Het is nu 22 apr 2018, 15:09

Pagina 1 van 3 [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beelddenkers vs woorddenkers: of of? of: en en?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012, 12:10 
Volwassene

Naar aanleiding van een blog van Lectori Salutem, waarin ik een post zag met de titel: hoogbegaafden zijn vaak beelddenkers, schrijf ik deze post.

Of of?
Veel (40+) beelddenkers die ik tegen ben gekomen, hebben geen leuke leuke schooltijd gehad vanwege hun manier van leren. Zij beweren dan vaak dat mensen of beelddenkers zijn of woordenkers (of welke andere term er ook tegenover staat). Die of-of-gedachte zie ik veel terug op allerlei websites over beelddenken. Zelf heb ik vaak de indruk dat dergelijke bronnen sterk vanuit een verdedigende houding geschreven zijn, door mensen die er (persoonlijk) belang bij hebben beelddenken aan te tonen en te verdedigen. Ze zijn m.i. niet vanuit een neutraal standpunt geschreven.

En en
Zelf vind ik echter dat ik zowel goed kan woorddenken als kan beelddenken. Ik ben visueel sterk (ook wel eens op getest door een vriendin die psychologie studeerde), maar verbaal ook. Daarnaast ken ik diverse slimme mensen in mijn omgeving die ook beide aantoonbaar goed beheersen.
Op de site http://www.gifteddevelopment.com vond ik dit idee ooit terug in een artikel van Linda Silverman. Zij spreekt overigens niet van beelddenkers, maar van visual-spatials learners versus sequential learners. De kenmerken die ze beschrijft bij visual spatial learners lijken op die van creatieve hoogbegaafden, die houden van zelf dingen uitzoeken, weinig herhaling, complexe concepten e.d. Echter, ze schrijft ook
Citaat:
Highly gifted individuals show strong integration of sequential and spatial functions, but most
of the gifted children we have assessed seem naturally to favor one or the other mode.
, uit dit artikel:http://www.gifteddevelopment.com/PDF_files/Articles%20Archive/vsl/v05.pdf. Daarin zie ik mijn en-en-gedachte terug in het stukje voor de komma.
Daarmee heb je dus drie categorieën:
- visual spatial learners (beelddenkers)
- sequential learners (woorddenkers)
- integrated spatial and sequential learners (en-en denkers)

Volgens Silverman kun je een visual spatial thinker herkennen met de WISC:
Citaat:
Performance on the Digit Span subtest of the WISC-R or the Repeating Digits items on the
Stanford-Binet (L-M) is a good indication of auditory sequential processing
, uit dit artikel, waar ook een checklist van visual-spatial en sequential learners in staat.
Deze twee typen learners zie ik ook terug in het onderscheid 'hoogbegaafd' versus 'hoogintelligent' dat soms wordt gemaakt en waar ook allerlei lijstjes van circuleren.
Persoonlijk vind ik het een nuttig onderscheid in learners. Ik werk op een ICT-opleiding waar vrij veel studenten dyslexie hebben (>20%), maar waar niet veel geteste HB-ers rondlopen. De onderwijstips die Silverman geeft, vind ik heel relevant voor alle studenten daar.

Ik ben benieuwd naar de ervaring of mening van anderen hierin. Herkennen jullie dit onderscheid?
Zie je en-en denken ook terug bij leerlingen?
Zijn hoogbegaafden meestal beelddenkers? (zoals de blogpost stelt)
Zo ja, wat zou dan het percentage zijn? (op basis van WISC)
Hoeveel % van de beelddenkers zou hoogbegaafd zijn? (cijfers?)
Hebben niet-begaafde beelddenkers andere behoeften dan begaafde beelddenkers?

Zijn er mensen die hierover nagedacht hebben of ander onderzoek op dit gebied kennen?

groetjes, Bissi

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Beelddenkers vs woorddenkers: of of? of: en en?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2012, 12:29 
Volwassene

Bissi, door de zoektocht wat er nou toch spaak loopt in het hoofdje van mijn middelste heb ik me afgelopen tijd behoorlijk verdiept in het "concept" beelddenken. Ben ook veel van de artikelen tegengekomen die je hier aanhaalt.

Naar mijn idee loopt het bij mijn dochter spaak doordat ze niet (of nog niet) kan schakelen tussen beeld en taal denken.
Dus eigenlijk uitgaande van jouw en-en gedachte alleen door gebrek aan de juiste vaardigheden blijven hangen in het beeld gedeelte.

Ik vind het wel zeer interessante materie omdat het veel van haar problemen kan verklaren

BerichtGeplaatst: 31 okt 2012, 13:49 
­

http://www.hoogbloeier.be/Themas/Artike ... enken.html

Even ook een Nederlands verhaal :lol:

Als ik even mijn zoon als voorbeeld neem en ik kijk bijvoorbeeld naar het lijstje van elementen uit de Wisc. Die in dit artikel genoemd worden. Dan is hij dus volgens die normen geen beelddenker.
Dat komt ook overeen met mijn gedachten over hem.
Dus hij is dus een voorbeeld van een hb er zonder beelddenken.
Dat betekent niet dat ik niet elementen uit de lijstjes herken.

Ik geloof inderdaad dat het van belang is om beide hersenhelften te kunnen gebruiken en dat juist hb ers dat ook voor elkaar krijgen, ondanks de voorkeur.
Maar dat is mijn idee.

Ik zal morgen eens verder zoeken. Vandaag geen tijd meer.
Interessant !

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 31 okt 2012, 14:02 
Volwassene

Dat is dus het enige wat bij mijn dochter echt absoluut niet opgaat zij heeft een enorme V/p kloof, waar in dit artikel wordt uitgegaan van een heel sterk P deel.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2012, 14:31 
­

Ze noemen 3 elementen. Bij 1 is er al vermoeden van beelddenken.
Mij. Zoon heeft ze geen van drie.
Dus hogere P is niet de enige indicator.

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 31 okt 2012, 14:42 
Volwassene

a3n je bedoelt deze 3?

Citaat:

*PIQ>130 én VIQ<PIQ
*subtest ‘blokpatronen’>16 én ‘blokpatronen’ ligt 3 punten hoger dan ‘cijferreeksen’
*Perceptuele Organisatie > 130

Bij dochter was het PIQ 89, blokpatronen 7 en cijferreeksen 11 en perceptuele organisatie 90. Dus ook nul uit 3.

Later is ze bij de eigen ortho nog getest met een aantal onderdelen van de Son die op het P vlak lagen en daar scoorde ze overigens wel veel hoger op.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2012, 20:15 
Volwassene

De subtest cijferreeksen meet alleen auditief geheugen. Dat vind ik wel een hele smalle opvatting van taaldenken. In de WISC telt Cijferreeksen niet eens mee voor het Totaal IQ. Dus niet zo gek dat HB-kids vaak hoger scoren op Blokpatronen (waar analyseren visueel materiaal van belang is) dan op Cijferreeksen. Ze zullen ook wel hoger scoren op Overeenkomsten (waar meer verbaal logisch denken van belang is).
Volgens deze criteria zouden mijn zonen beelddenkers zijn, maar ik vermoed dat ze zowel taal- als beelddenkers zijn. Ze verwoorden in ieder zeer gemakkelijk hun gedachten en liggen dubbel om talige grapjes.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 15:03 
Volwassene

Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlijk, geen idee hoe het voor anderen is. Ik ben een integrated spatial and sequential learner. Mijn voorkeur gaat echter uit naar beelddenken. Gewoon omdat het sneller gaat, meer aspecten van een geheel kan laten 'zien', kortom omdat een dergelijk denkproces voor mij veel meer mogelijkheiden biedt.
Doorgaans heb ik niet zoveel moeite om om te schakelen naar het zogenaamde talige denken. Da's handig als ik stukken moet schrijven (ik moet vrij vaak verslagen schrijven) of als ik anderen duidelijk moet maken wat ik bedoel.
Als ik erg moe ben, lukt dat integreren me niet zo goed. Dan maak ik schrijffouten omdat er hele andere woorden uit mijn vingers komen dan wat ik wilde schrijven. Dan 'zie' ik hele verhalen zonder dat ik de woorden erbij kan vinden om mezelf duidelijk te maken naar een ander toe (waardoor ik nogal achterlijk kan overkomen, ik zit dan soms letterlijk zonder tekst). Dan kom ik niet verder dan "dat dingetje om mee te ..." of "je weet wel, net zoals in de film ...". Lekker vaag voor een ander dus.

Onze zoon is een enorme beelddenker. Maar ook hij kan de omslag maken naar talig denken, iets wat op school erg prettig is want onderwijs wordt nu eenmaal vooral talig aangeboden. Hij zegt zelf dat hij eigenlijk in beelden denkt, maar zichzelf dwingt om talig bezig te gaan als hij op school is of als hij dingen aan anderen duidelijk moet maken. Ook een integrated denkertje dus (overigens met een heel harmonisch intelligentieprofiel).

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 21:12 
Volwassene

Voor mij geldt dat ook ongeveer zo, Paula. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er mensen zijn die helemaal niet visueel-ruimtelijk denken en alleen maar talig. Ik bedenk dingen eerst non-verbaal, niet in 2D maar in 3D of 4D. Heel makkelijk koppel ik er daarna woorden aan. Maar als ik iets mondeling uitleg aan anderen, dan maak ik altijd veel gebaren erbij, omdat ik zelf voor me zie wat ik vertel. Ook abstracte concepten zie ik voor me.

Grappig eigenlijk dat we niet echt in elkaars hoofden kunnen kijken, zou wel leuk zijn.

groet, Bissi

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 22:06 
Volwassene

hoe weet je eigenlijk wat je voor techniek gebruikt? Ik zou het van mezelf echt niet weten..

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 22:23 
Volwassene

Citaat:
•PIQ>130 én VIQ<PIQ
•subtest ‘blokpatronen’>16 én ‘blokpatronen’ ligt 3 punten hoger dan ‘cijferreeksen’
•Perceptuele Organisatie > 130
Hierbij is slechts één van bovenstaande criteria vereist om uit te maken of je hoogbegaafde kind rechtsgeoriënteerd is.

Dochter voldoet aan alle criteria!
Punt 1. Betreffende het eerste punt de VIQ weliswaar ietsjes lager dan de PIQ, maar tot onze verbazing geen kloof. Volgens de tester betekent het niet dat er geen significant verschil is tussen de PIQ en VIQ, maar omdat dochter zo hoog scoorde op de subtesten, vallen de scores boven 145 buiten de meetmogelijkheden van de WISC. Het is echter goed mogelijk dat er toch een aardig verschil zit tussen de VIQ en de PIQ.
Punt 2: Subtest blokpatronen was 17 en cijferreeksen maar 12.
Punt 3: Perceptuele Organisatie (weet tot op de dag van vandaag nog niet wat dat betekent) is 142

Zeker een rechtsgeörienteerd kind dus volgens bovenstaande criteria. Ik weet dat de kloof en daaruit vermeende problemen ter discussie staan, en ik ken het thema verder niet zo uitgebreid. Toch zegt me iets dat de problematiek van onze dochter hiermee te maken heeft. Soms vraag ik me dan ook af of het echt ooit nog goed komt met die resultaten van haar. :( Ben nogal somber gestemd de laatste tijd wat dat betreft!!

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 23:03 
­

http://onderwijskunde.blogspot.nl/2012/ ... l.html?m=1

Toch maar de term visueel of beelddenken gebruiken :wink:

Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012, 23:19 
­

Dat zou de schrijver van dat blog ongetwijfeld ook fileren....

Overigens rammelt zijn eigen betoog ook hier en daar, vind ik. Want hoewel hik gelijk heeft dat je bij heel veel activiteiten beide hersenhelften gebruikt, is el degelijk bekend dat de helften verschillende functies hebben. En dat niet bij iedereen alle delen exact vergelijkbaar zijn ontwikkeld is ook geen omstreden idee meer dacht ik.
In feite een beetje de pot verwijt de ketel: Hij trekt stellig ten strijde tegen hen die te stellig zijn.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2012, 08:30 
­

Tja dit is misschien niet de beste link, maar was wel redelijk leesbaar.
Maar uiteindelijk is het hele rechter en linkerbrein verhaal alleen maar in het leven geroepen om bepaalde dingen te verduidelijken. Niet omdat ons brein daadwerkelijk in twee stukken verdeeld is.
Verder was de knipoog toch wel helder?
Gr. A3n

BerichtGeplaatst: 02 nov 2012, 12:59 
Volwassene

Bissi schreef:
Ik bedenk dingen eerst non-verbaal, niet in 2D maar in 3D of 4D. Heel makkelijk koppel ik er daarna woorden aan.
Ik heb vaak nog een tussenstap nodig: ik denk net zoals jij in 3D of 4D, maar het koppelen van woorden aan die beelden gaat niet altijd even gemakkelijk. Soms moet ik het woord eerst als een plaatje bij het beeld oproepen, 'lees' ik het in mijn hoofd en pas dan kan ik het zeggen. Lekker omslachtig als je een heel verhaal wil vertellen :roll: .

BerichtGeplaatst: 02 nov 2012, 14:39 
inactief

:D Paula dat heb ik ook!
en soms resulteerd dat dan bij mij in een verhaal met veel symbolisch taalgebruik, vaak moeilijkere woorden dan nodig omdat het makkelijke vaker gebruikte woord me niet te binnen schoot. (Kreeg een tijdje terug de opmerking van een nieuwe collega dat ze vond dat ik zo mooi sprak en altijd zo'n mooie woordkeuze had. Ik moest lachen want veelal spreek ik zo om mijn 'spraak' gebrek te camoufleren!)

BerichtGeplaatst: 02 nov 2012, 14:49 
Volwassene

:lol: Ja, dat overkomt mij ook wel. Terwijl ik dan echt zo naar woorden heb gezocht dat ik gevoelsmatig een onzinverhaal sta uit te kramen.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2012, 12:19 
Volwassene

Waar ik zelf moeite mee heb, is zoals gezegd, dat mensen er exlusieve categorieën van maken: of ik ben beelddenker of 'dat andere', de taaldenker :-)

Dit onderzoekkoppelt de verschillen aan leerstijlen en voorkeuren daarin.
Er wordt gekeken naar 4 dimensies:
- active/reflective: doener versus denker
- sensing/intuitive: praktisch en feitelijk versus intuitief en conceptueel
- visual/verbal: beeld (zien) versus woord (lezen, horen)
- sequential/global: bottom up versus top down
Er wordt benadrukt het voorkeuren zijn, waarbij de tegenovergestelde stijl ook bij iedereen kan voorkomen.
Er hoort een vragenlijst bij, waar je (als volwassene) jezelf kunt testen en een overzichtspagina met achtergrondinfo.

Ik vind het zelf interessant om dit bij mijn studenten te testen...
Wel lastig om in te vullen, die vragenlijst: hoe pak je dingen aan? wat zijn nou je voorkeuren?

Herkennen jullie deze categorieën bij jezelf?

groeten, Bissi

BerichtGeplaatst: 05 nov 2012, 13:29 
­

Mooie test!
Visual en verbal zit ik op 1. Dus in het midden
global knalt er als enige uit met 9.

Wel herkenbaar.

gr a3n

BerichtGeplaatst: 05 nov 2012, 14:04 
­

Bissi schreef:
Waar ik zelf moeite mee heb, is zoals gezegd, dat mensen er exlusieve categorieën van maken: of ik ben beelddenker of 'dat andere', de taaldenker :-)

Dat herken ik wel, ik heb er ook moeite mee. Ik denk dat het (vaak) komt doordat ouders een hele tijd aan het worstelen zijn met de vraag: waarom komt er nou niet uit (mijn kind, op school) wat ik denk dat erin zit? En als ze dan op een pad komen waar ze veel in herkennen, is dat zo'n opluchting, aha-erlebnis dat ze een beetje doordraven.
En ik denk dat veel scholen de talige en reflectieve en sequentiële denker veel beter bedienen, dan de visuele / active / globale denkers. Dus die kinderen komen eerder in de knel, en daarom zie je denk ik rondom die beelddenkerij nogal dogmatische, standpunten en mensen met extreme zendingsdrang.
Minder talige / sequentiële denkers komen in de knel, dus daar krijg je die zendelingen niet (al ken ik er ook daar wel een paar van trouwens)

Hoe dan ook. Ik heb die test ook ingevuld:
Active / Reflective : 1 (aan de R kant)
Sensing / intuïtive: 5 (aan de I kant)
Visual / Verbal: 7 (aan de Vis kant)
Sequential / Global: 9 (aan de global kant).

Geen grote verrassingen voor mezelf.
Wel merk ik een vaag gevoel dat ik 'altijd geleerd' heb dat je feitelijk en logisch moet denken, dat die intuïtieve kant leuk is voor erbij, maar dat het 'natuurlijk' draait om harde feiten.
Zo'n opsomming van sterke (maar ook zwakke) kanten van die denkstijlen helpt mij wel om dat een beetje in perspectief te zien.

Als iemand een dergelijke test weet in het Nederlands dan houdt ik mij aanbevolen!

Pagina 1 van 3 [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende