Het is nu 17 jul 2018, 14:42

Pagina 2 van 3 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Algemene taal index.
BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 18:56 
Volwassene

Een verkorte versie van de WISC? Bij mijn weten bestaat er geen officiële verkorte versie van de WISC.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 20:53 
inactief

Er bestaan ook geen verkorte versies van intelligentie tests. Wellicht dat ze dan alleen enkele subtests willen gaan afnemen? Maar daaruit is nooit een iq vast te stellen, dus daar heb je niks aan. dus ik begrijp de instelling van de school niet goed.
Je geeft aan dat er eigenlijk geen test nodige is voor huidige school, maar je hebt wel een 130> score nodig voor evt hb onderwijs. Waarom dan niet direct de gehele WISC en doortoetsen. Dan heb je toch in een keer alle info die je nodig hebt.
Enkel uit een iq test haal je ook geen oorzaak van gedragsproblemen. Hiervoor zou een observatie (of meerdere) wellicht een idee zijn?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 21:49 
­

Verkorte Wisc heb ik ook nog nooit van gehoord, maar je hebt wel verkorte rakit en verkorte raven. De laatste hebben ze nog bij zoon in groep 6 gebruikt voor onderzoek naar welbevinden versnelde leerlingen. Meet het probleemoplossend vermogen. Even ter info en nuancering dat er geen verkorte testen zouden bestaan.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 22:01 
Volwassene

Citaat:
Een verkorte versie van de WISC? Bij mijn weten bestaat er geen officiële verkorte versie van de WISC.

Als er besloten wordt 2 of 3 aanvullende subtests achterwege te laten, en dus alleen de 10 kernsubtests af te nemen, dan zou je kunnen spreken over een verkorte WISC. Als je de daarbij ook nog Symbolen Vergelijken pakt, en Cijferreeksen en Doolhoven niet afneemt, kan je alle schalen en factoren en het totaal IQ berekenen.

Als dit besloten wordt verwacht ik dat het puur om kosten gaat (minder afnametijd en minder dure testformulieren nodig), want ook Cijferreeksen en Doolhoven bieden nutttige informatie.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 22:25 
Volwassene

Sacha, dat klopt wel, maar Cijferreeksen kost een paar minuten, en Doolhoven wel iets meer, maar dat zal in de kosten toch niet zoveel uitmaken toch?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 22:35 
Volwassene

Cijferreeksen zouden idd qua tijd de kosten niet zijn, maar een boekje Doolhoven is duur hoor :) . (ik koop ze netjes en kopieer ze niet, bakken met geld vraagt de uitgever ervoor).

Wat zou dan de invulling van die verkorte WISC zijn en waarom geen volledige afname?

BerichtGeplaatst: 23 jan 2014, 22:00 
Volwassene

collie schreef:
oh, wat erg zeg @Kakelot!
ik denk niet dat het zo extreem zal zijn als wat jij beschrijft.
ik denk wel dat wie het hardst roept, de meeste aandacht krijgt. en dan laat ik me misschien teveel ondersneeuwen. Want ik zou toch niet willen dat ik ook zo'n hoge Van-De-Toren-Blaas Moeder ben! maar misschien moet ik met toch eens over die schroom heen zettten ja.
Ik heb gister een gesprek met haar gehad. Ook daar weer twijfels: ja, misschien moet ik hem ook de tijd geven, hij is nog jong idd, en hij probéért niet eens iets moeilijkers (in dit geval rekenen)
Maar thuis denk ik dan weer: Ja, maar dat is dus omdat hij nooit iets wil proberen als hij het niet meteen weet. Hij zegt ook zelf: "ik leer het mezelf wel aan, ik hoef niet naar school'. En in de klas tekent hij gewoon iets wat hij interessant vindt en niet wat de juf wil.
*zucht*
Ik denk dat ik nog heel wat moet gaan aankloppen dit jaar. :(

