Het is nu 17 okt 2018, 10:38

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 17:24 
Volwassene

Als er een kloof is van 39 punten (VIQ 140 - PIQ 101) dan mag er officieel geen totaal IQ berekend worden omdat dit IQ niet representatief is.

Maar wat bedoelen we met niet representatief? Maakt het toaal IQ (in dit geval 126) dan dat een kind tenonrechte slimmer/minder slim wordt geschat dan het is?

En wat is in deze de beste aanpak? Ik neem aan uitdagen op verbaal vlak en ondersteunen op performaal vlak? En kan een kind met een dergelijk profiel baat hebben bij een HB klas? Even ongeacht of het toaal IQ uberhaupt afgegeven mag worden en een school bereid is om het kind te plaatsen ondanks dat de magische 130 grens qua TIQ niet is gehaald...

Ik vraag dit overigens niet voor mezelf maar voor iemand anders. Het kind in kwestie is breed onderzocht, maar het gehele rapport inclusief observaties em uitslagen van andere onderzoeken volgt pas na de zomervakantie. En aangezien er wel beslissingen gemaakt moeten worden voor wat betreft school vraag ik graag hier naar jullie inzichten...

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Waarom geen totaal IQ bij kloof?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 17:55 
Volwassene

Hier is ondanks verschillende kloven altijd wel een IQ berekend. Wel met als aantekening dat het IQ cijfer minder betrouwbaar is door de grote verschillen tussen subtesten.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 18:03 
Volwassene

Ik ben niet deskundig op gebied van testuitslagen dus ik kan niet al je vragen beantwoorden. Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je uitgaat van een TIQ, een kind op verbaal gebied zou kunnen onderschatten en op performaal gebied overschatten wanneer de scores zo uiteen lopen.

Het onderwijs doet vooral een beroep op het VIQ. In dit geval is dat op hoogbegaafd niveau. Op verbaal gebied is dan inderdaad uitdaging nodig (compacten, verrijken).
Het gemeten PIQ bij dit kind is gemiddeld. Persoonlijk denk ik niet dat daar extra ondersteuning bij nodig is, er is immers geen sprake van een achterstand. Je kunt het PIQ wel stimuleren maar dat zou ik dan zodanig doen dat niet alleen daar de nadruk op ligt.
Ik weet niet hoe oud dit kind is? Maar een wat zwakkere fijne motoriek kan ook van invloed zijn op het PIQ. En bij jongere kinderen is die fijne motoriek niet altijd even goed ontwikkeld. Als dat het geval is, zou ik dat in het onderzoeksverslag laten opnemen.

Er zijn kinderen met een grote 'kloof' die geen enkele probleem ervaren op school, er zijn kinderen die wel problemen ervaren. Net zoals er ook kinderen zijn met een harmonisch intelligentieprofiel die wel of geen problemen ervaren.
Naast het intelligentieonderzoek zou ik ook willen doortoetsen om te kijken hoe het met de schoolse vaardigheden staat. Alleen IQ zegt wel wat over het potentieel van een kind, maar je weet dan nog weinig over hoe het op school functioneert.

Of een school voor hb onderwijs een kind met een grote 'kloof' wil toelaten, is denk ik voor elke school anders. Zelf ben ik geen voorstander van krampachtig vasthouden aan die TIQ>130 maar er zijn scholen die dat wel doen. Er zijn ook scholen die verder kijken dan hun neus lang is. Geen idee met wat voor school deze mensen te maken krijgen. Een goed gefundeerd advies van de tester kan ook nog wel eens helpen natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 18:09 
Volwassene

dubbel

Laatst bijgewerkt door jazzie op 09 jun 2017, 18:11, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 18:11 
Volwassene

Mij is destijds ook uitgelegd dat een TIQ geen piq+viq:2 is.
Zoon had namelijk een hoger TIQ bij zijn hertest dan viq en piq. Het schijnt ook iets te maken te hebben met hoevaak de scores in de combinatie voorkomen.( ik leg dit waarschijnlijk verkeerd uit.€ maar ook dat heeft te maken met percentiel. En bij een grote kloof is die niet meer betrouwbaar omdat dat niet zo vaak voor komt.

Degene die dit duidelijker kn uitleggen of als ik er naast zit, voel je vrij.

En idd het geeft een verkeerd beeld zoon had bij de eerste test een bovengemiddeld TIQ. En met een andere test een ruim HB TIQ

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 19:27 
Volwassene

Hier ongeveer hetzelfde als bij Jazzie en volgens mij legt ze het goed uit. Mijn onlangs geteste zoon scoorde PIQ en VIQ 140 met een TIQ van 145+

Over de beruchte kloof zijn de meningen verdeeld. Volgens mij heb je voor school het verbale IQ vooral nodig. Onze oude school vond de "kloof" van onze andere zoon problematisch (verschil van 14 punten) en wilden hem niet als een begaafd kind behandelen, ondanks dat zijn scores op zowel VIQ als PIQ hoog waren. (TIQ van 135) Dat we van school gewisseld zijn behoeft geen uitleg... :wink:

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:01 
Volwassene

Wat jazzie en spitsmuis noemen klopt (2 hoge factorscores zijn samen nog uitzonderlijker dan de kans die voor één factor afzonderlijk geldt en daardoor kan een TIQ dus hoger uit komen dan de afzonderlijke factoren), maar dit staat los van wat TS vraagt. Daarop past Paula's antwoord.
Vergelijk het met het menselijk gehoor; je kunt één uitzonderlijk scherp linkeroor hebben en een slechthorend rechteroor. Het is dan irrelevant om te noemen dat dit samen dus gemiddeld zou zijn, dat doet geen recht aan de manier waarop deze persoon hoort en de aanpassingen die hij nodig heeft. Oftewel; wanneer 2 factoren zo sterk uitéén liggen doet een gemiddelde hiervan benoemen geen recht meer aan de afwijking van de afzonderlijke onderdelen en kun je ze beter apart blijven benoemen dan als geheel te beschrijven.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:03 
Volwassene

Beide kinderen hier hadden een groot verschil (hoog verbaal IQ), wel met wat kanttekeningen bij de test, maar dat er een verschil is geloof ik wel. Zowel onderzoekster als school vertelden dat VIQ het belangrijkst is op school en school heeft onze kinderen dus naar hun VIQ behandeld. Wel met wat kleine aanpassingen, zoals bij rijtjes sommen alleen de antwoorden opschrijven (niet telkens de hele som overschrijven), bij lange teksten een wit blaadje om het af te bakenen, etc.

Oudste zit nu op het VO, ik merk weinig van het PIQ. Wel van zijn adhd (en ik vraag me af of hij nu echt een kloof heeft of dat dit adhd-symptomen zijn).

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:23 
Volwassene

Bedankt voor jullie ervaringen. Het sluit aan bij wat ik inderdaad ook dacht. Ik kan niet veel zeggen over de school. Ik ken de school zelf niet. Ik weet dat de school vooral aangaf dat het tempo volgend jaar waarschijnlijk te hoog zou liggen in de HB klas. Het kind draait daar inmiddels twee weken op proef en laat in algemene zin wel zien wat ze kan.

Het kind wordt wel herkend in de uitslag door de ouders. Is niet zo goed in plannen en overzicht bewaren. Ruimtelijk inzicht is ook niet uitzonderlijk en motorisch is het gewoon echt een kind van net 7.

Ik zal eens vragen hoe de school dat wil doen volgend jaar. Het is wel een school die sowieso kindvolgend is en vrij flexibel in wat er wordt aangeboden. En ook in de reguliere klassen is veel kennis aanwezig. Omdat de school een HB afdeling heeft is het algemene niveau ook wat hoger, dus qua aansluiting komt het vast wel goed.

Dank allemaal!

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:47 
Volwassene

bericht verwijderd

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]