Het is nu 23 jun 2018, 20:39

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dyslexie en SBO
BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 10:20 
Volwassene

Ik heb een vraag over dyslexie.

Een vriendin van mij heeft een zoon die op het SBO zit. De jongen heeft vermoedelijk een stoornis in het autisme spectrum, maar dat is nog niet vastgesteld d.m.v. een test. Hij is nu 8 jaar en doet groep 3 voor de tweede keer. Hij loopt erg vast met het lezen. Dit lukt hem gewoon niet, ondanks dat hij al logopedie en remedial teaching op school krijgt. Zijn moeder denkt aan dyslexie. Echter, toen zij dit op school meldde, gaf school aan dat je pas op dyslexie kunt testen als een kind twee jaar leesonderwijs heeft gehad. Is er iemand die weet of dit klopt? Overigens is hij verder niet getest op hoogbegaafdheid en zit hij op het SBO wegens een achterstand en gedragsproblemen.

Eventueel aanvullende nuttige informatie is van harte welkom. Vriendin voelt zich erg verdrietig op het moment omdat het niet lekker met haar zoon gaat. Haar grote angst is dat hij na dit jaar van school af moet en dat ze hem laten stranden dit jaar. School zelf geeft aan wel alles te doen om hem te helpen, maar het hoe en wat, weet ik niet verder.

Berichttitel: Re: Dyslexie en SBO
BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 11:16 
­

Volgens mij kan dyslexie worden vastgesteld na minimaal 18 maanden formeel leesonderwijs en 6 maanden gerichte hulp (die niet heeft geleid tot een flinke verbetering)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 11:32 
Volwassene

Een van mijn zoons zit nu in een traject om eventueel dyslexie vast te kunnen stellen. De vereisten waren minimaal 18 maanden leesonderwijs (had hij), minimaal zoveel keer een E op de Cito (had hij niet) en 6 maanden RT. De RT zit er nu bijna op! In december moet hij een recente IQ-test kunnen overleggen, daarna wordt hij getoetst op spelling en dan volgt een eventuele diagnose. Het is een vrij lang traject...

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 16:24 
Volwassene

Spitsmuis, weet je ook hoeveel keer een E?
Tellen RT en logopedie ook mee in die zes maanden extra oefening?
En zie je veel verschillen in protocol tussen scholen?

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 17:02 
Volwassene

Die RT telt mee, en als de logopedie is gericht op het lezen die ook.
Volgens mij is het 3 keer achter elkaar een E (of evt lage D.)
Maar als het IQ laag Is, is de kans groot dat dyslexie niet wordt vastgesteld, omdat de leesproblemen dan ook dááraan te wijten kunnen zijn.

In principe is het protocol overal hetzelfde.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 17:31 
Volwassene

Precies Von! Vanaf IQ70 (pin me er niet op vast) wordt dyslexie niet meer vastgesteld, omdat het te moeilijk is om onderscheid te maken tussen leerproblemen in het algemeen en automatiseringsproblemen.

Net zoals dyslexie ook bij begaafde leerlingen niet snel wordt geconstateerd. Mijn zoon heeft nooit een E gescoord (structureel D), maar na een hoop gesteggel op de oude school kreeg hij op de nieuwe school een juf die zijn spelling niet vond matchen met zijn capaciteiten. Gelukkig had ik het vermoeden ook en was dit tevens een van de redenen om van school te wisselen.

TO, om dyslextie vast te kunnen/mogen stellen moet er eerst 6 maanden RT gevolgd zijn. Zoon is nu bijna klaar en in alle eerlijkheid merk ik weinig van de RT. Zoon maakt nog steeds dezelfde fouten (ik blijv, zjiraf en dergelijke) en vindt RT stomvervelend. Wat hij de ene week nog kan, kan hij de volgende week niet meer en hij wordt simpel van zijn woordendoos waar maar woorden in blijven. (de woordendoos is letterlijk een doos waar de fout geschreven woorden in gaan)

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 23:24 
Volwassene

Dankjulliewel voor de antwoorden!

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 09:36 
Volwassene

Geen dank hoor! Sterkte voor je vriendin en haar zoon. Het is gewoon niet leuk als een kind zo vastloopt op iets.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 09:59 
Volwassene

Nee inderdaad, het jochie doet zo zijn best maar het lukt hem gewoon niet. Nogmaals bedankt.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 13:01 
Volwassene

Misschien goed wel toe te voegen dat de ‘eisen’ die worden genoemd relevant zijn als je wilt dat de test wordt vergoed-iig wat betreft scores. Weet niet hoe het zit met aantal jaren onderwijs (en hoe zinvol test kan zijn bij beperkt aantal jaren) maar als je zelf op dyslexie wilt laten testen (en betalen) is het bv niet nodig e’s te scoren. Misschien (voor sommigen) handig te weten.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 13:38 
Volwassene

Bedankt voor de toevoeging Noelle.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 21:31 
Volwassene

Mijn dochter heeft groep 3 ook moeten doubleren wegens lees en concentratie problemen. Pas aan het eind van groep 4 werd ze getest en nu begin groep 5 is de dyslexie begeleiding pas gestart.
Het systeem dat word gebruikt om 18 maanden leesonderwijs aan te geven rekend het gedoubleerde jaar niet mee.
zover ik weet hoort een IQ test standaard erbij. ( die uitslag heb ik toen niet bij school aangeleverd omdat mijn dochter daar niet goed testbaar op was. )
Wel heb ik de lage sore voor verbale concentratie mee aangeleverd.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 22:43 
Volwassene

Als hij werkelijk een Autisme Spectrum Stoornis heeft kan het ook zijn dat de moeite met lezen van daarmee samenhangt.
Kinderen met ASS kunnen snel afgeleid raken van (of gefixeerd zijn op) details en daardoor bij het lezen de draad kwijt raken. Of het lukt ze niet om een beeld te krijgen bij de woorden.

Pagina 1 van 1 [ 13 berichten ]