Het is nu 20 aug 2018, 10:10

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wie kan me helpen met interpreteren van RAKIT uitslag?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 10:52 
Volwassene

Dag allemaal,

Mijn dochter van 4 heeft onlangs een RAKIT test gedaan.

Jammer genoeg viel het rapport erg tegen wat betreft toelichting en uitleg van de scores. Ik lees al een jaar mee op het forum en misschien heb ik daardoor te hoge verwachtingen gekregen, maar ik dacht dat er o.a. ook ingegaan zal worden op de verschillen in de subtests en de conclusies die daar eventueel uit getrokken kunnen worden?
Ook hoopte ik te horen hoe mijn dochter opdrachten aanpakt (ontwijkgedrag, hoe reageert ze als iets moeilijk wordt etc). Maar daarover lezen we weinig van terug. We herkennen onze dochter ook niet in het rapport.

Ik wil niet de scores hier op het forum zetten vanwege herkenbaarheid, maar ik vroeg me of er hier iemand is die er verstand van heeft en een blik kan werpen op de scores en er iets meer over kan zeggen. Ook heb ik twijfels over een aantal dingen die zijn voorgevallen tijdens de testafname. Ik zou graag willen weten of dat normaal is bij het afnemen van een test. Ik kan de scores per PB sturen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Wie kan me helpen met interpreteren van RAKIT uitslag?
BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 11:51 
Volwassene

Wat vervelend dat je je dochter niet herkent in het verslag! Heb je geen nabespreking met de tester gehad? Miijn zoons zijn niet met de RAKIT getest, maar we hebben nadat we het verslag hadden gekregen nog een nabespreking gehad met de tester. Zo konden eventuele vragen van onze kant worden beantwoord en werd er her en der wat uitgelegd.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 16:47 
Volwassene

Wat vervelend dat je een verslag hebt gekregen waar je voor je gevoel niets mee kunt. Onze dochter is in de voorjaarsvakantie met de RAKIT 2 getest. We hebben een uitgebreid verslag gekregen met observaties van hoe onze dochter de opdrachten had aangepakt en wat er uit de scores op de verschillende sutesten af te leiden was.

Ik weet er wel e.e.a. van en wil best met je meekijken. Ik kan je wat uitleg geven over wat er bij de diverse subtest wordt gedaan en waar die subtest een beroep op doet. Wellicht nog wat andere inzichten, je mag me een PB sturen. Voor observaties en echt specifiek meer uitleg mbt je dochter is ook mijn advies om dit na te vragen bij de tester. Bij ons was een nagesprek standaard opgenomen in het traject. Mocht dat bij jou niet zo zijn dan kan je deze altijd aanvragen.

Laatste wellicht overbodige tip: als je met de tester in gesprek gaat, schrijf dan van te voren je vragen op voor jezelf. Dan voorkom je dat je na een uur weer buiten staat en het over van alles hebt gehad, behalve over de echt prangende vragen...

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 17:05 
Volwassene

Mijn ervaring is dat vooral de hulpvraag (van school of van de ouders) bepaalt waar in het verslag op wordt ingegaan. Alleen vragen om IQ-bepaling levert vaak weinig bruikbare informatie op. Vragen of er sprake is van onderpresteren, faalangst, etc. kan al meer informatie opleveren. Het goed formuleren van die hulpvraag is soms best een uitdaging.

Wanneer je meer vragen hebt (b.v. wat bepaalde subtesten over het functioneren van je dochter zeggen), kun je hierover ook altijd opnieuw contact opnemen met de tester. En dan inderdaad gewoon met een afvinklijstje dat gesprek in gaan, zodat je niets vergeet te vragen.

Ik lees dat je dochter 4 jaar is, dan is het denk ik ook lastig om veelzeggende conclusies te trekken uit de testuitslag. Ze is nog volop in ontwikkeling, en jonge kinderen zijn niet altijd gemakkelijk te testen waardoor testresultaten nog wel eens een raar sprongetje kunnen maken. Maar een goede tester zou dat ook moeten herkennen en met ouders bespreken.

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:32 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Wat vervelend dat je je dochter niet herkent in het verslag! Heb je geen nabespreking met de tester gehad? Miijn zoons zijn niet met de RAKIT getest, maar we hebben nadat we het verslag hadden gekregen nog een nabespreking gehad met de tester. Zo konden eventuele vragen van onze kant worden beantwoord en werd er her en der wat uitgelegd.

Ik heb wel een nabespreking gehad en dingen aangekaart w.o. dat we haar er niet in herkenden en wat betekenen dan de scores voor de verschillende subcategorien, maar ze kon er onvoldoende antwoord op geven. Wel zei ze, we zien je dochter ook maar 2 ochtenden, jullie kennen haar het beste.

@Momoftwo. Ik stuur je een PB met de scores. Bedankt voor het meekijken!

BerichtGeplaatst: 09 jun 2017, 20:40 
Volwassene

Weet iemand hoe ik in een PB een foto kan toevoegen?

BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 19:23 
Volwassene

Je kunt beter een e-mailadres delen. Dan kun je privé alles delen wat je wilt, zonder dat er een link is met dit forum.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 19:57 
Volwassene

Hier kregen we bij de rapportage ook een uitleg per subtest wat die precies inhield.

Jammer dat jullie rapportage niet zo duidelijk was.

Ik vond op internet wel nog de volgende presentatie over de Rakit2 test met uitleg over de subtesten, insite.onderwijszorgnederland.nl/wp-content/uploads/sites/10/2016/04/RAKIT-2-presentatie.pdf

BerichtGeplaatst: 10 jun 2017, 23:55 
Volwassene

Mamv2 schreef:
Hier kregen we bij de rapportage ook een uitleg per subtest wat die precies inhield.

Jammer dat jullie rapportage niet zo duidelijk was.

Ik vond op internet wel nog de volgende presentatie over de Rakit2 test met uitleg over de subtesten, insite.onderwijszorgnederland.nl/wp-content/uploads/sites/10/2016/04/RAKIT-2-presentatie.pdf

Dank je wel! Ik ga naar dit document kijken.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]