Het is nu 20 jul 2018, 23:06

Pagina 2 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Zoons eindelijk laten testen, niet tevreden over 1...
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 21:48 
Volwassene

Als ik het goed heb begrepen scoorden ze verbaal begaafd- zeer begaafd en performaal gemiddeld. Dan komt het TIQ ws. ergens rond de 115-120 uit?
Dit maakt het nog wat ingewikkelder om uit te leggen, want bij gebruikelijke definities van HB wordt vaak het TIQ gezien als leidend om van HB te spreken. Daar zitten ze wel flink vanaf. Echter, ik kijk daar anders naar, net als in het model van Gagné, en vind 'partieel begaafd' ook heel relevant.

Stel dat er sprake is van leerproblematiek, bijv automatiseringsproblemen, dyslexie, dan kan daardoor die p lager uitpakken. Dat trekt het TIQ omlaag en dan zie je eigenlijk een profiel van verbaal begaafd-zeer begaafd + leerprobleem. Alle kanten vragen aandacht.

Ik denk dat als je aan je kind de link IQ-hoogbegaafdheid wilt uitleggen, dat het vrij snel een vrij ingwikkeld verhaal moet worden, en dat het veel vruchtbaarder is te praten over eigenschappen en leerbehoeftes/ontwikkelingsbehoeftes van je kind. En die niet zo te koppelen aan een exact IQ geta, maar meer een gebied waar je kind in heeft gespresteerd.
De uitleg van schalen, factoren, significante verschillen en wat dat allemaal betekent, daar ga je niet aan beginnen bij je kind maar dat is wel nodig om alles juist goed te begrijpen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 00:51 
Volwassene

Liek,

Persoonlijk denk ik ook, dat in de communicatie meespeelt, dat omdat jezelf hoogbegaafd bent, veel andere mensen je simpelweg niet begrijpen. Ze kunnen je gewoon niet volgen. Ondertussen probeer je het aan die mensen uit te leggen, links om, rechts om, per mail, maar ze kunnen het gewoon niet begrijpen wat je zegt. Ze begrijpend geen eens waarom je je zo druk maakt. Inderdaad, ik deel mijn mening, vermoed ik dat die testers zelf niet hoogbegaafd zijn. Zelfs door het scherm voel ik de zijnskenmerken van je zoon. Heel kritisch heeft hij zijn omgeving geanalyseerd. Hij heeft misschien gewenst gedrag laten zien, woordgrapjes, e.d. en deze inspanning heeft hem veel energie gekost. Als je hoogbegaafdheid echt zou begrijpen zou je op zijn opmerkingen heel anders reageren in plaats van te stellen dat hij excuses verzint. Ik begrijp denk ik wat je zegt en ik begrijp inderdaad je teleurstelling. Maar verder raad ik je aan om gewoon op je gevoel te vertrouwen, jij hebt die testers niet nodig om je zoons te daadwerkelijk te zien. Helaas heeft de buitenwereld wel dat verslagje nodig. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat scholen dan daadwerkelijk begrijpen wat nodig is. De norm is laat het eerst maar zien.

Zoonmoeder.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 10:02 
Volwassene

Zo fijn, jullie reacties! Maak veel los en stof tot nadenken.

Ik ga later verder reageren op jullie berichten. Ik ga straks eerst op school met een aantal jongens en meiden die goed kunnen rekenen wat uitdagend rekenwerk doen. Daarna speel ik taxi voor de kids die 1 uurtje wiskunde op het gymnasium mogen volgen.. surprises zijn ook nog niet af dus vanmiddag nog helpen.. Kan ik ondertussen vast broeien en verzinnen hoe mijn reacties niet ellenlange lappen tekst worden... :roll: :lol:

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 19:19 
Volwassene

Bissi schreef:
Liek, je bent wel eerlijk naar jezelf toe en mooi reflectief over je eigen rol hierin. Wat fijn dat de tweede onderzoekster zo open stond voor jullie zienswijze en vragen.
Citaat:
Met zoon2 besprak ik dat er in het uitgebreide verslag stond dat er onderliggend sprake was van hoogbegaafheid. Hij vroeg wat ze bedoelen met onderliggend hoogbegaafd, want je bent het of je bent het niet is zijn stelling, hoe kun je nou onderliggend hoogbegaafd zijn? Ik vertel van de 130 grens en hij vraagt hoeveel hij dan had. Ik zeg 126 waarop hij zegt dat het nergens op slaat. Ik ben het met hem eens.

Bovenstaand stukje viel me op in je reactie. Dat zou ook een mooi onderwerp zijn geweest om aan te snijden bij de onderzoekster en een verdere toelichting over te vragen. Mij valt op dat je zoon hier erg kort door de bocht op reageert met dat het 'nergens op slaat'. De scores van de IQ test hebben een betrouwbaarheidsinterval. Bovendien kunnen bepaalde omstandigheden ertoe leiden dat er een lagere score uitkomt, die wellicht bij een test op een ander moment kunnen zorgen voor een hogere score. En dan zit 126 heel dicht bij 130. Dus 'slaat helemaal nergens op' wijst er in dit geval op dat je zoon nogal zwart-wit gedacht heeft en wat voorbarig een conclusie trekt. Misschien ook iets om met hem te bespreken, omdat het ook kan wijzen op een neiging om dit in andere gevallen ook te doen. En ook dat kan iemand erg hinderen in het omgaan met mensen die hij in eerste instantie niet mag of niet begrijpt.

Thnx!

Ik heb dat aangegeven bij onderzoekster die daarop zei dat ze gezien zijn ontwikkeling als jonger kind, en overige achtergrond info wel denkt aan hoogbegaafdheid, maar dat ze dat niet mag opschrijven in het verslag gezien zijn score op de iq test. De P was meer dan 30 punten lager en intern inconsistent. Stond ook bij dat de P score vermoedelijk gedrukt was door spanning/onzekerheid(persoonlijk denk ik dat de kou in de kamer ook niet mee heeft geholpen). Het Tiq kon door het grote verschil niet goed bepaald worden, had geen zeggingskracht.

Wat mijn zoon bedoelde is dat je niet onderliggend hoogbegaafd kan zijn, je bent het of je bent het niet. Omdat het een manier van zijn is. De score, of de grens van 130 op een iq test kan daar niet het verschil maken. We hebben daar wel uitgebreid over gesproken en hij snapt ook wel dat de behaalde score ook een momentopname is en niet alles zegt. Het zegt best heel wat, maar lang niet alles.

Hij reageert vaak idd wel wat zwart/wit in eerste instantie.. Waarschijnlijk is dat een van de dingen die meespelen in het soms moeizame contact met anderen. Ik ben bang dat hij dat een beetje van mij en mijn man heeft. We zijn beide best kritisch en direct, dat kunnen we heel goed van elkaar hebben. Ik ben ook nog eens een flapuit.. vergeleken mijn man ben ik denk ik wat vaker tactvol(doe regelmatig mijn best iig). Ik ga er op letten in hoeverre ik dit doe, en zoon misschien net zo. Misschien kunnen we daar wat mee, de boodschap wat tactvoller brengen.. :)

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 19:51 
Volwassene

Sacha schreef:
Als ik het goed heb begrepen scoorden ze verbaal begaafd- zeer begaafd en performaal gemiddeld. Dan komt het TIQ ws. ergens rond de 115-120 uit?
Dit maakt het nog wat ingewikkelder om uit te leggen, want bij gebruikelijke definities van HB wordt vaak het TIQ gezien als leidend om van HB te spreken. Daar zitten ze wel flink vanaf. Echter, ik kijk daar anders naar, net als in het model van Gagné, en vind 'partieel begaafd' ook heel relevant.

Stel dat er sprake is van leerproblematiek, bijv automatiseringsproblemen, dyslexie, dan kan daardoor die p lager uitpakken. Dat trekt het TIQ omlaag en dan zie je eigenlijk een profiel van verbaal begaafd-zeer begaafd + leerprobleem. Alle kanten vragen aandacht.

Ik denk dat als je aan je kind de link IQ-hoogbegaafdheid wilt uitleggen, dat het vrij snel een vrij ingwikkeld verhaal moet worden, en dat het veel vruchtbaarder is te praten over eigenschappen en leerbehoeftes/ontwikkelingsbehoeftes van je kind. En die niet zo te koppelen aan een exact IQ geta, maar meer een gebied waar je kind in heeft gespresteerd.
De uitleg van schalen, factoren, significante verschillen en wat dat allemaal betekent, daar ga je niet aan beginnen bij je kind maar dat is wel nodig om alles juist goed te begrijpen.

Zoon1 heeft een V van 135 gehaald, zoon2 een V van 126. Allebei hebben ze bij de P meer dan 30 punten minder. Bij beide staat dat het profiel zeer disharmonisch is en het tiq weinig/geen zeggingskracht heeft. Bij zoon1 is de V intern inconsistent, hij is mogelijk dyslectisch en misschien beelddenker. In het verslag staat hij getypeerd als "dubbel bijzondere leerling" Bij zoon2 is de P intern inconsistent. Doolhoven gingen bij beide best goed, maar die tellen geloof ik dan weer niet mee.

Voor mezelf heeft de kennis over hoogbegaafheid een wereld doen opengaan waardoor ik ineens zoveel uit mijn verleden ging begrijpen.. Ik kan denk ik inderdaad het beste naar de jongens toe het woordje hb en de getallen weglaten en gewoon weer gaan praten over eigenschappen e.d. Ik hoopte dat ze nog wat uit de boekjes hb survivalgids, en ben jij een cheetah halen, maar ze hebben er niet veel interesse in.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 20:07 
Volwassene

zoonmoeder01 schreef:
Liek,

Persoonlijk denk ik ook, dat in de communicatie meespeelt, dat omdat jezelf hoogbegaafd bent, veel andere mensen je simpelweg niet begrijpen. Ze kunnen je gewoon niet volgen. Ondertussen probeer je het aan die mensen uit te leggen, links om, rechts om, per mail, maar ze kunnen het gewoon niet begrijpen wat je zegt. Ze begrijpend geen eens waarom je je zo druk maakt. Inderdaad, ik deel mijn mening, vermoed ik dat die testers zelf niet hoogbegaafd zijn. Zelfs door het scherm voel ik de zijnskenmerken van je zoon. Heel kritisch heeft hij zijn omgeving geanalyseerd. Hij heeft misschien gewenst gedrag laten zien, woordgrapjes, e.d. en deze inspanning heeft hem veel energie gekost. Als je hoogbegaafdheid echt zou begrijpen zou je op zijn opmerkingen heel anders reageren in plaats van te stellen dat hij excuses verzint. Ik begrijp denk ik wat je zegt en ik begrijp inderdaad je teleurstelling. Maar verder raad ik je aan om gewoon op je gevoel te vertrouwen, jij hebt die testers niet nodig om je zoons te daadwerkelijk te zien. Helaas heeft de buitenwereld wel dat verslagje nodig. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat scholen dan daadwerkelijk begrijpen wat nodig is. De norm is laat het eerst maar zien.

Zoonmoeder.

Dat idee heb ik wel vaak, dat mensen me niet begrijpen. Maar ik vraag me ook regelmatig of het aan mij ligt, ben ik niet duidelijk.. Maar idd, je ziet ze soms kijken, waar maak je je druk om? En hoe meer ik het idee heb dat ze me niet begrijpen, hoe meer ik erbij ga slepen, wat natuurlijk ook niet helpt. Komt allemaal wel goed, het is nu even weer alles een plekje geven, dit soort onderzoeken maakt natuurlijk een hoop los. Ik denk dat jij mijn zoon ook goed inschat.. We halen eruit waar we wat mee kunnen en verder gaan we gewoon weer verder met verdergaan (zin loopt niet, wist even geen beter alternatief :P )

Het is heel fijn te lezen dat jij zo goed kan uitleggen wat ik bedoel! :D

BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 08:14 
Volwassene

Liek schreef:
Zoon1 heeft een V van 135 gehaald, zoon2 een V van 126. Allebei hebben ze bij de P meer dan 30 punten minder. Bij beide staat dat het profiel zeer disharmonisch is en het tiq weinig/geen zeggingskracht heeft. Bij zoon1 is de V intern inconsistent, hij is mogelijk dyslectisch en misschien beelddenker. In het verslag staat hij getypeerd als "dubbel bijzondere leerling" Bij zoon2 is de P intern inconsistent. Doolhoven gingen bij beide best goed, maar die tellen geloof ik dan weer niet mee.

Wat ik trouwens helemaal vergeten ben te vertellen ergens, is dat zoon2 thuis en op school juist altijd een enorm hoog tempo heeft met alles. Dat is ook een stukje wat we helemaal niet terugzien in de onderzoeken, terwijl het best wel kenmerkend is voor hem. Hij heeft op school eigenlijk gewoon erg goede cijfers(begrijpend lezen is ons altijd een raadsel geweest waarom die C/B score). Scoort ook hoog met dmt en technisch lezen. We hebben hem vroeger wel eens meneertje Duracell genoemd. Blijft hier alleen nog de kip/ei vraag over,.. scoorde hij op P lager omdat hij bijv. een hekel heeft aan puzzelen en dingen met plaatjes zoals zoek de verschillen. Of heeft hij daar een hekel aan omdat hij er gewoon niet zo goed in is.

Zoon1 doet juist altijd alles op zijn gemakkie, die maakt zich niet zo gauw druk. Doet alles dan ook heel zorgvuldig. Ik was bij hem dan ook niet heel verbaasd dat hij bij de onderdelen op tempo minder heeft gescoord.

Het is ook uiteindelijk niet zo belangrijk het hoe en waarom. Maar aangezien ik wel van puzzels en raadsels hou, en ik niet eenmalig de bijnamen "Sherlock" en "Pitbull" heb toebedeeld gekregen... gaat het loslaten soms met wat vertraging.. :wink:

BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 09:06 
Volwassene

Citaat:
thuis en op school juist altijd een enorm hoog tempo heeft met alles.

Dat zit hem in dat hele hoge verbale IQ. Het leer- en verwerkingstempo is hoog.

Performaal lager: daarvoor zijn de observaties zo belangrijk. Was t tempo laag? Kijk dan of de aanpak omslachtig was, slordigheid, faalangst etc. veel fouten: slordigheid? moeite met aanpak? Dat geeft juist de handvatten om de scores te interpreteren.

BerichtGeplaatst: 03 dec 2017, 10:48 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat:
thuis en op school juist altijd een enorm hoog tempo heeft met alles.

Dat zit hem in dat hele hoge verbale IQ. Het leer- en verwerkingstempo is hoog.

Performaal lager: daarvoor zijn de observaties zo belangrijk. Was t tempo laag? Kijk dan of de aanpak omslachtig was, slordigheid, faalangst etc. veel fouten: slordigheid? moeite met aanpak? Dat geeft juist de handvatten om de scores te interpreteren.

Apart eigenlijk.. want zoon1 staat helemaal niet bekend om zijn snelheid, maar scoort verbaal hoger dan zijn broer.

Bij zoon1 stond wel in het verslag dat hij bij een aantal onderdelen te snel wilde waardoor hij fouten maakte, bijv. bij de blokpatronen, maakte dan wel de moeilijkste goed. Bij andere onderdelen deed hij alles goed, maar had dan veel tijd nodig zoals bij het figuren leggen, maakt alle puzzels correct maar heeft er vrij veel tijd voor nodig stond er bij.

Bij zoon2 was er inderdaad sprake van spanning/onzekerheid/faalangst, moeite met omgaan met fouten maken. Bijv. deed de eerste paar blokpatronen haalde hij bonuspunten, maar nadat hij er niet meteen een doorhad blokkeerde hij en had moeite zich te herpakken. Bij plaatjes ordenen geeft hij een eigen draai aan het verhaal waardoor hij fouten maakt. Bij het figuur leggen wil hij opgeven (heeft ook echt hekel aan puzzelen) toont dus af en toe weinig doorzettingsvermogen. (In andere situaties, waarbij hij iets graag wil, heeft hij wel veel doorzettingsvermogen).

Beide jongens zijn, vind ik, juist best visueel ingesteld. Als zoon2 bijv. thuis de huiskamer in komt, en er is iets anders dan anders, ziet hij dat meteen! En toen we voor het eerst naar het bureau gingen, hadden we op google streetview even gekeken naar een plaatje van het gebouw zodat we wisten waar we naartoe moesten lopen. Daar aangekomen zei hij dat die kerk die erachter staat, niet op streetview te zien was. Dat heb ik gechecked en inderdaad, was niet zichtbaar..

Eigenlijk is het natuurlijk ook best lastig voor onderzoekster om jongens goed in te schatten terwijl ze ze 2 ochtenden zien en verder niet kennen. Ik moet dan ook niet verwachten dat ze alle ins - en outs kunnen raden :)

BerichtGeplaatst: 03 dec 2017, 13:34 
Volwassene

Citaat:
want zoon1 staat helemaal niet bekend om zijn snelheid, maar scoort verbaal hoger dan zijn broer.

veel begaafden zijn totaal niet genoeg geprikkeld in school, en ontwikkelen daarom juist een laag werktempo.

Citaat:
Eigenlijk is het natuurlijk ook best lastig voor onderzoekster om jongens goed in te schatten terwijl ze ze 2 ochtenden zien en verder niet kennen. Ik moet dan ook niet verwachten dat ze alle ins - en outs kunnen raden :)

Als het goed is wordt die informatie allemaal meegenomen in het intakegesprek, en dient het onderzoek om bepaald gedrag te verklaren.
De onderzoeker zou zeker wel kunnen nastreven te verklaren waar bijv. verschillen in observaties uit voortkomen, dit kan juist heel bruikbare informatie opleveren.

BerichtGeplaatst: 04 dec 2017, 09:13 
Volwassene

Sacha schreef:
liek schreef:
want zoon1 staat helemaal niet bekend om zijn snelheid, maar scoort verbaal hoger dan zijn broer.

veel begaafden zijn totaal niet genoeg geprikkeld in school, en ontwikkelen daarom juist een laag werktempo.

Dat zou best wel eens het geval kunnen zijn. We hebben het boekje "ben jij een cheetah" doorgelezen, en hij zei dat hij ook wel eens heeft gehad dat hij dan moeilijker werk kreeg wat alsnog veel te makkelijk was. Hij herkende best wat dingen uit het boekje bij zichzelf.

Sacha schreef:
liek schreef:

Als het goed is wordt die informatie allemaal meegenomen in het intakegesprek, en dient het onderzoek om bepaald gedrag te verklaren.
De onderzoeker zou zeker wel kunnen nastreven te verklaren waar bijv. verschillen in observaties uit voortkomen, dit kan juist heel bruikbare informatie opleveren.

We hebben van te voren diverse vragenlijsten ingevuld en erg veel verteld in het intake gesprek. Misschien heb ik teveel verteld.. ik merk dat mensen soms overweldigd zijn door een teveel aan info. Zoon1 kreeg pas 2 weken later dan zoon2 zijn 1e onderzoek. Ik heb voor hem van te voren een aanvullende mail gestuurd omdat er tijdens het intake gesprek van zoon 2 nog extra dingen werden gevraagd over taal- en motorische ontwikkeling e.d.. Het leek mij handig dat voor zoon1 vast te mailen, dat scheelt weer tijd(veel info van mij tegelijk) in het intake gesprek dacht ik.

Ik had soms ook het idee dat ze niet goed voorbereid waren, omdat ze dingen vroegen die ik al via mail had gestuurd. Aan de andere kant .. ze kunnen natuurlijk niet gelijk alles onthouden.

Ik zal dit bureau in ieder geval niet aanraden bij ouders die op zoek zijn naar een goed bureau om hun kind te laten testen. Ik besef me wel dat we zelf ook niet zorgvuldig zijn geweest. We hadden beter van te voren een persoonlijk gesprek kunnen hebben. Dan hadden we onderzoeksters in kunnen schatten en waarschijnlijk beslist dat we onze kinderen niet door hun wilden laten onderzoeken.

Pagina 2 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2