Ik had niet eens gezien dat dit topic weer verder ging.
J is ook nog steeds niet doorgetoetst met lezen ( wat wel de afspraak was ). Hij leest in groep 4.
Thuis leest hij al wat ondertitels van tv programma's enz.
Verder heeft j er geloof ik ook geen zin meer in en dit heeft hij vorige week zelf aangegeven aan een van zijn juffen.
Hij gaf aan dat rekenen en lezen te makkelijk is. Zij was het aan bagatelliseren en stuurde hem een beetje door te zeggen dat hij het niet leuk vond omdat hij de oefeningen met zijn schrijven lastig vindt enz.
Ik ben even door gegaan in gesprek en gezegd dat het heel leuk is dat de dingen die hij lastig vindt aangepakt worden en dat ze hem daarin heel erg stimuleren, maar dat het niet zo leuk is dat hij geremd wordt aan de andere kant.
Ik vroeg toen of ze van haar collega gehoord had dat hij inmiddels nog een test had gedaan en of ze wist dat we nog in gesprek willen zodra de ib-er terug is. Nee dus ( je deelt een duo baan dus waarom zou je dat soort dingen gehoord moeten hebben, zucht ).
Ik gaf aan of ze wel in de gaten had wat hij kan zoals keer sommen en dat lezen van die ondertitels.
Ze gaf aan dat hij keersommen uit de kast mag pakken ( montessori materiaal ), waarop ik aangaf dat er in de overdracht van de kleuterklas dit als puntje van zorg was geuit omdat hij dat dan niet doet omdat het niet voor zijn groep is of iets dergelijks.
Verder dacht ze dat eind groep 4 lezen misschien toch nog te moeilijk zou zijn, tenminste hou zou het wel kunnen lezen maar in de knoei komen met spelling opdrachten.
Ik gaf aan dat dat dus ook logisch is aangezien hij geen spelling krijgt maar dat hij daar thuis wel mee bezig is en dat ik dat met remmen bedoel.
En toen ging de bel en moest ik mijn middelste nog even helpen.
Maar dezelfde dag heeft hij deel en keersommen gedaan.
Wat ze trouwens ook nog zei was dat ze het apart vond dat het gedrag zo anders was thuis en op school.
Ze zei nl tegen J dat ze hem alijd zag lachen, waarop j zei dat is allemaal nep.
Ik zei dan ook, hier hangt hij de clown uit en thuis is hij gefrustreerd wat logisch is.
Ja dat van die clown uithangen herkende ze wel.
Heb je toch een plaat voor je hoofd of niet?
Dus zoals het bij jou gaat verbaasd me niks hoor, het is hier niet anders.

Gr Gaby2.

BerichtGeplaatst: 25 jan 2014, 11:56 
inactief

Citaat:
Ze zei nl tegen J dat ze hem alijd zag lachen, waarop j zei dat is allemaal nep.
Ik zei dan ook, hier hangt hij de clown uit en thuis is hij gefrustreerd wat logisch is.

Fijn dat de juf uit de eigen mond van J. heeft gehoord dat het nep is. JC blijft in zijn rol en blijft lachen.
Alsof hij zichzelf omtovert.
Ik heb echt elke dag buikpijn in afwachting van de Cito-toetsen, de 3MT, en wanneer en of hij de WISC test van school krijgt of niet.
Moet mezelf dwingen om niet te piekeren; "En wat als hij nou zijn pet er naar gooit? als de school de test niet wil afleggen? als de hb-school hem niet aanneemt vanwege zijn gedrag? hoe kan ik wijs maken dat dit verveel gedrag is? Ik mag toch wel aannemen dat ze weten dat dit bij verveelde kinderen hoort? maar als hij bij de WISC-test toch niet boven de 130 komt?
En dit heb ik ook nog in het kwadraat: dochterlief moet een middelbare school kiezen *help!*

BerichtGeplaatst: 31 jan 2014, 10:38 
inactief

Nou, ben benieuwd. Dinsdag gaat JC de WISC test doen. Ze neemt de testen af, geeft dan de eerste resultaten door en na de krokusvakantie volgt het verslag.
De hb-school kwam ineens met een vervroegde 'deadline'. Hij kon nog vóór de krokusvakantie besproken worden in het team. :shock:
Ik heb dit keer mijn man laten aankloppen bij de IB'er, want ik voel me langzaam echt bezwaard zoveel te vragen van school.
Maar zo lief als de IB'er is, zo heeft ze het voor mekaar gekregen dat de psychologe wat heeft verschoven met andere testafnames.
Dat is toch wel weer een pluim waard.
Ondertussen maak ik me steeds meer zorgen om hem.
Volgens mij zijn meerdere kinderen moe of niet fit, maar hij lijkt wel verdrietig. Hij moppert op mij, alsof ik van alles de schuld heb :(
Hoop toch zó dat de test hoger is dan 130. En dat zijn autistisch gedrag te rijmen valt met zijn slimheid.
Anders weet ik het eerlijk gezegd zelf ook even niet meer.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2014, 11:26 
Volwassene

Citaat:
Verder dacht ze dat eind groep 4 lezen misschien toch nog te moeilijk zou zijn

Wáááát!? Voor een kind dat thuis ondertitels leest? Laat me niet lachen!

Mijn zoon zit ook in groep 4, en hier toetsen ze standaard door om te bepalen op welk AVI-niveau de kinderen zitten. Dat ontwikkelt zich toch sowieso heel grillig, heus niet alleen bij HBers. Vorig jaar had hij E6 op zijn eindrapport, dus dit jaar mocht hij gelijk al boeken op het juiste niveau pakken. De leeshonger sloeg thuis toen ook toe, en vorige week dinsdag kwam hij trots vertellen dat hij allemaal toetsen had gehad en een 'goed' had op AVI-plus, en nu niet meer hoeft te AVI-lezen. Daar was echt geen hoop sturing vanuit ons voor nodig. Balen dat jullie school daar minder in zit (toegegeven, de onze is begaafdheidsprofielschool, dus misschien niet te vergelijken met de meeste scholen).

BerichtGeplaatst: 31 jan 2014, 11:48 
Volwassene

collie schreef:
Nou, ben benieuwd. Dinsdag gaat JC de WISC test doen. Ze neemt de testen af, geeft dan de eerste resultaten door en na de krokusvakantie volgt het verslag.
De hb-school kwam ineens met een vervroegde 'deadline'. Hij kon nog vóór de krokusvakantie besproken worden in het team. :shock:
Ik heb dit keer mijn man laten aankloppen bij de IB'er, want ik voel me langzaam echt bezwaard zoveel te vragen van school.
Maar zo lief als de IB'er is, zo heeft ze het voor mekaar gekregen dat de psychologe wat heeft verschoven met andere testafnames.
Dat is toch wel weer een pluim waard.
Ondertussen maak ik me steeds meer zorgen om hem.
Volgens mij zijn meerdere kinderen moe of niet fit, maar hij lijkt wel verdrietig. Hij moppert op mij, alsof ik van alles de schuld heb :(
Hoop toch zó dat de test hoger is dan 130. En dat zijn autistisch gedrag te rijmen valt met zijn slimheid.
Anders weet ik het eerlijk gezegd zelf ook even niet meer.

Wel fijn dat hij dinsdag al de test kan doen! zou dat even afwachten en dan stap voor stap verder kijken.
Mijn zoon is overigens ook niet hb hoor, alhoewel ik zelf nog steeds vraagtekens heb.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2014, 11:51 
Volwassene

LauraB schreef:
Citaat:
Verder dacht ze dat eind groep 4 lezen misschien toch nog te moeilijk zou zijn

Wáááát!? Voor een kind dat thuis ondertitels leest? Laat me niet lachen!

Mijn zoon zit ook in groep 4, en hier toetsen ze standaard door om te bepalen op welk AVI-niveau de kinderen zitten. Dat ontwikkelt zich toch sowieso heel grillig, heus niet alleen bij HBers. Vorig jaar had hij E6 op zijn eindrapport, dus dit jaar mocht hij gelijk al boeken op het juiste niveau pakken. De leeshonger sloeg thuis toen ook toe, en vorige week dinsdag kwam hij trots vertellen dat hij allemaal toetsen had gehad en een 'goed' had op AVI-plus, en nu niet meer hoeft te AVI-lezen. Daar was echt geen hoop sturing vanuit ons voor nodig. Balen dat jullie school daar minder in zit (toegegeven, de onze is begaafdheidsprofielschool, dus misschien niet te vergelijken met de meeste scholen).

Volgende week 10 minuten gesprek en daarna wil ik een gesprek met ib-er of invaller of weet ik veel wie.
Hij beheerst nu ook de tafel van negen. door elkaar en al, geleerd in een dag.
Weet niet wanneer ze dat krijgen maar zeker niet in gr 3.
Hij heeft dat geleerd via het keerbord, waar hij nu steeds mee mag werken nadat hij zei dat hij alles te makkelijk vindt.
Hij leert gewoon snel, en dat moeten ze nu maar eens gaan snappen.
Gr Gaby2.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2014, 12:27 
inactief

Sterkte Gaby2! Hoop dat ze nu met een goed plan komen

BerichtGeplaatst: 04 feb 2014, 17:12 
inactief

had wat geschreven, maar was niet relevant voor deze topic. excuus.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2014, 23:05 
Volwassene

collie schreef:
had wat geschreven, maar was niet relevant voor deze topic. excuus.

Heeft hij vandaag de wisc gehad collie?
Gr Gaby2

BerichtGeplaatst: 05 feb 2014, 13:38 
inactief

gister had hij deel 1, volgende week maandag gaan ze verder.
Ik hoop dat hij wat rustiger is dan gister.
Ik ben er een beetje verdrietig van, ze ervaren veel onrust bij hem en blijven dat bij hem leggen.
zijn cognitieve deel ontwikkelt zich wel, maar hij blijft vluchtig en gaat uit de weg wat hij moeilijk of niet leuk vindt.
Ik weet het, dat vereist heel veel sturing. Hij stapt steeds weer terug in zijn comfort zone.
Maar ik weet dat hij gevoelig is voor sfeer. Als hij zich gezien voelt, als je een bepaald soort humor hebt, dan opent hij zich en heb je een heel leuk mannetje.
Ik ben blijven aangeven dat hij als hij zich niet veilig voelt, vluchtig gedrag gaat vertonen.
De school interpreteert dit iets van hem, niet iets van de klas waardoor hij zich niet veilig voelt.
Dus hij zou zich veilig nu moeten voelen en dus rust moeten hebben.
Maar dat er onrust heerste omdat de klas 's middags naar de kinderboerderij ging, de juf ziek was en er dus een andere juf was, dat de psychologe zelf ook later was én dat hij slecht had geslapen, dat zou dus geen invloed moeten hebben.
Ik hoop dat deel 2 beter gaat.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2014, 20:39 
Volwassene

collie schreef:
gister had hij deel 1, volgende week maandag gaan ze verder.
Ik hoop dat hij wat rustiger is dan gister.
Ik ben er een beetje verdrietig van, ze ervaren veel onrust bij hem en blijven dat bij hem leggen.
zijn cognitieve deel ontwikkelt zich wel, maar hij blijft vluchtig en gaat uit de weg wat hij moeilijk of niet leuk vindt.
Ik weet het, dat vereist heel veel sturing. Hij stapt steeds weer terug in zijn comfort zone.
Maar ik weet dat hij gevoelig is voor sfeer. Als hij zich gezien voelt, als je een bepaald soort humor hebt, dan opent hij zich en heb je een heel leuk mannetje.
Ik ben blijven aangeven dat hij als hij zich niet veilig voelt, vluchtig gedrag gaat vertonen.
De school interpreteert dit iets van hem, niet iets van de klas waardoor hij zich niet veilig voelt.
Dus hij zou zich veilig nu moeten voelen en dus rust moeten hebben.
Maar dat er onrust heerste omdat de klas 's middags naar de kinderboerderij ging, de juf ziek was en er dus een andere juf was, dat de psychologe zelf ook later was én dat hij slecht had geslapen, dat zou dus geen invloed moeten hebben.

Nou volgens mij heeft dat best wel invloed natuurlijk op een kind. Balen zeg.
Wanneer krijg je de uitslag na zijn tweede deel? ook al snel?
Ik hoop dat het maandag een betere situatie is.
Gr Gaby2.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2014, 21:40 
inactief

ik hoop idd de volgende dag want 12 februari is het overleg op de hb-school.
We hadden afgesproken dat het verslag pas na de vakantie zal worden, maar dat er wel al iets gezegd kan worden over zijn IQ.
Ik snap dat dit ook op zeer korte termijn is. ze kunnen ook geen ijzer met handen breken.
En de IB'er loopt ook over, dat zegt ze ook zelf.
Dus maar geduld hebben en ook begrip van de hb-school vragen.
:?

BerichtGeplaatst: 06 feb 2014, 14:48 
Volwassene

collie schreef:

Hoewel de kinderen hun testen op zaterdagen hadden, heb ik ze toch de dag ervoor thuis gehouden (op die school mochten we zelf de vrije dagen/vakanties kiezen). Had het idee dat ze daardoor meer relaxed en uitgerust (en goed gestemd) zouden zijn, zonder eventuele onverwachte negatieve invloeden. Misschien is dit ook een optie voor jullie voor deel II?

BerichtGeplaatst: 07 feb 2014, 13:13 
inactief

Paula schreef:
Soms toetst men niet door uit angst voor de uitkomst. Want zodra je weet waar een kind staat, kun je die informatie niet meer negeren (nou ja, sommige scholen doen dat wel) maar zul je er iets mee moeten.

Inderdaad zo was het bij ons op school. Oudste dochter is van groep 1 naar 3 gegaan, maar haar werkelijke niveau werd nooit bepaald. Later samen met IQ-test (dochter was 7 jaar, begin groep 5) werd ze ook didactisch getoetst (speling en rekenen alleen, lezen was ze al ze AVI uit). Er kwam uit, dat ze van spelling tenminste niveau E6 had en rekenen E5. Deze resultaten gingen wel naar school, maar er kwam verder weinig van, geen verrijken of compacten. Dochter is wel naar de plusklas gegaan, wat ze erg leuk vond.
Inmiddels zit dochter in groep 7 op een andere basisschool, maar haar motivatie is ze absoluut kwijtgeraakt. Ze vindt school stom en saai en heeft geen interesse in what so ever (behalve tv kijken) en ik heb geen idee hoe kan ik haar helpen, ook omdat haar resultaten zijn niet super hoog, maar ook niet laag...
Collie, ik hoop, dat het voor jouw kindje anders gaat lopen.

Pagina 2 van 3 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende