Het is nu 16 nov 2018, 13:34

Pagina 1 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 130 of 145 verschillen?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 09:38 
Volwassene

Hallo,
Iemand is hb vanaf een iq van 130.
Hebben jullie een concreet beeld van de verschillen tussen iemand met iq 145 en 130? Waar zit m dat in?

Groetjes, bissi

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 130 of 145 verschillen?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 09:55 
Volwassene

Ik heb ze toevallig allebei in huis!!!
En er zit een wereld van verschil tussen deze twee op bijna alle vlakken al vanaf hun geboorte, maar ik heb altijd het gevoel dat dit meer een karakter iets is dan dat het gebaseerd is op het IQ :wink: .

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 10:00 
Volwassene

Laatst is er in Noord Holland een lezing geweest over kinderen met een iq van 145+. In de inleiding stond dat de behoeftes van die kinderen toch weer wezenlijk verschillen van die van 'gewone' hb-ers. Ik weet niet meer welk bureau de lezing gaf, maar misschien is er iemand heen geweest die meer kan vertellen?

edit: gevonden: http://www.ieku.nl/diensten/uitzonderli ... -op-aarde/ (leuke titel trouwens... :roll: )

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 10:09 
Volwassene

Heb er ook 2 thuis met een enorm verschil...de jongste heeft "slechts"131 (gemeten).
De oudste meten is absoluut zinloos.

Maar toch met de vorige reageerder...karakter verschillen lijken nog het grootste verschil.
Wat ook speelt is dat mijn best wel slimme jongste jalours is dat ie op geen leergebied kan concurreren met de oudste ...ondanks dat ik juist zoveel mogelijk elke vergelijking tussen hem en zijn broer probeer te voorkomen.

Ik ben zelf ook opgegroeid met een oudere super slimme broer en weet hoe ellendig dat eeuwige vergelijken is. Maar het helemaal uitbannen van vergelijken lijkt wel onmogelijk.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 10:14 
Volwassene

Hier een nichtje met een IQ van 145+, waar niemand ooit iets aan heeft gemerkt. Ik vind het nog steeds bijzonder dat haar VO school in de brugklas met dit idee kwam, en haar liet testen.
Mijn zoon heeft een IQ van 123, maar heeft juist wel alle kenmerken van HB.

Ik dacht altijd dat de grootste koplopers (de kinderen die met 9 al naar het VO gaan, en met 14 hun diploma gymnasium halen) ook wel het hoogste IQ zouden hebben, maar dit gaat dus niet altijd op. Misschien zou het opgaan als ieder kind echt op niveau wordt uitgedaagd? Lijkt me wel een interessante discussie :wink:

Karakter, omgeving, het speelt allemaal mee in de verschillen.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 10:15 
Volwassene

@Reinier: hier een oudste best-wel-slimmerik die op allerlei vlakken door zijn superslimme kleine broertje wordt ingehaald. Dat vond oudste moeilijk, tot ik hem eens uitlegde dat dat meer zei over jongste dan over hemzelf. Dus dat jongste zo 'extreem goed' is in bepaalde dingen maakt niet dat oudste daar *dus* heel slecht in is. Dat inzicht heeft oudste daarin enorm geholpen!

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 10:37 
Volwassene

MoederJan schreef:
Laatst is er in Noord Holland een lezing geweest over kinderen met een iq van 145+. In de inleiding stond dat de behoeftes van die kinderen toch weer wezenlijk verschillen van die van 'gewone' hb-ers. Ik weet niet meer welk bureau de lezing gaf, maar misschien is er iemand heen geweest die meer kan vertellen?

edit: gevonden: http://www.ieku.nl/diensten/uitzonderli ... -op-aarde/ (leuke titel trouwens... :roll: )

Hier eentje met meer dan 130, maar minder dan de 145+. Wanneer spreek je dan nog van 'gewoon' HB en wanneer zie je juist het 'extra' verschil. Ik kan het niet vergelijken, want ik heb 1 manneke. Ben officieel ook nog maar net in de wereld van HB getreden, maar zie en hoor steeds meer.
Maar de vraag houdt mij ook wel bezig. Wellicht dat het ook weer per kind verschilt hoor. De ene met 140 is de andere niet. Maar enige gelijkenis zal er wel zijn.

In de link spreken ze ook over uitzonderlijk begaafd vanaf 140+...ook hier is al verschil te lezen.

Laatst bijgewerkt door Inger op 22 jan 2013, 10:42, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 10:41 
Volwassene

Van diezelfde website: http://www.ieku.nl/2012/12/5-antwoorden ... k-begaafd/
en http://www.ieku.nl/uitzonderlijk-begaafd/
Al vind ik die lijstjes altijd maar lastig te interpreteren hoor...

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 11:05 
Volwassene

MoederJan schreef:
Van diezelfde website: http://www.ieku.nl/2012/12/5-antwoorden ... k-begaafd/
en http://www.ieku.nl/uitzonderlijk-begaafd/
Al vind ik die lijstjes altijd maar lastig te interpreteren hoor...

Ik kan slechts constateren dat het lijstje nagenoeg volledig 1 op 1 betrekking heeft op mijn oudste...en gezien de vragen/antwoorden lijst :

Wel (zeer) hoge cijfers op school en universiteit...hoe hoger de school hoe hoger de gemiddelde cijfers (wegens wegvallen vakken waar die geen zin in had als maatschappij leer, door hem maatschappij indoctrinatie genoemd)....op de universiteit ongekend hoog (volgens hun tenminste wegens de bij uitreiking propadeuse gegeven woorden "Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt")

Ook de slot alinea bij de vragenlijst moet ik bevestigen...

Geen wonder dat mijn andere kind daar moeite mee heeft...

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 11:18 
Volwassene

Die lijstjes vind ik ook lastig. Voor mij is het allemaal niet zo "bijzonder snel" en "ongewoon vermogen" etc. Ik weet niet anders, ben niet anders gewend dan de kinderen die ik heb en de manier van denken die ik zelf als kind had.
Volgens mij kan je daar als ouders weinig mee. Voor leerkrachten en hulpverlener die een beter beeld van een gemiddeld intelligent kind hebben zijn die lijstjes misschien wel handig.

Ik heb thuis ook een dochter met IQ 145+ en een dochter met IQ 132.
Althans, dat zijn hun gemeten IQ's.

F. zat op het moment van testen heel lekker in haar vel en deed heel goed haar best.
M is getest op een moment dat het heel erg slecht met haar ging, ze onderpresteerde, en daarbij was ze eigenlijk ook nog 3mnd te jong voor de test (WISC met 5.9 jaar). Wat zegt het verschil in IQ tussen hun twee dan?
Heel weinig volgens mij. Zo'n IQ test is een momentopname, het meet bepaalde onderdelen wel, andere weer niet, het is geen absolute weergave van hun capaciteiten.
Daarbij zijn bij een IQ score boven 130 de verschillen niet heel erg betrouwbaar meer, in de onderzoeksgroep hebben maar zeer weinig kinderen een score boven de 130 gehaald, de significantie wordt dan heel erg klein. Wat is dan de "waarde" van het verschil tussen 135 en 145?

Wel merk ik zelf ook wel dat F. toch ook onder de hb-ers een "bijzonder geval" is hoor.
Niemand die er aan twijfelde of F. hb zou zijn toen ze nog niet getest was, het lag er zó dik bovenop (behalve moeders dan, ik twijfelde ondanks alles toch nog :wink: )
En F. heeft inderdaad ook andere leerbehoeften dan haar zus, gaat sneller dan haar zus, haalt haar op sommige vlakken in.

Maar ik blijf het moeilijk vinden om dat aan hun IQ verschil op te hangen. Ze verschillen in karakter gewoon ook enorm.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 11:53 
Volwassene

Mijn persoonlijke mening is dat dat cijfertje niet bepalend is voor verschillen tussen kinderen. Pak een groepje van 10 kinderen, HB of niet, maakt niet uit, ze zullen allemaal grote onderlinge verschillen vertonen!
Onze dochter valt binnen de categorie 145+, maar behaalt op school zeer wisselende resultaten. Zou wellicht helemaal weggevallen zijn op school als mama hier zich niet druk had gemaakt over het feit dat vanaf groep 3 niet meer opviel dat dochter erg slim was.
Met 2 nichtjes de ervaring dat het nichtje met IQ rond 130 hoge (basisschool)cijfers haalde zonder daarvoor iets te doen, en nichtje met IQ 142 had zeer wisselende resultaten en viel zeker niet op als bovengemiddeld slim (totdat een wakkere juf mijn zus aansprak over het feit dat ze vermoedde dat nichtje HB was. Hi hi, toen luisterde mijn zus opeens wel naar mij :mrgreen:. N.B. was al jaren bezig te roepen dat ze bovengemiddeld slimme kids had. Bij kind nr. 1 met de hoge cijfers wilde ze dat nog wel aannemen, maar bij nr.2 met IQ 142 werd altijd gedacht dat ze een beetje een "dommertje" was :oops: :? .. Kind zelf gaat daarvan trouwens nog altijd uit :cry: )

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 12:21 
inactief

Hier een zoon met een Totaal IQ van 145 (P/V-kloof is aanwezig). Als ik hier dingen lees over andere kinderen met een lager IQ, zie ik hen soms als slimmer overkomen. Mijn zoon heeft echt niet alle kenmerken die bij een hoog IQ zouden horen en vaak genoeg verwonder ik mij dat hij zo hoog gescoord heeft. Op school (zit op een Leo) loopt hij ook niet duidelijk voor op de andere kinderen (waar ik het IQ niet van weet, maar wat wel hoger dan 130 moet zijn). Ik denk dat veel ook te maken heeft met inzet etc. Dat dus een kind met een wat lager IQ (wat heet laag.....) toch hogerop kan komen dan eentje die bij alles wel denkt dat het goed is (zoals mijn zoon dus vaak doet, ik zie bij hem geen grote gedrevenheid ofzo om iets goed te doen).

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 12:23 
Volwassene

Als het gaat om verschillen gemeten met de WISC-III-NL dan berusten deze in dit gebied (boven de 130) vooral op toeval. De steekproef voor de normen is te klein om echt onderscheid te maken op dit niveau. Ook professionals gaan op dit punt nog wel eens de mist in helaas.

Ik vind het ook onjuist om te scores te extrapoleren (berekenen hoe ver boven de 145 iemand uitkomt) en ook de score 145+ is misleidend. De WISC meet gewoon tot en met 145. (Wel geeft de onderzoeker als het goed is aan als het kind hoger dan de minimale ruwe score heeft behaald voor de hoogste normscore)

Overschat de waarde van een IQ niet, er is nog zoveel anders van belang (persoonskenmerken zoals motivatie en omgevingskenmerken) om tot excellente prestaties te komen. Als je kijkt naar schoolprestaties, dan spelen metacognitieve vaardigheden ook een grote rol.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 22 jan 2013, 13:06, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 12:31 
Volwassene

Sacha schreef:
Als het gaat om verschillen gemeten met de WISC-III-NL dan berusten deze in dit gebied (boven de 130) vooral op toeval. De steekproef voor de normen is te klein om echt onderscheid te maken op dit niveau.
Dat is dan toch een heel andere insteek dan die van de dame van Ieku, waarvan ik hierboven wat links had geplaatst. Dat vind ik vaak wel lastig hoor, zoveel deskundigen, zoveel meningen. Niet dat ik jouw mening in twijfel trek hoor Sacha, maar welk verhaal moeten wij als 'leek' geloven, welke insteek is 'waar'? Dat is hetzelfde omtrent de Vp kloof en nog wat van die discussiepunten. Dat maakt het allemaal extra lastig vind ik.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 12:41 
Volwassene

Sacha schreef:
Overschat de waarde van een IQ niet, er is nog zoveel anders van belang
Helemaal mee eens.. helaas zou het veel gemakkelijker zijn als het IQ bepalend was voor de schoolse resultaten. De studievaardigheden (o.a.) zijn echter vele malen belangrijker dan het IQ, is mijn mening.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 12:57 
Volwassene

Sacha schreef:
Als het gaat om verschillen gemeten met de WISC-III-NL dan berusten deze in dit gebied (boven de 130) vooral op toeval. De steekproef voor de normen is te klein om echt onderscheid te maken op dit niveau. Ook professionals gaan op dit punt nog wel eens de mist in helaas.
Volledig mee eens

Sacha schreef:
Overschat de waarde van een IQ niet, er is nog zoveel anders van belang (persoonskenmerken zoals motivatie en omgevingskenmerken) om tot excellente prestaties te komen. Als je kijkt naar schoolprestaties, dan spelen metacognitieve vaardigheden ook een grote rol.

Klopt ook. Maximale prestaties vragen een combinatie van top aanleg, top ambitie (beiden bij de excellerende persoon), en een maximaal ondersteunende / uitdagende omgeving ipv de gebruikelijke remmende die we in nederland zo vaak tegen komen (maaiveld)..de belangrijkste uitdaging voor de ouders, en ook een heel lastige zoals we uit de vele posts over kwaliteit scholen op dit forum kunnen afleiden.

Overigens is er geen enkele school in nederland die daadwerkelijk het maximale uit de uitzonderlijk begaafden kan halen..op zijn best mag je hopen dat ze die kinderen niet frustreren en/of afremmen.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 13:05 
Volwassene

Wat ik aangeef over verschil tussen 130 en 145, is geen mening, het is gebaseerd op statistische en methodologische kennis. Dit maakt onderdeel uit van mijn universitaire studie psychologie. Ik ben daartoe opgeleid, dat geldt niet voor alle mensen die hierover uitspraken doen. Tussen professionals kan de vakkennis uiteraard verschillen. En mensen kunnen ook fouten maken.
Ik weet wel dat veel mensen elkaar napraten, ook al weten ze niet waarop het precies gebaseerd is.

Ik kan iedereen aanraden niet zomaar iemands mening aan te nemen, maar je eigen gezonde onafhankelijke denken in te zetten. Zoek informatie over waarop mensen hun uitspraken baseren, stel vragen.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 13:07 
Volwassene

Sacha schreef:
dan berusten deze in dit gebied (boven de 130) vooral op toeval
Bedoel je daarmee dat een kind per toeval 15 punten hoger scoort (verschil tussen 130-145)? Nou ben ik een leek op het gebied van testinterpretatie, maar als dat zo is, dan kan een kind toch ook per toeval 130 scoren ipv 115? De WISC meet toch tot 145?

BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 13:19 
Volwassene

Chloé schreef:
Sacha schreef:
dan berusten deze in dit gebied (boven de 130) vooral op toeval
Bedoel je daarmee dat een kind per toeval 15 punten hoger scoort (verschil tussen 130-145)? Nou ben ik een leek op het gebied van testinterpretatie, maar als dat zo is, dan kan een kind toch ook per toeval 130 scoren ipv 115? De WISC meet toch tot 145?

Nee.
De iq verdeling van een populatie verloopt op basis van een normaal verdeling (gausskromme).
Het gemiddelde is 100, standaard deviatie 15.
Een iq van 100 betekent , bij een standaard steekproef/meting dat 50% van de populatie minder scoort.
Bij een score van 115 (+1 stdev) scoort 67% lager, nog steeds een groot aantal uit die populatie scoort hoger...een foutje meer of minder zal weinig uitmaken in het testresultaat.
Bij een score van 130 (+2 stdev) scoort 97,5% lager....dus 25 mensen per duizend hoger. Wordt bij de steekproef grootte al lastig...een kleinigheidje maakt zo dat je 23 ste ipv 25 score hebt als de meetgroep 1000 man/vrouw is.
Bij een score van 145 (+3 stdev) is er 1 op de duizend die hoger scoort. Je weet alleen niet of die ene 145 precies zou scoren of 180. Het is gewoon de hoogste score.
Hier zal een steekproef van duizend man dus faliekant tekort schieten. Er zijn te weinig referentie scores. Wel kun je statistisch vaststellen dat er per geboorte jaar 170 kinderen (ca 170000 kinderen per jaar) deze score zouden moeten halen.
Een score van 160+ is dus al helemaal niet meer vast te stellen met deze tests. Die ene op de 30000 zou je pas kunnen vinden als de referentie groep meer dan 100000 man groot is.

Berichttitel: 14
BerichtGeplaatst: 22 jan 2013, 13:24 
Volwassene

Nou, ik heb toch wel wat kritische vragen bij de Masterclass van Renata.

Ik vind dat ze de waarde van het IQ getal en de exactheid/betrouwbaarheid hiervan toch wel behoorlijk overschat. En de diversiteit van kinderen die allemaal een bepaalde zeer hoge score hebben behaald wordt hier erg onderschat.

Waar komt die grens van 140 vandaan? In Amerika maken ze dat onderscheid wel, en ze verwijst naar Amerikaanse Linda Silverman, maar met de WISC kun je dat onderscheid dus helemaal niet echt maken.

Ik vraag me af op welke wetenschappelijke inzichten ze haar Masterclass baseert. Welke unieke kenmerken zou deze groep (IQ 140+) onderscheiden van de lager scorende begaafden, en uit welk onderzoek is dat gebleken? Dan moet er met flinke steekproeven zijn gewerkt, om voldoende mensen met deze hoge scores te hebben.

Pagina 1 van 3 [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende