Het is nu 22 jun 2018, 21:32

Pagina 1 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zoons eindelijk laten testen, niet tevreden over 1...
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 14:19 
Volwassene

Hoi Allemaal, (lang verhaal alert... :oops: )

In het verleden heb ik al vaker iets geschreven op dit forum, lees wel eens mee, maar ben verder niet heel actief.

Ik zou graag met jullie mening/advies willen vragen over iets.. Ik ben moeder van een 2-eiige tweeling, 2 jongens van 11, nu in groep 8. Al jarenlang stoeien we(man en ik) met school en afgelopen weken zijn ze dan toch maar getest (iq en persoonlijkheid). Ze willen beide graag naar het gymnasium, hebben op het drempelonderzoek VWO gescoord. Zowel het gymnasium als de school hebben de deur open gezet, maar willen de Cito's van komend Februari nog afwachten omdat ze voor begrijpend lezen in het verleden vaak geen A haalden (rekenen altijd wel)

De onderzoeken zijn uitgevoerd door 2 verschillende dames, elke zoon had een 'eigen' tester. Beide jongens scoren verbaal vrij hoog 135 en 126, maar performaal allebei beduidend lager (meer dan 30 punten minder). We hadden niet verwacht dat het verschil tussen V en P zo groot zou zijn, maar goed.. Morgen hebben mijn man en ik het nagesprek met beide dames over beide jongens en we hopen wat meer duidelijkheid te krijgen over de diverse onderdelen omdat er onderling ook weer verschillend gescoord is (bijv. 1 P test 13, en 1 P test 6)

Nu is het geval dat we over 1 onderzoekster wel tevreden zijn. We hebben het idee dat ze een redelijk goed beeld van onze zoon heeft neergezet en dat ze dingen goed heeft aangepakt. In het verslag herkennen we onze zoon met al zijn creativiteit. Er zijn wel wat onduidelijkheden die we morgen nog gaan bespreken, zoals bijv. haar aanname dat het Vp verschil wss komt door dyslexie. Mijn man is dyslectisch dus wij vroegen ons af of zoon het ook kon hebben, ze heeft het in het verslag veel over mogelijke dyslexie, maar geen enkel voorbeeld waaruit dat zou blijken behalve de 'kloof'.

Maar nu de andere zoon. Het onderzoek werd op 2 ochtenden gedaan, de 1e de iq test en de 2e ochtend het persoonlijkheidsonderzoek. De 1e ochtend was het erg koud in de kamer vd onderzoekster. Zoon, die het normaal nooit koud heeft, heeft zijn jas de hele ochtend aangehouden. Onderzoekster signaleert(staat in verslag) dat zoon erg zenuwachtig is, veel kuchen (doet hij bij spanning), veel bewegen, weinig oogcontact. Ze ziet hem alleen even glimlachen bij het onderdeel rekenen, wat zijn favoriet is. In het verslag staat ook dat zijn resultaten waarschijnlijk gedrukt zijn door zijn spanning/zenuwen. Na afloop vragen wij zoon van hij ervan vond. Hij vond het leuker dan school.. Vertelt een paar dingen zoals bij de onderdelen met stopwatch had ze gezegd, het gaat wel om tijd maar doe maar rustig aan.. Ze dacht dat hij zenuwachtig was, maar hij vond die dingen gewoon niet leuk.. heeft bijv. hekel aan legpuzzels.

Als we hem op de 2e ochtend ophalen valt ons op dat hij erg wit is, in zichzelf gekeerd en nauwelijks reageert op vragen van ons. Rest vd middag is hij erg moe/stil geweest. Wij hebben onderzoekster die middag nog een mail gestuurd met de vraag of er iets was gebeurt omdat wij hem zo niet vaak zien. Ze gaf aan dat ze ook had gezien dat hij wit en stil werd toen wij hem kwamen ophalen maar dat hij tijdens het onderzoek juist heel open was, grapjes maakte, veel oogcontact maakte en vaak lacht. Meer zoals wij hem kennen.

In het uitgebreide verslag van deze zoon herkennen wij hem maar half. Het lijkt soms net alsof zijn broer beschreven wordt, die toch echt een heel ander karakter heeft. In het verslag staan ook tegenstrijdigheden. In het hele verslag wordt veel geschreven over zijn onzekerheid (herkennen wij hem in). Maar er wordt ook geschreven dat het een zelfverzekerde jongen is, soms met een paar zinnen verschil ertussen. Er staat ook dat het een blije en zorgeloze jongen is, terwijl hij in het stukje over emoties vertelt dat hij zo vaak boos is, en 2x per 2 weken bedroefd is.

Het kind verslag vonden wij ook niet oke.. Er staan dingen in die helemaal niet bij hem passen zoals dat hij van woordgrapjes zou houden (echt niet dus, broer wel), dat hij een leider is (is hij ook niet, is ook niet terug te herleiden uit het hele onderzoek). Er staat dat hij bij de doe taken even hoog of lager heeft gescoord dan leeftijdsgenootjes (terwijl hij al zo onzeker is over zijn kunnen, dan zeg je toch niet dat hij het slechter doet dan...). Dat hij op school moet aangeven als iets te makkelijk is, en dat havo/vwo misschien beter bij hem past vanwege die lage P score..

Ik heb wat dingen weggehaald waarvan ik echt denk dat het niet goed is voor hem om te lezen, de rest heb ik samen met hem doorgenomen. Sommige dingen vond hij maar stom, want hij houdt helemaal niet van woordgrapjes, vroeg zich af hoe ze daarbij kwam.. Werd boos over havo/vwo tip.. wil nu eindelijk wel eens echte uitdaging zoals op gymnasium! Toen deed zoon een boekje open over wat hij vond vd onderzoekster:

* Hij vond het irritant dat ze kinderachtig tegen hem praatte..
* Hij vond het irritant dat ze niet goed was voorbereid, een aantal keren moest ze nog wat opzoeken/pakken bij een testonderdeel, ze zei dan ook dat ze dat nog niet had gedaan, zoals het opzoeken van een kladblok.
* De pauzes duurde te lang, als hij al klaar was met eten/drinken, was zij nog bezig of ging nog thee zetten, dan moest hij wachten en er werd nauwelijks gepraat op die momenten.
* Ze was opdringerig/aandringend, als hij iets had uitgelegd, bijv. de betekenis van een woord, wilde ze weten of hij nog meer kon vertellen. En als hij dan nog meer had verteld, vroeg ze of hij nóg meer kon vertellen.. Dat vond hij heel stom want hij had toch net verteld wat hij dacht?
* Aanmoedigen op zich is goed zei hij, maar zij deed dat op een kinderachtige manier.. zo van "kom op.. je kan het... ga door..." daar irriteerde hij zich mateloos aan..

Blijkt dus dat zoon zich echt niet fijn heeft gevoeld bij haar. Wij denken dat ze geen klik hebben gehad. Tijdens het persoonlijkheidsonderzoek moest zoon een dorpje bouwen.. Onderzoekster beschrijft in het verslag dat hij begint met een rijtje huizen te bouwen en zet deze als een muur tussen hem en de onderzoekster in. Dit zegt ons ook dat hij zich niet fijn heeft gevoeld bij haar, dat hij zich heeft afgeschermd. Vreemd is dat ze dat wel heeft gesignaleerd, maar verder niks.

Wij zijn eigenlijk niet tevreden hoe dit allemaal gelopen is. Het kost erg veel geld, dan is dit toch teleurstellend. Morgen hebben we het nagesprek en we willen dit toch aankaarten. Heeft iemand tips voor ons? Of iemand die soortgelijk iets heeft meegemaakt?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Zoons eindelijk laten testen, niet tevreden over 1...
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 16:20 
Volwassene

Citaat:
het gaat wel om tijd maar doe maar rustig aan.

:shock: :shock:

Dit vind ik best heftig. Bij de tijdgebonden onderdelen speelt de tijd gewoon een rol. Buiten de tijd af = nul punten. Bij meerder onderdelen krijg je extra punten als het niet alleen goed, maar ook snel doet. Bij sommige onderdelen wordt geen uitspraak over de tijd gedaan, maar bij sommige onderdelen is de boodschap om zo snel als je kunt te werken. Hoe kun je een kind zeggen dat de tijd een rol speelt maar dat je kind rustig aan moet doen? Ik zou dit wel even bespreken met de onderzoeker (met de andere punten waar je niet tevreden over bent).

Tips:
- bereid puntgewijs op schrift alles voor. Maak in het gesprek helder wat je om welke reden bezwaarlijk vindt, zo concreet mogelijk. En vraag waarom de onderzoeker het zo aangepakt heeft. Geef de onderzoeker de gelegenheid met een onderbouwing voor keuzes te komen.
- Maak voor jezelf helder wat je voor oplossingen voor ogen hebt. Wil je een aangepast verslag? Maak helder wat er anders moet zijn. Bedenk dat de onderzoeker zelf alles moet kunnen onderbouwen, dus kan geen dingen beweren waar hij of zij het zelf niet mee eens is, ook al zie jij het wel zo.

Geef de onderzoeker de kans het op te lossen. Ben je dan ontevreden, dan kun je bij een formele klacht indienen. Dit is best een zware actie, met gevolgen voor de onderzoeker, dus dat doe je als je vindt dat de onderzoeker na behandeling van jouw klacht in gebreke is gebleven.

Nog even dit punt:
Citaat:
* Ze was opdringerig/aandringend, als hij iets had uitgelegd, bijv. de betekenis van een woord, wilde ze weten of hij nog meer kon vertellen. En als hij dan nog meer had verteld, vroeg ze of hij nóg meer kon vertellen.. Dat vond hij heel stom want hij had toch net verteld wat hij dacht?

Dit is juist netjes conform de handlieiding. De manier waarop vond hij blijkbaar storend. Dit is ook wel lastig, weet ik uit eigen ervaring.

Tot slot is het ook belangrijk dat jij weet dat je zoon dus best snel geirriteerd raakt bij iemand die niet de juiste toon aanslaat, en misschien wel haar of zijn best erin doet. Heeft hij het aangegeven aan de onderzoeker dat hij het storend vond? Dat is wel een tip die je aan je zoon kan geven voor volgende situaties dat hij met iemand moet werken: ook als hij die persoon niet zo leuk vindt, is het belangrijk goed mee te doen, en de persoon aan te geven wat je graag anders wilt.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 17:42 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat:
het gaat wel om tijd maar doe maar rustig aan.

:shock: :shock:

Dit vind ik best heftig. Bij de tijdgebonden onderdelen speelt de tijd gewoon een rol. Buiten de tijd af = nul punten. Bij meerder onderdelen krijg je extra punten als het niet alleen goed, maar ook snel doet. Bij sommige onderdelen wordt geen uitspraak over de tijd gedaan, maar bij sommige onderdelen is de boodschap om zo snel als je kunt te werken. Hoe kun je een kind zeggen dat de tijd een rol speelt maar dat je kind rustig aan moet doen? Ik zou dit wel even bespreken met de onderzoeker (met de andere punten waar je niet tevreden over bent).

Ja dat vond ik ook vreemd. Hieronder een stukje uit het verslag.
onderzoekster schreef:
Testen onder tijdsdruk geven ** ook spanning. ** maakt een onzekere indruk en lijkt het lastig te vinden fouten te maken of iets niet direct te weten. Zijn zenuwen maken dat hij dan moeite heeft om rustig te kunnen blijven nadenken. De onderzoekster benoemt daarom expliciet dat hij rustig mag nadenken over de opdracht en dat het meer punten oplevert de opdracht foutloos te maken dan snel.

Sacha schreef:
Tips:
- bereid puntgewijs op schrift alles voor. Maak in het gesprek helder wat je om welke reden bezwaarlijk vindt, zo concreet mogelijk. En vraag waarom de onderzoeker het zo aangepakt heeft. Geef de onderzoeker de gelegenheid met een onderbouwing voor keuzes te komen.
- Maak voor jezelf helder wat je voor oplossingen voor ogen hebt. Wil je een aangepast verslag? Maak helder wat er anders moet zijn. Bedenk dat de onderzoeker zelf alles moet kunnen onderbouwen, dus kan geen dingen beweren waar hij of zij het zelf niet mee eens is, ook al zie jij het wel zo.

Geef de onderzoeker de kans het op te lossen. Ben je dan ontevreden, dan kun je bij een formele klacht indienen. Dit is best een zware actie, met gevolgen voor de onderzoeker, dus dat doe je als je vindt dat de onderzoeker na behandeling van jouw klacht in gebreke is gebleven.

Mijn man en heb ik hebben beide afzonderlijk de verslagen doorgelopen en onze vragen opgeschreven. Daarna dit met elkaar doorgenomen zodat we het met onderzoeksters kunnen bespreken.

Het lastige is dat het verslag en alles bij de andere zoon er gewoon erg goed uitziet. Netjes, gestructureerd, overzichtelijk, volledig en op wat kleine onduidelijkheden na niks op aan te merken. Ze heeft zoon echt gezien en goed alles verwoord, dat verslag gaat echt over onze zoon, de sterke en minder sterke kanten. Zij is ook diegene die het bureau heeft opgericht(eigenaresse) Het contrast met het verslag van de andere onderzoekster is gewoon erg groot.

Wat we precies willen verder, wat we verwachten, vinden we lastig te verwoorden..
Het liefst zouden we willen dat deze zoon ook door de 1e onderzoekster was onderzocht, maar dat is helaas niet zo en het lijkt me dat het ook niet realistisch is een aantal onderdelen over te willen doen?

We zouden graag voor deze zoon ook een helder en duidelijk verslag hebben, die net zo overzichtelijk en volledig is als die van andere zoon en graag zonder tegenstrijdigheden. Een verslag waarvan we zeggen: "Ja, dit gaat echt over onze zoon!"

Nu hebben we het idee dat dit verslag niet of maar deels onze zoon beschrijft. We hebben af en toe het idee dat er stukken zijn gekopieerd en geplakt (algemene stukken over Vp kloof) en niet op onze zoon van toepassing zijn. Verder lijken er stukken in te staan die eigenlijk uit het verslag van iemand anders komen, waar vergeten is het te overschrijven met informatie over onze zoon. Ze heeft hem niet gezien, of hij heeft zich niet laten zien. Of er was geen klik, we weten het niet. We weten ook niet zo goed wat we zouden kunnen verlangen, behalve een verslag van iemand die wel een klik met hem heeft en hem wel ziet zoals hij is. Of waar hij zich op zijn gemak voelt zich te laten zien.

In het kind verslag stonden ook een paar alinea's/zinnen exact hetzelfde bij de broers. Hieruit blijkt dat er een algemeen bestand wordt gebruikt, die per kind wordt ingevuld. Dit soort dingen valt ons natuurlijk op omdat we beide broers hebben laten testen.

Sacha schreef:
Nog even dit punt:
Citaat:

Dit is juist netjes conform de handlieiding. De manier waarop vond hij blijkbaar storend. Dit is ook wel lastig, weet ik uit eigen ervaring.

Tot slot is het ook belangrijk dat jij weet dat je zoon dus best snel geirriteerd raakt bij iemand die niet de juiste toon aanslaat, en misschien wel haar of zijn best erin doet. Heeft hij het aangegeven aan de onderzoeker dat hij het storend vond? Dat is wel een tip die je aan je zoon kan geven voor volgende situaties dat hij met iemand moet werken: ook als hij die persoon niet zo leuk vindt, is het belangrijk goed mee te doen, en de persoon aan te geven wat je graag anders wilt.

Klopt zoon heeft wat moeite met dingen, kan snel boos/gefrustreerd raken, dit was ook een van de onderzoeksvragen, om meer inzicht te krijgen in de oorzaken. Hij heeft dat niet aangegeven bij onderzoekster, in het verslag stond ook dat hij zacht praatte en nauwelijks oogcontact maakte tijdens het 1e onderzoek. Onzeker? Niet op gemak? Het is idd belangrijk dat hij leert dat hij mag zeggen wat hij vindt, en dat hij dit soort dingen ook mag zeggen.

In ieder geval bedankt voor je tips!!

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 20:13 
Volwassene

Ik vind het naar de onderzoeker toe niet zo netjes als je stukken uit het verslag kopieert en op het openbare forum zet.
Verder is het echt niet gek dat er gebruik wordt gemaakt van formats en stukken tekst die een algemene uitleg geven over een fenomeen.
Een goed verslag schrijven kost vele uren werk, en het is niet efficient als de onderzoeker voor elke client opnieuw bepaalde zaken gaat uitleggen die een algemeen karakter hebben, zoals algemene uitleg over het nut van compacting of wat een bepaalde schaal van de test meet.
Uiteraard moet de onderzoeker wel zorgen dat alle adviezen op maat gemaakt worden.
Als ik jou goed begrijp, voelt het voor jou als teveel knip- en plakwerk, en te weinig een verslag dat echt over jouw kind gaat. Dit kun je zo met de onderzoeker bespreken en vragen het verslag zo aan te passen (delen te herschrijven) dat het wel passend is bij je kind.

Succes!

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 21:29 
Volwassene

Ik snap dat jij hier als collega onderzoeker wat moeite mee hebt. Ik merk dat je behoefte voelt de onderzoekster van mijn zoon te verdedigen.

Jammer, want je gaat daarbij een beetje voorbij aan de strekking van mijn verhaal waarbij ik hoopte wat herkenning te vinden bij ouders die misschien een soortgelijk iets hebben meegemaakt. Wij zoeken wat duidelijkheid omtrent bepaalde zaken. En wat andere ouders hebben gedaan als een (zeer prijzig)onderzoek verre van verloopt zoals idealiter zou moeten.

Ik hoop dat er alsnog ouders zijn die misschien wat ervaringen willen delen, mag ook via pb!

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 22:01 
Volwassene

Wij kregen na het testen van onze jongste zoon een rapport waarin wij hem niet herkenden. School ook niet. Wij hebben er nooit iets mee gedaan en school ging af op onze gezamenlijke inschatting. Van mij hoefde het testen sowieso al niet. Het werd betaald door school. Wij hebben dus ook nooit de behoefte gehad om opnieuw te testen.

Bij een test is het, zeker voor het rapport, belangrijk dat er een klik is, waardoor de tester een inschatting kan maken. Als dit niet zo is vraag ik me af of je daar achteraf iets mee kan. Als er echt fouten zijn gemaakt bij de afname misdchien wel. Dan zou je een deel van je geld kunnen terugkrijgen. Maar ik zie dat niet in jouw stukje terug.

Ik denk dat Sacha wel gelijk heeft mbt tot de standaard stukken. Maar het blijft natuurlijk erg jammer dat er nu een duur rapport ligt waar je niets aan hebt. Als dit ervoor zorgt dat je zoon niet naar het gym kan zou ik een (andere) hertest overwegen door die andere tester. Mogelijk kan dit kosteloos, omdat je niet tevreden bent.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 09:27 
Volwassene

Dank voor je reactie Drietje!

Misschien is het inderdaad gewoon een kwestie van het is wat het is, en loslaten. Het is het niet onze bedoeling onderzoekster persoonlijk 'aan te vallen'. Wel hebben we kritiek over gang van zaken.

Wat betreft het geld, het is niet onze insteek om geld terug te willen, we betalen arbeidsloon en onderzoekster heeft er uren aan besteed. Dat moet gewoon betaald worden. We hebben niet het idee dat er echt fouten zijn gemaakt bij de afname, waarbij de opmerking tijdens de opdrachten met stopwatch wel discutabel is. Ik snap ergens wel wat ze heeft bedoeld met haar opmerking (zoon geruststellen) maar er ontstaat dan wel een verkeerd beeld wat betreft te halen punten (zoon is juist erg competitief). We beseffen ons terdege dat hij zonder die opmerking heus niet ineens 30 punten meer gescoord zou hebben.

Ook de koude kamer tijdens het 1e onderzoek is wel iets wat wij niet correct vinden als je een kind gaat testen. Zoon gaat nu nog met korte mouwen en zomerjas naar school, lange broek omdat het moet. Hij heeft het echt zelden koud. Tijdens het onderzoek heeft hij zijn jas de hele tijd aangehouden omdat het erg koud was in die kamer. Bij het intakegesprek wat voorafgaand was had ik het ook erg koud, mijn winterjas bleef aan. Onderzoekster gaf toen aan dat de kachel snel warm zou worden. Toen wij zoon ophaalden was het niet veel warmer. Dat is wel een puntje van kritiek waar ze in de toekomst wel iets mee kan doen zodat andere kinderen gewoon in een aangename kamer zitten.

Wij denken niet dat zoon door dit onderzoek niet naar het gymnasium zal kunnen. Hij is juist diegene die op school een stuk hoger scoort dan zijn broer. Wat dat betreft maken we ons niet echt zorgen. Wel zou het fijn zijn als we eindelijk het definitieve groene licht zouden krijgen. Toch een stukje spanning minder dan.

Al jaren hadden wij wat discussies met school, rekenen was duidelijk erg sterk bij beide, daar kregen ze al extra uitdaging voor. Begrijpend lezen scoorden ze vaak een C. Een zoon heeft ook moeite met tempolezen/dmt. Jarenlang werd extra uitdaging op andere gebieden beloofd maar dat kwam steeds moeizaam of niet op gang. Bijv. in groep 7 mochten ze meedoen aan een plusklas, maar na 2 maanden ging die leerkracht weg en er werd geen opvolger gevonden. In groep 7 hadden ze een juf die beweerde dat ze met deze scores(begrijpend lezen C) geen VWO advies zouden krijgen. Aangezien zoons in groep 7 bij een aantal middelbare scholen waren wezen kijken en besloten naar het gymnasium te willen moesten ze toch wel een VWO advies krijgen. Gezien onze strubbelingen met school door de jaren heen hadden wij niet zoveel vertrouwen meer en besloten deze onderzoeken aan te vragen afgelopen Augustus. Wij denken namelijk dat ze het gymnasium prima aankunnen zodat ze eindelijk eens op niveau kunnen gaan werken.

In groep 8 blijken ze een super goede leerkracht te hebben. Iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is en onze jongens echt ziet! Jongens leven op en scoren op het drempelonderzoek rond de herfstvakantie VWO niveau. Ene zoon scoort ineens maximaal op begrijpend lezen. Ander zoon een B, maar overige scores zijn heel hoog waardoor hij ook ruim in het VWO gebied zit. Deze leerkracht heeft ook geregeld dat ze sinds een paar weken 1 uur per week wiskunde mogen volgen op het gymnasium. Hij geeft ze extra uitdaging enzovoorts. Leerkracht denkt wel dat ze het gymnasium aankunnen, ze laten zien er hard voor te willen werken, en dat is iets wat hij de komende tijd wil blijven zien. Het gymnasium keek naar hun leerlijn en stelde vragen bij het begrijpend lezen verleden. Zij zette de deur vast open, maar zouden komende Cito's graag nog wat extra bevestiging zien.

Als wij dit van te voren hadden geweten hadden we waarschijnlijk de onderzoeken helemaal niet aangevraagd. Maar aangezien we ze toch al hadden aangevraagd besloten we het door te laten gaan om te zien waar hun sterke/minder sterke kanten zitten. Hoe we ze goed kunnen voorbereiden op de overstap naar het voortgezet. Ook wat betreft persoonlijkheid wilden we graag wat extra handvaten. De een is echte aanpasser/onderpresteerder, de ander heeft een pittig karakter, is vaak gefrustreerd en opvliegerig en wij hoopten op wat meer inzicht.

De aanpasser/onderpresteerder is diegene waarvan het verslag een heel goed beeld geeft wat enorm fijn is! Diegene met het pittige karakter is diegene waarbij het verslag vraagtekens oproept, wat jammer is. Wij hadden gehoopt wat meer inzicht te krijgen.. Ik bedenk me nu wel ondanks dat onderzoekster hem niet goed heeft kunnen zien, ik hem eigenlijk al heel goed ken :)

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 12:01 
Volwassene

Ik vroeg mij af(ik vermoed van niet)of je zoon, je zonen getest zijn bij iemand die daadwerkelijk bekend is met hoogbegaafdheid. Mijn ervaring is dat deze deskundigen bepaalde dingen beter doorzien, ze prikken zeg maar door bepaald gedrag heen. Ze zullen hun klantjes ook niet kinderachtig benaderen enz. De hoogbegaafdheid deskundige die wij hebben benaderd die maakt wel degelijk mee dat die andere benadering een verschil van 30 punten kan opleveren. Zij kan ook goed bepaalde kloven verklaren. Het komt vaker voor dat bij hoogbegaafdheid een kloof te zien is, maar het gaat er inderdaad om hoe dat eventueel komt. Met deze opmerkingen help ik jou niet direct, maar toch wil ik jou mijn opmerkingen meegeven.

Bovendien is het terecht als je veel geld betaald dat de verslageving eenduidig is. Komt hij zeker of onzeker over enz. Bovendien mag echt wel op het verschil in kwaliteit wijzen. De eigenaar van het bureau zou daar bijvoorbeeld nog naar kunnen kijken. Het betekent niet altijd dat er daadwerkelijk fouten zijn gemaakt maar dat bepaalde dingen wel voor verbetering in aanmerking komen. Naar mijn mening zou het niet juist zijn om helemaal niks over je teleurstelling te zeggen. Het is ook belangrijk om in het verslag op te nemen dat jij als ouder jou kind niet in het verslag herkend. In onze situatie heeft de onderzoeker (reguliere GGZ) het verslag zelfs afgekeurd omdat ze inzag dat hij niet heeft laten zien wat hij kon en dat haar conclusies niet klopte. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Ze zag achteraf ook in dat er toch wel wat opvallende uitslagen bij zaten, zo had hij op bepaalde testen (bijna) alle vragen goed had, maar hij scoorde niet omdat het tempo te laag was. In de klas had mijn zoon in het geheel geen last het tempo en was hij juist snel. De onderzoeker had alles keurig volgens de procedure gedaan maar belangrijke dingen waren haar niet opgevallen. Het was opmerkelijk, gezien zijn leeftijd destijds, dat hij in staat was om bijv. alle blokpatronen goed neer te leggen. Dit kwam niet één keer voor maar bij meerdere performale testen. deskundige niet serieus waren opgevallen maar wel dingen die bij meerdere subtesten voorkwamen. Sommige testen waren compleet tegenovergesteld van eerdere testen. Ik zag als moeder wel degelijk aanwijzingen voor onderpresteren op de intelligentietest en een goede hoogbegaafdheidsdeskundige had dat denk ik ook gezien. De waarheid is dat de reguliere GGZ bepaalde expertise over hoogbegaafdheid niet bezit.

Mijn zoon is uiteindelijk niet getest op zijn intelligentiei door de hoogbegaafdheid deskundige omdat zij vooraf al door, dat hij nu (hij is o.a. depressief) niet betrouwbaar te testen.is Hij zit vol ingehouden woede en praat bewust niet. In het adviesgesprek gaf keurig netjes aan (gewenst antwoord) dat school wel leuk was maar daar prikte ze met haar ervaring meteen doorheen. Voor het eerst voelde mijn zoon zich achter af door iemand begrepen. Juist doordat wat wij meemaken, en de reactie van je zoon, is mij duidelijk dat jou zoon zich niet serieus genomen heeft gevoeld door de onderzoeker. Gezien commentaar ik vermoed wel degelijk zijnkenmerken. Wat ik wil zeggen, mocht je in de toekomst tegen problemen aanlopen dan kan het zinvol zijn om naar een gespecialiseerde hoogbegaafdheidsdeskundige te gaan. Maar ook die zullen onderling van kwaliteit en aanpak verschillen.

Zoonmoeder

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 12:22 
Volwassene

Ik denk dat het goed is om een en ander te bespreken met de testster. Sacha heeft daarvoor een aantal prima tips gegeven.
Als ik het zo lees gaat het om twee dingen:
- een aantal conclusies begrijpen jullie niet goed en worden naar jullie idee ook tegengesproken door wat je zoon heeft gezegd. Dit vraagt om duiding door de onderzoekster, en, mocht dat er uit komen, eventueel aanpassing.
- een aantal omstandigheden maakten naar jullie idee dat de testomgeving voor jullie zoon niet ideaal was. Het was koud, pauzes duurden lang, zoon had geen klik met onderzoekster. De feitelijke zaken (kou, pauzes) zou ik zeker aangeven: dit werkt voor anderen ook niet positief. Bij 'geen klik' is het moeilijker. Je kunt wel aangeven wat je zoon erover heeft gezegd (het idee dat ze hem 'kinderlijk' aansprak etc), maar met de wetenschap erbij dat dit subjectief is. Zij kan hier iets mee doen, of niet.
Uiteindelijk is de vraag: wat wil je bereiken? Wil je nog iets met het rapport doen, dan zou je kunnen vragen of het op gedeeltes wordt aangepast, of dat bijvoorbeeld een gedeelte van het onderzoek opnieuw gedaan wordt, mogelijk door de andere onderzoekster.
Wil je niks meer met het rapport? dan kun je volstaan met de feedback, in de hoop dat ze er bij volgende testen iets mee doen. Eventueel kun je een korting afspreken omdat je vindt dat er niet alles uitgehaald is door de omstandigheden waar de tester invloed op had, en waarvan ze had kunnen weten dat deze de test negatief beinvloeden (zoals de kou in de kamer).

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 11:02 
Volwassene

@zoonmoeder01 en @yolalala: Dank voor jullie reacties!! Erg fijn dat jullie ook de moeite hebben genomen even te reageren. Samen met de reacties van Sasha en Drietje ontstond er een beeld van beide kanten en het heeft me geholpen dingen helder te krijgen voor mezelf.

zoonmoeder01 schreef:
Ik vroeg mij af(ik vermoed van niet)of je zoon, je zonen getest zijn bij iemand die daadwerkelijk bekend is met hoogbegaafdheid. Mijn ervaring is dat deze deskundigen bepaalde dingen beter doorzien, ze prikken zeg maar door bepaald gedrag heen. Ze zullen hun klantjes ook niet kinderachtig benaderen enz. De hoogbegaafdheid deskundige die wij hebben benaderd die maakt wel degelijk mee dat die andere benadering een verschil van 30 punten kan opleveren. Zij kan ook goed bepaalde kloven verklaren. Het komt vaker voor dat bij hoogbegaafdheid een kloof te zien is, maar het gaat er inderdaad om hoe dat eventueel komt. Met deze opmerkingen help ik jou niet direct, maar toch wil ik jou mijn opmerkingen meegeven.
Allereerst, ik hoop dat het met je zoon goedkomt, valt niet mee om je kind depressief te zien lijkt me. Mijn zoon heeft in het verleden wat nare dingen meegemaakt op school(door andere kinderen), een van zijn uitspraken in groep 6 was.. als het voortaan zo moet, ben ik liever dood.. Vreselijk hoe machteloos je je als ouder kan voelen..

Wat betreft het bureau, ze adverteren met dat ze gespecialiseerd zijn in het testen van hoogbegaafde kinderen..

Inmiddels heb ik wel mijn twijfels in hoeverre er verder gekeken wordt dan de lijstjes en getallen. Ik krijg een beetje dezelfde frustraties als die ik jaren op school heb gehad met juffen die niet verder keken dan cito-scores. In mijn beleving is hoogbegaafdheid meer dan een bepaalde score op een iq test. Hoewel er in de verslagen ook wel wat dingen benoemd worden, buiten de iq scores om, zijn er verder uitspraken gedaan waar ik dan weer niet zoveel mee kan.

Mijn ene zoon, ik noem hem verder ff zoon1, is de creatieveling die op verbaal gebied 135 scoorde, diegene waar het verslag hem wel goed beschrijft wat betreft de persoon die hij is. In zijn verslag staat dat hij partieel hoogbegaafd is, namelijk op het verbale gebied. Op performaal gebied is hij het niet... Opvallend is wel dat hij beelddenker lijkt te zijn, in het wereldspel heeft hij 78% vd materialen gekoppeld. Voor mij geen verassing, wel gek dat hij performaal een lage score haalt. Als ik vraag in hoeverre het iets zegt dat hij bijvoorbeeld bij onderdeel blokpatronen tm de moeilijkste goed maakt, maar niet zo snel, zegt ze dat hij het dan gewoon niet zo goed kan en geen of weinig punten haalt. Ik mis de nuance. Verder staat er dat hij wel wat persoonskenmerken heeft die passend zijn bij hoogbegaafdheid, met een aantal voorbeelden erbij.

De andere zoon, verder zoon2, die de score van 126 heeft gehaald op verbaal gebied, staat in het verslag dat er geen harde conclusies te trekken zijn op basis van het intelligentieonderzoek, dat er mogelijk onderliggend sprake is van hoogbegaafdheid gezien bepaalde kenmerken in zijn ontwikkeling en persoonskenmerken met ook weer wat voorbeelden.

In het kind verslag van zoon1 stond dat hij hoogbegaafd is op het gebied van taal en rekenen en dat hij meer zou moeten lezen over hoogbegaafdheid zodat hij zichzelf beter zou leren kennen, bijv. het boek 'De HoogBegaafdheid Survivalgids' We zijn nu halverwege in dat boek, hij herkend wel dingen bij zichzelf, opvallend is dat hij bij heel veel dingen zegt "ja, dat is echt mijn broer!"

Gisteren vertelde ik dat in het gesprek.. zegt onderzoekster van zoon 2 dat ze hem in het verslag niet hoogbegaafd mag noemen omdat hij niet hoog genoeg gescoord heeft bij de intelligentietest..

Het 1e kind verslag van zoon2 vonden wij niet geschikt om aan hem te laten lezen zoals die was. Er stond bijv. dat hij de afgelopen jaren had gemerkt dat het contact met anderen vaak niet vanzelf lukt, en dat dat frustrerend voor hem is omdat hij het wel graag wil. Verder niks, geen uitleg hoe dat zou kunnen komen.. niks. Ik heb wat dingen weg gehaald die in mijn ogen zijn onzekerheid alleen maar zou voeden en de rest met hem besproken.

Met zoon2 besprak ik dat er in het uitgebreide verslag stond dat er onderliggend sprake was van hoogbegaafheid. Hij vroeg wat ze bedoelen met onderliggend hoogbegaafd, want je bent het of je bent het niet is zijn stelling, hoe kun je nou onderliggend hoogbegaafd zijn? Ik vertel van de 130 grens en hij vraagt hoeveel hij dan had. Ik zeg 126 waarop hij zegt dat het nergens op slaat. Ik ben het met hem eens. N.a.v. het gesprek gisteren heeft onderzoekster het kind verslag gewijzigd, en bijv. in het gedeelte over het contact met andere kinderen erbij geschreven dat het komt doordat hij begaafd is. Als anderen kinderen dat dan niet zijn zou het contact moeizamer gaan.

Ik heb het gevoel dat ze bij dit bureau niet verder kijken dan de standaard lijstjes. Er wordt niet gesproken over het besef dat de behaalde scores een momentopname zijn, dat ze een ondergrens meten. Er wordt eerder vastgehouden aan behaalde scores dus dan kunnen ze dit wel of dat niet. Toen wij om uitleg vroegen waarom er bij zoon1 in het verslag stond dat vakken als wiskunde en natuurkunde hem niet gemakkelijk zullen afgaan vanwege de lage score op P... probeerde eigenaresse dat uit te leggen door te vertellen dat iemand haar ooit heeft uitgelegd dat als de P laag is kinderen dan moeite hebben bepaalde dingen wat dan weer met wiskunde en natuurkunde te maken heeft. Ze kwam er niet echt uit. Zoon volgt nu 1 uur per week wiskunde op het gymnasium, gaat tot nu toe heel goed, ze gaf daarna toe dat het meer ging om kinderen in het algemeen en niet perse over zoon. Wel jammer dat er in het verslag dan een stellige conclusie staat dat het zoon niet gemakkelijk zal afgaan. Daarbij moet ik zeggen dat de onderzoekster van zoon 2 een veel meer open mind leek te hebben en dat de eigenaresse erg star/stug overkwam. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met onze kritiek.

Voorafgaand aan dit gesprek(afgelopen weekend) had ik een mail gestuurd met wat punten die ons opvielen bij het kind verslag van zoon2, waar we grote vraagtekens bij hadden. Het was een opsomming van feiten eigenlijk, zoals dat we zoon2 op veel punten niet herkennen, hij helemaal niet van woordgrapjes houdt, huishoudelijke taken niet vergeet, maar gewoon niet wil doen, waarom er staat dat hij de doe opdrachten slechter heeft gemaakt dan leeftijdsgenootjes(had dat dan anders omschreven vanwege zijn onzekerheid), vertellen dat contact met andere kids vaak niet vanzelf lukt maar er niet bijzetten hoe dat zou kunnen komen.., kinderlijke manier van aanspreken zoals dat er 'maniertjes' voor zijn om beter te leren plannen.. en nog meer van dit soort dingen. Onderaan nog wel gezet dat ik hoop dat we dinsdag een constructief gesprek kunnen hebben. Dat dit een berg kritiek lijkt, maar dat we ook positieve dingen uit het uitgebreide verslag hebben gehaald en dat we ook wel dingen zien waarin we zoon2 wel herkennen.

Eerlijk is eerlijk, deze mail was natuurlijk niet erg aardig/tactisch van mij. Dat had ik eigenlijk anders kunnen/moeten doen/verwoorden.

Gisteren merkten we dan ook veel weerstand bij aanvang van het gesprek. Opvallend was dat de eigenaresse juist veel weerstand leek te hebben en dat onderzoekster van zoon2 echt haar best heeft gedaan om met ons mee te denken, wat we erg fijn vonden. We hebben in het begin aangegeven dat we hopen dat onderzoekers het zich niet persoonlijk aantrekken maar dat we wel graag onze bevindingen willen bespreken. Eigenaresse was vooral bezig zichzelf en de duidingen te verdedigen en leek er allemaal niet zoveel zin in te hebben, ze vond onze mail nogal heftig liet ze weten. Ik kreeg het gevoel dat ze zich daar niet overheen kon zetten. Toen de tijd op was, we hadden voor beide kinderen 45 minuten, ging eigenaresse heen en weer lopen, achter haar bureau haar verslag vast aanpassen/aanvullen met de dingen die ze vergeten was in te vullen of wat niet correct was ingevuld. Bij het wereldspel was ze bijv. vergeten op te schrijven hoeveel materiaal gekoppeld was en of hij dan taaldenker of beelddenker was.

Onderzoekster van zoon2 nam echt de tijd voor ons, probeerde mee te denken en stond ook open voor andere invalshoeken. We zijn tot de conclusie gekomen dat zoon2 zich niet helemaal heeft laten zien zoals hij is, hij heeft zich gedeeltelijk voor gedaan als zijn broer(die nogal wel van woordgrapjes houdt), wat ook in een vd onderdelen naar voren kwam. Dat hij graag wat meer zoals broer zou zijn. Uiteindelijk zegt dat ook iets over hem natuurlijk.
In het 1e onderzoek, de iq test, was hij inderdaad niet op zijn gemak en erg onzeker en onderzoekster geeft ook aan dat zijn scores daar waarschijnlijk door gedrukt zijn. Ik heb verteld hoe hij zich heeft gevoeld bij haar, de irritaties e.d... met de nadruk op dat híj zich zo voelde, wat niet wil zeggen dat dat aan haar ligt. Toen ze merkte dat wij het haar niet persoonlijk aanrekende maar dat het wel iets zegt over onze zoon, verliep het gesprek ook weer fijner met haar. Eigenaresse merkte op dat zoon misschien zijn eigen onkunde wilde verbloemen/goedpraten door te zeggen dat hij zich stoorde aan onderzoekster. Over de kou zei onderzoekster zoon2 eigenlijk niks(kwam er niet tussen op dat moment denk ik) Eigenaresse haalde dat gegeven nog aan in de trant van redenen zoeken om lage scores te verklaren.

Al met al was het gesprek pittig, hebben we er goede dingen uitgehaald. Andere dingen leggen we naast ons neer. We beseffen ons ook dat we het beter iets anders hadden moeten aanpakken. Bijvoorbeeld eerst een intake gesprek waarin we kennis konden maken met onderzoeksters. Aan de hand daarvan hadden we dan beter een inschatting kunnen maken of we wel of niet met hun in zee wilden gaan. Nu was er voorafgaand contact via mail, het intakegesprek werd meteen opgevolgd met deel 1 van het onderzoek, de intelligentietest.

Ik ga met beide zoons wat boeken lezen over hoogbegaafdheid. Ook al zijn de scores niet of gedeeltelijk in het juiste vakje.. De zijns-kenmerken zijn bij allebei aanwezig, bij de een nog duidelijker als bij de ander. Over 2 weken hebben we nog een gesprek op school met hun leerkracht. Ik ben benieuwd hoe hij de verslagen ziet, hem kennende haalt hij eruit waar hij wat mee kan en legt hij de rest ook naast zich neer. Het is wel heel fijn dat ze dit jaar een leerkracht hebben die wel verder kijkt dan lijstjes en scores!

Iedereen die het is gelukt dit geratel weer door te lezen bedankt! En nogmaals bedankt aan diegene die hebben gereageerd, dat was fijn!! :)

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 12:12 
Volwassene

Uit je laatste post krijg ik het idee dat jullie er vanuit gingen dat beide kinderen hoogbegaafd zijn. Dat blijkt niet uit de scores en dat roept teleurstelling op bij jullie en bij jullie kinderen. Dat komt misschien ook wel door het belang dat jullie aan de test hechten. Een test is maar een test, een papieren ding. Een momentopname. Je kind is je kind in al zijn facetten. Daar verandert niets in door een test. Die test kan kloppen, of niet. Ik zou dat nu loslaten, hoe meer nadruk op de test hoe lastiger voor je kinderen.

Mijn kinderen zijn getest toen ze veel jonger waren, dat maakt het makkelijker. Ze weten dat ze getest zijn, maar hun IQ boeit ze niet. Ze vragen er nooit naar.

Wat betreft die kloof-verhalen: ik neem ze met een korreltje zout. Mijn oudste met enorme kloof (volgens de test dan;) heeft als keuzevak natuurkunde genomen omdat hij er goed in is en het leuk vindt. Bij verder een geheel economisch profiel. Papier is papier, je kind is je kind 8)

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 12:26 
Volwassene

Drietje schreef:
Uit je laatste post krijg ik het idee dat jullie er vanuit gingen dat beide kinderen hoogbegaafd zijn. Dat blijkt niet uit de scores en dat roept teleurstelling op bij jullie en bij jullie kinderen. Dat komt misschien ook wel door het belang dat jullie aan de test hechten. Een test is maar een test, een papieren ding. Een momentopname. Je kind is je kind in al zijn facetten. Daar verandert niets in door een test. Die test kan kloppen, of niet. Ik zou dat nu loslaten, hoe meer nadruk op de test hoe lastiger voor je kinderen.

Mijn kinderen zijn getest toen ze veel jonger waren, dat maakt het makkelijker. Ze weten dat ze getest zijn, maar hun IQ boeit ze niet. Ze vragen er nooit naar.

Wat betreft die kloof-verhalen: ik neem ze met een korreltje zout. Mijn oudste met enorme kloof (volgens de test dan;) heeft als keuzevak natuurkunde genomen omdat hij er goed in is en het leuk vindt. Bij verder een geheel economisch profiel. Papier is papier, je kind is je kind 8)

Het had me niet verbaasd als beide kinderen de stempel hoogbegaafd zouden krijgen. Dit omdat mijn man en ik het ook zijn. Ik was wel verbaasd dat ze beide Performaal een stuk lager scoorden dan Verbaal. Zowel man als ik scoorde met onze V net onder de 130, onze P was juist een heel stuk hoger. Man is getest toen hij 13 was(bleek ook dyslectisch), ik op mijn 19e.

Zelf vind ik hoogbegaafd een beetje een naar woord, want het zegt zoveel niet als wel. Het is maar een woord. Ik hoef ook helemaal geen stempel of hokje. Het zijn gewoon mijn kids en ik wil graag dat ze lekker in hun vel zitten. Zelf maakt het ze ook niks uit en boeken lezen erover hoeft voor hun ook niet zo. Bij zoon2 merk ik wel dat hij met gevoelskwesties zit, ik denk dat zich inlezen over een andere manier van 'zijn' dan veel andere mensen hem kan helpen zichzelf en anderen beter te begrijpen. Zodat hij lekkerder in zijn vel komt wat uiteindelijk het belangrijkste is.

Hele idee achter dit onderzoek was wat extra onderbouwing waarom ze het gymnasium ons inziens aan zouden kunnen. Eerder hebben we nooit de behoefte gehad te testen, ondanks strubbelingen met school over extra uitdaging op ander gebied dan rekenen. We hebben het wel, bijna jaarlijks in discussie met steeds nieuwe leerkrachten, overwogen maar ons uitgangspunt was altijd, en nog steeds, belangrijkste is dat ze lekker in hun vel zitten. Een stempel van wel of niet hoogbegaafd veranderd daar niet veel aan.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 12:47 
Volwassene

Ik merk dat ik toch wel wat teleurstelling voel idd.. het had wel een aantal dingen makkelijker gemaakt naar school toe als ze wel die stempel hadden gekregen.. :oops:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 12:49 
Volwassene

Ik heb een artikel gescheven over de definitie van hoogbegaafdheid en de relatie met IQ-scores: http://www.sachageerlings.nl/weblog/201 ... ogbegaafd/

Voor beide zoons geldt dat hun VIQ, wat het meest gecorreleerd is met hogere schoolniveaus, allebei hoog is. Het punt is, dat met een hoog ViQ, maar onder de 130, niet opeens minder behoefte hoeft te zijn aan uitdaging. Ik zou de IQ-test dan ook niet beschouwen als bewijs van dat ze niet hoogbegaafd zouden zijn. Hun hoge VIQ is al ruime onderbouwing voor de behoefte aan uitdaging.

Bedenk dat het label hoogbegaafd nog altijd weinig zegt over de individuele behoeftes en mogelijkheden. Hoogbegaafden verschillen enorm in hun manier van leren, hun interesses en hun mogelijkheden.

Citaat:
het had wel een aantal dingen makkelijker gemaakt naar school toe als ze wel die stempel hadden gekregen.. :oops:

Ik denk dat dat juist niet je streven zou moeten zijn. Een goed verslag geeft onderbouwing voor wat je kind kan en nodig heeft, daar is geen label voor nodig. Ik noem kinderen nooit hoogbegaafd in mijn verslagen, ook niet als ze een zeer begaafde IQ score (totaal, schaal of factor) hebben behaald.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 13:48 
Volwassene

Liek schreef:
Ik merk dat ik toch wel wat teleurstelling voel idd.. het had wel een aantal dingen makkelijker gemaakt naar school toe als ze wel die stempel hadden gekregen.. :oops:

Ja dat voel ik in je berichten. Ik snap dat, maar je kinderen voelen dat ook. Er zijn genoeg hb-kinderen die het gym niet redden en niet-hbers die het wel redden. Bij executieve functies kun je ze helpen, een hoog VIQ is juist heel belangrijk voor school.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 15:22 
Volwassene

Jullie hebben gelijk. Sasha bedankt voor het linkje!

Het laatste wat ik wil is dat mijn jongens het gevoel krijgen dat ik teleurgesteld ben in hun, ik ben juist supertrots op ze, ik vind ze prachtig met al hun sterke kanten, minder sterke kanten en hun gekkigheden! (oke, ze mogen natuurlijk best iets minder zeuren over klusjes e.d. :mrgreen: )

Het duurt altijd even voordat dingen bij mij bezinken, en dit helpt me om alles op een rijtje te krijgen. Hoge V is handig mbt school. Rest geeft ook inzicht. Verder denk ik dat hun huidige leerkracht goed inzicht heeft in wat ze nog kunnen bijspijkeren komende tijd om ze goed voor te bereiden op de overstap, dit kan alleen maar helpen. Werkhouding is aan de jongens en wat ik hoor van hun leerkracht laten ze zien zich te willen inzetten.

Misschien dat ik er zo extra mee bezig ben omdat ik zelf vroeger op school niet ben gezien. Te laag vervolgonderwijs, afgezakt, vroeg gaan werken. Op mijn 19e vastgelopen en toen bleek dat ik wel capaciteiten had. Voelt als gemiste kansen en ik wil natuurlijk dat mijn jongens wel die kansen krijgen. Goed, ik ga het een beetje proberen los te laten. Nogmaals dank voor het meedenken! :)

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 16:12 
Volwassene

Liek schreef:

Ik begrijp eigenlijk heel goed de achtergrond van deze opmerking met ons verhaal Al jaren was er het vermoeden dat onze zoon hoogbegaafd was maar het kwam niet uit de test. Dus als je geen harde gegevens hebt noem je je kind niet zo snel hoogbegaafd. Bovendien als er geen aanleiding toe is het helemaal niet zo zinvol om dat nadrukkelijk te benoemen. Eigenlijk is het een term die ik liever niet gebruik. een term waar ik blijkbaar ook vooroordelen over had. (Een soort Einstein) Een term die ik ook niet zou gebruiken als alles soepeltjes zou lopen.. Maar het liep niet soepel. Neerslachtigheid, terugval in zindelijkheid, frustraties, verveling, sociale isolatie enz. Versnelling, opleving, extreme faalangst, uitzonderlijke resultaten, door de klas roepen, juist niet praten enz. Gewoon een hele bak ellende en dan is daar ineens een meester die hem ziet. Taakgericht, sociaal, enz. Vervolgens gaat je zoon naar de middelbare school en daar loopt hij eigenlijk vast. Ook nu verveelt hij zich in de les, schrijft zijn sommen niet uit en weigert woordjes te leren. Je weet dat je kind meer uitdaging nodig heeft en gaat ik gesprek met de leerkrachten, zo hoort dat natuurlijk. "Kunt u hem misschien meer uitdaging geven." "Maak je maar niet druk in de tweede klas wordt het moeilijker". De wiskunde leraar kent nog zo'n gevalletje die zijn sommen niet uit schrijft. Maar als je zegt dat je kind erg intelligent is (hint) zegt die leraar al mijn kinderen in mijn klas zijn intelligent. Als je bij de ZC aangeeft dat je kind erg begaafd is en dat dit als het goed is, is doorgegeven door de basisschool kijkt zij je glazig aan. En vervolgens worden de problemen groter. Zoon blijkt in de 1e klas over te zijn gegaan zonder veel te doen. Dit heb je als ouder natuurlijk wel verteld maar er was niemand die zich er druk overmaakte. Ondertussen zie je als moeder je kind wegglijden maar niemand onderneemt actie. School wordt pas enigszins wakker als de term hoogbegaafd valt. Niet dat daarmee de problemen zijn opgelost, ze laten het kind doubleren, dus nog meer verveling, faalangst, frustraties enz. Maar in de benadering verandert er iets, in plaats van het kind met autisme wordt er nu ineens iets van hem verwacht. Het woord, "hoogbegaafd" , zorgt ervoor dat er anders naar zijn problemen wordt gekeken. Ik merk gewoon dat door het woord nadrukkelijk te gebruiken dat dit verschil maakt. Ik kan mij dus heel goed voorstellen dat je graag die "hoogbegaafde score" wil zien als je denkt dat je kind hoogbegaafd is. Wij kunnen die score inderdaad ook niet laten zien, gevolg daarover is dus nog steeds discussie. Die discussies wil je helemaal niet. Voor veel mensen, zelfs hier op het forum, is die score TIQ > 130 de norm om van hoogbegaafdheid te mogen spreken.

Zoonmoeder.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 13:27 
Volwassene

@zoonmoeder01: Je begrijpt me idd heel goed, ik herken zoveel dingen in wat je schrijft.. Herkenbaar ook die "is erg intelligent (hint)" het is bijna grappig om te lezen, herken de denkwijze.. Maar het is gewoon echt zwaar pet. Want je mag het geen hoogbegaafd noemen want blijkt niet uit test. En als je het wel zou noemen begrijpen ze waarschijnlijk nog niet alles zoals het 'zijn/belevingswereld'.. En dan het wazig kijken van mensen als je dingen probeert uit te leggen :shock: :x

Ik heb te vaak ervaren dat ik niet serieus genomen werd op school, de stempel hoogbegaafd lijkt een groen licht te zijn om wel serieus genomen te worden. Dus het naampje, het labeltje hoef ik niet zo nodig, maar ik zou wel graag serieus genomen worden.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 13:48 
Volwassene

Snap je frustraties helemaal als je je onbegrepen voelt.

Net onder de 130 grens scoren zegt ook al veel. Zeker als je bedenkt dat gemiddeld iq op Gymnasium/VWO 115-125 zou zijn...

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 21:38 
Volwassene

Liek, je bent wel eerlijk naar jezelf toe en mooi reflectief over je eigen rol hierin. Wat fijn dat de tweede onderzoekster zo open stond voor jullie zienswijze en vragen.
Citaat:
Met zoon2 besprak ik dat er in het uitgebreide verslag stond dat er onderliggend sprake was van hoogbegaafheid. Hij vroeg wat ze bedoelen met onderliggend hoogbegaafd, want je bent het of je bent het niet is zijn stelling, hoe kun je nou onderliggend hoogbegaafd zijn? Ik vertel van de 130 grens en hij vraagt hoeveel hij dan had. Ik zeg 126 waarop hij zegt dat het nergens op slaat. Ik ben het met hem eens.

Bovenstaand stukje viel me op in je reactie. Dat zou ook een mooi onderwerp zijn geweest om aan te snijden bij de onderzoekster en een verdere toelichting over te vragen. Mij valt op dat je zoon hier erg kort door de bocht op reageert met dat het 'nergens op slaat'. De scores van de IQ test hebben een betrouwbaarheidsinterval. Bovendien kunnen bepaalde omstandigheden ertoe leiden dat er een lagere score uitkomt, die wellicht bij een test op een ander moment kunnen zorgen voor een hogere score. En dan zit 126 heel dicht bij 130. Dus 'slaat helemaal nergens op' wijst er in dit geval op dat je zoon nogal zwart-wit gedacht heeft en wat voorbarig een conclusie trekt. Misschien ook iets om met hem te bespreken, omdat het ook kan wijzen op een neiging om dit in andere gevallen ook te doen. En ook dat kan iemand erg hinderen in het omgaan met mensen die hij in eerste instantie niet mag of niet begrijpt.

Pagina 1 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende