Het is nu 23 mei 2018, 23:45

Pagina 2 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: wel of niet testen?
BerichtGeplaatst: 04 jan 2018, 17:42 
Volwassene

Ja idd, ik ben ook "bang" voor enkel een kleuter voorsprong die weer kan verdwijnen of omdat het zo'n streber is dat hij voor loopt.
Ben soms bang dat ik hem "overvraag" en op andere momenten denk ik "zie je wel hij is aan het trekken" .

Met die lyme is het ook lastig want wanneer het wat minder gaat, is dat gelijk een aanslag op je brein.
Heb het zelf ook, dus heb er ervaring mee (heb het in de zwangerschap mee gegeven aan hem :cry: )

Wel heel fijn om jullie ervaringen te lezen :inlove:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 10:58 
Volwassene

Ik ben voorstander van wel testen. Het geeft alle partijen een bepaalde vorm van zekerheid. Niet dat je nu strikt op dat getal moet afgaan, maar meer alles er omheen: hoe komt je kind over bij een tester, waar zitten de sterke en minder sterke punten? En strookt dat met je eigen visie erop?

Onze oudste is getest omdat het een voorwaarde was voor overstap naar de hb-school, die door de toenmalige school werd geadviseerd. Onze oude school was er zelf al wel van overtuigd dat oudste hb was, maar "het getal" was dus nodig voor de overstap.
Bij jongste hebben we getest omdat we het gewoon niet zeker wisten, maar wel vermoedde. Op school komt het er echter minder goed uit en dat was voor ons de reden om het toch te doen. Hij bleek ook hb. Nu gaat hij volgend schooljaar ook naar de hb school van zijn broer. Huidige school erkent nu wel makkelijker dat er wat extra nodig is voor jongste (hoewel de uitvoering te wensen overlaat :roll: )

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 13:25 
Volwassene

Citaat:
Het geeft alle partijen een bepaalde vorm van zekerheid.
Dat kan zeker een reden zijn om te testen, vooral als betrokkenen een kind verschillend inschatten. Vooraf moet je er wel rekening mee houden dat er ook een kans is dat het geen zekerheid geeft of de onzekerheid vergroot, bijvoorbeeld als er niet uit de test komt wat wordt verwacht. Ook komt het voor dat op het eind van de basisschool weinig waarde wordt gehecht aan een test die op zeer jonge leeftijd is afgenomen. Het blijft dus lastig om te bepalen of en wanneer je een kind wil laten testen. Zelf hebben we goede ervaringen. Oudste scoorde (nog) veel hoger dan we hadden verwacht, waardoor we hem beter begrepen en voor jongste hadden we iets aan het resultaat om een goede beslissing te kunnen nemen over versnellen. Beiden zijn rond hun 7e verjaardag getest.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 13:35 
Volwassene

Ik had ergens gelezen dat met 7 jaar de uitkomst van de test het meest stabiel is.
Die van ons is nu 6 en dan zouden we het wsl in de zomervakantie doen wanneer hij 7 is geworden.

Maar zal het op school ook overleggen, wat zij vinden van de "beste leeftijd".

Eigenlijk denk ik dat het grootste nadeel van testen, het geld is.
En mocht hij lager uitvallen dat ze hem op school misschien minder uitdaging gaan geven... (Goedkoper)

BerichtGeplaatst: 06 jan 2018, 08:57 
Volwassene

Ik vind het geld ook wel een behoorlijk nadeel. We hebben hier 1 kind laten testen, en zij scoorde hoger dan we verwacht hadden, maar ik merk dat er voor school en voor mijzelf eigenlijk niets veranderd is (nadat de verbazing over haar score binnen een week was weggeëbd).

Nou is mijn dochter wel een wat apart exemplaar, want ik herken haar in geen enkele beschrijving over hoogbegaafdheid en ook op school blinkt ze niet uit (ze is een kind wat van 7's en 8'en, dus vrij gemiddeld). Ik denk ook niet dat ik haar blij zou maken met verrijking of moeilijker werk op school (ze haalt haar uitdagingen uit hele andere dingen: spelen en creatief bezig zijn, maar het begrip leerhonger heb ik bij nooit herkend (ook niet toen ze jong was).

Vooralsnog heb ik naar aanleiding van de test van jongste dochter geen plannen geen plannen om de andere kinderen te laten testen. Zouden de kosten minder zijn, dan misschien wel, maar dan vooral omdat ik denk dat ze de test wel erg leuk zouden vinden.

Ik denk eigenlijk dat het van te voren goed is om je in te denken wat je met een testuitslag gaat doen. Soms moet het omdat je een "bewijs" wilt hebben. En soms wil je iets uitsluiten, voordat je andere onderzoeken in gaat (dat was voor ons de directe reden om te testen).

Pagina 2 van 2 [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2