Het is nu 22 sep 2018, 02:50

Pagina 1 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Versnellen betekent met 10 jaar naar VO. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 15:03 
Volwassene

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is een vroege leerling, nu 4,5 en onlangs extreem HB getest. Hij wil niet kleuteren, vraagt waarom hij alleen maar mag spelen en verzint iedere ochtend smoesjes waarom hij niet naar school kan.
Het advies van de orthopedagoog is versnellen. Hij doet nu groep 2 en dan zou hij na de kerst naar groep 3 moeten gaan en dan schooljaar 2019-2020 voltijd HB onderwijs. ( kan pas vanaf groep 4). Dit gaat betekenen dat hij 10 is als hij naar het VO gaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is dit gegaan?
Hij is de jongste van 3 kinderen dus wel gewend met grotere kinderen om te gaan. Maar toch vind ik het een beangstigend idee.
Wie heeft hier ervaring mee of visie over.
Alvast bedankt.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Versnellen betekent met 10 jaar naar VO. Wat nu?
BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 15:10 
Volwassene

Oef ja, zo stonden wij er ook in toen onze zoon 4-5 was. Ik vond eigenlijk met 11 naar het VO (ook een vroege leerling) al jong, dus die versnelling bezorgde mij ook slapeloze nachten. Uiteindelijk is onze zoon na een hb-basisschool en dus die versnelling toch met 10 aan het VO begonnen en het gaat zowel cognitief als sociaal heel goed, maar dat geeft natuurlijk geen enkele garantie dat dat voor jouw zoon straks ook zo zal zijn. De belangrijkste tip die ik voor je heb is dat je niet te ver vooruit moet willen kijken. Kijk naar wat je kind nu nodig heeft en acteer daarnaar. Tegen de tijd dat hij 10 is kan de situatie op zoveel manieren veranderd zijn dat je daar nu nog geen planning op kunt maken. Neem het stap voor stap en probeer je niet te veel zorgen te maken!

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 15:24 
­

Ik denk dat extreme situaties (en begaafdheid) om extreme maatregelen vragen.

Zo vlug mogelijk uit de situatie dat hij zich echt niet senang voelt, want die schade wil je alvast niet.

Ik denk dat je zo moet kijken: eenmaal in het HB-onderwijs kun je altijd nog kijken hoe de ontwikkeling gaat en mogelijk kan hij daar een jaar extra doorbrengen mocht dat beter lijken tegen gr8.

Daarnaast ligt het misschien aan je regio, in sommige delen van het land zijn er meerdere scholen die ervaring opbouwen met jongere leerlingen. Vaak zijn dat begaafdheidsprofielscholen, categoriale gymnasia. In sommige scholen bestaat zelfs een soort tussenjaar waar de vlugge kinderen een jaar bij elkaar doorbrengen.

Voor je eigen geruststelling zou je vast rond kunnen kijken hoe dat bij jullie geregeld is, maar zelfs als je omgeving nu nog niet toegerust lijkt: het duurt toch nog zon 6 jaar voor je kind naar het VO gaat en in die tijd kan alles veranderen.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 15:54 
Volwassene

Ik zou de gedacht van ‘met 10 jaar naar het VO’ loslaten.
Je zoontje gaat 1 jaar versnellen. Hij kan er ook niets aan doen dat het een jonge leerling is.
Het grootste deel van de brugklas zal hij 11 jaar zijn. Een jaar eerder dan de meest leerlingen.

En onderweg kan er nog zoveel gebeuren. Soms blijft een kind toch een jaar langer op het basisonderwijs, komt er een tussenlaag (groep 9) of blijft kind op het VO alsnog een jaar zitten.

Wij stonden ook voor die keus, eind groep 3, met een jonge leerling.
Ik had eerst het gevoel dat ik het altijd verkeerd zou doen. Als ik niet ging voor versnellen, dan zou zoon ongelukkig blijven in zijn klas. En als ik wel ging voor versnellen dan zou hij nog steeds kans hebben om ongelukkig te worden in zijn nieuwe klas.
Uiteindelijk (en dat is zo gebleven) hebben wij gekozen voor de beste oplossing van dat moment. Dat moment kun je inschatten, de jaren erna is koffiedik kijken.

Zoon zit nu als 15-jarige in 5 VWO. Hij zit goed in zijn vel, heeft vrienden (t/m 18 jaar oud) en doet het goed op school (goed in de zin van: laten we zo min mogelijk doen maar het jaar wel halen )

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 16:29 
Volwassene

Eens met bovenstaande reacties. Ook wij hebben ervoor gekozen om F. met 4.9 jaar oud naar groep 3 (HB onderwijs) te laten gaan. Op dat moment echt de
allerbeste keuze, ze werd doodongelukkig van het kleuteren. Zo'n 3 jaar lang was dat de beste oplossing, in groep 4 werd er zelfs gesproken over nóg een versnelling, maar eind groep 6 hebben we toch besloten haar nog een keer groep 6 te laten doen omdat zij sociaal echt nog heel jong was en de school veel verrijking/uitdaging kon bieden. Dat extra jaar groep 6 was een véél betere manier om haar toch niet (voor haar) te jong naar het VO te laten gaan dan die versnelling destijds als kleuter niet doen. In groep 6 kan je zoveel meer bieden aan een kind dat voorloopt en uitdaging nodig heeft dan in groep 2.

Je kan daarbij met 4 jaar echt nog niet voorspellen hoe het zoveel jaar later gaat. F. had als 4-jarige wel een sociale/emotionele voorsprong, maar nu dus niet meer. M. daarentegen is als voorjaarsleerling 1x versneld, maar zou juist op sociaal/emotionele redenen (weten we nu, wisten we toen natuurlijk niet) als kleuter/onderbouwer best nog een jaartje hebben kunnen versnellen (wat didactisch ook had gekund), maar destijds konden we niet voorzien dat ze dat nu zo goed aangekund zou hebben.

Kortom, je hebt geen kristallen bol waarin je in de toekomst kan kijken, kinderen ontwikkelen zich razendsnel en niet altijd zoals je zou verwachten. Het is belangrijk om nu te handelen naar wat je kind nu zo hard nodig heeft. Als het echt nodig is om een versnelling later terug te draaien dan kan dat gewoon, zolang jullie zelf, je zoon en school voor ogen houden dat het een oplossing is voor dit moment, met uiteraard een plan voor de toekomst, maar wel een plan dat steeds bijgesteld zal moeten worden.

En... als je zoon wel met 10 jaar naar het VO gaat dan zal hij daar ook aan toe zijn, hij zit dan al vanaf groep 3 bij kinderen in de klas die 2 tot 3 jaar ouder zijn, dat hij dan op het VO zit verandert daar niet ineens iets aan. De lesstof, maar ook de opbouw in zelfstandigheid, plannen, huiswerk, etc wat de andere kinderen op de basisschool mee krijgen krijgt hij ook gewoon. :wink:

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 16:56 
Volwassene

Is het HB-onderwijs op dezelfde school als waar hij nu zit? Of stapt hij in groep 4 over naar een school met voltijd hb-onderwijs?
Als hij op dezelfde school blijft, dan vind ik het ook een beetje een zwaktebod dat hb-onderwijs pas in groep 4 start. In de jaren ervoor zijn kinderen toch ook al hoogbegaafd? Verrijking in de kleuterklassen kan prima aangeboden worden.
Ik kan niet op afstand inschatten wat goed zou zijn voor jouw zoon. Maar nu al versnellen lijkt in ieder geval vanuit school handig te zijn.
Ik weet dat sommige kinderen wel goed functioneren op het vo met 10 jaar, maar andere kinderen weer niet. Er zijn ook klasgenoten van 12 of 13 die geen contact willen met iemand van 10. Ook al zou het betreffende kind dat wel willen. Ik wil je niet ongerust maken, niemand kan in de toekomst kijken. Maar helemaal onterecht is jouw gedachte niet.
Je kunt ook kijken of er andere scholen in de buurt zijn die passend onderwijs bieden zonder versnelling. Overstappen is nu nog geen probleem.

Laatst bijgewerkt door Bissi op 19 jun 2018, 19:40, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 17:12 
Volwassene

Ik ben het eens met Bissi.

Een aantal jaar geleden werkte ik in het voortgezet onderwijs en heb van het aantal versnelde leerlingen op de basisschool de meesten vast zien lopen. Cognitief trokken ze het vaak allemaal wel, maar op sociaal gebied liepen ze vaak vast. Het verschil tussen een kind van 10 en een puber van 13 is ontzettend groot en een hoop pubers vinden het echt niet zo grappig om met 'een jonkie' om te gaan. Als docent of mentor kan je dan praten als brugman en de meeste pubers snappen echt wel dat ook jonge leerlingen aansluiting willen hebben, maar dat maakt niet dat ze dezelfde belevingswereld hebben. Ik vond het altijd sneu om te zien als een jonge leerling echt zijn of haar best deed om aansluiting te vinden, maar dat gewoon niet vond.

Ik snap dus je zorgen en zou er persoonlijk niet voor kiezen om een kind met tien jaar naar de middelbare school te sturen. (en ik weet dat er genoeg mensen zijn die deze mening niet delen) Categoriale gymnasia hebben wel vaker te maken met jonge leerlingen, maar scholengemeenschappen bijvoorbeeld veel minder. Ik zou goed kijken naar welke middelbare school in de buurt eventueel geschikt zou zijn en anders je kind een tussenjaar laten volgen.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 17:54 
Volwassene

Eens met voorgaande schrijvers om niet te ver in de toekomst te kijken. Vooral hb-kids ontwikkelen zich nogal asynchroon. Hoe jouw kind zich over 5 jaar ontwikkeld heeft, is nu nog koffiedik kijken.

Mijn oudste liep ook extreem voor (getest toen hij bijna 5 jaar was). Hij moest versnellen naar gr 3. Dat was destijds een must; er was geen keuze. Zoon werd letterlijk ziek in de kleuterklas. Ook wij vonden het een eng idee dat zoon dan met net 11 jaar naar het VO zou moeten gaan. Maar toen het zover was, was hij er echt wel klaar voor (3 jaar plusklas hadden hem de basisschool doorgeholpen).

Wij hebben naar een goede, passende VO school gekeken en dat lukte. Het werd een categoraal gymnasium met voldoende ervaring met versnelde hb-ers. Ook met 10-jarigen hadden ze ervaring.

Zoon kwam in een klas met meerdere versnelde kinderen en voor mijn gevoel was dat voor hem heel belangrijk. Op de basisschool werd er toch altijd vreemd tegen hem aangekeken. Hij was veel jonger, maar wist/kon heel veel al veel beter dan zijn klasgenoten. Op het gym was hij geen uitzondering meer. Ik denk dat dat heel goed is geweest voor zijn zelfbeeld.

Nu op de universiteit is het totaal geen issue meer. Hij zit heel goed in zijn vel.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 18:06 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

Een aantal jaar geleden werkte ik in het voortgezet onderwijs en heb van het aantal versnelde leerlingen op de basisschool de meesten vast zien lopen. Cognitief trokken ze het vaak allemaal wel, maar op sociaal gebied liepen ze vaak vast. Het verschil tussen een kind van 10 en een puber van 13 is ontzettend groot en een hoop pubers vinden het echt niet zo grappig om met 'een jonkie' om te gaan. Als docent of mentor kan je dan praten als brugman en de meeste pubers snappen echt wel dat ook jonge leerlingen aansluiting willen hebben, maar dat maakt niet dat ze dezelfde belevingswereld hebben. Ik vond het altijd sneu om te zien als een jonge leerling echt zijn of haar best deed om aansluiting te vinden, maar dat gewoon niet vond.

Ik snap dus je zorgen en zou er persoonlijk niet voor kiezen om een kind met tien jaar naar de middelbare school te sturen. (en ik weet dat er genoeg mensen zijn die deze mening niet delen) Categoriale gymnasia hebben wel vaker te maken met jonge leerlingen, maar scholengemeenschappen bijvoorbeeld veel minder. Ik zou goed kijken naar welke middelbare school in de buurt eventueel geschikt zou zijn en anders je kind een tussenjaar laten volgen.

Ik hoorde mijn nichtje er ook over....een meisje van 10 in de klas die wil afspreken om "te spelen", wat een puber gewoon niet wil. Zij vind het sneu en geeft echt aan dat ze niet wil dat haar neefje ook dat probleem zal krijgen... Duidelijk advies van haar :lol:

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 18:12 
Volwassene

Ik herken het vastlopen na versnellen helemaal niet!
En de verhalen die ik hier op het forum volgde (waar veel zeer jonge leerlingen naar het VO gingen) zijn volgens mij ook overwegend positief.

Of versnellen goed uitpakt kan niemand voorspellen. Maar het niet doen omdat er gevallen bekend zijn waar het niet werkte is wel een hele slechte!

edit: zowel bij oudste als bij middelste in de klas zitten versnelde leerlingen. Bij oudste is er eentje afgezakt naar havo. Dit had niets te maken met het ontbreken van aansluiting, wel met gebrek aan kennis en begeleiding vanuit school.
Bij middelste zit er wel een meisje dat geen aansluiting heeft. Ik denk echter niet vanwege haar leeftijd (jaar jonger) maar meer vanwege karakter
Ik denk dat scholen en leerkrachten veel te snel conclusies trekken als: "geen aansluiting want duidelijk jonger". Het is ook vaak een aanname, en een beetje oogkleppen visie.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 20:27 
Volwassene

hier ook een versnelde dochter ...
Zij vond/vindt trouwens versnellen de beste (en enige goede) ideeën van het hele onderwijs systeem in Nederland :lol: 8)

Ik heb geleerd dit soort dingen (vroeg naar VO, Studeren etc) los te laten en mijn kind te volgen, hoe lastig en afwijkend dit ook mocht zijn tov andere kinderen en/of opvoedingen van mensen om ons heen.
Zo heeft mijn (net 16 jarige) dochter net de helft van haar VWO examen binnen en ze vertrekt van de week voor 6 weken naar de USA, om bij een gezin te gaan zijn dat zij nog niet kent.
In de klas zit ze met bebaarde gasten die met de auto naar school komen en ze daar kan ze het prima mee vinden.
Het is voor haar een essentieel ding in haar leven; de autonomie, eigenheid en vrijheid.

Ik vind het als moeder doodeng, maar het is voor haar goed, dat zie ik. En mijn angsten zijn van mij, die wil ik niet op haar projecteren (al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan :shock: :oops: :cry: )

succes ermee!

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 20:31 
Volwassene

Het ligt er ook een beetje aan waar je woont. Ik woon op het platteland en bij beide kinderen op het VO zitten geen versnelde kinderen in de klas. Terwijl je dat toch zou verwachten op dit niveau. Mijn oudste zoon is niet versneld maar wel een jonge leerling en behoorlijk wat klasgenoten zijn een stuk ouder en hebben bijvoorbeeld extra gekleuterd. Hij heeft fijne vrienden, maar ik kan me voorstellen dat het lastig zou zijn als hij nog jonger was. Voor ons als ouders is het wel eens lastig (want bv alle vrienden en vriendinnen gaan naar 16+ feesten en zoon kan dat alleen met een vervalst ID, etc). Hier zou je als 10-jarige dus wel opvallen in de brugklas. Maar dat kan in andere gebieden heel anders zijn natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 20:53 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

De vergelijking moet je maken met kinderen in dezelfde situatie waarvan ouders versnelling(en) tegen gehouden hebben. (Aldus het onderzoek van Lianne Hoogeveen naar versnelde leerlingen in brugklas).

En je vooral afvragen hoeveel NIET versnelde (extreme) HB kinderen doordat ze nooit uitgedaagd zijn en nooit hebben leren leren afstromen op het VO danwel daar ook vastlopen. Het sociale verschil met veel andere kinderen blijft en wordt extra lastig als het kind afstroomt naar VMBO.
Sommigen lopen pas op de universiteit vast. (Waaronder ikzelf).
Herstellen van afstroomgevolgen/vastlopen op uni is vrijwel onmogelijk....

Bovendien is er niets tegen om eerst te versnellen en op het VO een jaartje over doen waarmee eventuele gevolgen van te jong zijn opp het VO wel redelijk eenvoudig verholpen kunnen worden.

Wel is het voor een jonge leerling vaak dubbel belangrijk dat ie op een school komt waar acceptatie van anderen de norm is, niet perse het "in de groep passen".

stukje interview NRC-Lianne 23 oktober 2008 schreef:
Neemt niet weg dat het in de eerste twee klassen van de middelbare school geen pretje is.
„Klopt. En dan kun je vervolgens de conclusie trekken dat we deze kinderen maar niet meer een klas moeten laten overslaan, maar dat is volgens mij een onjuiste conclusie. We kunnen veel beter zeggen: we zijn alert op mogelijke problemen en leren docenten hoe ze om kunnen gaan met hoogbegaafde leerlingen. Want waarom worden de versnellers gepest? Omdat ze anders zijn.”
En als docenten goed omgaan met hoogbegaafde kinderen, volgt de klas vanzelf?
„Vaak werkt het wel zo. Als een docent laat merken dat hij het maar niks vindt, zo’n hoogbegaafde leerling die veel jonger is dan zijn andere leerlingen, dan pikt een klas dat haarfijn op. Er wordt vaak heel negatief gedacht over versnelde kinderen. Ik geef je een voorbeeld van een meisje in de derde klas. Zij had op de basisschool twee klassen overgeslagen. Haar mentor zei tegen mij: ‘Als ik hoor hoe haar klasgenootjes over haar praten, het is gewoon zielig. Ze hoort hier niet.’ Stel je voor dat er zo werd gepraat over allochtone leerlingen, dan was de wereld te klein. Maar over hoogbegaafde leerlingen die een klas overslaan, mag je alles zeggen. De teneur bij ouders is vaak: oh nee, ik zou mijn kind nooit een klas laten overslaan. Ik wil die angst wegnemen door te zeggen dat het voor een kind beter kan zijn, want het reguliere programma is niet voldoende voor een hoogbegaafd kind.”
Maar wat weegt zwaarder: de problemen die een kind dat een klas overslaat gaat tegenkomen in de brugklas, of de problemen waar het tegenaan loopt als het geen klas overslaat?
„Dat is inderdaad een lastig dilemma. Maar ik zie nu dat ouders en leerkrachten te vaak voor de veilige weg kiezen door het kind niet te versnellen. En ik stel: er is geen veilige weg.”
Je moet kiezen uit twee kwaden?

.

Ivm auteursrechjten (vermoedelijk) dus niet het hele artikel.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 21:16 
Volwassene

Wat fijn zoveel reacties!! Ik zit nog maar 1 dag op dit forum en het is zo fijn om te lezen dat er
al zoveel voor dezelfde keuzes hebben gestaan.
De HB school is niet dezelfde school maar in een stad hier in de buurt. Onze oudste start daar eind augustus in groep 6. Na jaren getob waarvan 2 jaar met een misdiagnose weten we nu sinds kerst dat ze HB is. ( het vermoeden hadden we al jaren) We weten door haar hoe erg het uit de hand kan lopen als er niets aan wordt gedaan. Vandaar dat we met de jongste de juiste keuzes willen maken. Maar zoals velen van jullie al zeggen, je kunt niet in de toekomst kijken en je weet niet hoe hij zich gaat ontwikkelen. Het kijken wat hij nu nodig heeft en daarop aansluiten vind ik echt een hele goede rustgevende tip.

Even een ander vraagje. Ik zie bij sommige dat alle kids HB zijn. Mijn oudste en jongste iig, de middelste (7 jaar) wordt in augustus getest. De juffen weten niet wat ze moeten. Ze scoort een v in de Cito met spelling en lezen en een ll met rekenen. Ze weet heel veel maar presteert er niet naar.
Het interesseert haar ook niet veel. Ze is liever lekker sociaal bezig. Ze begrijpen er geen snars van. Is dit voor iemand herkenbaar?

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 21:29 
Volwassene

Ik heb er eentje op 145+ die nu geen interesse heeft in schoolse dingen, lijkt het. Loopt voor op sommige vlakken maar dat op alle fronten voorlopen.. nope. Leek ook niet echt zo maar ze is een verbazingwekkend goede kameleon.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 21:40 
Volwassene

Jeetje mijn zoon zit op een regionaal VO, dus geen stad. In de brugklas (gymnasium) bleken van de 26 kinderen er minstens 6 versneld. Dat werd toen niet eens als zodanig benoemd, alleen de leeftijden die in de klas voorkwamen. En verder is er nooit meer over gesproken, het speelt totaal niet.

Het wil dus echt niet zeggen dat als je kind versneld naar het VO gaat dit problemen zou moeten opleveren.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 21:42 
Volwassene

Op taalgebied achterlopen en op andere gebieden juist bovengemiddeld? Klinkt als dyslexie.
(Ik herken mijzelf als zevenjarige...)
Indien dyslexie en erg slim gecombineerd zijn, wordt dyslexie soms niet opgemerkt omdat het kind de intelligentie gebruikt om de handicap deels te compenseren. Anderzijds verbergt dit dan de hoge intelligentie weer, omdat het kind ..."niet zo slim is hé, ze kan immers nog steeds niet goed lezen." Het niet goed kunnen lezen/ laat leren lezen beperkt ook de mogelijkheden voor het kind om zich in de eigen aandachtsgebieden te verdiepen.
Je kunt je ook heel erg dom gaan vinden als iedereen al goed kan lezen en jij nog niet. Vooral als je wel gewend bent dingen snel op te pikken. Een manier om hier mee om te gaan in besluiten dat school niet zo interessant is...

Lichtpuntje: omdat je zo hard werken moet voor je talen, leer je wel weer leren. ( Als je school wel interessant blijft vinden en volhoudt tenminste.)

Mocht dit inderdaad de onderliggende oorzaak zijn, Sterkte voor je dochter.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 05:31 
Volwassene

Volgens mij (wat ik zo opvang in mijn omgeving en lees) wordt versnellen steeds normaler, dus het probleem van geen aansluiting vinden zal zich geleidelijk wel gaan oplossen. Dat is een punt waar ik mij steeds minder zorgen over zou gaan maken.

Waar ik mij wel zorgen over zou gaan maken is of groep 3 voor een slimme 4.5-jarige niet ontzettend saai is? Mijn kinderen konden niet lezen, toen ze groep 3 binnenkwamen, maar desondanks vonden ze het een heel erg saai jaar. Dat gold zelfs voor mijn zoon, die (naar ik denk) niet hoogbegaafd is. Wij hebben hier (buitenland) een aparte kleuterschool en de mogelijkheden voor verrijking waren hier zo veel groter als in groep 3. Mijn kinderen kregen hier bouwopdrachten, er werd voor zoon een elektrodoos aangeschaft, dochters gingen koken en bakken, boodschappen doen en jongste dochter vertoefde hele dagen in het kantoor van het hoofd van de school, waar ze met van alles mee mocht helpen.
Allemaal dingen die in het curriculum van groep 3 bijna niet meer te realiseren waren.

Wat wel een aandachtspuntje kan zijn bij jonge leerlingen op het VO: niet alle kinderen hebben al de benodigde vaardigheden om te kunnen plannen, leren en huiswerk maken. Ik houd niet zo van generaliseren, maar ik zie dat vooral jongens hier heel veel moeite mee hebben (mijn zoon is geen uitzondering). Ze gaan hier al met 10 jaar naar het voortgezet onderwijs (na groep 6) en ik vind het echt opvallend dat de verdeling jongens:meisjes bij mijn kinderen op school zwaar verstoord is (in de klas van zoon 8 jongens op 16 meisjes en dat is in de meeste klassen zo). Het schijnt ook dat jongens hier gemiddeld later mee zijn.

Maar zoals gezegd: dit is van later zorg. Ik zou eerst van de school willen weten wat ze gaan doen om je zoon in groep 3 bezig te houden en welke mogelijkheden voor verrijking en verdieping er zijn. Als je zoon verwacht dat hij nu echt gaat werken, kan het weleens tegen vallen (vooral rekenen stelt in groep 3 en 4 echt heel weinig voor).

Wat betreft je laatste vraag: 1 van onze kinderen is getest met een IQ-test en ze scoorde onverwacht erg hoog. Op school is ze een zeer gemiddeld kind (zeg maar 7's en 8'en qua cijfers). Afgezien van het feit dat ze opvallend creatief is en denkt, is er bij haar weinig dat ons deed denken aan een heel slim kind. Voornaamste reden om te testen was dat ze een hele slimme oudere zus had en dat we bepaalde dingen wilde uitsluiten.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 06:00 
Volwassene

Dat is wel een goed punt.
Zeker groep 3 is erg simpel en ik zie de jongere kinderen daar vooral moeite hebben met het vele stilzitten en niet met de stof. Logisch dat het dan als saai ervaren wordt.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 07:02 
Volwassene

Drietje schreef:
Het ligt er ook een beetje aan waar je woont. Ik woon op het platteland en bij beide kinderen op het VO zitten geen versnelde kinderen in de klas. Terwijl je dat toch zou verwachten op dit niveau. Mijn oudste zoon is niet versneld maar wel een jonge leerling en behoorlijk wat klasgenoten zijn een stuk ouder en hebben bijvoorbeeld extra gekleuterd. Hij heeft fijne vrienden, maar ik kan me voorstellen dat het lastig zou zijn als hij nog jonger was. Voor ons als ouders is het wel eens lastig (want bv alle vrienden en vriendinnen gaan naar 16+ feesten en zoon kan dat alleen met een vervalst ID, etc). Hier zou je als 10-jarige dus wel opvallen in de brugklas. Maar dat kan in andere gebieden heel anders zijn natuurlijk.

Dat zou goed kunnen inderdaad. Maar tussen opvallen en er buiten vallen ligt ook nog wel een heel gebied.....

Wat Reinier zegt is belangrijk: als het zo ver komt, een school zoeken waar acceptatie de norm is. Dat is sowieso verstandig, ook voor een niet versnelde leerling.

Pagina 1 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende