Het is nu 19 sep 2018, 12:04

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rekenen op je vingers
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 16:27 
Volwassene

Ik kwam dit onderzoek tegen over de relatie tussen op de vingers rekenen en werkgeheugen.
https://wp.me/prJwm-6J3

Zelf weet ik dat ik dat vroeger deed op school.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Rekenen op je vingers
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 19:05 
Volwassene

Ik doe het nog, eerlijk gezegd.
Ik "zie" bij rekenen altijd mijn handen voor me.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 21:11 
Volwassene

Mijn beide kinderen telden niet op de vingers maar gebruikten altijd de klok. Ze hadden dan ook moeite in eerste instantie met het tientallig stelsel (oudste kan nog steeds een hele verhandeling houden hoe onlogisch dat is). Ik weet of dat ook zou tellen in het onderzoek? Ik weet wel dat ze de juffen daarmee misleidden: "kan al goed rekenen zonder gebruik van hulpmiddelen". Ja ja...

Daarentegen zijn breuken een eitje! :wink:

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 21:54 
Volwassene

heel interessant maar wel jammer dat ze niet vertellen wat dan die efficiente methode is ...
Mijn oudste telde ook altijd op haar vingers en heeft het lang gedaan.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 22:51 
Volwassene

Er is een schooltv-programma op het gebied van rekenen, kan de naam even niet bedenken nu ,voor groep 3. Daarin wordt op je vingers tellen ook (naast veel andere manieren) aangeboden. Er is zelfs een liedje van: Een hand is altjid vijf. En ze zitten aan je lijf.
Het is niet voor niets dat in de rekenrekjes die in groep 3 gebruikt worden ook gebruik vordt gemaakt van de vjifstructuur. Je ziet door de rode en witte kralen heel snel dat bijvoorbeeld 5+3 8 is, of beter dat je 8 kunt splitsen in 5 en 3. Als wij 6 vingers aan een hand hadden, was dat ongetwjifeld een zesstructuur geweest. Als je dit soort structuren doorziet, dan kan ik me zeker voorstellen dat dat een positief effect heeft op je werkgeheugen.

Ik ben niet tegen het rekenen met de vingers, maar het gevaar is wel dat kinderen erin bljiven hangen. Ik heb nu een leerling in groep 6 die nog steeds op haar vingers rekent, of eigenlijk nog steeds telt, en die nu dus gigantisch vastloopt. Ze heeft helemaal niets geautomatiseerd.

Leuke anekdote van vandaag in onze groep 3. Een kind was met de ipad een rekenspelletje aan het doen, waarbji hij veel moeilijkere sommen moest maken dan hij had geleerd. Hij had er 4 rekenrekjes bijgepakt, en toen kon hij de sommen zelf oplossen. Zo leuk dat hij dat kon bedenken, en dat mijn collega hem lekker liet gaan!

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 05:51 
Volwassene

Interessant. Hier in huis juist het omgekeerde. Ik heb zelf naar ik weet nooit op mijn vingers geteld en ik weet nog dat ik met telramen ook helemaal niets kon. Mijn kinderen hebben hetzelfde: getallenlijnen, telramen e.d. werkten contraproductief. Ze zagen de oplossingen gewoon in hun hoofd. Een soort heel vroeg automatiseren (ze konden allevier met 3 jaar al heel goed en snel rekenen).
Ben nu wel benieuwd wat dat over ons zegt :) ?

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 07:10 
Volwassene

Hier telde zoon vroeger onzichtbare vingers als het om getallen groter als 10 ging :mrgreen:
Dat zag er heel grappig uit. Je ziet je kind dan vingers tellen en als de vingers op zijn telt hij gewoon door op zijn imaginaire vingers.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 07:38 
Volwassene

Karan schreef:
Interessant. Hier in huis juist het omgekeerde. Ik heb zelf naar ik weet nooit op mijn vingers geteld en ik weet nog dat ik met telramen ook helemaal niets kon. Mijn kinderen hebben hetzelfde: getallenlijnen, telramen e.d. werkten contraproductief. Ze zagen de oplossingen gewoon in hun hoofd. Een soort heel vroeg automatiseren (ze konden allevier met 3 jaar al heel goed en snel rekenen).
Ben nu wel benieuwd wat dat over ons zegt :) ?

Met Rekenrekjes , telramen etc kon ik ook niets. Ik herinner me nog de wanhoop over die rare kleurenstaafjes in de eerste klas, verschrikkelijk!

Zelf ben ik niet echt vastgelopen door het rekenen op mijn vingers. Het is namelijk wel geautomatiseerd, maar ik zie wel het beeld voor me in mijn hoofd.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 07:59 
Volwassene

Interessant. Beide zonen hebben veel met hun vingers gerekend. Jongste doet het nog. Oudste lijkt ermee gestopt te zijn. Van mezelf weet ik het eigenlijk niet, ik denk van wel. Niet dat ik daardoor een goede rekenaar ben geworden trouwens :lol: . Ik snap de principes prima, kom alleen niet snel op het juiste antwoord :roll: .

Hoe goed mijn werkgeheugen is durf ik niet te zeggen. Ik denk eigenlijk dat het best redelijk is.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 21:15 
Volwassene

Interessant artikel. Ik herinner me nog heel goed dat het bij ons op de basisschool ten strengste verboden was om op je vingers te tellen. Ergens kan ik dit wel begrijpen, vooral als je later wat ingewikkelder rekensommen moet maken. Je hebt er tenslotte maar 10 :roll: . Toch vind ik dat helemaal zo slecht niet. Als je een visueel geheugen hebt, dan kan naar mijn mening vingertellen prima helpen bij rekenen, anders wordt alles zo abstract. Ik heb het altijd stiekem wel gedaan op school en ik ben helemaal niet blijven hangen bij 10. Of dit vingertellen een invloed heeft gehad op mijn werkgeheugen, dan kan ik niet zeggen. Later ben ik wel boekhouding gaan studeren, dus zo’n negatieve invloed heeft mijn stiekeme vingertellen toch niet gehad :lol:

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]