Het is nu 22 apr 2018, 15:24

Pagina 1 van 3 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Algemene taal index.
BerichtGeplaatst: 06 dec 2012, 15:51 
Volwassene

Hoi,
Kan iemand mij precies uitleggen wat de algemene taal index inhoud en hoever dat mee telt in een verbaal iq?
Kan iemand mij ook vertellen wat het gemiddelde ( cijfer ) algemene taal index is?
Mijn zoontje had een algemene taal index van 128, de psycholoog zei dat het hoog is.
Helaas waren andere onderdelen van de iq test niet helemaal betrouwbaar ( perfomaal ) en mijn zoon is niet snel genoeg met strepen zetten enz wat het helaas punten gekost heeft.

Ik hoop dat iemand het uit kan leggen.
Alvast bedankt,
Gaby2.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Algemene taal index.
BerichtGeplaatst: 06 dec 2012, 16:40 
inactief

De ATI heeft dezelfde verdeling als IQ, dus 100 gemiddeld met een SD van 15. 128 is dus inderdaad hoog.

De onderdelen die de ATI vormen worden niet meegenomen in het VIQ dus hebben daar in die zin niets mee te maken. De ATI onderdelen zijn receptieve en actieve woordenschat (receptief: 'wijs de taart aan' uit 4 plaatjes, actief: 'wat staat er op dit plaatje' en het kind moet dan zeggen 'taart'). * voorbeelden zijn fictief en komen niet uit de WPPSI

Kan je hier iets mee?

BerichtGeplaatst: 06 dec 2012, 16:48 
Volwassene

Hallo,
Oke, bedankt!
Dan weet ik nu precies wat het inhoud!
Gr Gaby2.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 15:56 
inactief

mijn zoon had twee jaar geleden bij deze test een uitslag van 154. Hij was net vier. Volgens de psychologe overspoelt hij zich voortdurend met woorden zonder dat hij er wat mee kan.
Nu is hij zes, heeft zichzelf leren lezen en is avi uit lijkt wel. Althans, hij leest gewoon alles.
Ik vraag me af hoe zijn begrijpend lezen daarbij is. Volgens de IB'er is het woordbegrip er ook.
Ik vraag het me af, hij is van de 'Grote stappen snel thuis' methode, dus hij leest alles in no time uit.

Ik zou wel wat meer hierover willen weten, maar kan weinig materiaal hierover vinden of ervaringsdeskundigen. Iemand?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 16:05 
Volwassene

Collie, kan je zoon op school niet worden (door)getoetst met de Begrijpend Lezen-CITO's? Dat lijkt mij de meest efficiënte methode om te achterhalen of je zoon begrijpt wat hij leest.

Dochter Tweety apr 2001, Slim, regulier onderwijs, 1x versneld
Zoon Calimero aug 2004, Slim & ADHD, cluster 4, 1x versneld

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 16:44 
inactief

ja dat kan. Ze hebben er alleen geen haast mee. Over drie weken heeft namelijk de hele school CITO's.
Maar ik vraag me af of hij dan alleen de CITO's krijgt voor groep 4, of dat ze apart hem nog meer CITO's geven?
Ik krijg alleen geen concrete antwoorden van haar, alleen dát ze het gaat doen.
Is dat soms niet concreet te bepalen?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 17:14 
Volwassene

collie schreef:
ja dat kan. Ze hebben er alleen geen haast mee. Over drie weken heeft namelijk de hele school CITO's.
Maar ik vraag me af of hij dan alleen de CITO's krijgt voor groep 4, of dat ze apart hem nog meer CITO's geven?
Ik krijg alleen geen concrete antwoorden van haar, alleen dát ze het gaat doen.
Is dat soms niet concreet te bepalen?
Natuurlijk kun je dat concreet bepalen. Maar sommige scholen zijn niet zo goed in concrete antwoorden, die moet je echt 'sturen'. Misschien wachten ze tot de uitslag van de M4 cito's, en bepalen ze a.d.h. daarvan pas of ze gaan doortoetsen. Ik zou gewoon nog even 'doorzeuren' en een duidelijke afspraak maken.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 17:24 
inactief

@paula, goed dat ik dat weet. Dat klinkt namelijk wel als onze school: eerst zien of het nodig is. bah.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 17:39 
Volwassene

Als school niet concreet wordt moet jij het worden :) .

Als je zoon in begin groep 3 (neem ik aan) al zo goed leest is de kans levensgroot dat hij in de reguliere stof geen uitdaging vindt en dan moet de stof dus worden aangepast. Daarvoor is het nodig dat je zijn didactisch niveau weet: doortoetsen dus. En niet alleen op begrijpend lezen, maar ook op technisch lezen en eventueel spelling. Op zich is het helemaal geen slecht idee om dat aansluitend op de reguliere CITO's te doen, maar dan moeten daar wel afspraken over zijn. Gewoon op korte termijn een afspraak maken met de IB'er of de juf dus en verzoeken om door te toetsen, omdat je redenen hebt aan te nemen dat het niveau in de klas niet aansluit bij het niveau waarop je zoon functioneert. Afwachten of het nodig is lijkt me niet zo zinnig meer, eerlijk gezegd.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 18:11 
inactief

@kakelot, hij zit in groep 4. Is dit jaar van groep 2 versneld naar groep 4.
De prioriteit was eerst hem te laten wennen aan het groepsgebeuren. Geef ik ze helemaal gelijk in.
Maar de school kan soms vanwege geld en tijdgebrek pas gaan ondernemen als het echt nodig is...
Ik heb al september gevraagd en in december hoe ver hij is en dan zegt ze alleen : ver. De beste van de klas.
Maar hóever? Heel ver. Dat gaat wel goed komen.
Enz. Enz...
Ik word er achterdochtig van. Waaróm meten ze dat gewoon niet? Of zeggen ze het niet?
Wéten ze het niet? Of vinden ze dat niet belangrijk?
Ik geef bijvoorbeeld eigen boeken mee, dat vinden ze prima.
Alsik vraag of dat ze ook boeken hebben voor hem op school, dan zeggen ze dat dat ook kan. Maar vervolgens zag ik hem gister weer uit zijn eigen klas een boek uitzoeken.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 18:33 
Volwassene

Meten betekent weten, en dat betekent weer dat je iets moet dóen. Misschien hebben ze gewoon geen idee wat ze moeten doen als je zoon ook een flinke voorsprong blijkt te hebben op groep 4? Veel scholen denken dat je er met een versnelling en wat compacten/verrijken bent. Maar vaak is dat niet zo, en is er meer nodig. Soms toetst men niet door uit angst voor de uitkomst. Want zodra je weet waar een kind staat, kun je die informatie niet meer negeren (nou ja, sommige scholen doen dat wel) maar zul je er iets mee moeten. En als je niet weet wat ... kan struisvogelpolitiek in de vorm van 'niet doortoetsen' ook een 'aanpak' zijn.
Ik wil niet zeggen dat dat de aanpak van jullie school is hoor. Maar het komt vaker voor dat men in feite handelingsverlegen is en geen antwoord meer heeft op de voorsprong van een leerling. En dan maar niets doet.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 18:48 
Volwassene

Wat Paula zegt kan hoor. Mijn dochter hebben ze ooit gebruikt als proefkonijn voor het DHH, en bij doortoetsen bleek ze op de toetsen van anderhalf jaar vooruit A++ te scoren. Waarop school spontaan handelingsverlegen werd, want die ene versnelling waarin het DHH voorzag zou stofsgewijs ook geen zoden meer aan de dijk zetten, zoveel was wel duidelijk. School heeft die doortoetsresultaten toen in de doofpot gestopt en een jaar lang geroepen dat ze niet door konden toetsen vanwege faalangst en zo, totdat ik die grafiekjes per ongeluk toch onder ogen kreeg. Ik ben werkelijk Woest geworden en ineens was er wel van alles mogelijk, maar toen was het feitelijk al te laat, want na nog een jaar gedwongen onderpresteren was dochters motivatie tot ver onder het vriespunt gedaald en dat is nooit meer goed gekomen.

Waarmee ik maar zeggen wil: als jij twijfelt of je zoon wel voldoende wordt uitgedaagd zou ik echt heel erg gaan zeuren op school. Of hem extern laten doortoetsen natuurlijk, als dat financieel tot de mogelijkheden behoort (bij ons was dat niet het geval). Zo erg als in mijn dochters geval hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar dat ze zo vaag doen geeft inderdaad wel te denken.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 23:35 
inactief

oh, wat erg zeg @Kakelot!
ik denk niet dat het zo extreem zal zijn als wat jij beschrijft.
ik denk wel dat wie het hardst roept, de meeste aandacht krijgt. en dan laat ik me misschien teveel ondersneeuwen. Want ik zou toch niet willen dat ik ook zo'n hoge Van-De-Toren-Blaas Moeder ben! maar misschien moet ik met toch eens over die schroom heen zettten ja.
Ik heb gister een gesprek met haar gehad. Ook daar weer twijfels: ja, misschien moet ik hem ook de tijd geven, hij is nog jong idd, en hij probéért niet eens iets moeilijkers (in dit geval rekenen)
Maar thuis denk ik dan weer: Ja, maar dat is dus omdat hij nooit iets wil proberen als hij het niet meteen weet. Hij zegt ook zelf: "ik leer het mezelf wel aan, ik hoef niet naar school'. En in de klas tekent hij gewoon iets wat hij interessant vindt en niet wat de juf wil.
*zucht*
Ik denk dat ik nog heel wat moet gaan aankloppen dit jaar. :(

BerichtGeplaatst: 08 jan 2014, 23:55 
Volwassene

collie schreef:
ik denk wel dat wie het hardst roept, de meeste aandacht krijgt. en dan laat ik me misschien teveel ondersneeuwen. Want ik zou toch niet willen dat ik ook zo'n hoge Van-De-Toren-Blaas Moeder ben! maar misschien moet ik met toch eens over die schroom heen zettten ja....
Ik denk dat ik nog heel wat moet gaan aankloppen dit jaar. :(

Volledig off-topic, maar ik herken dit erg. Deze recente column van Jeffrey Wijnberg (psycholoog) was wel een eye-opener (qua idee in ieder geval :wink: ). http://www.telegraaf.nl/vrouw/columns/j ... 174287.ece
Een citaat: "'Brutalen hebben de halve wereld’, zo denkt u vaak. En in zekere zin is dat ook zo. Maar nauwkeuriger is het om te zeggen dat die brutale mensen gewoon goed doorhebben wat het betekent om een appèl te doen: het effectief hulp inroepen van anderen

Dit ga ik zeker in gedachten houden bij het volgende gesprek met de leerkrachten.

Einde off-topic.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2014, 10:54 
inactief

Zo, heb net een vette samenvatting gemaakt en gestuurd naar de IB'er. Kan ik op gemaakte afspraken terugkomen mocht dat nodig zijn.
Heb net alle oude verslagen gelezen ter voorbereiding op het gesprek voor morgen (heb een gesprek met een directeur van een school met HB-onderwijs).
Zag toen dat JC geen WISC test heeft gehad maar een WPPSI test. Omdat hij talig is zal dat zeker gunstiger nu voor hem uit vallen.
Ik ga nu maar niet vragen of de CITO's voor JC nu al mogen, wellicht wel de WISC-test.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2014, 13:41 
Volwassene

Collie, wat is je argument om een WISC te willen als hij WPPSI al gedaan heeft? Is er reden om aan uitslag te twijfelen? Of is het nodig voor toelating? Bij beide tests zit een verbaal en een performaal gedeelte. Doortoetsen levert scholen m.i. doorgaans meer informatie op over het gewenste aanbod dan een WISC-uitslag, vandaar mijn vraag.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2014, 13:50 
inactief

we denken aan hb onderwijs waar een minimale score van 130 wordt ge-eist op een WISC test. Om te weten of we daarover kunnen spreken moet hij in ieder geval een WISC test hebben gedaan.

Wat ik begreep is dat zijn voorsprong op taal nu ook verder naar voren zal komen in een WISC-test. Ja, ik ben een leek, maar ik kan me goed voorstellen dat hij enorm gegroeid is omdat hij continu leest en puzzelt in tijdschriften en dit terug te zien is in de WISC test. '
Het kan me verder niet schelen hoe hoog of laag het is, maar het opent wel eventuele deuren naar onderwijs wat beter bij hem -lijkt- te passen.

Dus het staat los van het doortoetsen, dat moet zoiezo.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 11:12 
Volwassene

collie schreef:
we denken aan hb onderwijs waar een minimale score van 130 wordt ge-eist op een WISC test. Om te weten of we daarover kunnen spreken moet hij in ieder geval een WISC test hebben gedaan.

Ik neem aan dat je dit gecheckt hebt bij de school die je op het oog hebt. Kennelijk verschillen de toelatingscriteria, op de hb scholen in onze stad valt de Wppsi ook binnen de criteria (gelukkig, anders had onze jongste tot haar zesde moeten wachten voordat ze tot hb-onderwijs zou zijn toegelaten).

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 12:20 
inactief

Anne-Marie schreef:
collie schreef:

Ik neem aan dat je dit gecheckt hebt bij de school die je op het oog hebt. Kennelijk verschillen de toelatingscriteria, op de hb scholen in onze stad valt de Wppsi ook binnen de criteria (gelukkig, anders had onze jongste tot haar zesde moeten wachten voordat ze tot hb-onderwijs zou zijn toegelaten).

Ja hier mag het ook aangetoond zijn met de wppsi. Vreemd dat jullie een WISC nodig hebben

BerichtGeplaatst: 14 jan 2014, 13:17 
inactief

ik bedoelde ermee dat hij nú een WISC test moet hebben. voor groep 3/4.

Ik heb eindelijk wat meer duidelijkheid: ze toetst niet door met de CITO want dat kan niet met lezen (oh?), dus dat moet met de 3 minuten toets. (oh).
Dan had ze me dat al meteen kunnen vertellen want dat heeft ze wel vaker afgelegd bij hem.
Maar waarom vertelde ze dan niet hóe hoog het zat?

en ik heb net een gesprek gehad met de directeur van een school met hb-klassen en dat was zó'n verademing!
Hij begreep het meteen: dus hij wordt gestraft voor het feit dat hij goed kan lezen door iets te moeten doen wat hij niet goed kan....
Jaaaaa!

Onze huidige school wil gelukkig meehelpen met een verkorte versie van de WISC-test, maar het bestuur moet het nog wel goedvinden *duim,duim*. Als blijkt dat hij weer onder de 130 scoort, mag de test uitgebreid worden. Maar in principe hebben ze de test niet nodig, want we weten inmiddels al wat JC nodig heeft.
Dan gaan ze ook een zorgarrangement aanvragen.
Als blijkt dat hij wél een score hoger dan 130 heeft, wordt gekeken of de HB-school JC überhaupt wil hebben. Want dan wordt gekeken in hoeverre zijn gedragsproblemen voortkomen uit HB of door PDD-nos, zoals nu is vastgesteld.
Spannend dus!

Pagina 1 van 3 [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende