezen die beter aansluit bij het gebied waarin je gedreven bent om te leren en presteren.

Een ander deel is helaas al afgehaakt, in slaap gesukkeld, vaardigheden niet ontwikkeld, en kan na verloop van tijd als ze eenmaal op het VO of zelfs WO zitten het ook niet (meer) laten zien, en kunnen ook hun drive helemaal verliezen, apathisch worden.

Het eerste deel, uitdagen dus in de gebieden die het kind interesseren, zal nooit of te nimmer op welke standaard / leonardo school dan ook lukken (bij deze groep uiteraard). School is daar niet voor toegerust, zelfs de universiteiten nauwelijks...vanwege de te kleine doelgroep

Dit uitdagen en motiveren zal alleen dan lukken als de ouders zich kunnen veroorloven, ja ook financieel, om de juiste uitdagingen te bieden als een dergelijk kind aangeeft eraan toe te zijn zonder beperkingen "omdat je nog te jong bent". En uiteraard de benodigde begeleiding kunnen verzorgen, begeleiding die normaal een student nodig zou hebben op de universiteit moet bij deze groep al geregeld kunnen worden vanaf 10-12 jaar ...soms nog eerder. Of je moet als ouder dit zelf kunnen of je moet hulp daarvoor in de buurt hebben, zijn er geen vrienden/kennissen in je directe omgeving dan wordt het wel heel erg duur om die begeleiding in te huren.

Ook prettig waren de masterclasses voor vwo'ers klas 5 en 6 op de ut mits school vrijaf wil geven (waar mijn kind ook al met klas 4 gebruik van maakte met medewerking van de school inclusief "aanpassen omhoog" van de klas vanwege het inschrijf formulier).

Wat betreft je 2e deel...ik ben zelf iemand die op het wo moest afhaken, ondanks een latere analytische test die me onder de top, >95% van de academici, plaatste (omgerekend de top 1% van de bevolking dus) en een nog hogere score voor ruimtelijk inzicht. Op taal gebieden ed. scoor ik veel lager...

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 14:45 
Volwassene

Citaat:
Ik kan me goed voorstellen dat een kind zeer hoog op een intelligentietest als de WISC scoort zonder een zeer hoog abstractievermogen te bezitten, maar bijv. vooral heel erg sterk is op kennis, minder problemen heeft in aansluiting met anderen, dan kinderen die juist op het vlak van de meer fluid intelligentie, de basis, het echte redeneringsvermogen, heel erg hoog zit. Daar zou je met een andere test meer zicht op krijgen, ik vind dat de WISC maar beperkt daarop aanspraak doet.

Er zijn kinderen (geldt uiteraard ook voor volwassenen) die alles echt zeer razendsnel en scherp doorzien. Maar die hoeven niet altijd daarin zichtbaar te zijn in schoolse prestaties en een test als de WISC. Ik denk dat dat de kinderen kunnen zijn die te ver doordenken en onderschat worden op basis van de prestaties op schooltoetsen en reguliere (WISC) intelligentietest. En dit zijn de kinderen die eerder problemen krijgen in aansluiting met anderen, denk ik. Die denken echt op een ander niveau.

Dit herken ik wel! Zie ik terug op de school (leo) van de kinderen. En ook qua aansluiting/verschil tussen kinderen/wat klikt wel wat klikt niet.
Ik dacht dat dat met het totaal IQ te maken had, zo te lezen wordt dat niet bevestigd door onderzoek/wetenschap/experts.

En Sascha, scoren de kinderen met een hoog abstractievermogen "makkelijker"een hoog IQ op de WISC. Of scoren kinderen met veel parate kennis makkelijker hoger (op het verbale deel wellicht?). En kan je de score van een WISQ beïnvloeden door veel "kennis dingen" aan te bieden aan je kind? (Dus jong meenemen naar musea, veel kennis boeken voorlezen e.d. Of is dat onmogelijk)

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013, 18:47 
Volwassene

Bissi schreef:
Iemand is hb vanaf een iq van 130. Hebben jullie een concreet beeld van de verschillen tussen iemand met iq 145 en 130? Waar zit m dat in?
Mijn twee centen: het is niet het IQ dat bepaalt of hb kinderen onderling verschillen, maar veel eerder factoren als karakter, temperament, fixed/growth mindset, vaardigheden, executieve functies, wel/geen humor, wel/niet visueel ingesteld, belangstellingsgebieden.
Binnen het totaal-IQ kan de verdeling ook nog eens heel anders zijn, zodat kinderen verschillende sterke/minder sterke punten kunnen hebben. Ook dat zorgt voor verschillen.
Hb kinderen verschillen onderling net zoveel van elkaar als 'gewone' kinderen.

Ter illustratie: mijn kinderen zitten op een VO met hb-klassen. Inmiddels lopen er zo'n 160 hb leerlingen rond verdeeld over verschillende klassen. IQ's verschillen van 125 tot 145+. En wat zie je: dat niet het IQ voorspelbaar is voor het succes op school. Dat succes wordt door andere factoren zoals hierboven genoemd, bepaald. Waarbij vaardigheden het belangrijkste zijn.
Het is ook niet zo dat bv de kinderen met 145+ automatisch naar elkaar toe trekken. Groepjesvorming (dus aansluiting met peers) gebeurt op basis van gedeelde belangstelling, gedeelde humor, dat soort zaken. Niet op basis van IQ.

Natuurlijk is 160 een te kleine groep om algemene uitspraken over de gehele groep hb'ers te doen. Maar het maakt wel dat ik deskundigen die beweren dat mensen met een zeer hoog IQ (145+) enorm afwijken van 'gewone' hb'ers, met een korrel zout neem. Gewoon omdat ik in de dagelijkse praktijk al vijf jaar zie dat IQ maar een factor is van het geheel dat bepaalt of je aansluiting vindt bij andere hb'ers of niet.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013, 12:07 
Volwassene

mama100 schreef:
En Sascha, scoren de kinderen met een hoog abstractievermogen "makkelijker"een hoog IQ op de WISC. Of scoren kinderen met veel parate kennis makkelijker hoger (op het verbale deel wellicht?). En kan je de score van een WISQ beïnvloeden door veel "kennis dingen" aan te bieden aan je kind? (Dus jong meenemen naar musea, veel kennis boeken voorlezen e.d. Of is dat onmogelijk)

De eerste vraag kan ik niet beantwoorden...wat betreft aanbieden van kennis dingen: Een kind vraagt erom als het daarin werkelijk is geïnteresseerd. Mits die weet dat er een dergelijk aanbod is. Aanbod opdringen gaat niet werken.
Zoals dat mijn oudste geen tv kinder programma's wilde zien behalve het voor hem zeer interessante klokhuis (ja , vanaf 3,5 jaar ongeveer is er bijna geen een overgeslagen totdat ie aan discovery channel toe was).
Niet omdat we hem daartoe aanzetten, maar omdat ie er zelf om vroeg.
Mi. dus vooral van belang om in te gaan op de kennis vraag van je kind ongeacht of je dat onderwerp nu zelf zo nuttig vindt of niet. Het prikkelt nl. de nieuwsgierigheid en dan komt vanzelf ook wel vraag naar andere zaken. een kind ergens "te jong" voor vinden is geen goed idee...wel kan je een heel enkele keer zeggen dat je om zijn vraag te kunnen beantwoorden het kind eerst andere basiskennis zal moeten lezen/leren. Wel die andere benodigde kennis dan aanbieden.

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013, 13:28 
Volwassene

Wat ik in al de reacties lees en in de links en de literatuur, die overwegend uit Amerika komt, is dat er verschillende interpretaties zijn van wat een hoge IQ score inhoudt.

Citaat:
Als je met je vraag doelt op dat verschillen boven de 130 (op de WISC-III-NL) vooral op toeval berusten: ja, dat geldt voor de WPPSI-III-NL ook.

In NL: WISC III score 115-130: ligt niet aan het toeval, maar WISC score 130-145: is wel toeval en wil weinig zeggen (om statistische redenen bij WISC III in NL)
In VS: WISC III 2x plafondscore behaald? doortesten nodig met Stanford Binet, waarbij de scores en plafonds veel hoger kunnen oplopen en meetbare IQs van 160-180 wel mogelijk zijn (zie o.a. genoemde artikelen Silverman en website Hoagiesgifted)

Citaat:
Ik zie ook verschillen tussen mijn kinderen. Zoon (145) en dochter (134 en vermoeden dyslectie) zijn zeer verschillend op alle fronten. Inclusief schoolprestaties. Maar volgens mij is dat meer karakter. Zoon heeft hele andere interesses. Ook denkt hij veel abstracter. Maar of dat nu komt door zijn IQ of gewoon door wie hij is, dat kan ik niet beoordelen. Ik denk dat er veel meer factoren meespelen dan alleen het IQ.

Citaat:
het is niet het IQ dat bepaalt of hb kinderen onderling verschillen, maar veel eerder factoren als karakter, temperament, fixed/growth mindset, vaardigheden, executieve functies, wel/geen humor, wel/niet visueel ingesteld, belangstellingsgebieden

In NL: hoogte IQ staat los van iemands karakter en temperament en wat dies meer zij; die andere factoren zijn belangrijker dan het IQ en staan er los van
In VS: hoogte IQ brengt bepaalde verschillen in karakter, gevoeligheid, belangstelling, snelheid van denken en humor met zich mee (zie bijvoorbeeld ook dit [url = overzicht incl literatuur van moderately gifted tot profoundly gifted] http://community.babycenter.com/post/a1 ... _eg_and_pg[/url].

groeten, Bissi

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013, 13:43 
­

Ik denk dat het milieu wel degelijk bepalend is voor het oppikken van die kennis hoor. Als je ouders altijd op de voetbal rondhangen en de Trosboot het ultieme uitje vinden en de vakantie uit 3 dagen camping in Ermelo bestaat, zul je echt andere feiten en verbanden oppikken dan wanneer ze je meenemen naar musea, lezingen en meeslepen op historische reizen... en ik durf zomaar te wedden, dat de in het laatste geval opgedane kennis je meer voordeel oplevert op een IQ-test. In die zin is een IQ-test ook alles behalve 'klassenneutraal'. (lol, marxist me.)
En lezen is nog steeds niet een bezigheid die in alle lagen van de bevolking gestimuleerd of gewaardeerd wordt. Ik denk dat er zelfs wel een verschil in aanbod van speelgoed te vinden is als je verschillende sociale lagen gaat bekijken.

Kinderen uit 'intellectueel rijke' milieus scoren volgens mij ook echt hoger op het verbale deel van IQ-tests.

Ik vraag me ook af of er iets bekend is over opleidingsniveau of SES van ouders en de performale en verbale scores van kinderen op IQ-tests?

Bissi: De VS heeft natuurlijk gewoon een grotere populatie, waardoor testen 'boven' de 130 nog kunnen differentieren. Dat gaat hier gewoon niet zo goed.

Ik denk echter zeker wel dat er verschillen bestaan in de groep 130+, maar dat die (in Nederland) niet in scores te vangen zijn. De kinderen die op hun derde al verschillende talen kunnen of op hun tiende de snaartheorie corrigeren, zijn toch echt de uitzonderingen onder de uitzonderingen, want ik ken heel veel bijzonder intelligente mensen die ik dat niet zag doen (maar niet iedereen leeft natuurlijk ook in een omgeving die dat mogelijk maakt, dat maakt het zo ingewikkeld...) In ieder geval, ja, tuurlijk zijn de verschillen boven die 130 ook enorm groot. In de VS waar je volgens mij tot 200 IQpunten kunt testen, is dat denk ik ook geaccepteerder.

Ik denk trouwens ook dat de IQ-score an sich nooit het verschil helemaal uit kan drukken in mensen, want je hebt er die door allerlei zaken niet goed uit de verf komen in tests, maar die door hun oorspronkelijke denken, snelheid van zaken doorzien, gevoel voor humor, enz, heel prima met HB-ers met diezelfde kenmerken overweg kunnen.

En je hebt HB-ers die behoorlijk star, zelfingenomen of lomp kunnen zijn, allemaal zaken die net zo bepalend zijn voor met welke mensen je graag omgaat en die met IQ weinig van doen hebben.

Eerlijk gezegd, als het gaat om duiden van intelligentie en belang van IQ-tests, dan vind ik dat Robert Sternberg daar wel zinnige dingen over gezegd heeft.

http://www.psychologiemagazine.nl/web/A ... rnberg.htm

BerichtGeplaatst: 24 jan 2013, 14:48 
Volwassene

Eigenlijk zou je dus kunnen stellen dat er wel degelijk belangrijke intelligentieverschillen zijn tussen kinderen met een iq van 130 en die van 145+ maar dat de in nederland beschikbare testen niet voldoende specifiek zijn om in die hoge regionen de juiste IQ's aan de juiste kinderen te koppelen. Te veel 'vals hoog' en 'vals laag' zeg maar (alsof je bij 130 van laag kunt spreken). En aangezien dat IQ het enige is wat we nu hebben raakt het beeld natuurlijk vertroebeld.

Toch kan het denk ik heel nuttig zijn om hier aandacht aan te besteden. Want zelfs al hangt er dan misschien geen correct iq-cijfertje aan, die héle slimme kinderen die ook weer boven de hoogbegaafdenpopulatie uitsteken, zíjn er natuurlijk wel. Met hun eigen problemen waar volgens mij maar moeilijk oplossingen voor te vinden zijn. Ik ben erg blij dat mijn kind -ondanks zijn hoge score op de test, maar dus misschien wel vals-te-hoog :wink: - niet tot die groep hoort (of nóg niet...? omg als hij eenmaal lol zou krijgen in hard werken :shock: :mrgreen: )

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 17:07 
Volwassene

reinier schreef:
ik ben zelf iemand die op het wo moest afhaken

Ook op de UT toevallig? Daar ben ik zelf gestrand (CT). Mijn grootste angst (en die van mijn vrouw met soortgelijke ervaring) is dat onze L zal vastlopen op het nooit goed hebben leren leren. Want daar wijt ik (al dan niet terecht) mijn eigen falen aan.

Overigens is L een 145+ en ik maar een lage 130er, dus past goed in dit onderwerp :)

Quote gefixt zodat de juiste persoon wordt gequote. Gr, Arya

Thanks, heb bij het quoten niet goed opgelet en de foute persoon weggehaald... Mijn excuses aan Sascha. :oops:

Laatst bijgewerkt door r-p op 01 feb 2013, 20:06, in totaal 1 keer bewerkt

T: 2009, groep 6 Leonardo
Echtgenoot van Mas

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 17:11 
Volwassene

R-p, in je citaat staat een foutje, alsof ik dat heb geschreven, maar je citeert Reinier! Zou je dit kunnen aanpassen, anders denken mijn clienten straks dat ik mezelf wel psycholoog noem, maar mijn wo niet heb afgemaakt en dat heb ik wel. :)

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 17:16 
Volwassene

Ik zat gisteren een filmpje te kijken, en daarin werd duidelijk gemaakt dat er wel degelijk een (groot) verschil is tussen kinderen met een IQ van 130 en van 145+.......Logisch ook, want dat verschil is er ook de andere kant op.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 17:24 
Volwassene

Ik denk dat dat verschil er ook wel is Hanneke, maar dat de testen in nederland niet specifiek genoeg zijn om in die hoge regionen altijd de juiste cijfertjes aan de juiste kinderen te hangen. Dus dat een kind wat 130 scoort een volgende keer best 145 kan scoren, of andersom. Omdat het verschil misschien maar in een paar extra goede antwoorden of in het net overgaan naar een andere leeftijdsgroep zit. Toch denk ik uiteindelijk zeker wel dat de kinderen die echt extreem hoog zitten (160+ ofzo?) er altijd wel uitkomen met een 145+ score. Ik geloof niet dat die met net een paar goede antwoorden minder gelijk in de 130-regionen terechtkomen. Maar eigenlijk pik je die kinderen er ook zonder iq-test al wel uit :roll:

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 17:27 
Volwassene

Citaat:
Ik denk dat dat verschil er ook wel is Hanneke, maar dat de testen in nederland niet specifiek genoeg zijn om in die hoge regionen altijd de juiste cijfertjes aan de juiste kinderen te hangen.

Exact.

In reactie op een eerder aan mij gestelde vraag in dit draadje: jazeker kun je op de WISC op bepaalde (verbale) hoger scoren als je veel gelezen, gehoord en gezien hebt. Stimulerende ouders (met voldoende middelen) dragen bij in de ontwikkeling van hun kind op dit gebied, en dat laat het kind dan zien op de WISC. De WISC is niet cultuur- en taalvrij, dus bepaalde groepen worden benadeeld.

Ik heb zelf bij Mensa de Cattell culture fair gemaakt, voor volwassenen dus, en die is dus wel eerlijk, iedereen ongeacht afkomst etc heeft evenveel kans om hoog te scoren. En dat is echt een redeneringstest. Ik denk dat daar dus de hoge IQ's meer 'uitloopmogelijkheden' naar boven hebben. Hoe efficienter het denken verloopt, hoe hoger het abstractievermogen, hoe hoger iemand kan scoren.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 18:29 
Volwassene

r-p schreef:
reinier schreef:
ik ben zelf iemand die op het wo moest afhaken

Ook op de UT toevallig? Daar ben ik zelf gestrand (CT). Mijn grootste angst (en die van mijn vrouw met soortgelijke ervaring) is dat onze L zal vastlopen op het nooit goed hebben leren leren. Want daar wijt ik (al dan niet terecht) mijn eigen falen aan.

Overigens is L een 145+ en ik maar een lage 130er, dus past goed in dit onderwerp :)

Quote gefixt zodat de juiste persoon wordt gequote. Gr, Arya

Ik in Delft, ET...En die angst voor falen van mijn oudste had ik ook...vermoedelijk onterecht naar zoals het nu lijkt.....
Of mijn oudste wel heeft leren leren weet ik nog steeds niet trouwens...hij heeft wel hard gewerkt aan projecten ed. maar voor examens ed nauwelijks als ik hem moet geloven. Vaak niet meer dan doorkijken van de stof en een proef tentamen... uiteraard wel alle colleges en werkcolleges volgen..

Zoals de dekaan in Delft zei bij mijn kennismaking, bijna 40 jaar geleden:
Er zijn elk jaar studenten die denken de UT te kunnen doen zonder ervoor te werken zoals ze ook het VO hebben gehaald..(Met hoge cijfers).
In de 30 jaar dat ik hier zit heb ik er 1 meegemaakt die dat ook werkelijk kon.

Een aardige anekdote die ik dus mijn kind regelmatig voorgehouden heb terwijl ie nog VO deed. Zijn antwoord: Dan wordt ik de tweede....

@Moederjan....die extremen haal je er wel uit...mijn oudste is ook nooit getest...zou geen enkele meerwaarde meer opleveren.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2013, 18:38 
Volwassene

Ik heb één kind dat volgens IQ test 145+ is en één die 130+ is. Ik zie geen verschillen die duidelijk toe te schrijven zijn aan een IQ-verschil. Ik dacht dat ik die zag toen ze jonger waren (kind dat hoger scoorde was als jong kind op een opvallendere manier slim), maar nu ze wat ouder zijn denk ik dat het vooral interesse- en karakterverschillen waren. Het ene kind is net voor 7e verjaardag getest en het andere kind net na zijn 7e verjaardag; dat maakt bij dergelijke hoge scores al snel IQ-punten uit.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 17:46 
Volwassene

Deze even omhoog gehaald, naar aanleiding van de discussie in een ander topic over 145+.
De startvraag hier was: welke verschillen merk je als ouder zelf tussen kinderen met verschillende IQ's op basis van eigen ervaring? Misscchien leuk om updates te horen van een aantal ouders en aanvullingen van nieuwe forumouders?

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 19:47 
Volwassene

Hier drie dochters in huis, alle 3 hb getest.
131, 138 en 145.

Die van 145 is de 'normaalste' :D
Zij speelt het liefst de hele dag buiten, is altijd vies, heeft een rauw kapsel en laat boeren en scheten en ligt daar dan zelf helemaal om in een deuk.
Ze praat zoals de meeste kinderen praten met een iq van 100, heel gewoon. Als je haar een vraag stelt zegt ze 9 van de 10 keren "Huh? Wattu?" Of ze zegt: "weet ik niet".
Ze doet gewoon haar dingetjes op school, niets bijzonders eigenlijk.
Ik denk nog steeds soms dat ze per ongeluk een verkeerde uitslag hebben gegeven na haar test. :wink:
Maar echt een heerlijk kind!
Super sociaal en erg geliefd. Zij haalt haar voldoening/ uitdaging dus uit hele andere dingen van het leven.
De natuur, vriendschappen, sporten.
Heel af en toe zie ik maar iets waarvan ik denk; ok, dáár zit het 'm bij jou.
Als ze worstelt met bepaalde levensvragen en heel filosofisch begint te kletsen bijvoorbeeld.

Die van 131 daarintegen is precies een kleine professor.
Kon met 3,5 jaar al redelijk goed lezen en schrijven.
Ze spreekt, eet, loopt en beweegt heel deftig (geen idee waar ze dat vandaan haalt), weet overal iets van en stelt alles ter discussie.
Ze leest alles, zoekt alles op en wil alles weten.
Sprak met 5 jaar al goed engels en speelt bijzonder goed piano.

Dan heb ik nog een type creatieve verstrooide professor in huis. Zij heeft altijd verf en stift op haar handen, is de hele dag bezig met tekeningen maken en schrijft de meest gedetaileerde fantasieverhalen. (In een bijna onleesbaar handschrift en met ontzettend veel spelfouten)
Ze is 10 en kent de tafeltjes nog steeds niet, weet dan wel weer alles van de tweede wereldoorlog, het sterrenstelsel en dieren, kan goed schaken, is heel technisch.
Schoolse zaken boeien haar totaal niet.

Dus; drie totaal verschillende types.
Zelfde opvoeding, zelfde omgeving, zelfde school, zelfde ouders.
Ander karakter.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2017, 19:51 
Volwassene

*Gedetailleerde...

BerichtGeplaatst: 27 apr 2017, 16:54 
Volwassene

Dit schreef ik in januari 2013:
Paula schreef:
[...] het is niet het IQ dat bepaalt of hb kinderen onderling verschillen, maar veel eerder factoren als karakter, temperament, fixed/growth mindset, vaardigheden, executieve functies, wel/geen humor, wel/niet visueel ingesteld, belangstellingsgebieden.
Binnen het totaal-IQ kan de verdeling ook nog eens heel anders zijn, zodat kinderen verschillende sterke/minder sterke punten kunnen hebben. Ook dat zorgt voor verschillen. Hb kinderen verschillen onderling net zoveel van elkaar als 'gewone' kinderen.

Ter illustratie: mijn kinderen zitten op een VO met hb-klassen. Inmiddels lopen er zo'n 160 hb leerlingen rond verdeeld over verschillende klassen. IQ's verschillen van 125 tot 145+. En wat zie je: dat niet het IQ voorspelbaar is voor het succes op school. Dat succes wordt door andere factoren zoals hierboven genoemd, bepaald. Waarbij vaardigheden het belangrijkste zijn.
Het is ook niet zo dat bv de kinderen met 145+ automatisch naar elkaar toe trekken. Groepjesvorming (dus aansluiting met peers) gebeurt op basis van gedeelde belangstelling, gedeelde humor, dat soort zaken. Niet op basis van IQ.

Natuurlijk is 160 een te kleine groep om algemene uitspraken over de gehele groep hb'ers te doen. Maar het maakt wel dat ik deskundigen die beweren dat mensen met een zeer hoog IQ (145+) enorm afwijken van 'gewone' hb'ers, met een korrel zout neem. Gewoon omdat ik in de dagelijkse praktijk al vijf jaar zie dat IQ maar een factor is van het geheel dat bepaalt of je aansluiting vindt bij andere hb'ers of niet.

We zijn nu ruim 4 jaar verder. Mijn kinderen studeren inmiddels, we hebben de jungle die 'middelbaar onderwijs' heet achter ons gelaten. Ik hecht nog steeds weinig waarde aan een IQ-cijfertje. Dat is ook één van de redenen dat wij onze kinderen nooit hun destijds gemeten IQ hebben verteld. IQ is geen statisch gegeven, kinderen zijn voortdurend in ontwikkeling. En naast zaken als IQ, karakter en temperament speelt ook de omgeving (opvoeding, begeleiding, school) een grote rol in hoe zij zich ontwikkelen.

Bij mijn eigen kinderen heb ik gezien dat karakter en persoonlijkheid zo ontzettend veel meer van invloed zijn op hoe ze zijn en wie ze zijn! Hun IQ is een onderdeeltje van wie ze zijn, het bepaalt niet hoe ze handelen, met wie ze omgaan, hoe ze zich voelen. Sterker nog, ze vinden zelf hun hb zijn een gegeven dat nauwelijks een rol speelt in hun leven. Ze hebben aardig wat vrienden, hb én niet-hb. Hun vriendschappen zijn gebaseerd op wederzijds respect, gedeelde belangstelling, uitoefenen van dezelfde sport.

Ik zal niet tegen al die deskundigen ingaan die beweren dat het verschil tussen 130 en 145 significant en heel belangrijk is. Cijfermatig zie ik ook dat er een verschil is. Ik trek alleen in twijfel of dat verschil nu werkelijk zo enorm belangrijk is, ik vermoed dat verschillen door veel meer dan IQ worden veroorzaakt.

Als ik niet reageer op eventuele reacties is dat niet omdat ik niet durf :mrgreen: maar gewoon omdat ik al een tijdje niet zo heel actief ben op het forum en maar te hooi en te gras langskom.

Pagina 3 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3