Het is nu 20 jul 2018, 23:05

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: DHH & Cito II Score, de zone van naaste ontwikkeling?
BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 12:46 
Volwassene

Hoi,
Bij ons op school wordt gewerkt met het systeem DHH, welke is ontwikkelend door Sylvia Drent en Eleonoor van Gerven. Omdat ik graag wil weten wat voor een systeem het is, en hoe het tot bepaalde adviezen komt, was ik aan het grasduinen op hun site. Nu staat er in het hoofdstuk doortoetsen de volgende tekst;

"Wanneer er geen I-score wordt behaald op een toets bij het doortoetsen, adviseren wij om te stoppen met doortoetsen en verschijnt er ook geen invulvakje meer. Dit is omdat we ervan uitgaan dat bij een score lager dan een I-score het frustratieniveau van de leerling behaald is (het niveau waarbij de leerling nog dingen kan leren)."
Bron; http://www.dhh-po.nl/faq/#doortoetsen

Begrijp ik het nou goed dat er hier wordt gesteld dat de zone van de naaste ontwikkeling gelijk gesteld wordt met een vaardigheid II-score op de Cito?

De Cito scores;
A – 25% – hoogst scorende leerlingen I – 20% – ver boven het gemiddelde
B – 25% – ruim boven tot net boven het landelijk gemiddelde II – 20% – boven het gemiddelde
C – 25% – net tot ruim onder het landelijk gemiddelde III – 20% – de gemiddelde groep leerlingen
D – 15% – ruim onder het landelijk gemiddelde IV – 20% – onder het gemiddelde
E – 10% – laagst scorende leerlingen V – 20% – ver onder het gemiddelde

Het komt vreemd op mij over dat het niveau waarop een kind net niet zelfstandig kan werken gelijk wordt gesteld met een A/II of B/II score dat een bovengemiddeld vaardigheidsniveau is. Wie kan mij hier duidelijkheid in geven? Ik dacht namelijk dat doortoetsen tot minimaal C-scores wordt geadviseerd en dat de C-score ongeveer overeenkomt met het niveau waarop iets te leren is.

Berichttitel: Re: DHH & Cito II Score, de zone van naaste ontwikkeling?
BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 16:24 
Volwassene

Citaat:
Begrijp ik het nou goed dat er hier wordt gesteld dat de zone van de naaste ontwikkeling gelijk gesteld wordt met een vaardigheid II-score op de Cito?

Nee, dat staat er niet. Er staat dat een kind dat een score lager dan een I behaalt, nog wat bij kan leren op dit niveau. Op zich lijkt me dat een terechte aanname, er zijn immers nog fouten gemaakt in de toets. Of je dat het frustratieniveau moet noemen is een tweede, hiermee wordt soms het niveau bedoeld waarop het kind de stof niet meer aankan en dat is dus duidelijk iets anders.

De reden dat vaak geadviseerd wordt om verder te toetsen tot een lage III-score is dat je het niveau wilt bepalen dat het meest geschikt is om de stof op te oefenen, hiervoor kun je de term instructieniveau gebruiken. Ervan uitgaande dat een gemiddelde leerling per definitie precies midden in de III scoort en dat de instructie in de klas in de basis gericht is op de gemiddelde leerling, kun je dus zeggen dat een leerling qua leerniveau in die klas op zijn plek is waar hij die score behaalt.

De zone van naaste ontwikkeling zou ik in dit verband niet willen gebruiken. Dit is inderdaad het aanspreken van het kind op een niveau dat net buiten bereik is van wat een kind op eigen kracht kan. Maar wat je daarbij in het oog moet houden is dat het hierbij gaat om ontwikkelingsfases. Een kind dat van kruipen naar lopen gaat verlegt daarbij zijn zone van naaste ontwikkeling. Lopen valt ineens binnen de actuele ontwikkeling, springen of rennen misschien nog niet. Maar het verfijnen van het lopen, door te oefenen op verschillende ondergronden, met of zonder schoenen aan, over hellingen of op vlak terrein, valt allemaal binnen de actuele ontwikkeling. Dit kan het kind in principe zelfstandig bijleren door aan het oefenen te gaan, hiervoor is geen scaffolding (steigerbouw, manier van instructie die vaak gekoppeld wordt aan het helpen verleggen van de zone van naaste ontwikkeling) meer nodig.

Op school is dit ook vaak zo: het besef dat de structuur van een taal wordt gedefinieerd aan de hand van grammaticale regels kan grensverleggend zijn. Dat je je vervolgens die regels ook eigen moet maken is niet meer grensverleggend, kan zonder al te intensieve begeleiding plaatsvinden (hoewel enige instructie wel prettig is) en valt dus niet in de zone van naaste ontwikkeling. Zodoende ligt lesstof dus vaak op het actuele ontwikkelingsniveau.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 16:30 
Volwassene

Ik weet ook niet beter dan dat het advies is te testen tot een lage C. Een II kan in het oude systeem nog steeds een A zijn of een hoge B en dan zit je dus niet in de zone van naaste ontwikkeling. Met een dergelijke score heb je alleen gemeten wat iemand beheerst, niet wat het nog te leren heeft.

Zie hier ook de checklist over doortoetsen van Edu en ik:
http://edu-en-ik.nl/publicaties/hoogbeg ... ersnellen/

BerichtGeplaatst: 13 nov 2017, 18:08 
Volwassene

Mooie uitleg Maankind

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 23:42 
Volwassene

@maankind; heel erg bedankt voor je heldere uitleg! :D

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ]