Het is nu 17 okt 2018, 10:38




 Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 17:24 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 266
Als er een kloof is van 39 punten (VIQ 140 - PIQ 101) dan mag er officieel geen totaal IQ berekend worden omdat dit IQ niet representatief is.

Maar wat bedoelen we met niet representatief? Maakt het toaal IQ (in dit geval 126) dan dat een kind tenonrechte slimmer/minder slim wordt geschat dan het is?

En wat is in deze de beste aanpak? Ik neem aan uitdagen op verbaal vlak en ondersteunen op performaal vlak? En kan een kind met een dergelijk profiel baat hebben bij een HB klas? Even ongeacht of het toaal IQ uberhaupt afgegeven mag worden en een school bereid is om het kind te plaatsen ondanks dat de magische 130 grens qua TIQ niet is gehaald...

Ik vraag dit overigens niet voor mezelf maar voor iemand anders. Het kind in kwestie is breed onderzocht, maar het gehele rapport inclusief observaties em uitslagen van andere onderzoeken volgt pas na de zomervakantie. En aangezien er wel beslissingen gemaakt moeten worden voor wat betreft school vraag ik graag hier naar jullie inzichten...


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 17:55 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 maart 2010, 14:47
Berichten: 2956
Hier is ondanks verschillende kloven altijd wel een IQ berekend. Wel met als aantekening dat het IQ cijfer minder betrouwbaar is door de grote verschillen tussen subtesten.



_________________
Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 18:03 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 18:43
Berichten: 19787
Woonplaats: Gelderland
Ik ben niet deskundig op gebied van testuitslagen dus ik kan niet al je vragen beantwoorden. Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je uitgaat van een TIQ, een kind op verbaal gebied zou kunnen onderschatten en op performaal gebied overschatten wanneer de scores zo uiteen lopen.

Het onderwijs doet vooral een beroep op het VIQ. In dit geval is dat op hoogbegaafd niveau. Op verbaal gebied is dan inderdaad uitdaging nodig (compacten, verrijken).
Het gemeten PIQ bij dit kind is gemiddeld. Persoonlijk denk ik niet dat daar extra ondersteuning bij nodig is, er is immers geen sprake van een achterstand. Je kunt het PIQ wel stimuleren maar dat zou ik dan zodanig doen dat niet alleen daar de nadruk op ligt.
Ik weet niet hoe oud dit kind is? Maar een wat zwakkere fijne motoriek kan ook van invloed zijn op het PIQ. En bij jongere kinderen is die fijne motoriek niet altijd even goed ontwikkeld. Als dat het geval is, zou ik dat in het onderzoeksverslag laten opnemen.

Er zijn kinderen met een grote 'kloof' die geen enkele probleem ervaren op school, er zijn kinderen die wel problemen ervaren. Net zoals er ook kinderen zijn met een harmonisch intelligentieprofiel die wel of geen problemen ervaren.
Naast het intelligentieonderzoek zou ik ook willen doortoetsen om te kijken hoe het met de schoolse vaardigheden staat. Alleen IQ zegt wel wat over het potentieel van een kind, maar je weet dan nog weinig over hoe het op school functioneert.

Of een school voor hb onderwijs een kind met een grote 'kloof' wil toelaten, is denk ik voor elke school anders. Zelf ben ik geen voorstander van krampachtig vasthouden aan die TIQ>130 maar er zijn scholen die dat wel doen. Er zijn ook scholen die verder kijken dan hun neus lang is. Geen idee met wat voor school deze mensen te maken krijgen. Een goed gefundeerd advies van de tester kan ook nog wel eens helpen natuurlijk.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 18:09 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jun 2011, 17:13
Berichten: 1334
dubbel


Laatst bijgewerkt door jazzie op 09 jun 2017, 18:11, in totaal 1 keer bewerkt


_________________
Trotse Mama van : ♂A. mrt '07 ♂L. Mei '09 ♂J. Jan '11 ♀L. Febr '15
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 18:11 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jun 2011, 17:13
Berichten: 1334
Mij is destijds ook uitgelegd dat een TIQ geen piq+viq:2 is.
Zoon had namelijk een hoger TIQ bij zijn hertest dan viq en piq. Het schijnt ook iets te maken te hebben met hoevaak de scores in de combinatie voorkomen.( ik leg dit waarschijnlijk verkeerd uit.€ maar ook dat heeft te maken met percentiel. En bij een grote kloof is die niet meer betrouwbaar omdat dat niet zo vaak voor komt.

Degene die dit duidelijker kn uitleggen of als ik er naast zit, voel je vrij.

En idd het geeft een verkeerd beeld zoon had bij de eerste test een bovengemiddeld TIQ. En met een andere test een ruim HB TIQ



_________________
Trotse Mama van : ♂A. mrt '07 ♂L. Mei '09 ♂J. Jan '11 ♀L. Febr '15
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 19:27 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 343
Hier ongeveer hetzelfde als bij Jazzie en volgens mij legt ze het goed uit. Mijn onlangs geteste zoon scoorde PIQ en VIQ 140 met een TIQ van 145+

Over de beruchte kloof zijn de meningen verdeeld. Volgens mij heb je voor school het verbale IQ vooral nodig. Onze oude school vond de "kloof" van onze andere zoon problematisch (verschil van 14 punten) en wilden hem niet als een begaafd kind behandelen, ondanks dat zijn scores op zowel VIQ als PIQ hoog waren. (TIQ van 135) Dat we van school gewisseld zijn behoeft geen uitleg... :wink:


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:01 
Volwassene

Geregistreerd: 25 sep 2014, 08:17
Berichten: 106
Wat jazzie en spitsmuis noemen klopt (2 hoge factorscores zijn samen nog uitzonderlijker dan de kans die voor één factor afzonderlijk geldt en daardoor kan een TIQ dus hoger uit komen dan de afzonderlijke factoren), maar dit staat los van wat TS vraagt. Daarop past Paula's antwoord.
Vergelijk het met het menselijk gehoor; je kunt één uitzonderlijk scherp linkeroor hebben en een slechthorend rechteroor. Het is dan irrelevant om te noemen dat dit samen dus gemiddeld zou zijn, dat doet geen recht aan de manier waarop deze persoon hoort en de aanpassingen die hij nodig heeft. Oftewel; wanneer 2 factoren zo sterk uitéén liggen doet een gemiddelde hiervan benoemen geen recht meer aan de afwijking van de afzonderlijke onderdelen en kun je ze beter apart blijven benoemen dan als geheel te beschrijven.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:03 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1771
Beide kinderen hier hadden een groot verschil (hoog verbaal IQ), wel met wat kanttekeningen bij de test, maar dat er een verschil is geloof ik wel. Zowel onderzoekster als school vertelden dat VIQ het belangrijkst is op school en school heeft onze kinderen dus naar hun VIQ behandeld. Wel met wat kleine aanpassingen, zoals bij rijtjes sommen alleen de antwoorden opschrijven (niet telkens de hele som overschrijven), bij lange teksten een wit blaadje om het af te bakenen, etc.

Oudste zit nu op het VO, ik merk weinig van het PIQ. Wel van zijn adhd (en ik vraag me af of hij nu echt een kloof heeft of dat dit adhd-symptomen zijn).



_________________
Zoon van 15 in 5 gym
Zoon van 12 in 2 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:23 
Volwassene

Geregistreerd: 14 jun 2016, 21:05
Berichten: 266
Bedankt voor jullie ervaringen. Het sluit aan bij wat ik inderdaad ook dacht. Ik kan niet veel zeggen over de school. Ik ken de school zelf niet. Ik weet dat de school vooral aangaf dat het tempo volgend jaar waarschijnlijk te hoog zou liggen in de HB klas. Het kind draait daar inmiddels twee weken op proef en laat in algemene zin wel zien wat ze kan.

Het kind wordt wel herkend in de uitslag door de ouders. Is niet zo goed in plannen en overzicht bewaren. Ruimtelijk inzicht is ook niet uitzonderlijk en motorisch is het gewoon echt een kind van net 7.

Ik zal eens vragen hoe de school dat wil doen volgend jaar. Het is wel een school die sowieso kindvolgend is en vrij flexibel in wat er wordt aangeboden. En ook in de reguliere klassen is veel kennis aanwezig. Omdat de school een HB afdeling heeft is het algemene niveau ook wat hoger, dus qua aansluiting komt het vast wel goed.

Dank allemaal!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:47 
Volwassene

Geregistreerd: 08 jun 2017, 12:11
Berichten: 6
Woonplaats: Amsterdam
bericht verwijderd


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: